MegaRAID Express 500 VS. Tekram DC-390U4W

Pagina: 1
Acties:

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-03 17:01
Nog een keer dan maar en nu duidelijk ;)
Komt ie:
Ik heb hier liggen:
seagate 15k3 68 pins scsi 320
IBM E server X series 15k scsi 320
IBM E server X series 10K scsi 320
IBM Ultrastar 10K Ultra 3 scsi drive
Alle schijven zijn 36GB.
De ibm schijven zijn allen 80pins, maar verloopjes zijn onderweg.
Dan heb ik nog de bovengenoemde controllers.
Momenteel gebruik ik de tekram icm met de Seagate.
Ok volgen jullie het nog? ja, mooi.
Nu heeft die Megaraid kaart iets meer opties en wilde ik die dus gaan gebruiken.
Nu dacht ik er zelf aan het hele zooitje bv in raid 0 of raid 5 te plaatsen.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, dus vraag me af wat wijs is?
Het gaat mij er vooral om dat het sneller word als dat het nu is.
Veiligheid van data maakt niet zoveel uit, belangrijke data sla ik op een andere schijf op, of op cd.
Mijn vraag aan jullie is dus: wat voor opstelling adviseren jullie met deze spullen?

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10-2025
Omdat je schijven relatief klein zijn, zou ik er RAID-0 van maken als het je inderdaad om snelheid gaat. Met RAID-5 verlies je in ieder geval ruimte en mogelijk ook een beetje performance (omdat het een complexere techniek is).

Ook kan ik je adviseren om een goeie geluidsdichte doos of kamer te regelen waar je ze in kan stoppen. Die 10k en 15k schijven wil je niet in je slaapkamer hebben...

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik zou een paar schijven verkopen/ruilen zodat je 2 dezelfde 15K schijven hebt en daar een mooie RAID 0 van maken, dan hou je die wat je overhoud gewoon als backup schijfje.

En 10K en 15K valt best mee op je slaapkamer, ik heb 5 x 10K in RAID0, stil is het niet maar het is te doen, nieuwe 15K schijven zijn wel stiller.

Alle proemn in n drek

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

jpenninkhof schreef op 17 november 2003 @ 02:11:
Omdat je schijven relatief klein zijn, zou ik er RAID-0 van maken als het je inderdaad om snelheid gaat. Met RAID-5 verlies je in ieder geval ruimte en mogelijk ook een beetje performance (omdat het een complexere techniek is).

Ook kan ik je adviseren om een goeie geluidsdichte doos of kamer te regelen waar je ze in kan stoppen. Die 10k en 15k schijven wil je niet in je slaapkamer hebben...
Wat is dat nou weer voor onzin?
Ik heb twee fuijtsu MAP 10k schijven in mijn werkbak zitten en 3 10k schijven in een SUN Array die ernaast staat.
Hoor ik ze? Amper....

Bij de oudere 10k schijven hoor je inderdaad de seeks ja, maar bij de nieuwe valt het allemaal reuze mee. De koeler van me proc maakt nog meer herrie.

Kortom: geluid is gelul, is prima te doen, hier althans.

Verder zou ik de 2 15k schijven in raid0 gooien, en de 2 10k schijven in een aparte raid0 gooien. Beetje enigzins scheiding aanbrengen in je schijven.

Weet je wat voor schijven die IBM schijven zijn onder de sticker? (ze zijn gemarked als IBM, maar het zijn waarschijnlijk Seagates..)

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Paulus0013
Het gaat mij niet zozeer om de stilte maar vooral om de performance.
De pc draait toch niet dag en nacht, alleen als ik erachter zit.
Ook wat betreft opslag geeft het niet zoveel, ik gebruik nu dus maar 1x36GB en die staat nooit vol.
Warmte zal ook niet het probleem worden, aangezien ik een chieftec bigtower heb en ik zojuist nieuwe fans heb besteld.
Ook de voeding is het probleem niet.
Ik denk alleen dat wanneer ik de 4 schijven in raid 0 hang, dat dan mijn pci bus een beperkende factor zal worden.
En als ik dus met 3 schijven die pci bus al vol kan pompen is het zonde om die 4e er ook nog aan te hangen, die kan ik dan beter aan mijn tekram kaart apart erbij hangen, lijkt mij dan.
Of ik zou raid 5 kunnen gaan draaien, dan is er meteen een soort van data beveiliging.
wat is wijs..
Is het sowieso wel aan te raden om met verschillende schijven een raid-set op te bouwen?
Ik snap heus wel dat met allemaal dezelfde schijven altijd beter is, maar het zou met verschillende schijven toch ook gewoon moeten werken..?

• Paulus0013
Liam_xi schreef op 17 november 2003 @ 17:49:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin?
Ik heb twee fuijtsu MAP 10k schijven in mijn werkbak zitten en 3 10k schijven in een SUN Array die ernaast staat.
Hoor ik ze? Amper....

Bij de oudere 10k schijven hoor je inderdaad de seeks ja, maar bij de nieuwe valt het allemaal reuze mee. De koeler van me proc maakt nog meer herrie.

Kortom: geluid is gelul, is prima te doen, hier althans.

Verder zou ik de 2 15k schijven in raid0 gooien, en de 2 10k schijven in een aparte raid0 gooien. Beetje enigzins scheiding aanbrengen in je schijven.

