[Mobo+Mem] Asus P4C800-E Deluxe +versch. soorten Mem.

Pagina: 1
Acties:

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
Hey,

na wat zitten googlelen en zitten rondsnuffelen of got, ben ik er toch bij uitgekomen dat er geen andere post/topic was waar ik naar op zoek was :/

Ik ben eigenlijk aan sparen (jaja, kben nog een broekventje dat nog afhankelijk is van mamie en papie :9 ) voor een Asus P4C800-E Deluxe, ik ben dan ook nog aan het kijken geweest voor geheugen, en ik ben uitgekomen bij Apacer. daar Wou ik 2 latjes DDR400 512Mb kopen. Maar ik heb ook nog 2 verschillende(Apacer en Samsung) latjes van 256Mb DDR333, deze zouden ook in dit mobo kunnen maar dan kan ik niet genieten van de optimale snelheid van dit bordje, dus darom die 2 DDR400 er nog bij. Daar heb ik speciaal naar gekeken, (ik weet niet hoe het precies heet, maar ik zal mijn best doen het zo goed mogelijk uit te leggen) Blijkbaar zijn op dit mobo de geheugensloten met elkaar verbonden(2paren) dus als ik 2 dezelfde(zelfde speed/merk/capaciteit) zou steken in 2 gekoppelde banken, dan zou dit een beter prestatiewinst geven dan als ik gewoon in ieder paar 1 module steek(snappie :/ ).

Maar nu was mijn vraag, als ik die 2 nieuwe latjes van apacer(DDR400) plaats in 1 paar, dan zou dat optimaal presteren, maar dan vind ik het zonder van mijn 2 oude latjes, en dan wil ik die er ook nog bij steken...

*
Nu hoor ik al mensen denken: ma jongske toch, als je daar een DDR333 latje insteekt dan heeft die DDR400 geen nut meer !

=> idd, dat weet ik, maar omdat mijne CPU(aldi => 2.66Ghz 533FSB) nog niet echt optimaal is voor die ddr400 heb ik er niks aan, of ben ik verkeerd ?
*

...maar nu weet ik niet als ik die oude latjes steek in het 2de paar geheugenbank, dat ik dan zeer veel van mijn prestatie verlies omdat het neit 2 dezelfde zijn ?

----------------------------------------------------------------------------
Ik heb eigenlijk mijn best gedaan om het zo uit t leggen, kga ook nog es proberen met een 2de versie, mss dat dat makkelijker is voor anderen
----------------------------------------------------------------------------
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     ** 
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     **
 **     **     **     ** 
 **     **     **     **
1.1    2.1    1.2    2.2

|      |      |      |
 |______|______|      |
        |_____________|

hehe, na een half uur dit schema zitten te maken kan ik verder met mijn uitleg :)

Wat je hierboven ziet moeten geheugenbanken voorstellen, die 4 banken kan je opsplitsen in 2 paren(meestal een ander kleur) ik heb dat nu ook gedaan, 1 paar is 1.1 en 1.2 het ander is 2.1 en 2.2.

Ik heb die 2 latjes van apacer DDR400 in 1.1 en 1.2 gestoken dat zou dan een goede performance leveren.
Dus dan krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
 * *     **     * *     **
 *A*     **     *A*     **
 *P*     **     *P*     **
 *A*     **     *A*     **
 *C*     **     *C*     ** 
 *E*     **     *E*     **
 *R*     **     *R*     **
 *D*     **     *D*     **
 *D*     **     *D*     **
 *R*     **     *R*     **
 *4*     **     *4*     **
 *0*     **     *0*     **
 *0*     **     *0*     **
1.1    2.1    1.2    2.2

|      |      |      |
 |______|______|      |
        |_____________|

dat heb ik dan, maar dan wil ik nog 2 andere latjes bijsteken namelijk:
- Samsung 256Mb DDR333
- Apacer 256Mb DDR333

Als ik dat zou doen, is er geen andere oplossing dan deze =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
** **   ** **   ** **   ** **
 * *     * *     * *     * *
 * *     *S*     * *     * *
 *A*     *A*     *A*     *A*
 *P*     *M*     *P*     *P*
 *A*     *S*     *A*     *A*
 *C*     *U*     *C*     *C* 
 *E*     *N*     *E*     *E*
 *R*     *G*     *R*     *R*
 *D*     *D*     *D*     *D*
 *D*     *D*     *D*     *D*
 *R*     *R*     *R*     *R*
 *4*     *3*     *4*     *3*
 *0*     *3*     *0*     *3*
 *0*     *3*     *0*     *3*
** **   ** **   ** **   ** **
1.1    2.1    1.2    2.2

|      |      |      |
 |______|______|      |
        |_____________|

En dan nu de uiteindelijke vraag :)

Als ik zoal niet voledig kan genieten van de DDR400 Snelheid vanwege de CPU, mag ik dan mijn 2 andere latjes er zo bij plaatsen ? of heeft dat dan nog meer prestatie verlies ?

Zo, dat was het dan, ik heb mijn best gedaan om het ui te leggen, hopelijk krijg ik ook een antwoord ;)

Thx,
Xwen

edit:
Ik heb gevonden hoe het heet, sorry
Het is "Dual-channel DDR400 memory support"

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij snappen hier best hoe DualChannel op dit bordje werkt :) (zie sig ;) )

Met je 533 FSB CPU kan je je mem zowiezo alleen maar op 266 of 333 laten draaien, dit heeft met de divider te maken.

Dus met je huidige CPU kan je best 2 nieuwe en 2 oude bankjes er allemaal ingooien.

