The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!
Maar een andere vraag, beschik je wel over minimaal PC2700 geheugen? Indien nee, dan zou dat een oorzaak kunnen zijn waarom computer crashed.
Verwijderd
de -12 wordt helemaal niet gebruikt op dit bord en doet er niet toe.
Het bord heeft ook geen sensor daarvoor en die 'uitlezing' geeft een fopwaarde aan.
Forget your fears...
...and want to know more...
Dit is zeker niet de oorzaak van vastlopers, en is over het algemeen sowieso geen probleem.
Ik gebruik zelfs PC3200 geheugen.Pink Panther schreef op 17 november 2003 @ 13:11:
Ik weet zo ook niet wat je met de -12V lijn moet, maar denk dat je processor in iedergeval niet zal crashen omdat USDM maar -6,93 Volt ziet.....
Maar een andere vraag, beschik je wel over minimaal PC2700 geheugen? Indien nee, dan zou dat een oorzaak kunnen zijn waarom computer crashed.
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!
Verwijderd
Op zich klopt dat wel, uitgaande van de RS232 signaal specificaties.koraks schreef op 17 november 2003 @ 15:17:
De -12V wordt gebruikt voor RS232 communicatie. In praktijk werkt RS232 echter ook met spanningen van -7V en +7V, vandaar dat 'slordige' PSU's soms afwijkende spanningen geven, zoals in dit geval ca. -7V.
Dit is zeker niet de oorzaak van vastlopers, en is over het algemeen sowieso geen probleem.
Alleen is het verbruik van een RS232 poort te laag om de schakelvoeding van een PC goed te laten werken.
Vandaar dat de huidige RS232 interface chips zelf de benodigde -12V genereren uit de + 12V lijn of soms zelf beide 12V spanningen uit de 5 of 3 volt lijn.
Je kunt proberen de mem spanning (VSD geloof ik), de spanning op het geheugen, in de BIOS een tikje hoger te zetten.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 16:51 ]
Je hebt helemaal gelijk!Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 17:30:
[mierenneukmode]
moet het niet zijn -12 te hoog?
[/mierenneukmode]
Om op "Hooi" te reageren;
Ik heb alle mogenlijkheden al uitgetest; biosinstellingen, andere voeding, ander geheugen, systeem zo kaal mogenlijk maken maar niets helpt. Zelfs de CPU is op een ander moederboard getest.
Een 2500+ BARTON moet toch draaien als ik in het bios alles op automatich heb staan. Ik heb alle mogenlijke variaties in het bios geprobeerd maar ik vermoed toch, nu ik weet dat de -12V er niets mee te maken heeft, dat mijn moederboard defect is.
Verwijderd
Hoewel ik me dat niet kan voorstellen voor een -12 volt lijn, omdat er maar 2 negatieve spanningen zijn (dacht ik).
Op de site van EPOX zie ik dat latere versies van dit moederboard een fan op deze chip hebben.
Kan dit misschien de oorzaak van het vastlopen op fsb166Mhz zijn?
Ja, vandaar dat de -12 vaak dmv een 7912 wordt gemaakt, en dus niet dmv een smps. Wat overigens ook helemaal niet zinnig zou zijn, aangezien de dissipatie van het mobo op -12V ontzagwekkend laag is (max. iets van 2W ofzo). En een 7912 geeft netjes -12V, met of zonder belasting. Maar goed, blijkbaar werkt e.e.a. bij de voeding in kwestie iets anders...Alleen is het verbruik van een RS232 poort te laag om de schakelvoeding van een PC goed te laten werken.
Ik heb er een fannetje opgezet, zal hem ff testen._Ernst_ schreef op 17 november 2003 @ 20:17:
Een te hete northbridge kan zeker oorzaak zijn van vastlopers, zeker met een hoge fsb. Dus fannetje op je nb zetten.
Verwijderd
In een ander draadje hier op het forum wordt gesuggereerd dat sommige Radeon kaarten (9600 geloof ik?) incompatible met sommige NForce2 borden kunnen zijn.
Zou dat hier mee kunnen spelen ??
Het schijnt met vooral de Dual Channel geheugen mode een probleem te zijn. Je zou een beetje kunnen gaan testen met slechts 1 geheugen module in de vershillende sloten van het bord, om te zien of dat wel stabiel is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 03:47 ]
Weer wat ontdekt, op het moederboard zit een jumper; 1/2 is volgens de manual 100/133fsb en 2/3 is 133/166/200fsb.
Ik had hem altijd op 2/3 staan omdat ik 166fsb wilde draaien maar nu heb ik hem op 1/2 gezet en nu kan ik mijn fsb nog steeds op 166 en zelfs 200 zetten.
Zit dat jumpertje er voor Piet Snot op?
p.s. ik heb een Matrox G550 video kaart.
[ Voor 7% gewijzigd door Borry op 18-11-2003 20:33 ]
Verwijderd
zet hem maar weer op jumper setting 2/3 want waarschijnlijk is de instabiliteit daarvan.
Je zit nu de PCI/AGP bus vreselijk over te klokken misschien..
Bios ziet wel dat ik hem verzet, maar dat is dan ook het enige.
Verwijderd
Ik ben zo een beetje door de suggesties heen..
Heb je al met het geheugen wel of niet dual-channel // verschillende banken getest?
Een mobo wil zo nu en dan nog wel eens wat verkeerd uitlezen namelijk.
Zo zou mijn 5V lijn op 3.88V zitten. Nou, k denk niet dat ik dan nu nog stabiel had gedraaid hoor
Dus, als je pc niet instabiel loopt of zo, maakt het niets uit
Het is zelfs zo dat de - lijnen niet of nauwelijks gebruikt worden, zoals hierboven al gesuggereerd wordt.
/edit: eerst toch maar alles moeten lezen, je bent er achter dat de -12 lijn er niets mee te maken heeft.
Nouja, leuk voor mensen die de search gebruiken dan maar
[ Voor 17% gewijzigd door X-G op 19-11-2003 20:21 ]
Ook al geprobeerd, zelfs een reepje 512 geleend van de buurman.Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 20:16:
Harrumph!
Ik ben zo een beetje door de suggesties heen..
Heb je al met het geheugen wel of niet dual-channel // verschillende banken getest?
Ik stuur mijn moederboard terug!!
Bedankt voor de hulp en reaktie's.
[ Voor 12% gewijzigd door Borry op 19-11-2003 22:30 ]