Toon posts:

Anti Kater Pil - wetenschappelijke werking?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk was ik ook sceptisch toen ik de eerste berichten over de anti-kater pil tegen kwam. Dus heb ik even wat onderzoek verricht. Ik kwam twee verschillende pillen tegen. Ik begin met de RU-21, deze is de "minst interessante" van de twee:

ingredienten:
Succinic Acid 200mg
Fumaric Acid 75mg
L-Glutamine 200mg
Vitamin C 50mg
Other ingredients: Glucose (Dextrose)
Dit lijkt dus sterk op een verrijkt Vitamine C/ Dextro Energy tabletje.
De anti-katerpil RU-21 is een slim opgezette marketingcampagne, maar zal niet werken. Dat verklaarde arts en bijzonder hoogleraar farmacie Ivan Wolffers vanochtend op Radio 1 in de TROS-Nieuwsshow. Volgens de hoogleraar bevat de pil voornamelijk glucose en vitamine C....
Ik wilde de RU-21 hierbij even met rust laten en overgaan tot KG-2 (bevat asparagine). Informatie over deze pil kwam ik tegen op katervrij.nl Hier staan overigens ook de gewone huis/tuin/keuken middeltjes tegen een kater.

In een persbericht van TNO kwam ik dit tegen
In 2000 heeft TNO Voeding een verkennend onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van asparagine. De eerste conclusie van dat rapport was dat er op theoretische gronden een alcoholafbraak versnellende werking van asparagine zou kunnen worden vermoed, maar dat er geen onderbouwing is voor een dergelijke werkzaamheid”. Nader onderzoek, ook naar de veiligheid, werd door TNO nodig geacht.
Asparagine is een aminozuur die een belangrijke functie in het lichaam vervult. De theoretische onderbouwing die ik heb kunnen vinden voor asparagine als "alcohol afbreker" is de volgende:
Mechanismen van werking
Asparagine wordt in de darm omgezet in asparaginezuur. Endogeen wordt asparagine gevormd door de transaminering van oxaalazijnzuur, waarbij vitamine B6 fungeert als co-factor. Deze omzetting is reversibel. Asparginezuur kan in aanwezigheid van a-ketoglutaarzuur worden omgezet in oxaalazijnzuur. Hierbij komt glutamaat vrij. Omdat oxaalazijnzuur een substraat is van de citroenzuurcyclus, speelt asparaginezuur een rol in de intermediaire stofwisseling, tegen deze achtergrond is wel gesuggereerd dat suppletie met asparaginezuur de oxidatie van vetzuren en koolhydraten zou bevorderen. Asparaginezuur kan via omzetting in fosfo-enolpyrodruivezuur bijdragen aan de gluconeogenese. Tevens neemt asparaginezuur deel aan de ureumcyclus waarin het onder opname van sitrulline leidt tot de vorming van argininesuccinaat.

Theoretische achtergrond en haalbaarheid van de alcoholafbraak (ethanolafbraak) versnellende werking
Alcohol wordt via meerdere enzymatische processen afgebroken. Het voornaamste enzymatische proces voor de alcoholafbraak is de omzetting van ethanol in acetaldehyde door het enzym alcoholdehydrogenase (ADH) in de lever gevolgd door de snelle en efficiënte omzetting van acetaldehyde in acetaat door het enzym acetaldehyde-dehydrogenase (ALDH) eveneens in de lever. De belangrijkste beperkende factor voor de snelheid waarmee alcohol wordt afgebroken is het vermogen van het lichaam om het bij de alcoholafbraak gegenereerde reducerend vermogen kwijt te raken. Het surplus reducerend vermogen uit zich in een hoge verhouding van de co-factoren NADH en NAD. Deze ratio heeft niet alleen een remmende werking op de afbraak van alcohol, maar heeft ook een aantal negatieve effecten op het overige metabolisme, Het verbeteren van deze ratio is dan ook meerdere malen genoemd als een aangrijpingspunt om het alcoholmetabolisme te versnellen.
Andere enzymsystemen voor alcoholafbraak worden geïnduceerd wanneer veel alcohol wordt geconsumeerd. Deze enzymsystemen zijn veelal niet afhankelijk van NADH, maar van NADPH.
De afbraak van ethanol kan geschieden volgens drie routes. In de belangrijkste hiervan wordt alcohol in twee stappen wordt omgezet tot acetaat (ethanol -> acetaldehyde en acetaldehyde - acetaat). Deze omzetting dient zo snel mogelijk te geschieden teneinde:

de ethanolspiegel zo laag mogelijk te houden

het product van de eerste stap (het giftige acetaldehyde) zo snel en volledig mogelijk om te zetten in acetaat

Het reducerend vermogen wordt bij deze reacties onder de vorming van NADH overgedragen op NAD. Als gevolg van deze redoxreacties hoopt de verhouding NADH/NAD in de cellen op. Naast een negatief effect op oxidatiesnelheid van ethanol heeft deze hoge verhouding ook een negatief effect op andere biochemische processen in de cel. Het probleem is dan ook om op een “nette manier" af te komen van het reducerend vermogen, zodat de bovengenoemde negatieve effecten worden weggenomen. Deze problematiek speelt zich af in het cytosol van de cel.

