[Access] Ik wil niet scrollen tussen records

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 08:31

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Ik wil gewoon omlaag in m'n formulier :(

Ik gebruik Access 2000. Collega's gebruiken onder andere Access 2003 en Access XP. Als OS heb ik w2k draaien, de anderen XP. (lekker handig, iedereen wat anders hier) :P

Ok: ff wat info. Ik heb een formulier gemaakt, zodat de werknemers hier eenvoudig alle informatie die zij vinden (bezig met een marktonderzoek) in een database kunnen opslaan. Nu is dit formulier groter dan m'n scherm, dus moet je naar beneden scrollen (ja, je kan ook met tab naar het volgende veld, dat werkt ook). Als ik echter m'n wieltje op m'n muis een gooi geef gaat access naar een nieuw record |:(

Ik heb de search gebruikt, maar met de oplossingen die daar stonden kwam ik niet veel verder... Die geven namelijk meer de mogelijkheid om je muiswiel helemaal te disablen in Access, en ik wil wel gewoon scrollen.

Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om je scrollwiel dus niet te gebruiken om naar een nieuw (of oud) record in de database te gaan, maar om gewoon omlaag te scrollen in een formulier?

Overigens heb ik nog twee minder belangrijke vraagjes over Access:
1. Kan access niet gewoon 1,2,3,4,5,6,7,8,etc... tellen? Ik heb een primairy key aangemaakt d.m.v. autonummering, maar dat ding slaat regelmatig nummers over. Raar.

2. Volgens mij is het mogelijk om een soort "stand-alone" formulier te maken, zodat gebruikers niet eerst Access hoeven te starten, de database te openen, en vervolgens het formulier. Gewoon een los schermpje met alleen het formulier. (Zoiets als het idee van een .pps formaat i.p.v. .ppt formaat in Powerpoint. Dat je dus alleen de presentatie opent en niet heel powerpoint erom heen...) Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:41
Padvinder schreef op 17 november 2003 @ 12:12:
Ik wil gewoon omlaag in m'n formulier :(

Ik gebruik Access 2000. Collega's gebruiken onder andere Access 2003 en Access XP. Als OS heb ik w2k draaien, de anderen XP. (lekker handig, iedereen wat anders hier) :P

Ok: ff wat info. Ik heb een formulier gemaakt, zodat de werknemers hier eenvoudig alle informatie die zij vinden (bezig met een marktonderzoek) in een database kunnen opslaan. Nu is dit formulier groter dan m'n scherm, dus moet je naar beneden scrollen (ja, je kan ook met tab naar het volgende veld, dat werkt ook). Als ik echter m'n wieltje op m'n muis een gooi geef gaat access naar een nieuw record |:(

Ik heb de search gebruikt, maar met de oplossingen die daar stonden kwam ik niet veel verder... Die geven namelijk meer de mogelijkheid om je muiswiel helemaal te disablen in Access, en ik wil wel gewoon scrollen.

Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om je scrollwiel dus niet te gebruiken om naar een nieuw (of oud) record in de database te gaan, maar om gewoon omlaag te scrollen in een formulier?
Dit is een hele oude 'bug' in access (dat hier geen optie voor is dan). Om niet te scrollen tussen records is op te lossen dmv een enkelvoudige formulier aan te maken. dan werkt scrollen nog steeds niet, maar hij springt dan naar een leeg record.
[sub]Overigens heb ik nog twee minder belangrijke vraagjes over Access:
1. Kan access niet gewoon 1,2,3,4,5,6,7,8,etc... tellen? Ik heb een primairy key aangemaakt d.m.v. autonummering, maar dat ding slaat regelmatig nummers over. Raar.
??
Mij onbekend deze fout. Als je records verwijderd vult hij deze echter niet meer op, misschien dat je dat bedoeld?
2. Volgens mij is het mogelijk om een soort "stand-alone" formulier te maken, zodat gebruikers niet eerst Access hoeven te starten, de database te openen, en vervolgens het formulier. Gewoon een los schermpje met alleen het formulier. (Zoiets als het idee van een .pps formaat i.p.v. .ppt formaat in Powerpoint. Dat je dus alleen de presentatie opent en niet heel powerpoint erom heen...) Kan dat?[/sub]
Ja, dat is mogelijk. Maak een macro met de naam autoexec en zet daarin een gebeurtenis die het formulier opent. That should do it!
Met shift ingedrukt tijdens het opstarten kun je dan weer gewoon in het databasevenster komen.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 08:31

