[Ti4200] kapot gerukt; nog te fixen?

Pagina: 1
Acties:

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo.
Een goede vriend van mij heeft zn VGA er n beetje lomp uitgerukt. 8)7
zoals je ziet op t rechter plaatje is er zo'n dinges afgekomen.
vga
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15708/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15709/thumb.jpg

Als je goed kijkt is het linkerpootje nog wel te solderen, maar de rechter heeft n stuk "PCB-ijzer"(kweet niet hoe dat heet hoor. het is geen tin, maar zo'n baan op de pcb) meegenomen. Het enige waar ik dat rechterpootje aan vast kan maken, is dat kleine restje "PCB-ijzer" 8) wat nog op de print zit. maar ik kan niet echt zien of het dan ergens kontakt mee maakt.
Iemand n tip?
Waar moet ik op letten?

De kaart doet t overigens nog wel. 3D functionaliteit heb ik nog niet getest.

eerst kijken dan zeiken

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 20:52
Eerst het rechtse stukje baan van de condensator afhalen met n soldeerbout en dan op pcb solderen. Dan linkse pin vast solderen en dan de rechtse.

Of gewoon meteen eerst de linkse en dan de rechtse. Waar je op moet letten is dat er een verbinding komt tussen die 2 helften van dat pcb eilandje, maar nergens anders verbinding mee maakt. Verder moet je een klein soldeerboutje hebben denk ik om er onder te kunnen komen.

Je kunt ook 2 kleine draadjes op je pcb solderen en daar dat onderdeel weer aan... cm of 2 ofzow zodat je iig geen grote verliezen in signalen enzo gaat krijgen... Moet te doen zijn.

Suc6 ermee iig

• bratos
denk je dat het wel weer goed gaat werken als ik die pcb ijzers aan elkaar soldeer en dan dat weerstandgeval er op doe?
ik zie wel van die vage vlakken lopen, (beetje paars-achtig). kan ik daar evt. iets wegkrabben zodat ie beter kontakt maakt of zo?
ik zal ff een fijne punt kopen voor mn bout, zo kan ik er niet bij.
Er zit aan de onderkant van dat gele ding een plastic plaatje waar zn pootjes doorheen steken. Dat moet er zeker opblijven neem ik aan? (tegen sluiting ofzow :7 )

bedankt voor de snelle reactie iig.
Ik ga es wat proberen , keep u posted!!!
(wordt wel pas dinsdag of zo, al die winkels zijn dicht morgen)

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

de ene kant is idd heel simpel, let je ook op de wattage van je soldeerbout? 20 watt is meestal de aangeraden wattage maar 35 gaat ook maar moet je kort houden met het solderen. de andere kant mja sja.... hou de kaart tegen een felle lamp. als het goed is zie je banen lopen en zie je waar het heen gaat en daaraan verbind je een stukje draad en dan aan de poot. optie 2 is het afgebroken deel moet DIREKT op een baan uitkomen, daarop zit een soort doorzichtig meestal groen maar bij jou is het een bruin laagje. dat laagje krab je voorzichtig weg met een scherp mesje totdat je echte koperkleur ziet en daaraan soldeer je dus de pootje.

succes.....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 03:34 ]

Verwijderd

hopen dat je t rechtse stukje idd nog mooi gefixed krijgt.. maar geen soldeer ervaring en je kunt t waarschijnlijk schudden...

je moet idd eerst onder de etslaag komen met solderen dus dit is bet kl....

suc6... anders word t toch n nieuwe vidplank.....

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo'n SMD elco terugsolderen is nog best lastig, zeker als je weinig elektronica ervaring hebt (en uit de posts van TS begrijp ik dat dat het geval is...)

Ik zou in dit geval een gewone elco nemen met dezelfde waarden (spanning mag hoger zijn, capaciteit ook maar bij voorkeur niet teveel) en soldeer die op de resten van de eilandjes op het PCB.

Ohja, 'PCB-ijzer' = koperbanen, op de plaatsen waar componenten worden geplaatst zijn deze koperbanen vertind.
'Weerstandsdinges' = elco, electrolytische condensator, hier zo te zien gebruikt voor het afvlakken van de voedingsspanning voor de GPU en het memory.

• bratos
Ok gasten

even de beloofde update; het soldeerwerk is gelukt.

Ik heb eerst de resterende koperbaan op de kaart zelf gesoldeerd, daarna de elco daar weer op. Ik kon er moeilijk bij (plastic beetje gesmolten) maar het spul zit beter vast dan ik dacht.

Kaart even gebenchmarkt op 1280x1024 en komt braaf door 3dmark heen . geen artefacts of zo, dus ik neem aan dait ie gefixt is!

Helaas kon ik zeer slecht zien welke koperbaan hoorde bij de originele, dus heb t risico maar niet genomen dat ie op de verkeerde terecht kwam.

Bedankt allen voor de tips. _/-\o_

Picje voor de volledigheid :

vga
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16052/thumb.jpg

TNX!

don't underestimate my soldering skillz!! :P

eerst kijken dan zeiken

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Sorry als dit lullig klinkt maar;
Hoe weet je zo zeker dat ie nu helemaal gefixt is? Je weet toch niet wat ie eerst niet deed? Heb je het doorgemeten enzo?

Nice gesoldeerd trouwens!

[ Voor 9% gewijzigd door w0w op 21-11-2003 22:15 ]

• koraks
  • Niet online
Puik stukje braadwerk, heel netjes! Alstie een uurtje 3DMark-en stabiel doorkomt kun je er gerust van uitgaan dat ie weer 100% ok is!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Puik stukje braadwerk, heel netjes! Alstie een uurtje 3DMark-en stabiel doorkomt kun je er gerust van uitgaan dat ie weer 100% ok is!
Met het eerste gedeelte ben ik zeer zeker eens. Dat ie nu 100% ok is, echter niet. Het zou heel goed kunnen dat dat eleco'otje dient voor de tv-out functie, of voor een andere functie die 3dmark niet 'gebruikt'.

Verwijderd

Heb je weer geluk gehad. Voortaan niet meer rukken aan zo'n ding hè :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Poehee, dat is wel schrikken zo'n baanbreuk. Je hebt gruwelijk mazzel, vaak zitten er in die eilandjes nog "micro-via's", hele dunne ijzerdraadjes naar een laag er onder. Als die breken, dan is het echt afgelopen.

• bratos
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 23:46:
Heb je weer geluk gehad. Voortaan niet meer rukken aan zo'n ding hè :)
LOl ik zal t m zeggen :P

Zondag zal ik de kaart es onderwerpen aan een stress test.
kijken wat ie doet.
:7

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

wie niet waagt die niet wint.... :*)

cool dat het je gelukt is. 8) wat is nou niet beterder dan je ervaring verrijken met een oude kapotte iets dat in principe weggegooid zou moeten worden proberen te fiksen met slim bedachte of gwoon handige kundigheidjes.... :Y)

• koraks
  • Niet online
Het zou heel goed kunnen dat dat eleco'otje dient voor de tv-out functie, of voor een andere functie die 3dmark niet 'gebruikt'.
Bij mijn weten worden elco's op die specifieke plaats van de kaart gebruikt voor stabilisatie van de voedingsspanning van het geheugen en/of de gpu.

• bratos
dag was ik weer.
ff zeggen dat de kaart 4 uur lang Call Of Duty heeft doorstaan op 1280x1024x32. Lijkt perfect te werken , geen artefacts of andere rare dingen.
Thanks everybody!!

eerst kijken dan zeiken

Pagina: 1