Theorie...

We moeten dus op zoek naar een stof, die in staat is om het NADH in het cytosol te oxideren tot NAD. Deze stof moet aan een aantal voorwaarden voldoen, te weten:

De stof (of een precursor hiervan) moet in staat zijn om de cytoplasma membraan te passeren

De stof moet in staat zijn om het NADH te oxyderen

De stof of afbraakproducten hiervan moeten geen negatieve invloed hebben op de processen die zich afspelen in de cel

Met name aspartaat of asparagine, dat in de darmen wordt omgezet in Aspartaat, hebben positieve effecten. Dit is toe te schrijven aan de volgende feiten:

Aspartaat (omgezet asparagine) is in staat om de cytoplasma membraan te passeren. Aspartaat wordt dus opgenomen in het cytoplasma van de cel

In het cytoplasma bevindt zich een enzymsysteem, dat efficient in staat is om Aspartaat (omgezet asparagine) om te zetten in oxaalacetaat (glutamaat oxaloacetaat transaminase). Dit oxaalacetaat kan worden omgezet in malaat (appelzuur) (o.i.v. malaat dehydrogenase). Het aardige is nu, dat deze reactie ten koste gaat van NADH in het cytosol

Het gevormde malaat kan via de zogenoemde malaat-aspartaat shuttle worden opgenomen in de mitachondriën. In de mitochondriën wordt het malaat weer omgezet in Aspartaat (omgezet asparagine). Dit Aspartaat (omgezet asparagine) wordt weer getransporteerd naar het cytoplasma

Het netto resultaat van deze shuttle is tweeledig:

Het reducerend vermogen (NADH) uit het cytoplasma wordt via dit ingenieuze systeem (indirect) getransporteerd binnen de mitochondriën

Het overschot aan malaat in de mitochondriën kan via de citroenzuurcyclus worden omgezet in energie of biopolymeren

Ten aanzien van hetgeen hiervoor gesteld is kunnen we concluderen dat Aspartaat (omgezet asparagine) in staat is om in het cytosol terecht te komen, het daar gevormde oxaalacetaat is in staat om de overmaat reducerend vermogen in het cytosol weg te vangen zodat de oxydatie van ethanol tot acetaat versneld en met minimale kans op acetaldehyde vorming kan plaatsvinden. Verder komen we op een nette manier van zowel het NAOH als van oxaalacetaat af, omdat deze componenten via het unieke shuttle systeem ten goede komen aan metabole en biosynthetische functies in mitochondriën.

Ten aanzien van eventuele andere stoffen, die hetzelfde kunnen bewerkstelligen het volgende. Gezien het bovengenoemde is het duidelijk dat de aanwezigheid van oxaalacetaat in het cytoplasma veruit de voorkeur verdient, indien het gaat om oxydatie van NADH in het cytoplasma. Ook andere a-ketozuren, zoals pyruvaat kunnen fungeren als oxidator voor NADH, mits een enzymsysteem aanwezig is. In het laatste geval is dit het enzym lactaat dehydrogenase.

Een nadeel van a-ketozuren, anders dan oxaalacetaat is de vorming van organische zuren in het cytoplasma, die storend kunnen werken. Dit is bijvoorbeeld het geval indien Alanine wordt gebruikt als aminozuur (Alanine -> pyruvaat -> lactaat [blijft aanwezig in het cytosol]). Naast Alanine zouden ook theoretisch Cysteine, Serine in deze categorie slechte substraten kunnen vallen.

De beste kansen zijn weggelegd voor cytoplasmatisch oxaatacetaat zoals dat wordt gevormd uit Aspartaat (omgezet asparagine) of Asparagine.
Eigen ervaring tot slot:
Ik zelf heb na al dit onderzoek KG-2 (dit middel bevat 700mg Asparagine) geprobeerd en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het echt werkt! Ik heb 4 tabletten voor het slapen gaan ingenomen en ik voelde me de volgende dag echt goed. Dit terwijl ik een van die pechvogels ben met een aangeboren aanleg voor een kater.

Ik ben van mening dat Asparagine echt werkt tegen een kater. Deze mening heb ik gevormd aan de hand van de hierboven gepresenteerde theorie+praktijk. Iemand anders hier ideeën over/ervaringen mee? Ik verneem ze graag.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 11:35 . Reden: typo's :( ]

Verwijderd

Even wat kanttekeningen bij jouw theorie-vs.-praktijk toetsing:

- Weet je zeker dat je een kater zou hebben gehad zonder de pillen? Oftewel: hoeveel heb je gedronken, en dan bedoel verhouding alcoholische dranken:non-alcoholische dranken en alcoholische dranken in absolute zin.

