Uitgeschoten met schroevendraaier op moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:35
Ik ben in het bezit van een Abit Kra7-raid moederboard met een Athlon 1700+. Deze liep regelmatig vast vanwege temeratuurproblemen en daarom wilde ik er een nieuwe koeler in zetten. Bij weghalen van de oude cooler (die natuurlijk muurvast zat) ben ik uitgeschoten met de schroevendraaier.

Er zit wel een stripje plastic naast de cooler (waarschijnlijk voor dit soort ongelukjes) Ik het de nieuwe cooler geinstalleerd, boel weer aangeloten en de computer doen niets. De coolers op moederboard en proc. gaan draaien, op het board gaat het groene en oranje lichtje branden (betekent POWER) maar ik krijg geen beeld, en volgens mij doet de harddisk ook niets (computer start dus niet zonder beeld ofzo). Een andere videokaart bracht geen oplossing. Het weghalen van de andere kaarten ook niet. Wat kan ik nog doen, en hoe weet ik of ik mn boardje echt naar zn grootje heb geholpen?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

arjandijk schreef op 17 november 2003 @ 00:27:
Ik ben in het bezit van een Abit Kra7-raid moederboard met een Athlon 1700+. Deze liep regelmatig vast vanwege temeratuurproblemen en daarom wilde ik er een nieuwe koeler in zetten. Bij weghalen van de oude cooler (die natuurlijk muurvast zat) ben ik uitgeschoten met de schroevendraaier.

Er zit wel een stripje plastic naast de cooler (waarschijnlijk voor dit soort ongelukjes) Ik het de nieuwe cooler geinstalleerd, boel weer aangeloten en de computer doen niets. De coolers op moederboard en proc. gaan draaien, op het board gaat het groene en oranje lichtje branden (betekent POWER) maar ik krijg geen beeld, en volgens mij doet de harddisk ook niets (computer start dus niet zonder beeld ofzo). Een andere videokaart bracht geen oplossing. Het weghalen van de andere kaarten ook niet. Wat kan ik nog doen, en hoe weet ik of ik mn boardje echt naar zn grootje heb geholpen?
Mijn ervaring zegt dat jouw bordje nu naar zijn grootje is.
Je hebt de PC speaker goed aangesloten? Piept het moederbord niet zonder een videokaart, geheugen of processor, dan is hij dood.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• arjandijk162
en dat de lichtjes gaan branden is geen goed teken?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien heb je bij het vervangen van de koeler per ongeluk je CPU gesloopt? probeer die eerst eens te testen... als die werkt is je moederbord naar zijn grootje gegaan door die schroevendraaier

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:55
die lampjes je bedoelt aande voorkant van je kast of die op het mobo? als ze van het mobo zijn dan moetje ff de kleurcode nakijken in het boek van je mobo. Om te kijken of het ding echt niets meer wil is alles behalve videokaart, geheugen en proc eruit halen en dan booten.. doet ie het dan nog niet naar behoren dan is er een dikke kans dat je mobo dood is..

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

kun je onderbroken banen zien? Anders zou je die mischien kunnen fiksen.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

of te veel/te weinig koelpasta ? (en cpu defect/te heet ?)

eagle

Verwijderd

volgens abit bestaat dit bord niet eens :? Abit Kra7

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
sja, dit bord kun je weggooien

ledjes op een bord zeggen helemaal niets, dat betekend enkel dat er spanning op staat.
een collega van me is echt een kei in bordjes fixen e.d.
hij kan ook supermini solderen (echt, op 0.1mm nauwkeurig), maar dit kan hij niet fixen.

helaas, pindakaas

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

offtopic:
....met een schroevendraaier |:(
Was je koevoet zoek :?
Het ding heet niet voor niets SCHROEVENdraaier... >:)

[ontopic]
Nee, dat stukje plastic zit er niet voor mensen 'die uitschieten met hun schroevendraaier' 8)7
Ik vind het lullig voor je maar ben bang dat je zakgeld van aankomende maand nu al op is... :/
[/ontopic]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

vertel dan ff hoe JY het dan los zou maken? met een gereedschap dat coolerlosmaker heet?

en tot slot aan de TS. ZOEK OP wat die 2 lampjes betekenen en GEBRUIK je ogen om te zien wat voor schade je hebt aangericht. haal de mobo UIT je kast en kijk ernaar in het licht waar je bent uitgeschoten. als het ernstig is zie je dat VANZELF.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 01:27:
volgens abit bestaat dit bord niet eens :? Abit Kra7
Gokje: KR7-A

Maareh, ts, wees voortaan wat nauwkeuriger :z

En MetalRush, schroevendraaier IS het normale gereedschap om koelers mee te (de)monteren- maar Mr dude, jij hoeft ook niet zo te happen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 17-11-2003 02:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 17:37

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 01:43:
vertel dan ff hoe JY het dan los zou maken? met een gereedschap dat coolerlosmaker heet?
Waarschijnlijk bedoel je koelers met als bevestigpunt alleen een metalen lipje, waar verder geen zijkanten zitten om uitschieten met een gewone platte schroevendraaier te voorkomen. In dit geval gebruik ik altijd zo'n inbus schroevendraaier, kun je haast niet uitschieten.

