wat is veiliger voor webtoepassingen: Mysql of Oracle

Pagina: 1
Acties:

• saxion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08-2023
Hallo,

ik doe een klein onderzoekje voor een bedrijf en ben eigelijk nieuwsgierig wat nu veiliger is om te gebruiker. Kan ik beter oracle 9i gebruiken of mysql 4.0.1?

check de homepage button> ICT portal: techtuts.host.sk

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13
saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:00:
Hallo,

ik doe een klein onderzoekje voor een bedrijf en ben eigelijk nieuwsgierig wat nu veiliger is om te gebruiker. Kan ik beter oracle 9i gebruiken of mysql 4.0.1?
maakt niet uit, want die SQL server hangt, als het goed is, niet aan het internet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• saxion
Nou het moet wel aan het internet hangen. Er moeten handleidingen gegenereerd worden uit een db. die voor klanten beschikbaar zijn.

• StevenK
saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:06:
Nou het moet wel aan het internet hangen. Er moeten handleidingen gegenereerd worden uit een db. die voor klanten beschikbaar zijn.
Maar dan hangt die SQL server nog steeds niet aan internet:

Internet
|
Webserver
|
DMZ- SQL server

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

wat bedoel je met veilig?
- anti hacker?
- bestand tegen een bom aanval?
waarom DMZ?

[ Voor 49% gewijzigd door PipoDeClown op 17-11-2003 11:13 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• saxion
ja dat bedoel ik

• StevenK
PipoDeClown schreef op 17 november 2003 @ 11:12:
wat bedoel je met veilig?
- anti hacker?
- bestand tegen een bom aanval?

[...]

waarom DMZ?
Omdat je systemen met data niet direct aan het internet wil hangen, maar achter een firewall ? Da's een stuk beter, zodat bijv. een DoS op niet gebruikte poorten zelfs nooit bij die server aankomt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Naast wat StevenK en PipoDeClown zeggen (Oracle heeft AFAIK veel meer mogelijkheden vwb horizontaal schalen, etc.) is het ook erg van belang: waar heb je ervaring mee? Beide kunnen heel goed veilig, maar als je ervaring hebt met de een zou ik niet voor de ander gaan; het configureren is erg belangrijk zo ook bij MS SQL srvr. Ook de hoeveelheid tijd die je er aan kunt besteden schaalt dan.

Edit:
Trouwens is er al heel erg veel info op de respectievelijke websites van de progs te vinden, net als hele papers op andere websites; ik zou daar nog eens goed doorheen lezen,
[minderwaardigheidscomplex]
enkel op het advies van ons afgaan als het erg veilig moet, is niet genoeg.
[/]

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 17-11-2003 11:18 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• saxion
ik moet het pakket nog aanschaffen en oracle is nog al duur dus....wat kan ik beter doen?

• StevenK
F_J_K schreef op 17 november 2003 @ 11:16:
Naast wat StevenK en PipoDeClown zeggen (Oracle heeft AFAIK veel meer mogelijkheden vwb horizontaal schalen, etc.) is het ook erg van belang: waar heb je ervaring mee? Beide kunnen heel goed veilig, maar als je ervaring hebt met de een zou ik niet voor de ander gaan; het configureren is erg belangrijk zo ook bij MS SQL srvr
Zowel MSSQL als Oracle bieden op database niveau veel meer mogelijkheden dan MySQL, denk bijv. aan Stored Procedures, Triggers, etc. Hierdoor kan in veel gevallen veel sneller ontwikkeld worden en een juist gebruik van SP's etc zorgt ook makkelijker voor db-consistentie.

Daarnaast zijn beide ook veel beter schaalbaar dan MySQL. Het prijskaartje is uiteraard ook bepalend bij deze vergelijking, maar ik denk dat je in veel gevallen de kosten van MSSQL/Oracle snel terugverdient door de veel kortere ontwikkeltijd.

[ Voor 21% gewijzigd door StevenK op 17-11-2003 11:23 ]

• saxion
wat bedoel je precies met schaalbaarheid?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:17:
ik moet het pakket nog aanschaffen en oracle is nog al duur dus....wat kan ik beter doen?
Dit forum en de frontpage draaien (voor zover ik weet heel veilig :+ ) op MySQL, als ik het zo voel gezien je vraagstelling (nog weinig bekend met de ins & outs) zou ik toch gezien de prijs voor MySQL gaan. Maar het belangrijkste is precies weten wat je doet, goed uitzoeken & veel lezen.

Ik zie trouwens dat je gloedjenieuw bent op GoT: nog welkom! :)

Standaardwelkom: lees t.z.t. de FAQ even door :P

Edit:
saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:22:
Zoals het woord al aangeeft: de mogelijkheid om te schalen. Klik. Bij een DB trouwens iets lastiger te doen dan bij een app server.

Hmm. Neem dit niet verkeerd op, maar je zou er aan kunnen gaan denken om met iemand te gaan praten die er wat meer ervaring mee heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door F_J_K op 17-11-2003 11:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• StevenK
saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:22:
De mogelijkheid te groeien naar de grotere, eventueel gedistribueerde of geclusterde databases.

• saxion
dan kan ik toch het beste gaan voor mysql, welke platform is daar het geschikst voor?Ik neem aan een linux distributie?

Verwijderd

Oracle is een stuk veiliger dan MySQL. En dan kijk ik alleen nog even naar de database mogelijkheden die MySQL niet heeft.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
saxion schreef op 17 november 2003 @ 11:31:
dan kan ik toch het beste gaan voor mysql, welke platform is daar het geschikst voor?Ik neem aan een linux distributie?
Hang van je eisen af. :)

Omdat ik natuurlijk pro-linux ben :+ zou ik (als je totaal vrij bent in het kiezen) voor linux gaan. Om alvast één reden te geven: een linux server heeft lagere systeemeisen en kan je zonder GUI draaien.

Kortom: stel je eisen op en maak een afweging.

• saxion
_/-\o_ dan weet ik wel genoeg denk ik! bedankt allemaal voor de snelle reactie! :+

Pagina: 1