- Hoe vaak heb je moeten urineren op die avond en na het opstaan? Zover ik weet is een kater (de hoofdpijn dan) voornamelijk te wijten aan vochttekort.

- Wat heb je gegeten de avond ervoor?

Die pillen zullen ongetwijfeld wel gewerkt hebben, maar de vraag is in welke mate. Als je het echt een avondje bont maakt dan kan ik me voorstellen dat die pillen (gezien de theoretische werking) echt helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 12:17:
Even wat kanttekeningen bij jouw theorie-vs.-praktijk toetsing
Mijn toetsing is alles behalve wetenschappelijk onderbouwd. Al is het maar omdat de onderzoekspopulatie precies 1 persoon groot (klein...) was.
- Weet je zeker dat je een kater zou hebben gehad zonder de pillen? Oftewel: hoeveel heb je gedronken, en dan bedoel verhouding alcoholische dranken:non-alcoholische dranken en alcoholische dranken in absolute zin.
In mijn geval rond de 15 bier, geen firs/water ook niet voor het slapen gaan. Ik kan alleen afgaan op voorgaande ervaringen. 15 bier leverde bij mij altijd een kater op (minstens een rot gevoel 's ochtends: hoofdpijn, misselijk)
- Hoe vaak heb je moeten urineren op die avond en na het opstaan? Zover ik weet is een kater (de hoofdpijn dan) voornamelijk te wijten aan vochttekort.
Vochttekort wordt veroorzaakt door de alcohol. Zodra alcohol sneller wordt afgebroken, wordt ook het vochttekort tegen gegaan imho.
- Wat heb je gegeten de avond ervoor?
Goeie vraag, hmmmm volgens mij brocolli met gekookte aardappelen ;)
Die pillen zullen ongetwijfeld wel gewerkt hebben, maar de vraag is in welke mate. Als je het echt een avondje bont maakt dan kan ik me voorstellen dat die pillen (gezien de theoretische werking) echt helpen.
en dit is nu net waarom ik deze thread geopend heb. Ik ben heel benieuwd ook naar andere reacties.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik moet het straks eens beter lezen allemaal, maar het lijkt mij een soort GABA antagonist ofzo (net als Naltrexon). Het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon voortkomt dat je brein uitdroogt, wat de kater veroorzaakt. Maar misschien is het wel gewoon een ordinaire placebo-pil, net als 'smoke away', en doet het geen drol behalve jou erin laten geloven dat het wel werkt (en dan werkt het vaak ook).

Ik vraag me eigenlijk af waarom je een pil zou moeten slikken om een kater weg te krijgen. Een kater is het gevolg van, zoals gezegd, een gebrek aan water waardoor je hersenvlies tijdelijk krimpt (zoiets staat me bij). Het feit dat dit gebeurt is nie goe, en het lijkt dat me dat je speelt met vuur door vervolgens pillen te gaan slikken die die pijn wegnemen. Het doet niet voor niets pijn namelijk....

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12 09:48

BaatZ

Prullenbakker :?

Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 13:01:
Ik moet het straks eens beter lezen allemaal, maar het lijkt mij een soort GABA antagonist ofzo (net als Naltrexon). Het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon voortkomt dat je brein uitdroogt, wat de kater veroorzaakt. Maar misschien is het wel gewoon een ordinaire placebo-pil, net als 'smoke away', en doet het geen drol behalve jou erin laten geloven dat het wel werkt (en dan werkt het vaak ook).

Ik vraag me eigenlijk af waarom je een pil zou moeten slikken om een kater weg te krijgen. Een kater is het gevolg van, zoals gezegd, een gebrek aan water waardoor je hersenvlies tijdelijk krimpt (zoiets staat me bij). Het feit dat dit gebeurt is nie goe, en het lijkt dat me dat je speelt met vuur door vervolgens pillen te gaan slikken die die pijn wegnemen. Het doet niet voor niets pijn namelijk....
De pillen werken niet tegen de pijn (Zoals aspirines en paracetamol), maar tegen het hele verschijnsel "kater". De alcohol wordt versneld afgebroken en daardoor komt de kater er niet, waardoor ook je hersenvlies niet inkrimpt.
Dus het door jou beschreven gevaar is niet van toepassing.

Maar dat wil nog niet zeggen dat deze pillen uiterst tof zijn, integendeel.
De pillen nemen de rem om minder te drinken (kater voglende dag, toch maar minder biertjes dan) weg, waardoor netto meer gedronken wordt.
De schadelijke effecten van de alcohol zoals bijvoorbeeld hersencel afbraak en dergelijke worden niet tegengegaan met de pil.
Kortom: het beste middel tegen een kater is nog altijd gewoon wat minder drinken, en voor het slapen gaan 2 à 3 glaasjes water.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 13:01:.... Ik vraag me eigenlijk af waarom je een pil zou moeten slikken om een kater weg te krijgen. ...
Misschien komt dat niet helemaal duidelijk naar voren in mijn stuk, maar het idee van KG-2 (asparagine) is dat de kater voorkomen wordt, doordat het middel ervoor zorgt dat alcohol in je bloed veel sneller wordt afgebroken. Dus niet de effecten van de kater proberen te verzachten, maar de oorzaak van de kater wegnemen/reduceren.