BF2 stats Systemen

Verwijderd

per ongeluk [dubbelpost] gedaan

excuus _/-\o_

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 03:51 ]

Verwijderd

sorrie ik had het tegen diegeen die vlak voor mij poste:
MetalRush schreef op 17 november 2003 @ 01:37:
offtopic:
....met een schroevendraaier |:(
Was je koevoet zoek :?
Het ding heet niet voor niets SCHROEVENdraaier... >:)
enne inbusschroevendraaier? dat zeshoekig ding gebruik jy om een cooler die vastgeplakt zit aan de processor los te wrikken? want daar gaat dit topic beetje over: de topicstarter wilde zijn cooler vervangen door een andere en kreeg de oude niet los. hij schoot uit met zijn schroevendraaier en nu vraagt hij zich af of de bord nu stuk is.

ik weet niet beter of ik zou een schroevendraaier gebruiken tenzij jullie mij slimme veilige goeie manieren voorleggen, ik heb geen inkepingen of zo gezien tussen de cooler en de cpu.

edit:
[quote]dion_b schreef op 17 november 2003 @ 02:11:
[...]

En MetalRush, schroevendraaier IS het normale gereedschap om koelers mee te (de)monteren- maar Mr dude, jij hoeft ook niet zo te happen ;)[/quote]

ik mag hem toch wel met zijn eigen woorden confronteren?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 03:58 ]

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 03:49:
enne inbusschroevendraaier? dat zeshoekig ding gebruik jy om een cooler die vastgeplakt zit aan de processor los te wrikken? want daar gaat dit topic beetje over: de topicstarter wilde zijn cooler vervangen door een andere en kreeg de oude niet los. hij schoot uit met zijn schroevendraaier en nu vraagt hij zich af of de bord nu stuk is.

ik weet niet beter of ik zou een schroevendraaier gebruiken tenzij jullie mij slimme veilige goeie manieren voorleggen, ik heb geen inkepingen of zo gezien tussen de cooler en de cpu.
Koelers zitten tegenwoordig haast niet vastgeplakt aan de processor, maar ze zitten vast geklemd aan de socket van je CPU. Als je een P4 koeler loshaalt kan het weleens voorkomen dat je ook de CPU mee trekt, dit komt door vacuum wat door de koelpasta is gebeurt (oneffenheden opvullen).

Dat lipje rechts onder hier, als je goed kijkt zie je hier stukje ijzer aan linker en rechterkant, bij deze kun je dus niet zo snel uitschieten met een platte schroevendraaier.

Ik heb even gegoogled en ik zie dat de schroevendraaier die ik noem bekend staat als een dopsleutel, sorry voor verwarring door inbussleutel. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kleintje81 op 17-11-2003 11:17 ]

BF2 stats Systemen

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Kleintje81 schreef op 17 november 2003 @ 11:11:
[...]

Ik heb even gegoogled en ik zie dat de schroevendraaier die ik noem bekend staat als een dopsleutel, sorry voor verwarring door inbussleutel. :)
hmmmm... Lijkt mij een zeer flexibele dopsleutel te zijn :9
In ieder geval het juiste gereedschap om je moederbord niet kapot te maken O-)

Religion is Opium for the Masses

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

Hoholi schreef op 17 november 2003 @ 11:34:
hmmmm... Lijkt mij een zeer flexibele dopsleutel te zijn :9
In ieder geval het juiste gereedschap om je moederbord niet kapot te maken O-)
Natuurlijk wel een kleinere nemen, ipv zo'n grote lompe om aan auto's te sleutelen. ;)

BF2 stats Systemen

Verwijderd

een harde ipv. een fexibele zou ook handig zijn ;)
Ik gebruik een oude superbrede schroevendraaier met inkepingen (zelf erin gevijld) voor dat lipje (heb alleen Socket mobo's gehad, daar zijn al die clipjes zo'n beetje hetzelfde).

