Hey,
na wat zitten googlelen en zitten rondsnuffelen of got, ben ik er toch bij uitgekomen dat er geen andere post/topic was waar ik naar op zoek was
Ik ben eigenlijk aan sparen (jaja, kben nog een broekventje dat nog afhankelijk is van mamie en papie
) voor een Asus P4C800-E Deluxe, ik ben dan ook nog aan het kijken geweest voor geheugen, en ik ben uitgekomen bij Apacer. daar Wou ik 2 latjes DDR400 512Mb kopen. Maar ik heb ook nog 2 verschillende(Apacer en Samsung) latjes van 256Mb DDR333, deze zouden ook in dit mobo kunnen maar dan kan ik niet genieten van de optimale snelheid van dit bordje, dus darom die 2 DDR400 er nog bij. Daar heb ik speciaal naar gekeken, (ik weet niet hoe het precies heet, maar ik zal mijn best doen het zo goed mogelijk uit te leggen) Blijkbaar zijn op dit mobo de geheugensloten met elkaar verbonden(2paren) dus als ik 2 dezelfde(zelfde speed/merk/capaciteit) zou steken in 2 gekoppelde banken, dan zou dit een beter prestatiewinst geven dan als ik gewoon in ieder paar 1 module steek(snappie
).
Maar nu was mijn vraag, als ik die 2 nieuwe latjes van apacer(DDR400) plaats in 1 paar, dan zou dat optimaal presteren, maar dan vind ik het zonder van mijn 2 oude latjes, en dan wil ik die er ook nog bij steken...
*
Nu hoor ik al mensen denken: ma jongske toch, als je daar een DDR333 latje insteekt dan heeft die DDR400 geen nut meer !
=> idd, dat weet ik, maar omdat mijne CPU(aldi => 2.66Ghz 533FSB) nog niet echt optimaal is voor die ddr400 heb ik er niks aan, of ben ik verkeerd ?
*
...maar nu weet ik niet als ik die oude latjes steek in het 2de paar geheugenbank, dat ik dan zeer veel van mijn prestatie verlies omdat het neit 2 dezelfde zijn ?
----------------------------------------------------------------------------
Ik heb eigenlijk mijn best gedaan om het zo uit t leggen, kga ook nog es proberen met een 2de versie, mss dat dat makkelijker is voor anderen
hehe, na een half uur dit schema zitten te maken kan ik verder met mijn uitleg
Wat je hierboven ziet moeten geheugenbanken voorstellen, die 4 banken kan je opsplitsen in 2 paren(meestal een ander kleur) ik heb dat nu ook gedaan, 1 paar is 1.1 en 1.2 het ander is 2.1 en 2.2.
Ik heb die 2 latjes van apacer DDR400 in 1.1 en 1.2 gestoken dat zou dan een goede performance leveren.
Dus dan krijg ik dit:
dat heb ik dan, maar dan wil ik nog 2 andere latjes bijsteken namelijk:
- Samsung 256Mb DDR333
- Apacer 256Mb DDR333
Als ik dat zou doen, is er geen andere oplossing dan deze =>
En dan nu de uiteindelijke vraag
Als ik zoal niet voledig kan genieten van de DDR400 Snelheid vanwege de CPU, mag ik dan mijn 2 andere latjes er zo bij plaatsen ? of heeft dat dan nog meer prestatie verlies ?
Zo, dat was het dan, ik heb mijn best gedaan om het ui te leggen, hopelijk krijg ik ook een antwoord
Thx,
Xwen
na wat zitten googlelen en zitten rondsnuffelen of got, ben ik er toch bij uitgekomen dat er geen andere post/topic was waar ik naar op zoek was
Ik ben eigenlijk aan sparen (jaja, kben nog een broekventje dat nog afhankelijk is van mamie en papie
Maar nu was mijn vraag, als ik die 2 nieuwe latjes van apacer(DDR400) plaats in 1 paar, dan zou dat optimaal presteren, maar dan vind ik het zonder van mijn 2 oude latjes, en dan wil ik die er ook nog bij steken...
*
Nu hoor ik al mensen denken: ma jongske toch, als je daar een DDR333 latje insteekt dan heeft die DDR400 geen nut meer !
=> idd, dat weet ik, maar omdat mijne CPU(aldi => 2.66Ghz 533FSB) nog niet echt optimaal is voor die ddr400 heb ik er niks aan, of ben ik verkeerd ?
*
...maar nu weet ik niet als ik die oude latjes steek in het 2de paar geheugenbank, dat ik dan zeer veel van mijn prestatie verlies omdat het neit 2 dezelfde zijn ?
Ik heb eigenlijk mijn best gedaan om het zo uit t leggen, kga ook nog es proberen met een 2de versie, mss dat dat makkelijker is voor anderen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
** ** ** **
1.1 2.1 1.2 2.2
| | | |
|______|______| |
|_____________| |
hehe, na een half uur dit schema zitten te maken kan ik verder met mijn uitleg
Wat je hierboven ziet moeten geheugenbanken voorstellen, die 4 banken kan je opsplitsen in 2 paren(meestal een ander kleur) ik heb dat nu ook gedaan, 1 paar is 1.1 en 1.2 het ander is 2.1 en 2.2.
Ik heb die 2 latjes van apacer DDR400 in 1.1 en 1.2 gestoken dat zou dan een goede performance leveren.
Dus dan krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
* * ** * * **
* * ** * * **
* * ** * * **
* * ** * * **
*A* ** *A* **
*P* ** *P* **
*A* ** *A* **
*C* ** *C* **
*E* ** *E* **
*R* ** *R* **
* * ** * * **
*D* ** *D* **
*D* ** *D* **
*R* ** *R* **
*4* ** *4* **
*0* ** *0* **
*0* ** *0* **
* * ** * * **
* * ** * * **
* * ** * * **
1.1 2.1 1.2 2.2
| | | |
|______|______| |
|_____________| |
dat heb ik dan, maar dan wil ik nog 2 andere latjes bijsteken namelijk:
- Samsung 256Mb DDR333
- Apacer 256Mb DDR333
Als ik dat zou doen, is er geen andere oplossing dan deze =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| ** ** ** ** ** ** ** **
* * * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * *
* * *S* * * * *
*A* *A* *A* *A*
*P* *M* *P* *P*
*A* *S* *A* *A*
*C* *U* *C* *C*
*E* *N* *E* *E*
*R* *G* *R* *R*
* * * * * * * *
*D* *D* *D* *D*
*D* *D* *D* *D*
*R* *R* *R* *R*
*4* *3* *4* *3*
*0* *3* *0* *3*
*0* *3* *0* *3*
* * * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * *
** ** ** ** ** ** ** **
1.1 2.1 1.2 2.2
| | | |
|______|______| |
|_____________| |
En dan nu de uiteindelijke vraag
Als ik zoal niet voledig kan genieten van de DDR400 Snelheid vanwege de CPU, mag ik dan mijn 2 andere latjes er zo bij plaatsen ? of heeft dat dan nog meer prestatie verlies ?
Zo, dat was het dan, ik heb mijn best gedaan om het ui te leggen, hopelijk krijg ik ook een antwoord
Thx,
Xwen
edit:
Ik heb gevonden hoe het heet, sorry
Het is "Dual-channel DDR400 memory support"
Ik heb gevonden hoe het heet, sorry
Het is "Dual-channel DDR400 memory support"