[was weer net te laat met mijn reactie]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 13:18 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 11:21:
Ik zelf heb na al dit onderzoek KG-2 (dit middel bevat 700mg Asparagine) geprobeerd en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het echt werkt! Ik heb 4 tabletten voor het slapen gaan ingenomen en ik voelde me de volgende dag echt goed. Dit terwijl ik een van die pechvogels ben met een aangeboren aanleg voor een kater.
Zoals al gezegd: een kater wordt niet veroorzaakt wordt door alcohol zelf, maar door andere stoffen in alcoholische dranken (hoe gekleurder de drank, hoe meer van deze stoffen) en voornamelijk door vochttekort. Het vochttekort ontstaat doordat water nodig is bij de afbraak van alcohol en alcohol sneller afbreken verminderd de hoeveelheid water die daarvoor nodig is niet. Je hebt dus nog steeds een vochttekort. De eerste factor wordt helemaal niet aangepakt door alcohol sneller af te breken. Het is dus volstrekt onduidelijk waarom het sneller afbreken van alcohol een kater zou moeten voorkomen.

De vraag is dus: hoeveel water heb je bij het innemen van die pillen gedronken? En hoeveel water drink je anders? Een glas of twee (zout) water voor je gaat slapen helpt echt prima tegen een kater.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 17-11-2003 13:17 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Confusion schreef op 17 november 2003 @ 13:16:
[...]

Zoals al gezegd: een kater wordt niet veroorzaakt wordt door alcohol zelf, maar .... en voornamelijk door vochttekort. Het vochttekort ontstaat doordat water nodig is bij de afbraak van alcohol en alcohol sneller afbreken verminderd de hoeveelheid water die daarvoor nodig is niet.
Het is imho niet de alcoholafbraak die veel water vereist, het is de alcohol zelf die de vochtafdrijving veroorzaakt.
Als je dan na die slaap wakker wordt heb je meestal een enorm droge keel en knallende koppijn. Die hoofdpijn wordt veroorzaakt door hetzelfde dat die droge keel veroorzaakt: uitdroging. Alcohol heeft namelijk een vochtafdrijvende werking; je nieren gaan er beter door hun best doen en je plast dus meer vocht uit dan je met al die drank opneemt.Dat komt doordat alcohol de aanmaak van een vochtafdrijvend hormoon bevordert.
Dus het is wel degelijk van belang om alcohol snel af te breken! Des te sneller dit gebeurt, des te minder van het vochtafdrijvend hormoon wordt aangemaakt!

• Christiaan
BaatZ schreef op 17 november 2003 @ 13:14:
De pillen werken niet tegen de pijn (Zoals aspirines en paracetamol), maar tegen het hele verschijnsel "kater". De alcohol wordt versneld afgebroken en daardoor komt de kater er niet, waardoor ook je hersenvlies niet inkrimpt.
Dus het door jou beschreven gevaar is niet van toepassing.
Ik heb het helemaal niet over pijn, ik zeg dat het op een soort GABA antagonist lijkt. Medicijnen als Naltrexon onderdrukken de effecten van alcohol door GABA te remmen in het lichaam. Deze mensen hebben alleen wel weer een kater (heb het net even opgezocht), dus de werking is verschillend.
Maar dat wil nog niet zeggen dat deze pillen uiterst tof zijn, integendeel.
De pillen nemen de rem om minder te drinken (kater voglende dag, toch maar minder biertjes dan) weg, waardoor netto meer gedronken wordt. De schadelijke effecten van de alcohol zoals bijvoorbeeld hersencel afbraak en dergelijke worden niet tegengegaan met de pil. Kortom: het beste middel tegen een kater is nog altijd gewoon wat minder drinken, en voor het slapen gaan 2 à 3 glaasjes water.
Dat bedoelde ik ook :) Het is net als iemand die pillen slikt en daarmee symptomen onderdrukt, maar nog wel aan ziekte leidt die zelf niet aangepakt wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Christiaan op 17-11-2003 13:37 ]

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
BaatZ schreef op 17 november 2003 @ 13:14:
[...]Maar dat wil nog niet zeggen dat deze pillen uiterst tof zijn, integendeel.
De pillen nemen de rem om minder te drinken (kater voglende dag, toch maar minder biertjes dan) weg, waardoor netto meer gedronken wordt.
Niet wanneer je pillen na het stappen inneemt (dus niet tijdens alcoholconsumptie)
De schadelijke effecten van de alcohol zoals bijvoorbeeld hersencel afbraak en dergelijke worden niet tegengegaan met de pil.
Natuurlijk is niet drinken nog steeds stukken beter voor je gezondheid! Echter als alcohol sneller afgebroken wordt in je lichaam, is volgens mij het schadelijk effect op de hersencellen ook kleiner. Let wel het is duidelijk niet alleen de alcoholafbraak die problemen veroorzaakt. De aanwezigheid van alcohol zelf in je lichaam is minstens zo schadelijk!

