Natuurlijk was ik ook sceptisch toen ik de eerste berichten over de anti-kater pil tegen kwam. Dus heb ik even wat onderzoek verricht. Ik kwam twee verschillende pillen tegen. Ik begin met de RU-21, deze is de "minst interessante" van de twee:
ingredienten:
In een persbericht van TNO kwam ik dit tegen
Ik zelf heb na al dit onderzoek KG-2 (dit middel bevat 700mg Asparagine) geprobeerd en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het echt werkt! Ik heb 4 tabletten voor het slapen gaan ingenomen en ik voelde me de volgende dag echt goed. Dit terwijl ik een van die pechvogels ben met een aangeboren aanleg voor een kater.
Ik ben van mening dat Asparagine echt werkt tegen een kater. Deze mening heb ik gevormd aan de hand van de hierboven gepresenteerde theorie+praktijk. Iemand anders hier ideeën over/ervaringen mee? Ik verneem ze graag.
ingredienten:
Dit lijkt dus sterk op een verrijkt Vitamine C/ Dextro Energy tabletje.Succinic Acid 200mg
Fumaric Acid 75mg
L-Glutamine 200mg
Vitamin C 50mg
Other ingredients: Glucose (Dextrose)
Ik wilde de RU-21 hierbij even met rust laten en overgaan tot KG-2 (bevat asparagine). Informatie over deze pil kwam ik tegen op katervrij.nl Hier staan overigens ook de gewone huis/tuin/keuken middeltjes tegen een kater.De anti-katerpil RU-21 is een slim opgezette marketingcampagne, maar zal niet werken. Dat verklaarde arts en bijzonder hoogleraar farmacie Ivan Wolffers vanochtend op Radio 1 in de TROS-Nieuwsshow. Volgens de hoogleraar bevat de pil voornamelijk glucose en vitamine C....
In een persbericht van TNO kwam ik dit tegen
Asparagine is een aminozuur die een belangrijke functie in het lichaam vervult. De theoretische onderbouwing die ik heb kunnen vinden voor asparagine als "alcohol afbreker" is de volgende:In 2000 heeft TNO Voeding een verkennend onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van asparagine. De eerste conclusie van dat rapport was dat er op theoretische gronden een alcoholafbraak versnellende werking van asparagine zou kunnen worden vermoed, maar dat er geen onderbouwing is voor een dergelijke werkzaamheid”. Nader onderzoek, ook naar de veiligheid, werd door TNO nodig geacht.
Eigen ervaring tot slot:Mechanismen van werking
Asparagine wordt in de darm omgezet in asparaginezuur. Endogeen wordt asparagine gevormd door de transaminering van oxaalazijnzuur, waarbij vitamine B6 fungeert als co-factor. Deze omzetting is reversibel. Asparginezuur kan in aanwezigheid van a-ketoglutaarzuur worden omgezet in oxaalazijnzuur. Hierbij komt glutamaat vrij. Omdat oxaalazijnzuur een substraat is van de citroenzuurcyclus, speelt asparaginezuur een rol in de intermediaire stofwisseling, tegen deze achtergrond is wel gesuggereerd dat suppletie met asparaginezuur de oxidatie van vetzuren en koolhydraten zou bevorderen. Asparaginezuur kan via omzetting in fosfo-enolpyrodruivezuur bijdragen aan de gluconeogenese. Tevens neemt asparaginezuur deel aan de ureumcyclus waarin het onder opname van sitrulline leidt tot de vorming van argininesuccinaat.
Theoretische achtergrond en haalbaarheid van de alcoholafbraak (ethanolafbraak) versnellende werking
Alcohol wordt via meerdere enzymatische processen afgebroken. Het voornaamste enzymatische proces voor de alcoholafbraak is de omzetting van ethanol in acetaldehyde door het enzym alcoholdehydrogenase (ADH) in de lever gevolgd door de snelle en efficiënte omzetting van acetaldehyde in acetaat door het enzym acetaldehyde-dehydrogenase (ALDH) eveneens in de lever. De belangrijkste beperkende factor voor de snelheid waarmee alcohol wordt afgebroken is het vermogen van het lichaam om het bij de alcoholafbraak gegenereerde reducerend vermogen kwijt te raken. Het surplus reducerend vermogen uit zich in een hoge verhouding van de co-factoren NADH en NAD. Deze ratio heeft niet alleen een remmende werking op de afbraak van alcohol, maar heeft ook een aantal negatieve effecten op het overige metabolisme, Het verbeteren van deze ratio is dan ook meerdere malen genoemd als een aangrijpingspunt om het alcoholmetabolisme te versnellen.
Andere enzymsystemen voor alcoholafbraak worden geïnduceerd wanneer veel alcohol wordt geconsumeerd. Deze enzymsystemen zijn veelal niet afhankelijk van NADH, maar van NADPH.
