audio input alleen over front speakers te horen?

Pagina: 1
Acties:

• Snoops
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11-2024
Dit is iets wat ik niet begrijp en ik kan nergens een uitleg vinden.

Als ik iets afspeel op m'n pc hoor ik dat prima over 4 boxen (ik heb een 4.1 setje) maar zodra ik een externe geluidsbron wil afspelen hoor ik dat alleen over de front speakers.

Voorbeeld:
Als ik een cd afspeel met de optie "digitale CD audio" aan (in apparaatbeheer) dan hoor ik het geluid over al m'n speakers. Zodra ik deze optie uit zet alleen over de front speakers, terwijl ik de cdrom-speler goed heb aangesloten op de cd-in van de geluidskaart.
Ik heb dit ook met de aux-in en line-in.

Ik had dit met mijn oude pc ook al, maar wil nu wel eens weten waar dit aan ligt ... en of hier een oplossing voor is.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Naar mijn weten wordt met digitale CD-audio het audio signaal via de IDE kabel naar de soundcard gestuurd, dus zeg maar via het mainboard. Op alle andere manier wordt de audiokabel gebruikt. De audiokabel is stereo. Je hebt kans dat het daar al in zit.

Verder ligt het er ook aan wat je gebruikt om je muziek mee af te spelen.
Zo heeft WinAmp bijvoorbeeld alleen stereo-ondersteuning, dus 2.1.
De meeste 4.1 sets gebruiken standaard een upmix naar 2 x stereo, waardoor je gewoon 4.1 geluid hoort. Er schijnen wel plug-ins te zijn (o.a. AC3) voor Winamp, waardoor je je speakerset wel optimaal kan gebruiken.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
de optie 'digitale invoer aan' betekent dus dat het geluid via de IDE kabel de geluidskaart in gaat, en 'digitaal' wordt verwerkt. De output gebeurt dan door (waarschijnlijk) directsound (onderdeel van directx). die er vervolgens voor zorgt dat de 4 speakers worden aangestuurd.

heb je daarintegen een stereo bron via een kabel aangesloten op je geluidskaart, dan blijft het stereo aangezien het geluid niet via directsound gaat, maar alleen door jouw geluidskaart. Vaak kun je in de instellingen van je geluidskaart wel iets instellen dat het wel over 4 speakers moet. (welk merk/type heb je?)

• Snoops
Ik gebruik momenteel de onboard gleuidskaart van m'n ASUS A7N8X Deluxe. Ik heb al in de NVIDIA nForce contral panel zitten klooien, maar wat ik ook instel, ik krijg het niet over vier boxen. Ik heb het ook geprobeerd via m'n soundblaster live, maar daar had ik hetzelfde probleem. En trouwens 2x stereo is precies wat ik wil.
heb je daarintegen een stereo bron via een kabel aangesloten op je geluidskaart, dan blijft het stereo aangezien het geluid niet via directsound gaat, maar alleen door jouw geluidskaart.
Mmm, daar zit wat in natuurlijk. Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat geluid dat via cd-in, aux-in en line-in wel door directsound o.i.d. verwerkt wordt?

• Snoops
Nou, even een testje gedaan en opgenomen vanaf de aux-in. Dan afspelen geeft wel geluid over 4 boxen!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-08 16:31
Snoops schreef op 17 november 2003 @ 12:45:
Nou, even een testje gedaan en opgenomen vanaf de aux-in. Dan afspelen geeft wel geluid over 4 boxen!
Wat heb je opgenomen dan?

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
ja omdat het dan vanaf de harde schijf via de directsound buffer loopt... (dat opgenomen geluid dus)

sommige kaarten hebben een sofware 'control panel' waar je het e.e.a. kan instellen, ook hoe je het geluid wilt weergeven. soms kun je zelfs per bron aangeven wat je wilt. Mijn Terratec heeft ook zoiets, daar kan ik de speakers aangeven en de plaats van het geluid. Of dat bij die van jou kan weet ik dus niet.

• Snoops
Ik heb een stukje tv opgenomen van m'n radeon All In Wonder (die aangesloten is op m'n aux-in) en een stukje van m'n line-in. Beide bronnen geven normaal alleen stereo over m'n front speakers weer, maar de opgenomen stukjes komen over 4 speakers (ik neem aan 2x stereo).

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ook al is het een oud topic, mischien heeft iemand hier nog iets aan:

Als je met de A7N8X niet de SBlive kaart gebruikt, maar het onboard geluid, lukt het wel.

- Installeer de nForce 3.13 drivers.
- In het NVIDIA nForce Control Panel kies je linksonder bij 'Digitized Input' voor aux. (as je aux-ingang zit aangesloten)
- In het 'Speaker Setup' menu kies je voor 6 speakers.

Na wat reboots tussendoor en de vakjes uit- en aanvinken in het 'Speaker Setup' menu, werkten bij mij alle 3 de uitgangen.

Dus nu kan ik eindelijk tv kijken met m'n WinTV Theater met geluid uit 4 speakers + subwoofer, met de gewone interne aux-ingang gebruikt.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Je moet je cd/aux/line-in ook als opnameapparaat selecteren, de opnameapparaat (1 tegelijk) wordt geupmixed naar 4 speakers, de rest niet (behalve je WAV dan natuurlijk).

dus: systray speakertje rechtsonderinbeeld dubbelklik openen, opties, eigenschappen, cirkeltje 'opnemen' klikken en ev. betreffende sources ff aanvinken, dan OK. Hier kun je opnameapparaat kiezen, speel maar 's een cd af en klik dan 'selecteren' onder cd-audio: voila upmix!

Als je andere software gebruikt voor de volume- en opnameinstellingen kun je het opnameapparaat ook wel ergens selecteren.

Als dit niet werkt is er iets anders aan het handje :)

trouwens dacht ik dat dit wel common knowledge zou zijn en hier makkelijk wel wat over te vinden zou zijn op de search, blijkbaar toch niet helemaal

www.nintendocasemods.com

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Digital-DNA schreef op 27 februari 2004 @ 12:27:
Je moet je cd/aux/line-in ook als opnameapparaat selecteren, de opnameapparaat (1 tegelijk) wordt geupmixed naar 4 speakers, de rest niet (behalve je WAV dan natuurlijk).

dus: systray speakertje rechtsonderinbeeld dubbelklik openen, opties, eigenschappen, cirkeltje 'opnemen' klikken en ev. betreffende sources ff aanvinken, dan OK. Hier kun je opnameapparaat kiezen, speel maar 's een cd af en klik dan 'selecteren' onder cd-audio: voila upmix!

Als je andere software gebruikt voor de volume- en opnameinstellingen kun je het opnameapparaat ook wel ergens selecteren.

trouwens dacht ik dat dit wel common knowledge zou zijn en hier makkelijk wel wat over te vinden zou zijn op de search, blijkbaar toch niet helemaal
Bij dit moederbord werkt het niet zo op jouw manier.
Dat aanklikken van de opnamebron heeft geen effect.

Echt alleen die optie op dat NVIDIA nForce Control Panel zorgt ervoor dat het werkt.

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:28
Digital-DNA schreef op 27 februari 2004 @ 12:27:

Even mijn dankbetoging aan deze persoon :D
(Ik wil geen oude topic omhoog schieten hoor ;)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1