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 13:37:
[...]

Ik heb het helemaal niet over pijn, ik zeg dat het op een soort GABA antagonist lijkt. Medicijnen als Naltrexon onderdrukken de effecten van alcohol door GABA te remmen in het lichaam. Deze mensen hebben alleen wel weer een kater (heb het net even opgezocht), dus de werking is verschillend.
Daarvoor schreef je: "Het feit dat dit gebeurt is nie goe, en het lijkt dat me dat je speelt met vuur door vervolgens pillen te gaan slikken die die pijn wegnemen. Het doet niet voor niets pijn namelijk...."

Je hebt het dus wel over pijn....

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 13:08
Waarschijnlijk was je kater ook weggeweest met een paar klontjes suiker en glazen water.

Ik ben overigens gezegend met een immuniteit tegen katers :)

[ Voor 81% gewijzigd door Stefke op 17-11-2003 14:26 ]

• Christiaan
Paters schreef op 17 november 2003 @ 14:17:
Daarvoor schreef je: "Het feit dat dit gebeurt is nie goe, en het lijkt dat me dat je speelt met vuur door vervolgens pillen te gaan slikken die die pijn wegnemen. Het doet niet voor niets pijn namelijk...."

Je hebt het dus wel over pijn....
Wie weet nou beter waar hij over schreef, jij of ik? :) De auteur van de TS impliceert dat de pillen pijn doen wegnemen (want dat is een kater toch gewoon?). Dat heeft verder bar weinig te maken met mijn andere verhaal over Naltrexon.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is misschien licht off-topic, maar ik vind ten eerste dat mensen al genoeg vergif (lees: chemische toevoegingen) in hun eten stoppen. En mensen willen zich helemaal ziek vreten en toch niet aan hoeven komen door een wonderpilletje te slikken, en nou wil iedereen zich ook nog lam kunnen zuipen zonder er een kater aan over te houden. En niemand die zich afvraagt wat al die meuk met je lijf doet?

Ten tweede vind ik dat hele anti-kater gedoe onzin. Een kater is weinig meer dan last van je maag en vooral uitdroging. Als je voor het slapen gaan veel water drinkt, en eventueel wat droog brood eet om je maag te sparen, dan heb je nergens last van. Ook de hoofdpijn waar mensen over klagen is volgens mij gewoon het gevolg van uitdroging, want ook met stevig drinken heb ik geen last van hoofdpijn.

De verkoopbabbels zijn allemaal mooi maar ik moet nog zien dat die pillen daadwerkelijk je lichaam beschermen tegen de gevolgen overmatige alcoholconsumptie en daarnaast geen negatieve bijverschijnselen hebben. Het beste is het nog om je grenzen te kennen en je niet ziek te zuipen, en verder met minstens een halve liter water in je maag naar bed te gaan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Paters
  • Niet online
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 14:29:
[...]

Wie weet nou beter waar hij over schreef, jij of ik? :) De auteur van de TS impliceert dat de pillen pijn doen wegnemen (want dat is een kater toch gewoon?). Dat heeft verder bar weinig te maken met mijn andere verhaal over Naltrexon.
Die antikaterpillen nemen NIET de pijn weg. Ze voorkomen dat de pijn kan onstaan.

jij zegt: het lijkt dat me dat je speelt met vuur door vervolgens pillen te gaan slikken die die pijn wegnemen

daarna zeg je: Ik heb het helemaal niet over pijn

• Christiaan
Paters schreef op 17 november 2003 @ 15:15:
Die antikaterpillen nemen NIET de pijn weg. Ze voorkomen dat de pijn kan onstaan.
Dus nemen ze de pijn wel weg ;) Het is geen pijnstiller nee, maar dat staat toch hoop ik als een paal boven water? Wat het wel doet is de oorzaak van pijn wegnemen, maar ik vind dat maar een klein verschil. Pijn ontstaat nooit zomaar, en alle medicamenten die dat als netto resultaat opleveren nemen iets in het lichaam weg om de ervaring van pijn weg te nemen.

Alcohol leidt tot schade in het lichaam, en dat veroorzaakt een kater. Als je een pil gebruikt kan de pijn wel uitblijven, maar dat betekent niet dat er geen schade meer is aan je lichaam op plekken anders dan waar de pil werking op heeft. Dan is het spelen met vuur, omdat je slechts 1 symptoom aan het bestrijden bent, terwijl er heel wat zijn waar je veel minder van merkt als je dergelijke pillen gaat gebruiken. Jij hebt het over het gevolg, ik over de oorzaak.

[ Voor 24% gewijzigd door Christiaan op 17-11-2003 15:27 ]

• Paters
  • Niet online
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 15:24:
[...]