De afbraak van ethanol kan geschieden volgens drie routes. In de belangrijkste hiervan wordt alcohol in twee stappen wordt omgezet tot acetaat (ethanol -> acetaldehyde en acetaldehyde - acetaat). Deze omzetting dient zo snel mogelijk te geschieden teneinde:
de ethanolspiegel zo laag mogelijk te houden
het product van de eerste stap (het giftige acetaldehyde) zo snel en volledig mogelijk om te zetten in acetaat
Het reducerend vermogen wordt bij deze reacties onder de vorming van NADH overgedragen op NAD. Als gevolg van deze redoxreacties hoopt de verhouding NADH/NAD in de cellen op. Naast een negatief effect op oxidatiesnelheid van ethanol heeft deze hoge verhouding ook een negatief effect op andere biochemische processen in de cel. Het probleem is dan ook om op een “nette manier" af te komen van het reducerend vermogen, zodat de bovengenoemde negatieve effecten worden weggenomen. Deze problematiek speelt zich af in het cytosol van de cel.
Theorie...
We moeten dus op zoek naar een stof, die in staat is om het NADH in het cytosol te oxideren tot NAD. Deze stof moet aan een aantal voorwaarden voldoen, te weten:
De stof (of een precursor hiervan) moet in staat zijn om de cytoplasma membraan te passeren
De stof moet in staat zijn om het NADH te oxyderen
De stof of afbraakproducten hiervan moeten geen negatieve invloed hebben op de processen die zich afspelen in de cel
Met name aspartaat of asparagine, dat in de darmen wordt omgezet in Aspartaat, hebben positieve effecten. Dit is toe te schrijven aan de volgende feiten:
Aspartaat (omgezet asparagine) is in staat om de cytoplasma membraan te passeren. Aspartaat wordt dus opgenomen in het cytoplasma van de cel
In het cytoplasma bevindt zich een enzymsysteem, dat efficient in staat is om Aspartaat (omgezet asparagine) om te zetten in oxaalacetaat (glutamaat oxaloacetaat transaminase). Dit oxaalacetaat kan worden omgezet in malaat (appelzuur) (o.i.v. malaat dehydrogenase). Het aardige is nu, dat deze reactie ten koste gaat van NADH in het cytosol
Het gevormde malaat kan via de zogenoemde malaat-aspartaat shuttle worden opgenomen in de mitachondriën. In de mitochondriën wordt het malaat weer omgezet in Aspartaat (omgezet asparagine). Dit Aspartaat (omgezet asparagine) wordt weer getransporteerd naar het cytoplasma
Het netto resultaat van deze shuttle is tweeledig:
Het reducerend vermogen (NADH) uit het cytoplasma wordt via dit ingenieuze systeem (indirect) getransporteerd binnen de mitochondriën
Het overschot aan malaat in de mitochondriën kan via de citroenzuurcyclus worden omgezet in energie of biopolymeren
Ten aanzien van hetgeen hiervoor gesteld is kunnen we concluderen dat Aspartaat (omgezet asparagine) in staat is om in het cytosol terecht te komen, het daar gevormde oxaalacetaat is in staat om de overmaat reducerend vermogen in het cytosol weg te vangen zodat de oxydatie van ethanol tot acetaat versneld en met minimale kans op acetaldehyde vorming kan plaatsvinden. Verder komen we op een nette manier van zowel het NAOH als van oxaalacetaat af, omdat deze componenten via het unieke shuttle systeem ten goede komen aan metabole en biosynthetische functies in mitochondriën.
Ten aanzien van eventuele andere stoffen, die hetzelfde kunnen bewerkstelligen het volgende. Gezien het bovengenoemde is het duidelijk dat de aanwezigheid van oxaalacetaat in het cytoplasma veruit de voorkeur verdient, indien het gaat om oxydatie van NADH in het cytoplasma. Ook andere a-ketozuren, zoals pyruvaat kunnen fungeren als oxidator voor NADH, mits een enzymsysteem aanwezig is. In het laatste geval is dit het enzym lactaat dehydrogenase.
Een nadeel van a-ketozuren, anders dan oxaalacetaat is de vorming van organische zuren in het cytoplasma, die storend kunnen werken. Dit is bijvoorbeeld het geval indien Alanine wordt gebruikt als aminozuur (Alanine -> pyruvaat -> lactaat [blijft aanwezig in het cytosol]). Naast Alanine zouden ook theoretisch Cysteine, Serine in deze categorie slechte substraten kunnen vallen.
De beste kansen zijn weggelegd voor cytoplasmatisch oxaatacetaat zoals dat wordt gevormd uit Aspartaat (omgezet asparagine) of Asparagine.
Ik zelf heb na al dit onderzoek KG-2 (dit middel bevat 700mg Asparagine) geprobeerd en de eerlijkheid gebied te zeggen dat het echt werkt! Ik heb 4 tabletten voor het slapen gaan ingenomen en ik voelde me de volgende dag echt goed. Dit terwijl ik een van die pechvogels ben met een aangeboren aanleg voor een kater.
Ik ben van mening dat Asparagine echt werkt tegen een kater. Deze mening heb ik gevormd aan de hand van de hierboven gepresenteerde theorie+praktijk. Iemand anders hier ideeën over/ervaringen mee? Ik verneem ze graag.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 11:35 . Reden: typo's :( ]