Toon posts:

[nieuwbouw PC]vastlopers bij warme boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
gegroet;
Ik zou graag even mijn verhaal vertellen en jullie mening erover horen. In de hoop dat een van jullie weet wat er aan de hand is.

5 dagen geleden bouw ik een nieuwe pc: athlon XP 2500, ASUS A7V8X-X, ...
Deze werkte perfect, met aangesloten stuur speelde ik Colin Mcrae op hoogste resolutie zonder enig probleem.
Vandaag wil ik m'n pc opstarten en het enige wat ik krijg is "no video signal". Na het bekijken van de videokaart, verplaatsen van de rams enz blijkt het te liggen aan de reset switch! Wanneer die inzit (op de juiste plaats!! want hij heeft 4 dagen gewerkt!) wil de pc niets doen, uitgetrokken starte hij perfect op.
Het probleem leek opgelost, maar toen ik Colin Mcrae wou spelen sloeg de pc ineens na een aantal minuten af. Hij wil ook niet meer opstarten tot ik wacht tot wanneer het mobo-lampje uit is, dus wanneer de stroom uit het moederbord is. Daarna start hij weer zonder problemen op.
Ik downloade "Sandra" in de hoop een fout te vinden en m'n pc valt weer uit van zodra hij de performance test doet.
Wat is hier in godsnaam aan de hand??

Wat ik nog moet zeggen is dit: ik zit in een huis zonder aarding (die moet nog komen) en de achterkant van de pc is electrisch geladen wanneer hij aan staat, ik weet dat dat niet al te best is maar hij heeft wél gewerkt ondanks dat.

Is er iemand die me op het juiste spoor kan zetten?

alvast bedankt!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
2 dingen:

Kan je zoveel mogelijk specs geven. Dus alles wat in je pc zit. Kan teveel zijn voor de voeding.
Heb je de temps gemeten van je proc in de bios?

Verwijderd

Het Reset stekkertje ook al helemaal van het mobo afgetrokken?

Verwijderd

Topicstarter
het stekkertje is er helemaal uit...

specs:
athlon XP 2500
asus A7V8x-x
maxtor 40 Gig
DDR module 256 Mb - PC3200 (400)
diskette
Hercules 3D Prophet 9800 SE 128Mb All-In-Wonder
LG DVD
AOpen H500A - Medium Tower ATX 300W

niet echt belastend dacht ik

MOBO temp rond 30°C
CPU 57°C
maar ik benadruk dat hij 4 dagen probleemloos heeft gedraaid tot ik hem deze ochtend opstartte

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:03 ]

• Jukebox126
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-11-2023
hmmm heb je nix geoc'ed ofzo???

ik vindt het namelijk alleen al vreemd dat die 2500 op 57 graden draait... is dat idle temp? ik hoop het toch niet!

zelf heb ik een 2500 die op 2200 mhz draait op 47 graden stressed, dus het is erg vreemd dat die zo warm wordt.

Je voeding zou dit btw moeten trekken. Sinds die 4 dagen dat hij stabiel draaide nog iets vaags geinstalleerd ofzo?

Verwijderd

hoe verklaar je dit ? :
de achterkant van de pc is electrisch geladen wanneer hij aan staat
stroomschokken? geknetter ? :? hoe moet ik dit zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
stroomschokken... ik veronderstel doordat ik geen aarding heb?

en ja 57° in Idle, goed gekoeld en krijg 'm echt niet lager. draait op 1833
+niets bijzonders dan standaardsoft geinstalleerd (word,...)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 23:01:
maar ik benadruk dat hij 4 dagen probleemloos heeft gedraaid tot ik hem deze ochtend opstartte
oke dat is duidelijk, maar er zijn nog veel onduidelijk gebleven? dat statische stroom is al 4 dagen aanwezig of juist pas na 4 dagen? lees zelf je eigen geplaatste post en vraag je eigen af; begrijpen ze wat ik bedoel, vertel ik genoeg, vergeet ik niet iets aan te kaarten ?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Trek voor de lol eens een draadje van de rand van de kast naar de waterleiding, heb je in ieder geval uitgesloten dat dat het probleem is...