Dus nemen ze de pijn wel weg ;) Het is geen pijnstiller nee, maar dat staat toch hoop ik als een paal boven water? Wat het wel doet is de oorzaak van pijn wegnemen, maar ik vind dat maar een klein verschil. Pijn ontstaat nooit zomaar, en alle medicamenten die dat als netto resultaat opleveren nemen iets in het lichaam weg om de ervaring van pijn weg te nemen.

Alcohol leidt tot schade in het lichaam, en dat veroorzaakt een kater. Als je een pil gebruikt kan de pijn wel uitblijven, maar dat betekent niet dat er geen schade meer is aan je lichaam op plekken anders dan waar de pil werking op heeft. Dan is het spelen met vuur, omdat je slechts 1 symptoom aan het bestrijden bent, terwijl er heel wat zijn waar je veel minder van merkt als je dergelijke pillen gaat gebruiken. Jij hebt het over het gevolg, ik over de oorzaak.
Je neemt inderdaad een van de effecten van alcohol weg. Een effect waar je op korte termijn na het nuttigen van alcohol hinder van ondervindt.

Wanneer je denkt dat je nu veel meer kan gaan drinken aangezien je toch antikaterpillen hebt is natuurlijk niet verstandig. Maar wanneer je toch bijvoorbeeld 1 keer per week je helemaal kapot zuipt, kun je beter zo'n antikaterpilletje nemen (of veel water drinken voor je gaat slapen), dan een hele dag brak in je bed liggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 15:24:
[...]Alcohol leidt tot schade in het lichaam, en dat veroorzaakt een kater. Als je een pil gebruikt kan de pijn wel uitblijven, maar dat betekent niet dat er geen schade meer is aan je lichaam op plekken anders dan waar de pil werking op heeft. Dan is het spelen met vuur, omdat je slechts 1 symptoom aan het bestrijden bent, terwijl er heel wat zijn waar je veel minder van merkt als je dergelijke pillen gaat gebruiken. Jij hebt het over het gevolg, ik over de oorzaak.
Met die KG-2 bestrijd je niet 1 symptoom, dat is wat ik duidelijk probeer te maken. Je versnelt de alcoholafbraak cyclus door extra toevoeging van asparagine.
Ik trek een parallel:
bij een griepvirus die wordt getackeld door witte bloedcellen, verhoog je het aantal witte bloedcellen, wordt de griep sneller overwonnen: minder griepklachten.

alcohol in je bloed, asparagine wordt (o.a.) gebruikt om dit alcohol gif uit te schakelen/af te breken. Verhoog asparagine d.m.v. KG-2, alcohol wordt sneller overwonnen: minder alcohol-klachten.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 17:07:
Met die KG-2 bestrijd je niet 1 symptoom, dat is wat ik duidelijk probeer te maken. Je versnelt de alcoholafbraak cyclus door extra toevoeging van asparagine.
Ik trek een parallel:
bij een griepvirus die wordt getackeld door witte bloedcellen, verhoog je het aantal witte bloedcellen, wordt de griep sneller overwonnen: minder griepklachten.

alcohol in je bloed, asparagine wordt (o.a.) gebruikt om dit alcohol gif uit te schakelen/af te breken. Verhoog asparagine d.m.v. KG-2, alcohol wordt sneller overwonnen: minder alcohol-klachten.
Alcohol is niet te vergelijken met een virus. Alcohol is een stof met honderden effecten op het lichaam. Het is zonder meer de meest complexe drugs die bestaat, en nergens zul je precies vinden wat het allemaal doet. Waarom? Omdat dat gewoon nog niet bekend is. Wat KG-2 doet is de afvalstof die ontstaat als gevolg van de afbraak van ethanol sneller opruimen. Ik kan dat overigens nergens op internet bevestigd krijgen, behalve op de site van mensen die er belang bij hebben. Hetzelfde geldt voor asparagine in relatie tot alcohol. Maar goed, dat laten we dus maar even zo.

Het neemt alsnog niet weg dat alcohol nog steeds leidt tot een aantal andere effecten die absoluut niet onderdrukt worden. Je brein, bijvoorbeeld, zal nog steeds minder thiamine binnenkrijgen waardoor, bij veelvuldig drinken, schade kan ontstaan aan Wernicke's gebied in je brein waardoor je problemen krijgt met praten (wat Korsakoff's syndroom ongeveer is). Bovendien beinvloedt alcohol nog steeds GABA- en glutamate-circuits waardoor je respectievelijk minder beoordelingsvermogen hebt en problemen kunt krijgen met het herinneren van wat er gebeurd is toen je teveel op had. Ergo; ik zie heel wat effecten die door het medicijn niet verholpen worden :) Maar goed, op zich is dat ook niet het doel van de pil terwijl je dat in je laatste post wel lijkt te suggereren.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 17:00

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het doel van de antikaterpil is precies dat: de kater verminderen. Het doel is NIET om alle effekten van de alcohol tegen te gaan!

