[Cyberhome 505 DVD]Hoe 5.1 set direct aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb hier een cyberhome 505 en ben er dik tevreden over! Nu zit er aan de achterkant een 6-kanaals analoge 5.1 audio-uitgang:

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/cyberhomechdvd505back.jpg

Voordat ik via de digitale output en nog aan te schaffen 5.1 receiver/versterker het geheel aan een 5.1 boxen set hang wil ik eerst gebruik gaan maken van deze 5.1 analoge uitgang.

Nu is mijn vraag, kan ik elk willekeurig 5.1 setje kopen of moet ik nog op zaken letten? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je bijvoorbeeld de linksachter speaker direct op de DVD kan aansluiten, of is dit wel mogelijk? Graag info over hoe het aansluiten normaal gesproken in zijn werk gaat.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nee, je kan geen speakers direct op de dvdspeler aansluiten. Dit is enkel een lijn-signaal (maar dan 6x) en heeft altijd versterkign nodig... Je zou eventueel wel een 5.1 computerspeakersetje kunnen kopen en die met jack==> cinch converters aan kunnen sluiten.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je zou als je een tulp plug aan je speaker kabel maakt en die achter in de dvd speler duwt wel geluid eruit krijgen.. maar... misschien is da wel te veel belasting voor poort... (weet ik niet zeker) maar als je dat zo zou doen dannuh krijg je er geen HARD geluid.. dat is iig zeker... dus ik raad je aan om er zeker een versterken tussen te doen..

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• mmedia
ook deze speakers dienen via een versterker geschakeld te worden?

Zo ja, dan ben ik dus duidelijk niet voordelig uitgeweest door eerst een stand-alone player te kopen?

Trouwens Cyberhome zelf heeft wel een setje dat aangesloten kan worden op de DVD.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
mmedia schreef op 17 november 2003 @ 14:07:
ook deze speakers dienen via een versterker geschakeld te worden?

Zo ja, dan ben ik dus duidelijk niet voordelig uitgeweest door eerst een stand-alone player te kopen?

Trouwens Cyberhome zelf heeft wel een setje dat aangesloten kan worden op de DVD.
niet alleen hun hebbuh dat ..

der zijn der zoveel van.. maar daar zit een versterken ingebouwd.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kan uit de specs van die speakers niet zo snel halen of ze aktief danwel passief zijn...
aktief betekenend dat er een versterker ingebouwd is... Als ze aktief zijn, zal het inderdaad wel werken.
Maar die set kun je al vrij snel vervangen als je een echte receiver/versterker wilt gaan kopen...

• mmedia
MikeyMan schreef op 17 november 2003 @ 14:12:
kan uit de specs van die speakers niet zo snel halen of ze aktief danwel passief zijn...
aktief betekenend dat er een versterker ingebouwd is... Als ze aktief zijn, zal het inderdaad wel werken.
Met actief bedoel je denk ik dat de versterker in de subwoofer is ingebouwd? Sluit je dan de 5 andere boxen aan op de subwoofer, die het signaal voor die 5 heeft versterkt?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nouja... het maakt natuurlijk niet uit waar de versterker ingebouwd is... in principe is het net zo goed om in elke speaker een kleine versterker te plaatsen... Maar volgens mij komt dat in de praktijk nooit voor. Inderdaad is dan, net zoals bij computerspeakersetjes, de versterker ingebouwd in de woofer, zoals jij zegt.
Ik weet niet welke termijn je in gedachten had om een versterker en eventueel "echte" speakers te kopen. Maar als dat op korte termijn is, raad ik je aan om tot die tijd een "goedkoop" computersetje te kopen. Aan mijn computer heb ik bijvoorbeeld een Creative Inspire 5300 set hangen, en dat klinkt best goed.

• mmedia
Goed, toch maar kijken naar een AV-receiver icm met een leuke boxen-set. Ik kwam dit tegen voor leuke prijs:
Afbeeldingslocatie: http://www.mediacheckpoint.de/isroot/mediacheckpoint/Produktbilder/4901780801862.jpg
Sony STR-SL5/B
Superflacher 5 x 35 W AV-Receiver mit Dolby® Digital, DTS und Dolby® ProLogic 2
voor €185,--
Verstärker:
• Dolby-Digital-/ DTS- und Dolby Pro Logic 2 - Decoder
• 32 bit Full DSP
• Digital Cinema Sound (DCS)
• Umfangreiche Editiermöglichkeiten der DSP-Funktionen
• DSP-Rauschminimierung
• 9 Sound Field Programme
• 5 x 35 Watt (Surround) RMS (2 x 35 Watt Front, 2 x 35 Watt Rear,1 x 35 Watt Center) an 8 Ohm
• 3 Videoeingänge, 1 Videoausgang
• 2 optische Digitaleingänge und 1 koaxialer Digitaleingang
Tuner:
• 2-Band Tuner (UKW/MW)
• Automatischer Sendersuchlauf
• 30 Stationsspeicher
Sonstiges:
• 24 Monate Garantie
• IR- Fernbedienung
samen met:
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/www/images/products/250px/movie10mxii-1.jpg
Canton Movie 10-MX II
voor €250,--
Technische gegevens