Verder kijk eens naar je temps in de BIOS nadat ie uitgedonderd is en post eens hoe hoog die zijn...

verder kan je ook nog memtest draaien www.memtest86.com

Verwijderd

Topicstarter
oke dat is duidelijk, maar er zijn nog veel onduidelijk gebleven? dat statische stroom is al 4 dagen aanwezig of juist pas na 4 dagen? lees zelf je eigen geplaatste post en vraag je eigen af; begrijpen ze wat ik bedoel, vertel ik genoeg, vergeet ik niet iets aan te kaarten ?
zoals in m'n eerste bericht sond:
en de achterkant van de pc is electrisch geladen wanneer hij aan staat, ik weet dat dat niet al te best is maar hij heeft wél gewerkt ondanks dat.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 23:10:
stroomschokken... ik veronderstel doordat ik geen aarding heb?

en ja 57° in Idle, goed gekoeld en krijg 'm echt niet lager. draait op 1833
+niets bijzonders dan standaardsoft geinstalleerd (word,...)
Wat je zegt kan natuurlijk niet, als hij goed gekoeld was word ie geen 57 graden, en al helemaal niet idle :+ :P onder de 50 stressed is netjes, 57 idle is gewoon niet acceptabel.

Hou met bijvoorbeeld Speedfan je systeem in windows eens in de gaten, kijk daarbij naar je spanningen (en je temps!). En zet je geheugen timings eens wat losser...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 14:54

Garyu

WW

Wat ik nog moet zeggen is dit: ik zit in een huis zonder aarding (die moet nog komen) en de achterkant van de pc is electrisch geladen wanneer hij aan staat, ik weet dat dat niet al te best is maar hij heeft wél gewerkt ondanks dat.
Als je computer alleen electrisch geladen is als ie aanstaat, is het dus geen statische electriciteit, maar lekstroom. Op de een of andere manier loopt er stroom van je voeding richting de achterkant van je computer. Ik zou toch zeggen dat dat géén goed teken is! Is je voeding wel 100% in orde?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lekstroom is standaard... ik heb het tot nu toe met iedere PC gemerkt, van een simpele 486 via een P1 200, langs de Dell van me vader en de PC van me huisgenoot tot aan mijn bak, ze hebben allemaal een lekspanning van zo rond de 110 Volt... dus zo groot is dat lekspanning probleem niet, gewoon zorgen dat je bak geaard is...

Verwijderd

is er niet toevallig iets van een schroefje tussen het chassis en mobo blijven hangen aangezien ik lees dat je de pc zelf heb opgebouwd, vraag ik het maar even

dit is een fout die wel eens voor kan komen :)

was de kast ook nieuw ? wat voor kast/voeding, Nieuw ? 2e hands?

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe verklaar je dan dat hij eerst 4 dagen vlekkeloos draait en na een nachtje niet actief zijn stuk is?

alle stukken zijn nieuw

en neen geen schroefje, dat probleem ken ik ook ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:28 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Ik zie dat je een All-in-wonder videokaart hebt.
Zit de antenne-kabel erop aangesloten?
Dat kan namelijk verklaren waarom de PC zo'n vage lekstroom geeft.

Ik zou zeggen sluit eens het hoogstnoodzakelijke aan (keyb, muis, monitor) en plaats de monitor en de computer in dezelfde geaarde verdeeldoos.

Op die manier kun je aardingsproblemen uitsluiten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 16 november 2003 @ 23:30:
Ik zie dat je een All-in-wonder videokaart hebt.
Zit de antenne-kabel erop aangesloten?
Dat kan namelijk verklaren waarom de PC zo'n vage lekstroom geeft.

Ik zou zeggen sluit eens het hoogstnoodzakelijke aan (keyb, muis, monitor) en plaats de monitor en de computer in dezelfde geaarde verdeeldoos.

Op die manier kun je aardingsproblemen uitsluiten.
Hij verteld dat er geen aarde in het bereik is van waar hij zit met z'n PC ... 8)7

Maar dan moet hij dus even verplaatsen naar de keuken of zoiets om aarde probleem uit te sluiten jah, want ik denk echt dat het daar in zit!

