Toon posts:

Problemen opstarten XP-SATA+A7V600

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:
A7V600 ASUS
MAxtor 80GB SATA
XP PRof.

Afgelopen vrijdag foutloos geïnstalleerd. Image gemaakt met Drive image op dezelfde schijf, ander partitie.
Gisteren blijft XP ineens hangen bij het opstarten na het XP logo. 2 Minuten wachten, maar er gebeurt niks. Repair lukt ook niet, blijft hangen na het indrukken van "R".
Dus ik de gemaakte image terugzetten, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand?

Is het misschien een idee om er een IDE schijf bij te hangen en daar het image op te zetten, om zo in XP te komen en te kijken of er iets mis is met de Sata schijf ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan met die diagnostic tool (MaxBlast geloof ik) toch ook nog voor het booten van Windows jes chijf scannen op fouten?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd, maar dan blijft hij ook hangen met het zoeken naar de schijf...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dan heeft het imho weinig met het OS te maken :)

-> Opslagmedia & I/O Controllers

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, je hebt gelijk, bedankt

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Image gemaakt met Drive image op dezelfde schijf, ander partitie.
Heb je rekening gehouden met de boot.ini :?

De opstartbestanden (boot.ini, ntldr, ntdetect.com) horen op de eerste geactiveerde primaire partitie te staan. De OS mag op een andere schijf/partitie staan. Maar de boot.ini moet wel naar de correcte plaats verwijzen. Wanneer je de OS lukraak verplaatst naar een ander partitie zonder de boot.ini te aanpassen, dan zal de PC naar de OS blijven zoeken op de originele partitie ..

En toch heeft dit in principe niks te maken met Opslagmedia & I/O Controllers, het is imo gewoon een softwarematig probleem. Immers, de schijven functioneren uitstekend, maar goed .. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 17-11-2003 09:27 ]

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 16:07
Kon ook nog wel eens liggen aan je mobo... Tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. Windows bleef hangen op rare plaatsen.... Tijdens boot werden mijn HD's ene keer wel, andere keer niet gevonden.... Na harde reboot liep hij steeds eerder vast... Het is een mogelijkheid, al hoop ik het niet voor je...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, even een kleine aanvulling, het zou wel wijs zijn om tijdens de XP setup boot de SATA controller drivers te laden wanneer het erom vraagt (press F6 to load 3rd party SCSI/RAID controller drivers). Als het goed is staan de drivers op de installatieCD van jouw mobo, deze moet je even op de flop zetten. En als het goed is, staat dit ook gewoon op de handleiding van de mobo B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 17-11-2003 09:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat laden met de diskette dat doe ik. En ik heb de image gewoon naar c: teruggezet, dus niet op een andere partitie.
Wanneer ik de diskettes van drive image laad, herkend deze wel de harde schijf.
En XP laad wel het XP logo en zo, maar net vóór het inlogscherm slaat hij vast. Dus hij laad wel een gedeelte van de schijf, maw, hij herkend hem dus wel.

Verwijderd

Topicstarter
Deze mag gesloten worden.
Waarschijnlijk kwam het probleem door Drive Image 2002. Dit kan af en toe problemen hebben met SP1 van XP. Met het maken van het imagebestand gaat driveimage de schijven opnieuw indelen, en daar is XP niet echt kapot van.

Nu maar Ghost gebruikt, dit werkt een stuk eenvoudiger!

Verwijderd

bij ghost wel rekening mee houden dat je de laatste versie hebt ivm support voor s-ata schijven. :)

kan anders ook problemen gaan geven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 09:36:
Deze mag gesloten worden.
Waarschijnlijk kwam het probleem door Drive Image 2002. Dit kan af en toe problemen hebben met SP1 van XP. Met het maken van het imagebestand gaat driveimage de schijven opnieuw indelen, en daar is XP niet echt kapot van.

Nu maar Ghost gebruikt, dit werkt een stuk eenvoudiger!

Verwijderd

Ik heb nu hetzelfde probleem, maar heb drive Image nooit gebruikt. Hoe heb je dat opgelost? help me iemand??

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als michiel2. Na een tijdje met mijn systeem gewerkt te kunnen hebben wil hij niet meer opstarten, hij hangt elke keer het windows logo.
Omdat ik 2 SATA schijven erin heb zitten heb ik windows XP nog een keer geinstalleerd op de 2e schijf. Ook hier hetzelfde probleem. Een 'repair' met de windows XP installatie heeft ook geen zin, omdat hij dan hangt bij het checken van de harde schijf.

Is dit een probleem met de SATA controller ???? Het lijkt mij stug dat ze ineens allebei niet meer werken.

Mijn configuratie is als volgt:
- AMD 3000+
- ASUS A7V600
- 2x Maxtor 80 GB SATA
- 512MB DDR 400
- Win XP Home

Heeft iemand de oplossing ????

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als michiel2. Na een tijdje met mijn systeem gewerkt te kunnen hebben wil hij niet meer opstarten, hij hangt elke keer het windows logo.
Omdat ik 2 SATA schijven erin heb zitten heb ik windows XP nog een keer geinstalleerd op de 2e schijf. Ook hier hetzelfde probleem. Een 'repair' met de windows XP installatie heeft ook geen zin, omdat hij dan hangt bij het checken van de harde schijf.

Is dit een probleem met de SATA controller ???? Het lijkt mij stug dat ze ineens allebei niet meer werken.