Ieder mens heeft een andere stofwisseling. Ieder mens heeft dus ook een andere snelheid van alcoholomzetting. Hierdoor komt het dat sommige mensen vrijwel nooit katers hebben, terwijl anderen al een kater kunnen krijgen na enkele glazen bier of wijn.

Als ik het goed begrijp wordt de alcoholafbraak geremd door de ophoping van verschillende afvalproducten. De antikaterpil helpt bij het opruimen van die afvalproducten, waardoor de alcoholafbraak versnelt. Die versnelling van de alcoholafbraak is iets wat op natuurlijke wijze ook kan gebeuren - er zijn immers mensen die veel sneller dan gemiddeld alcohol afbreken, en die ondervinden daar geen negatieve gevolgen van. Ik zie dus gewoon niet wat het probleem is?

Het "mooie" van die antikaterpil is dat het op de korte termijn niets aan het effect van de alcohol verandert: je wordt nog steeds net zo straalbezopen, je hebt nog steeds last van geheugenverlies, van brabbelen, van potentieverlies (oei!), van een vermindering van het inschattingsvermogen, etc, etc, etc. Het haalt alleen de man met de hamer weg die normaalgepsroken de volgende ochtend langs zou komen, en ook eventuele schade aan de hersenen veroorzaakt door de uitdroging die tegengegaan wordt.

Natuurlijk in combinatie met die anti-kater-pil ook wel veel drinken! Het effect van die pil is namelijk niet bewezen, en je kan dus maar beter gewoon het zekere voor het onzekere nemen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Christiaan schreef op 17 november 2003 @ 17:54:
[...]

Alcohol is niet te vergelijken met een virus. Alcohol is een stof met honderden effecten op het lichaam. Het is zonder meer de meest complexe drugs die bestaat, en nergens zul je precies vinden wat het allemaal doet.
*KNIP*
Maar doktoren kunnen ons precies uitleggen hoe de griep werkt. Sterker nog als het aan hun lag, was er al laaaang geen griep meer, want zij wisten al ruime tijd hoe het virus in elkaar zat, hoe het werkte en wat zijn volgende mutatie zou zijn.
Vergeleken met alcohol stellen virussen niks voor....

De stelling dat de effecten van alcohol complexer zijn dan die van virussen is zeer gewaagd, en nog veel moeilijker hard te maken....

Als je arts/wetenschappelijk onderzoeker was, had je dik kans dat je nu geen reputatie meer over had...
Mx. Alba schreef op 18 november 2003 @ 09:13:
Ieder mens heeft een andere stofwisseling. Ieder mens heeft dus ook een andere snelheid van alcoholomzetting. Hierdoor komt het dat sommige mensen vrijwel nooit katers hebben, terwijl anderen al een kater kunnen krijgen na enkele glazen bier of wijn.
Ik denk dat gewenning ook een rol speelt. Een vriend van mij lag na zijn eerste 2 breezers ook onder de tafel onder het motto:"ik ben een schildpad" en was de volgende dag noch aanspreekbaar, noch toerekeningsvatbaar. Nu zuipt hij in minder tijd meer weg zonder dat ie het door heeft.(ie. "hej is de piña colada al op?" terwijl hij de enige is die da spul zuipt en ik zeker wist dat we er 2 flessen van hadden....)

Als ik het goed begrijp wordt de alcoholafbraak geremd door de ophoping van verschillende afvalproducten. De antikaterpil helpt bij het opruimen van die afvalproducten, waardoor de alcoholafbraak versnelt. Die versnelling van de alcoholafbraak is iets wat op natuurlijke wijze ook kan gebeuren - er zijn immers mensen die veel sneller dan gemiddeld alcohol afbreken, en die ondervinden daar geen negatieve gevolgen van. Ik zie dus gewoon niet wat het probleem is?

Het "mooie" van die antikaterpil is dat het op de korte termijn niets aan het effect van de alcohol verandert: je wordt nog steeds net zo straalbezopen, je hebt nog steeds last van geheugenverlies, van brabbelen, van potentieverlies (oei!), van een vermindering van het inschattingsvermogen, etc, etc, etc. Het haalt alleen de man met de hamer weg die normaalgepsroken de volgende ochtend langs zou komen, en ook eventuele schade aan de hersenen veroorzaakt door de uitdroging die tegengegaan wordt.

Natuurlijk in combinatie met die anti-kater-pil ook wel veel drinken! Het effect van die pil is namelijk niet bewezen, en je kan dus maar beter gewoon het zekere voor het onzekere nemen...[/quote]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Christiaan
Rey Nemaattori schreef op 18 november 2003 @ 23:42:
Maar doktoren kunnen ons precies uitleggen hoe de griep werkt. Sterker nog als het aan hun lag, was er al laaaang geen griep meer, want zij wisten al ruime tijd hoe het virus in elkaar zat, hoe het werkte en wat zijn volgende mutatie zou zijn.
Vergeleken met alcohol stellen virussen niks voor....

De stelling dat de effecten van alcohol complexer zijn dan die van virussen is zeer gewaagd, en nog veel moeilijker hard te maken....