Weet je wat voor schijven die IBM schijven zijn onder de sticker? (ze zijn gemarked als IBM, maar het zijn waarschijnlijk Seagates..)
over die schijven. als ik bv op type nr zoek van de IBM 15K schijf lijkt het idd een seagate te zijn.
toch vreem aangezien ibm zelf ook schijven maakt...
verder de vraag, kan die ene kaart 2 aparte raid sets bouwen?
aangezien de tekram kaart absoluut geen raid oid ondersteunt.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 22:29
Paulus0013 schreef op 17 november 2003 @ 17:52:
[...]

over die schijven. als ik bv op type nr zoek van de IBM 15K schijf lijkt het idd een seagate te zijn.
Lijkt me dat je dit prima op de LSI site op kunt zoeken. Maar volgens mij kan dit wel, aangezien deze kaart verdacht veel op een HP Netraid-1M lijkt.

• Abbadon
  • Nu online
[...]

Ja, dat kan 'ie, veertig logical drives zelfs :) Hier vind je de specs wel.

Wat je indeling betreft, als je alleen voor snelheid gaat kun je 't beste geen RAID5 gebruiken maar twee stripes (zoals eerder gezegd 15K's bij 15K's en 10K's bij 10K's).
Hoewel ik mijn RAID5 nooit als langzaam heb ervaren heb ik 'm eergisteren omgezet naar een stripe: ik heb toch al m'n data op een 2e pc staan (en daar het belangrijkste van zelfs weer op twee verschillende disken) zodat het eigenlijk tamelijk overbodig was geworden :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik weet niet of die kaart het kan, maar ik denk het wel.
Ik heb zelf jarenlang een Adaptec AAA-133U2 (U2W) scsi raid kaartje gehad met 64mb cache.
Die kon verschillende riad sets bouwen over verschillende kanalen, met hotspares en alles erop en eraan.

Chillend kaartje, je zou bij de manual van die MegaRAID Express 500 kunnen kijken welke opties hij allemaal heeft en ondersteund en je zou kunnen kijken of er managementsoftware bijzit (zal wel) en wat die dan allemaal wel niet kan.

Hoe kom je trouwens aan die kaart?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Paulus0013
hmm leuker stukje speelgoed dan ik zelf dacht dus :P
en btw ik heb de kaart van iemand gekregen.
en bedenk me net iets:
als ik dus 2x 15K@raid 0 en 2x 10K@ raid 0 gebruik en dus een C en D schijf ervan maak, dan pomp ik die pci bus ook niet helemaal tot over zijn nek, aangezien ik C en D toch niet altijd tegelijk gebruik.
dit klinkt wel aantrekkelijk eigenlijk.
nog mensen die er andere ideeen op na houden?

• Paulus0013
ok ik ben inmiddels zo ver het spul in gebruik te nemen.
nu begint het meteen al met problemen, als ik de kaart in me pc heb piept deze als ik de pc aanzet.
ik kan wel in de bios van de kaart alles naar wens instellen, maar als ik dan windows XP wil installeren op deze schijven, dan gebeurd er vij weinig.
ik laad de drivers voor de kaart, de cd begint te spinnen en het enige wat er dan nog te zien is, is een knipperend liggend streepje en verder gaat het spul niet.

iemand die dit herkent?
iemand hier die een id heeft of het de drivers zijn of dat ik het hardware matig moet zoeken, zoals bv verkeerde gejumperde kaart ofzo...

en btw waar kan ik het beste de drivers vandaan halen?

• Abbadon
  • Nu online
Paulus0013 schreef op 08 december 2003 @ 17:17:

en btw waar kan ik het beste de drivers vandaan halen?
Als je iets verder kijkt dan je neus lang: namelijk op de site waarvan ik je in m'n vorige post de link gaf :+ (kijk links onderaan).

Wat je probleem betreft, komt mij niet bekend voor maar heb je alles goed ingesteld (SCSI ID's) en aangesloten/getermineerd?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Paulus0013
heb de boel nu wel aan de gang, drivers van de lsi site gehaald.

nu piept ie nog iedere keer dat ik de pc boot.
vraag me af hoe jij de kaart gebruikt en de jumpers op de kaart hebt ingesteld.

dan nog een probleempje...
ik heb de Seagte 15K3 en de IBM (Seagate X15) samen in raid 0 gezet.
alleen is de performance echt baggerslecht gewoon!
misschien dat een van de schijven defect is, want ik hoor tikkende geluiden.
zal dat nog even nalopen.

als scsi id's heb ik 0 en 1, verder zit er een terminator aan ja ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Paulus0013 op 08-12-2003 19:02 ]

• Paulus0013
zo ik kick mijn eigen topic, omdat er weer wat dingen veranderd zijn.

ik haalde met beide schijven in raid 0 een snelheid van wel 14mb/s
nu is de ene schijf gecrasht en draai ik dus alleen met de seagate 15k3 op de megaraid controller.

deze haalt een snelheid van 26mb/s
snelheden gemeten met hd tach
dit is natuurlijk veel te laag.

ik heb al wat lopen zoeken naar een manual voor de scsi kaart, zodat ik de bios en de jumpers juist kan instellen, maar ik ben nog weinig bruikbaars tegen gekomen.

als er iemand is die mij daarmee op weg kan helpen, dan zou die persoon mij erg blij maken.
Pagina: 1