Mijn configuratie is als volgt:
- AMD 3000+
- ASUS A7V600
- 2x Maxtor 80 GB SATA
- 512MB DDR 400
- Win XP Home

Heeft iemand de oplossing ????

Ik heb :

- AMD 3200+
- ASUS A7V600
- 1x Maxtor 160 GB SATA
- 512MB DDR 400
- Win XP Pro

En heb daarbij ook dezelfde problemen.
Totop heden heb ik ook niets anders kunnen doen dan opnieuw me C: te formateren met Partion magic de format in XP werkt zelf niet.
Dan krijg ik een fout melding SATA[MBR] ik heb zelf geen idee wat dit inhoud ?
Lijkt op een driver fout terwijl ik de juiste afkomstig van de asus cd gebruik.
Snap er geen hout van laat ik het zo maar zeggen,..waarom die partitie crashed waar XP opstaat. als ik een ATA ervoor hang dan kan ik alleen de partitie benarderen die geen windows/XP map hebben.

Verwijderd

Ook hier soortgelijke problemen, ik heb 2 schijven aan a7n8x-e deluxe onboard sata hangen.
Ik heb windows xp netjes met f6 geinstalled (silicon image drivers), bios ziet de schijven goed... allemaal geen probleem.
Na klaar te zijn met installatie(en een paar essentiele installs te hebben gedaan, mobo, vidkaart etc.) heb ik in de bios boot device van cdrom teruggezet naar scsi zodat ik kon booten op de schijven.
Dit ging een paar keer goed maar na 3x oid bleef mijn pc hangen bij het windows xp logo. Resetten.. zelfde verhaal, nogmaals nogmaals.
Soms na totale power shutdown kwam ik wel weer in windows maar over het geheel gezien elke keer weer een lock up bij het windows xp logo.

Het zijn btw 2 maxtor schijven met asus sata dongle die aan de sata controller hangen. Ik heb hier over gelezen dat dit problemen kan geven, maar alles functioneert nu gewoon zoals het hoort. Ik heb nu een tijdelijke oplossing door mn muziek schijf eraan te hangen waarop de boot bestanden staan. Alles werkt gewoon perfect, maar nu is mn muziek schijf dus een beetje vervuild met windows bestanden. Niet optimaal dus.
Kortom treden de problemen alleen op als ik dus boot met de boot bestanden op de sata raid0.

Iemand ideetjes?
Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 00:23 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Ik heb ook exact hetzelfde probleem met de pc van mn ouders. Op de een of andere manier raakt het register corrupt en dan wil XP niks meer, ook niet in repair mode. Op de meest bizarre momenten tijdens het booten blijft ie hangen.

Een ander vreemd symptoom is dat, (voor de final breakdown dus...) te pas en te onpas scandisk opgestart wordt als de pc aangezet wordt (ja, windows was WEL correct afgesloten).

Vanwege dat scandisk gedoe had ik dus het idee dat het aan de HD lag. Onderzoek wees anders uit. Eerst mobo, HDD en memory zelf getest en na de voorlaatste breakdown is alles zelfs door Paradigit getest, NIKS NIKS NIKS kunnen vinden.

Door het corrupte register en dat scandisk gedoe heb ik sterk het vermoeden dat er tijdens het afsluiten iets fout gaat...

Vandaag is de 5e keer dat de pc 'beyond repair' crashte, bij een zeer licht gebruik bovendien! (ouders...).

De enige oplossing die ik tot nu toe heb kunnen vinden is XP opnieuw installeren.

specs:
-A7V600 (BIOS v. 1006, dit is de meest recente)
-AMD 2800+
-512 Mb DDR 400 ( ben ff chipbakker vergeten, en pc staat niet hier...)
-WD 160GB SATA 7200RPM 8MB Cache
-ATi 9600 pro 128Mb
-NEC 1300A
-Pioneer dvd-rom 120S

Een paar puntjes die ik nog wil checken:
-compatibility van het DDR400 met het mobo (ook al mag ik aannemen dat Paradigit daar zelf ook rekening mee houdt bij het bouwen van het systeem)
-kijken of een IDE HD hetzelfde probleem geeft

Ik hou jullie op de hoogte, mocht iemand hier al meer van weten... schroom vooral niet je onmetelijke wijsheid hier te posten :D

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Ter archivering zou ik hier graag een schop aan willen geven:

Ik heb in totaal 4 bekenden die problemen hebben met een A7V600 en datacorruptie op S-ATA schijven. Precies dezelfde symptomen als hier beschreven. Moet nog updaten naar laastste versie van BIOS'en, drivers e.d. (die zijn inmiddels wat opgeschoven).

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

ik heb ook dezelfde problemen, ik weet dat deze topic al ff niet meer gebruikt is, maar ik heb het het probleem nu ook al voor de 5e keer. ik ben dat opnieuw installeren zat.

weet iemand waar het aan kan liggen, of is SATA gewoon een grote ellende?

Verwijderd

Ik ben hier al ff niet meer geweest.

maar ik heb een probleem dat hier op lijkt

asus K8N met een SATA schijf
SATA als IDE in bios ingesteld

Als de ik powerswitch achter op de voeding uit en weer aan zet start de pc perfect op.
maar als ik dan de pc ga rebooten of ik zet hem uit en daarna weer aan met de knop aan de voorkant.

Dan komt ie niet verder dat het XP boot logo.
Hij blijft niet echt hangen, want het balkje blijft lopen.

Kent iemand dit?
herinstallatie heeft nog niet geholpen.

alvast bendankt
Pagina: 1