Gebruik Satellieten/Centerspeaker
Actief subwoofersysteem

Principe Satellieten: Tweeweg, gesloten
Subwoofer: Bandfiltersysteem

Normaal-/Muziekbelastbaarheid Satellieten: 40/70 Watt
Centerspeaker: 40/80 Watt
Normaal-/Muziekvermogen 50/100 Watt
Rendement (1 Watt/1m) 85 dB
Frequentiebereik Satellieten: 120...25.000 Hz
Subwoofer: 38...140 Hz
Wisselfrequentie Satellieten: 5.000 Hz
Subwoofer: 80...140 Hz (regelbaar)
Woofer Satellieten: 80 mm, polypropyleen
Centerspeaker: 2 x 80 mm, polypropyleen
Subwoofer: 200 mm cellulose/grafiet
Tweeter Satelliten/Centerspeaker: 15 mm, aluminium
Impedantie 4...8 Ohm
Afmetingen (BxHxD) Satellieten: 9 x 11.5 x 10 cm
Centerspeaker: 19.5 x 9 x 10 cm
Subwoofer: 24 x 36 x 45 cm
Gewicht Satellieten: 0.8 kg
Centerspeaker: 1.5 kg
Subwoofer: 10.3 kg
Bijzonderheden Satellieten: Magnetisch afgeschermd
Subwoofer: Regelbare kantelfrequentie
Regelbaar basniveau
Schakelbare faseaanpassing
SC-techniek
Mijn vraag: past de Sony STR-SL5/B receiver erbij of is dit te licht?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het pas altijd... Denk dat dit wel een aardige combinatie is. Tenminste, in de zin dat het gaat werken... Over geluidskwaliteit kan ik niks zeggen, aangezien ik beiden niet ken. Denk dat je met dit setje voor niet al teveel geld een mooie basis hebt. Eventueel zou je later nog de twee voorspeakers kunnen vervangen door een paar grotere speakers, als je veel muziek luistert.

• mmedia
en de 35Watt die de receiver/versterker kan leveren? Niet te weinig voor de 80/100Watt van de speakers/subwoofer. Of tuin ik nu weer in een van die "Watt" valkuilen...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, opzich maakt dat niet uit. Zeker niet voor deze kleine speakertjes. Die zullen het best doen met die versterker hoor. Denk sowieso dat canton iets optimistischer is met wattages dan sony. De laagste waarde voor wattages van die speakers staan waarschijnlijk voor de RMS waarde. Met hele grote speakers (hoog vermogen) kan het heel sporadisch weleens voorkomen dat ze een minimum aan vermogen nodig hebben. Maar dat zal met deze speakerset niet het geval zijn...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De hoeveelheid Watt die je nodig hebt, hangt sterk af van de ruimte.
(En soms ook van wat voor patser men wil/moet zijn voor verkeerde vrienden die ook de ballen verstand hebben van home cinema sets en dus alleen maar elkaar na lopen te blaten. *pffffffff. :+ )

12 Watt is in de praktijk voldoende voor een ruimte van 25 vierkante meter.
Voor de subwoofer heb je iets meer vermogen nodig bv 25-50 Watt.
Maar alles valt of staat met een goede kwaliteit boxen (met als belangrijkste factor : de inhoud). Geen inhoud betekent ook geen lagere tonen. Een subwoofer compenseert wel wat maar zeker niet afdoende bij de meeste sets.
Een inhoud van 2,5-5 liter wordt bij de duurdere sets aangeraden als minimum, terwijl echte high-end sets gewone full-size speakers gebruiken.

Je kan natuurlijk altijd experimenteren met een goedkope set. Bevalt het niet, dan kan je je niet echt een buil vallen aan een PC-setje van 50 euro.
Met een 5.1 PC setje heb je ook niet meteen een dure 5.1 versterker nodig.

Senile! Senile Oekaki

• mmedia
_bas_ wat vind je dan van de combinatie SONY AV-receiver + Canton 10-MXII die ik hierboven heb gepresenteerd?

• mmedia
andere (other than _bas_) mogen overigens ook hun licht op de comb. sony + canton laten schijnen...

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 17-11-2003 18:47 ]

Pagina: 1