Toon posts:

[ACCESS] Query in expressie

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een expressie te maken in een veld van een tabel. Eerst maar eens hoe de tabel eruit ziet:
CON_ID (auto)
APP_REC_ID (num)
APP_SEN_ID (num)
APP_BOTH (ja/nee)

APP_REC_ID en APP_SEN_ID verwijzen naar een andere tabel, wel dezelfde. In deze tabel zijn de eigenschappen van deze APP (applicatie) opgenomen. Hierin zit een veld ja/nee.

Wat ik wil is dat als beide applicaties "ja" zijn, APP_BOTH ook "ja" wordt. Anders moet APP_BOTH "nee" worden.

Ik dacht dat dat wel makkelijk kon mbv een expressie, maar daar geeft hij aan operators te missen oid :s.

Ik probeer het op deze manier:
If (select het ja/nee veld uit de andere tabel, gekoppeld aan APP_REC_ID) = True AND (select het ja/nee veld uit de andere tabel, gekoppeld aan APP_SEN_ID) = True Then APP_BOTH = True

Waarom wil dit niet werken?

Verwijderd

Topicstarter
Nobody knows???

modbreak:
ga je eens niet zo snel kicken?
Kicken van je topic is pas toegestaan na 24h. Jouw topic blijft 24h zichtbaar in de forumlijst. Het is dus niet nodig om na 58minuten jouw topic omhoog te schoppen.

[ Voor 89% gewijzigd door whoami op 17-11-2003 11:03 ]

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 16:21
Les weet ik hoeveel uit het normalisatie proces --> Zet nooit velden die te berekenen zijn in je tabellen!

Dit kun je dus beter in je form/ query oid gaan uitvoeren en zeker niet in de tabel.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vroege kick :(
Het is niet echt een berekening, als 2 velden "ja" zijn, wil ik dat dat veld ook "ja" wordt. Dit lijkt me toch echt mogelijk, al zit ik er nu al 2 uur mee te klooien :(

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
Eigenlijk is het wel een berekening, en in het beste geval zou je dus APP_BOTH niet moeten opslaan.
Ik weet trouwens niet of hetgeen jij wilt mogelijk is in Access. In databases zoals Oracle, Sql Server zou je het met een trigger kunnen oplossen.
In sql Server 2000 zou je het ook nog met een computed column kunnen oplossen.

https://fgheysels.github.io/

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat is dus wel een berekening, het 3e veld is immers direct bepaald aan de hand van de 2 andere velden.

Wat dacht je van
code:
1
IIF (veld1 AND veld2;"True";"False")

in de query? Dan moet het wel lukken hoor.

Ik denk dat er ergens iets fout zit in de manier waarop je naar die andere tabellen verwijst.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Als het mogelijk is om een sql-statement in de expressie te gooien, gaat het wel lukken. Dat vraag ik me echter sterk af, want elke keer dat ik dat doe, krijg ik de "operator" foutmelding. Misschien voer ik het wel fout in?

• Masch
De manier van Boss zal ik ook gebruiken. Doe het dan wel in een query. Ik heb het nooit geprobeerd in een tabel, daar ik nooit het gegevenstype expressie gebruik.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op 17 november 2003 @ 11:14:
De manier van Boss zal ik ook gebruiken. Doe het dan wel in een query. Ik heb het nooit geprobeerd in een tabel, daar ik nooit het gegevenstype expressie gebruik.
Misschien dat dit inderdaad in een query wel werkt, in een expressie echter niet. En ik zou het veld toch graag gewoon bij het toevoegen van een nieuw record laten 'setten'.

• Masch
Waar voeg je dat record toe?? In een form oid? Dan kun je daar toch wat code inkloppen die dat berekend?

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op 17 november 2003 @ 11:27:
Waar voeg je dat record toe?? In een form oid? Dan kun je daar toch wat code inkloppen die dat berekend?
Dat zou eventueel ook een mogelijkheid zijn. Ik gebruik het icm ASP om zaken weer te geven in IE. Daar kan men ook een record toevoegen, daarbij zou ik ze de optie kunnen geven om aan te vinken of niet. Toch zou het veel mooier werken als het vinkje aan ging adv de vinkjes in de andere tabel.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Access ondersteund geen triggers, dus kan je dit nooit consitent houden. Het opslaan van die APP_BOTH is dus niet zo slim, omdat het vragen om inconsistente data in je systeem is. Je kan de waarde heel makkelijk berekenen in een query, dus waarom zou je hem opslaan? :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1