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Masch schreef op 17 november 2003 @ 12:22:
[...]

Dit is een hele oude 'bug' in access (dat hier geen optie voor is dan). Om niet te scrollen tussen records is op te lossen dmv een enkelvoudige formulier aan te maken. dan werkt scrollen nog steeds niet, maar hij springt dan naar een leeg record.
Huh? Hoe bedoel je...? Enkelvoudig formulier? Wat is dat? Access scrollt nu ook niet verder dan 1 record, omdat een aantal velden verplicht is in een formulier.
[...]

??
Mij onbekend deze fout. Als je records verwijderd vult hij deze echter niet meer op, misschien dat je dat bedoeld?
Nee, ik heb wel een paar records verwijderd maar zonet deed ie het weer... ik start na het weekend die database op en hij gaat naar ID 18 terwijl er pas 12 records in staan. Raar.
[...]

Ja, dat is mogelijk. Maak een macro met de naam autoexec en zet daarin een gebeurtenis die het formulier opent. That should do it!
Met shift ingedrukt tijdens het opstarten kun je dan weer gewoon in het databasevenster komen.
Ja, dat is dus hetzelfde als een shortcut maken naar het formulier toch? Die heb ik al, maar die opent wel eerst Access. Of bedoel je iets anders? Zo ja, vertel, want ik ben niet echt een held met macro's en VB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Je kunt ook een onafhankelijk formulier maken (dwz, ZONDER wizard oid). Dus gewoon losse teksvelden, knoppen etc. En dan kun je met VB de recordSource opgeven.
Zo heb je niet dat gejojo met records.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:42
Om het scrollen te voorkomen kan je er voor zorgen dat er een hoofdform is. Met daarin één Subform (dit subform bestaat uit jou huidige form)

De records in je subform moet je latten koppelen op basis van het autonummer in je hoofdform

Vervolgens zet je in je subform de gegevens invoer uit (zo krijg je geen leeg record). Als je nu in het hoofdscherm een nieuw record aanmaakt (bijvoorbeeld met een knopje), kan je in de VBA code opdracht geven om het subform opnieuw op te bouwen (requery geloof ik). En om na het laatste veld te gaan. DoCMD...

[ Voor 40% gewijzigd door BovenHond op 17-11-2003 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:41
Padvinder schreef op 17 november 2003 @ 12:37:
[...]

Huh? Hoe bedoel je...? Enkelvoudig formulier? Wat is dat? Access scrollt nu ook niet verder dan 1 record, omdat een aantal velden verplicht is in een formulier.
Je hebt bij het formulier 5 opties als standaardweergave. Enkelvoudig en doorlopend formulier zijn er daar twee van. Die optie met dat hoofd en subformulier is denk ik zelfs nog een betere optie (en hele slimme!, had ik nog nooit aan gedacht).
Nee, ik heb wel een paar records verwijderd maar zonet deed ie het weer... ik start na het weekend die database op en hij gaat naar ID 18 terwijl er pas 12 records in staan. Raar.
idd :?
Ja, dat is dus hetzelfde als een shortcut maken naar het formulier toch? Die heb ik al, maar die opent wel eerst Access. Of bedoel je iets anders? Zo ja, vertel, want ik ben niet echt een held met macro's en VB...
Ja, dat klopt. Access (of eventueel Access Runtime) is vereist om een formulier te openen.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1