Als je arts/wetenschappelijk onderzoeker was, had je dik kans dat je nu geen reputatie meer over had...
Als ik het me goed herinner ging het hier over de effecten van alcohol, en niet over mutatie van virussen en meer van dat soort aanverwante zaken. Bovendien ging het ook nog over het griepvirus, en daarvan weet men inderdaad goed hoe dat werkt. Dat men niet weet hoe het te voorkomen is is een ander verhaal, en heeft niets van doen met mijn opmerking. Ik kan in ieder geval dit letterlijk citeren (Barlow & Durand, 2003):
Most of the substances we've described in this chapter, including marijuana, the opiates, and tranquilizers, internet with specific receptors in the brain. The effects of alcohol, however, are much more complex. Alcohol influences a number of different neuroreceptor systems, which makes it difficult to study
Ik maak op basis hiervan een uitspraak. De vergelijking die met virussen wordt getrokken is vals en niet van toepassing, want het ging hier over de effecten van een substantie en niet van een virus. De werking van beiden verschilt veel te breed.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Ik denk ( aangenomen dat de scheikunde klopt ) dat het effect van dat KG-2 direct doorwerkt op de alcohol concentratie in het bloed. Alle effecten van alcohol zullen daardoor geremd worden, primaire (dronkenschap) en secundaire (kater). De secundaire effecten zullen wel groter zijn, omdat afbraak een langzamer proces is als opname.

Een consequentie is daardoor wel dat de alcoholinname groter zal worden; dronkenschap remt de alcoholinname. In een versimpeld model zou je kunnen stellen dat de alcoholconcentratie daardoor evengoed dezelfde piekwaarde aanneemt. Aangenomen dat je op dat moment altijd de bar uitgegooid wordt :) dan is met KG-2 de concentratieafname sneller, en de schade dus minder.

Ik weet niet of het verstandig is om de concentraties van oxiderende stoffen te verhogen met als doel de oxidatie van NADH; oxidanten kunnen lijden tot beschadiging van het genetisch materiaal. Zonder cijfers kan ik natuurlijk weinig daarover zeggen

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Christiaan schreef op 19 november 2003 @ 00:28:
[...]

Als ik het me goed herinner ging het hier over de effecten van alcohol, en niet over mutatie van virussen en meer van dat soort aanverwante zaken. Bovendien ging het ook nog over het griepvirus, en daarvan weet men inderdaad goed hoe dat werkt. Dat men niet weet hoe het te voorkomen is is een ander verhaal, en heeft niets van doen met mijn opmerking. Ik kan in ieder geval dit letterlijk citeren (Barlow & Durand, 2003):
Ze weten griepvaccins te maken die behoorlijk efficient zijn, echter het virus blijft muteren, zolang die wetenschappens niet weten hoe dat werkt kun moeten ze niet stellen dat ze alles al begrijpen....
Christiaan schreef op 19 november 2003 @ 00:28:

Ik maak op basis hiervan een uitspraak. De vergelijking die met virussen wordt getrokken is vals en niet van toepassing, want het ging hier over de effecten van een substantie en niet van een virus. De werking van beiden verschilt veel te breed.
Je stelt zelf dat alcohol niet te vergelijken is met een virus. Alcohol heeft honderden effecten op het lichaam. Wat niet uitstuit dat virussen minder effect hebben op het lichaam.

Maar dan had je al meteen moeten zeggen dat ze allebei op een andere manier hun invloeden uitoefenen....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

GG85

.......

Van de KG-2 site:

edit:
Wat is KG-2?

KG-2 is de ontnuchterings pil die sinds jaar en dag wordt gebruikt door de Russische KGB om haar agenten alert en bij de les te houden tijdens gevaarlijke missies.
Op vele van hun missies worden spionnen geacht een stevig glas mee te drinken om zo minder op te vallen tijdens feesten en sociale gebeurtenissen.
Om scherp en alert te blijven gebruiken de undercoveragenten, tijdens dit soort bijeenkomsten, KG-2.

Russische KGB agenten lijken daarom voor hun tegenstanders vaak immuun voor alcohol, niets is echter minder waar, deze agenten maken gebruik van een krachtige alcohol afbreker. Deze alcohol afbreker is nu ook in het westen verkrijgbaar onder de naam KG-2.
U kunt nu kennis maken met een 100% natuurlijk product dat u scherp en alert houdt bij zaken lunches waar de nodige alcohol wordt geserveerd.
Door KG-2 te slikken voor of tijdens het diner houdt u uw hoofd helder terwijl uw zakenpartners al snel langzamer beginnen te denken en minder sterk zullen zijn tijdens de onderhandelingen. U bent de sterkste onderhandelaar en blijft constant scherp.

Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat KGB verhaaltje!
Maar wat is nu de beste anti-kater truc op niet drinken na :) ?
-Voor het slapen veel water en droog brood?
-Fris tussendoor drinken?
Pagina: 1