• paradoXical
  • Laatst online: 25-05 21:31

paradoXical

The ParadoX

Ik ben ook wel eens uitgeschoten, en flink ook :)

Nooits iets stuk gegaan gelukkig, ik vrees dat jij nu net pech heb gehad :(

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

ik zie steeds een amd coolertje met zo een lip. heb ik het nu mis of gebeurd dit P4 coolers van intel nooit vanwege hun andere soort bevestiging 4 plastic voetjes dus 4 plaatsen waar ze vast zitten ipv 2 zoals amd dat ze vast zitten gezogen aan de cpu?( ik noem het maar ff zo)?

enne.... ik heb nagedacht en nagedacht maar een dopsleutel gebruiken om de cooler los te krijgen snap ik ook niet? 8)7 misschien maar goed dat ik een andere soort cooler hebt? :Y)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 16:14 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11
Het (de)monteren van je cooler is geloof ik wel nummer 1 van de dingen waarbij iets gruwelijks mis kan gaan. Ik brak zo eens een keer een schroevendraaier door bij het demonteren :P , maar had het geluk dat het moederbord heel bleef. Ben dus voorzichtig, zet niet teveel kracht, en leg er voortaan eventueel iets omheen.

En waarom zou dit zoiezo niet te maken zijn? Een paar verbindingen die door zijn, zijn toch best opnieuw te maken??? :? Als ie toch dood is, kan je er zoiezo aan experimenteren...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

inquestos schreef op 17 november 2003 @ 23:03:
En waarom zou dit zoiezo niet te maken zijn? Een paar verbindingen die door zijn, zijn toch best opnieuw te maken??? :? Als ie toch dood is, kan je er zoiezo aan experimenteren...
in jou hoor lees ik een echte tweaker _/-\o_

dus TS.... niet weggooien dus. haal de mobo eruit en hou hem tegen het licht en KIJK er eens naar.

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01-2025
maak anders es een close upje :D
Ben benieuwd namelijk.... :P

Heb zoiets nog nooit meegemaakt maar denk wel altijd stel dat.....want soms gaat het idd erg stoefjes

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Schroevendraaiers, dopsleutels 8)7 of wat soort gereedschap is sowieso uit den boze. Kijk eens hoe slim Zalman voor een CNPS6000Cu dat heeft opgelost.

Maar daar gaat het nu niet meer over. Het is natuurlijk wel aardig om te discussieren over hoe een koeler te verwijderen maar de TS geeft nergens aan welke koeler het betreft en zelfs dat is niet meer van belang.

De vraag van de TS is of zijn moederbord naar de knoppen is. En om dat te kunnen bepalen moet er het nodige getest of bekeken worden.

Mij lijkt het me vooralsnog het belangrijkst om met een vergrootglas maar eens goed te kijken of er iets beschadigd is wat het e.e.a. met elkaar verbindt en of de CPU nog goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 18-11-2003 02:31 ]

ARME AOW’er

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Ik heb een tijdje terug ook zoiets gehad met mijn dual Pentium 100 Moederbordje... Ik weet niet of je een aantal lijnen "doorgesneden" hebt, maar dat was bij mij wel het geval... Ik had de lijnen naar het cache geheugen van de 2e socket gesloopt 8)7 Ik heb dit bordje kunnen fixen door hem te solderen Ik post wel ff een foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweeker op 18-11-2003 04:09 ]

1 + 1 = 3

Verwijderd

stomme actie maar naar n tijdje van de power zijn zou je ook es kunnen proberen je bios te resetten... dat wil ook wel eens helpen... maybe is je batterij dood....

dat uitschieten is idd niet zon slimme actie... met n beetje pech heb je banen die naar je socket leiden gebroken.... dan kun je idd gaan shoppen voor n nieuwe....

good luck....

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

Bij deze dusde beloofde pic
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.denouden/mobo/mobo_small.jpg

Wat ik dus heb gedaan is even de sporen schoongekrabbeld met een hobbymesje,zodat de harslaag er af was, daar een dun vertind koperdraadje opgelegd en dan met de soldeerbout vastsolderen.

Dit moederbord werkt nog 100%, dus probeer het eens voordat je een nieuwe koopt.

En Ja ik ben stom geweest, maar zoals je ziet zaten de sockets wat dicht bij elkaar en gingen de klemmen niet vast :(

[ Voor 18% gewijzigd door Tweeker op 18-11-2003 03:54 . Reden: linkje naar grote afbeelding deed het niet ]

1 + 1 = 3

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

Je moet overigens met solderen wel er op letten dat je niet te lang soldeert anders help je je mobo zowiezo naar de eeuwige tweakvelden!

1 + 1 = 3

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik had per ongeluk precies hetzelfde gedaan, ik heb hem naar ABIT opgestuurd ter reparatie onder garantie (je weet maar nooit), €15 of fl. 15 aanbetaald (weet niet meer), en na een maandje had ik hem gefixed terug!!