Mocht je later een 800 CPU erin doen, heb je wel weer een snelheids winst als je de oude bankjes weglaat. Misschien heb je dan ook centjes voor nog een paar van DDR400 modules :)

{signature}

• Wouter06
heel erg bedankt, dat was wat ik zocht, maar ik denk toch dat 1Gig geheugen voor mij meer dan genoeg is :)

Thx,
Xwen

• Wouter06
Ahja, nog een klein vraagje ivm met het apacer geheugen.

Ik heb al wat verder zitten lezen in de FAQ, en daar ging het over A-merken en flut-merken, tot welk merk hoort Apacer ?

Ik wil wel een goed geheugen voor dat mobo, maar ik ben niet direct van plan om te overclocken ...

Thx,
Xwen

[ Voor 42% gewijzigd door Wouter06 op 16-11-2003 23:10 . Reden: woordje vergeten ... ]

• Voutloos
  • Niet online
Xwen schreef op 16 november 2003 @ 23:08:
ahja, nog een klein vraagje, ik heb al wat verder zitten lezen in de faq, daar gaat het over A-merken en van die flut-merken ...

Tot welke hoort Apacer ?
A-merk. Alhoewel een merk als Corsair imo iets beter is ;)

Edit knop...

Update:
Ik ga hem niet nog eens omhoog schoppen, maar graag gedaan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 16-11-2003 23:22 ]

{signature}

• Wouter06
merci, dus dan word het een Asus P4C800-E Deluxe met 2*512 Apacer DDR400
==> en dan kan ik ik verdergaan in een ander topic om te weten wat het beste is.

Nogmaals bedankt

Xwen

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Xwen schreef op 16 november 2003 @ 23:20:
merci, dus dan word het een Asus P4C800-E Deluxe met 2*512 Apacer DDR400
==> en dan kan ik ik verdergaan in een ander topic om te weten wat het beste is.

Nogmaals bedankt

Xwen
Je moet niet een nieuw topic starten om te kijken wat het beste is. je bent een Tweaker en die zijn zeer goed in staat om een eigen keuze te maken over wat voor hen het beste is. Lees dus wat reviews over verschillende geheugensoorten/merken, dan kan je een goede keuze maken en het beste kopen voor jouw budget.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Wouter06
nee nee, ik was niet van plan een nieuw topic te starten, ik ben al gaan zoeken naar andere fora dat speciaal is opgezet om te vragen welke configuraties het beste zijn, ik dat dat "Wat kan ik hieraan upgraden" zo eentje was...

Xwen

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Ik wil in december een asus p4p800 mobo kopen en zit zelf met een soortgelijke vraag, namelijk is het een probleem om dual te draaien met twee verschillende merken geheugen?

Is Corsair geheugen zoveel beter of kan je gewoon kiezen voor goedkoop a-merk geheugen van bijvoorbeeld Dane-Elec? Scheelt namelijk nogal in prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Brakius op 17-11-2003 19:01 ]

• Voutloos
  • Niet online
Brakius schreef op 17 november 2003 @ 19:00:
Ik wil in december een asus p4p800 mobo kopen en zit zelf met een soortgelijke vraag, namelijk is het een probleem om dual te draaien met twee verschillende merken geheugen?
Dat staat in de faq en in tig topics inmiddels.
Is Corsair geheugen zoveel beter of kan je gewoon kiezen voor goedkoop a-merk geheugen van bijvoorbeeld Dane-Elec? Scheelt namelijk nogal in prijs.
Corsair is beter maar duurder. Alleen jij bepaalt je budget. Heb je het er voor over, of wil je per sé het beste? Go for it.

{signature}

• Wouter06
maar voor wat is crossair zoveel beter ? alleen om te overclocken ? Maar stel nu dat ik gene overclocker ben(stel ... :) ), is apacer dan evengoed als crosair, of is crosair dan nog altijd beter ?

• Voutloos
  • Niet online
Xwen schreef op 17 november 2003 @ 20:06:
maar voor wat is crossair zoveel beter ? alleen om te overclocken ? Maar stel nu dat ik gene overclocker ben(stel ... :) ), is apacer dan evengoed als crosair, of is vrosair dan nog altijd beter ?
Ik ben de hele tijd subtiel, maar ga het nu toch zeggen: Dit staat _echt_ in reviews.

Je kan bijvoorbeeld meerdere merken/varianten DDR400 modules hebben. En zonder overclocken zijn al behoorlijke verschillen merkbaar. Dit omdat naast de kloksnelheid, er nog wat specs belangrijk zijn, namelijk de verschillende latencies. Hoe dat zit lees je in reviews en in de PMG/DOC faq.

{signature}

• Wouter06
heel echt bedankt om subtiel te zijn tot nu toe, ik heb idd het hele PMG Faq doorgelezen, en dat van de latencies heb ik ook gezien(eigenlijk vrij veel info voor een faq :)) en ik ben ook al in reviews gaan kijken, kmoet toegeven dat ik niet echt mijn best heb gedaan, veel waren er int duits(kan ik niet) dus due heb ik over geslaan. en dan een paar (5-6) review in het engels gelezen, maar er werd niet echt iets verteld over de cas voordelen tussen die twee.

Dan ga ik maar eens beter mijn best doen en jullie laten voor andere fora :)

Thx,
Xwen

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Zolang er geen 512MB en 256MB door elkaar gebruikt worden werkt dit allemaal perfect.
Je kunt zeker 2x512MB en 2x256MB samen plaatsen, maar hierdoor verlies je zo'n 25% in snelheid tov. 2x512MB.
Dit heeft weer temaken met het aanspreken van een bepaald aantal memory banks.
Als je dus 2x512MB aanschaft, plaats de overige 2x256MB hier dan niet bij om de hoogste bandbreedte over te houden qwa memory performance en dus ook totaalperformance van je systeem.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Wouter06
merci, en weer wat info meer :)

xwen
Pagina: 1