[linux mandrake92] Geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Hoi,

Ik heb gisteren mandrake 9.2 geinstaleerd, maar ik heb nu geen geluid.

config;
- moederboard MSI K7T266-pro met onboard Direct sound AC97 Audio
- Soundblaster 5.1 live

Als ik naar Mandrake configuratiecentrum ga staan beide geluidskaarten aangegeven, te weten;
SB Live! (audio) stuurprogramma SB emu10k1
VT8233 [audio controler] stuurprogramma via82cxxx-audio

Ik denk dat ik geen geluid heb, doordat beide geluidskaarten geinstaleerd zijn ?! maar als dit het is, hoe schakel ik dan een van de twee uit?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Hoor je dan wel geluid als je bij wijze van experiment je stereo (of boxjes, of headset, whatever) op de andere geluidskaart aansluit en dan een muziekje afspeelt?

Het geluid staat niet op mute, etc. ?

Je kunt zonder problemen 2 geluidskaarten hebben in Linux, alleen is het nog wel eens irritant omdat veel programma's gewoon 'default' de eerste gebruiken (en welke dat is, is min of meer toeval natuurlijk). In ieder geval kun je bv. in XMMS gewoon kiezen welke kaart gebruikt moet worden. Als ze ook daadwerkelijk functioneren, natuurlijk...probeer dat eerst eens uit te vinden.

• chicky
Nou ik heb gecontroleerd of het geluid misschien "gemute" was, maar daar lijkt het niet op.
Met KMix heb ik alle schuiven omhoog gezet.

De speakerset doe het onder windows wel gewoon.

Ik heb het geluid geprobeerd in de uitgangen van zowel de SB als onboard sound.

Ondertussen ook de drivers nog eens nagekeken en die staan allemaal als standaard, ook de alternatieven.

Wat nu?

• chicky
Er is wat ontwikkeling;

Als ik in Kmix het kanaal PCM ? aanzet, hoor ik een geluid als van een overspannen fax, maar daar blijft het bij.

Het is dus geen hardware probleem, maar meer een software iets.

Als ik eem mp3 openen, wordt dit gestart met Totem. Ik kan geen mogelijkheden vinden om in Totem instellingen iets in te stellen wat effect zou hebben.

Als ik in Mandrake configuratiecemtrum alles instel, kan ik ook een testgeluid laten horen, maar die hoor ik niet.

Verwijderd

Gebruik je KDE? (denk het wel want je hebt het over kmix). Kijk dan in het KDE configuratiescherm (kcontrol) of arts aangevinkt staat en full duplex uit. Als I/O output op autodetecteren staat probeer OSS of ALSA.

• chicky
Waar moet ik precies ALSA of OSS proberen dan?

Ondertussen wel uitgevonden dat als ik een Cd afspeel het geluid het wel doet ??

Verwijderd

Doe Alt-F2, kcontrol, geluid en multimedia, geluidsystemen, 2de tabblad geluids i/o.

Als KsCD(?) wel geluid geeft maar het programma wat je gebruikt om mp3 te spelen niet, ligt het mischien aan dat programma. Welk programma gebruik je? Welke plugins? Heb je geluid als je een videobestand afspeelt?

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Mijn Soundblaster Live werkt in Mandrake pas na het instellen van het audigy stuurprogramma. Open Harddrake, selecteer je geluidskaart, kies "Config-programma starten" en kies bij stuurprogramma "audigy".

• chicky
Nou, het werkt,
Ik heb de driver aangepast naar audigy en het werkt.

Iedereen bedankt!
Pagina: 1