Dusseh, give it a shot!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

Garantie na een schroevendraaier actie, lijkt me stug, maar ja de wereld hangt raar in elkaar. Schijnt zelfs hol te zijn.

1 + 1 = 3

• arjandijk162
ga zo ff foto's maken, maar zo op het eerste gezicht lijkt er niets beschadigd. Moederbord is uit zomer vorig jaar, geld er ook 2 jaar garantie op moederboards?
Of anders erop gooien dat zo'n product langer mee moet gaan?

Nu eerst de bon zoeken O-)

• arjandijk162
Hierbij de foto's

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006378s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006380s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006379s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006383s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006385s.JPG

• Rico
  • Laatst online: 23:21

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik zie geen beschadigingen....ik zal wel blind zijn.
Waar zou je het moederbord geraakt hebben met de schroevendraaier?
Maak anders eens een foto van je cpu misschien dat die beschadigd is.

[ Voor 23% gewijzigd door Rico op 18-11-2003 14:10 ]

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

Ziet er inderdaad niet beschadigd uit... Wat Rico zegt check je proc ff. Anders zou ik het zo ook niet weten. Of heb je misschien een van de omliggende componenten beschadigd?

edit: Wat ik van de proc zie ziet er goed uit...

[ Voor 13% gewijzigd door Tweeker op 18-11-2003 15:25 ]

1 + 1 = 3

• arjandijk162
Het lijkt idd of het linkerbovenhoekje van de core is beschadigd, is dat "dodelijk"?
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/moederb/IM006392.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door arjandijk162 op 18-11-2003 15:48 ]

• Delta2
  • Laatst online: 17-05 11:40
arjandijk schreef op 18 november 2003 @ 15:43:
Het lijkt idd of het linkerbovenhoekje van de core is beschadigd, is dat "dodelijk"?
rechtsboven zie ik ook al een beschadiging zitten.
Als ik jou was zou ik die CPU es op een ander mobo proberen, ik zie namelijk ook geen beschadigingen aan je huidige moederbord. De CPU daarintegen... lijkt mij flink beschadigd.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik heb een hekel aan cpu coolers vervangen, kmoest het zelf ook doen omdat met de oude cooler de cpu 60 grade stressed werd, dus totaal niet mee te overclocken, nuhebbik een aero7+, maar eerst kreeg ik dat coolertje er niet af, eindelijk gelukt, toen de andere erop, was een hoop werk , kreeg ik er bijna niet op, toen die erop zat had ik 30 minute erna nog geen gevoel in mun duim trug van die kloteklip, zit gewoon muurvast, zit maar 1 cm ruimte tussen de cpucooler en de voeding, mja, ik was ook uitgeschoten met schroevendraaier, mja alles doet het nog,

ik denk dat je core kapot is, der is een hoekje af

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
ik kick dit topic even.
Ik ben perongeluk uitgeschoten op mijn a8n-sli (helemaal bovenaan, lijkt naar de parallel poort te lopen), nu zijn er 3 piepkleine lijntjes aan de bovenkant beschadigd door een krasje er boven op. Het zijn echt hele kleine lijntjes. En alleen bovenaan beschadigd. Kan het zijn dat ik hier nu schade door heb?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Testen? Doet je moederbord het nog?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• __xeno__
ja dat is het probleem, ik kan het nog niet testen want mijn geheugen is nog niet binne ;), maar ik zit er echt ontzettend over in. Het is echt Hellemaal bovenaan bij mijn a8n-sli moederbord, Boven processor helemaal aan het randje van mijn moederbord. En het zijn echt extreem kleine circuits, en het is heel opervlakkig geraakt. maar ik weet niet eens zeker of het wel een circuit is.

[ Voor 5% gewijzigd door __xeno__ op 03-03-2006 14:31 ]

• __xeno__
voor de a8n-sli bezitters,
kijk Hier maar eens bij je eigenmoederbord, daar zit het.

http://img109.imageshack.us/img109/7563/789l6yl.jpg

Verwijderd

de core is gewoon gebroken das alles, nieuwe cpu er in. en die groen led is normaal, dan zie dat i aan staat, uit is i rood.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 15:04 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:03:
de core is gewoon gebroken das alles, nieuwe cpu er in.
Lol, waar jij het over hebt is een oude zaak van 2003 die inmiddels al is opgelost.
Deze topic is zojuist gekicked, en het gaat nu wél om een kras op het moederbord, aldus Xeno

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enige goede reden om een oude }:O te schoppen is als je iets nuttigs toe te voegen hebt.

"ik heb dat ook" is geen nuttige toevoeging...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.