Enne TS, je kan dan wel volhouden dat hij het eerst goed deed en nu niet meer, maar dat zegt geen ruk! Je kan je pc mega OC'en in 1 stap werkt voor 5 dagen en dan is het over ... Ik noem maar wat! Dus zoiets kan je helemaal niks mee!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:34 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Die 110 volt zou je theoretisch bij elke ongeaarde pc moeten krijgen en daar is een logische uitleg te vinden op internet. Maar het komt door 220/2=110Volt

Waar je dus wel voor moet zorgen is dat alles op hetzelfde stekkerblok zit en onderling dus allemaal geaard is. Dan sloop je op die manier niet al te veel en probeer ASAP je pc te aarden (uiteraard ook alle andere pc`s in je netwerk)

Verwijderd

Die lekstroom is inderdaad zo vaag nog niet. De meeste ongeaarde PCs hebben er last van, tenzij er een erg goede voeding in zit. Ik heb jaren met 110v op de kast gedraaid, nooit een probleem gehad.

Ik vind je temperattur wel erg hoog... heb je gekeken of je cooler er goed stevig opzit, en dat er niet te veel pasta tussenzit?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 23:34:
[...]
Hij verteld dat er geen aarde in het bereik is van waar hij zit met z'n PC ... 8)7
[...]
Ik had het over een verdeeldoos met randaarde, dat zegt dus helemaal niets over of die stekker van die verdeeldoos nou wel of niet in een geaard stopcontact zit, maar alleen dat de monitor en PC onderling geaard zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Er kunnen behoorlijk wat oorzaken zijn voor dit soort gedrag, lekstroom hoort het an sich niet te geven, al is het testen bij een geaard stopcontact zeker geen overbodige luxe.

* dion_b heeft af en toe in de kelder een lekstroom waar m'n haren letterlijk overeind van staan en m'n vingers pijn doen als ik blootvoets op de vloer sta en de PC aanraak, maar alles werkt toch naar behoren :P

Om wat meer mogelijkheden uit te pluizen kun je hier eens een kijkje nemen:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verder staan er hier een paar tips mbt topictitel:

GoT Huisregels

Deze is namelijk een beetje nietszeggend, ik pas het even aan ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik wil niet vervelend doen maar de topictitel is niet helemaal passend aangepast.
Tis meer "[nieuwbouw pc] pc valt zomaar uit/ wilt niet rebooten voordat stroom eraf is gehaald"

er is geen sprake van warme boots? want nadat de stroom is eraf gehaald kan ie gelijk weer booten, dan is ie nog steeds warm? bij een mislukte warme boot moet je wachten tot ie is afgekoeld. :?

correct me if i am wrong... 8)7

Dit is NIET flamend bedoeld!!! en ik weet niet of ik verstandig bezig bent want straks gaat heel GoT modjes vertellen welke topictitels beter passen, of is dat juist toch wel goed die inbreng?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 04:19 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04

Shunt

Boe

ben ik nu zot
of denkt er nu niemand aan de voeding ?
een 300 W is niet genoeg voor een amd xp 2500 + ati radeon 9800 se
minimaal (staat ook op doos van kaart) is een 350 aan te raden

dat wat jij zegt van eerst de stekker er uit is meestal het efect van een overbelasting van de voeding
heb ik ook wel eens
mn pc heb wel eens moeite met het aan spinnen van 4 hdd's + een zware oc 8)
heel simpel probeer even een andere voeding

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
dat van die overbelasting van de voeding klinkt wel goed. Is er een manier dat ik dat kan testen?

het is misschien ook een verklaring dat hij gewoon draait bij word - internet - ... toepassingen maar vanop het moment dat de grafische kaart in actie schiet (op vol vermogen) de stoppen doorslaan?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 09:28 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 09:25:
dat van die overbelasting van de voeding klinkt wel goed. Is er een manier dat ik dat kan testen?

het is misschien ook een verklaring dat hij gewoon draait bij word - internet - ... toepassingen maar vanop het moment dat de grafische kaart in actie schiet (op vol vermogen) de stoppen doorslaan?
zeer zeker jou gpu heeft 2 standen net als alle andere moderne kaartjes
2D mode en 3D mode
in 2D gebruikt hij een stuk kracht als in 3D dus schroeft hij zijn kracht een heel stuk naar beneden
waneer je 3D gaat gebruiken gaat hij weer op 100 % draaien en verbruikt hij dus ook een hoop meer stroom ;)
de beste manier om dit te testen is door speedfan te instaleren
en dan de monitor functie aan zetten
ga dan heel even in een zwaar 3D spel en dan er weer uit (voor dat hij hangt dus :P )
en kijk dan of hij een spanings dip heeft geregistreed

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt ga ik zeker testen

nu was ik dit scenario aan het bedenken over wat er gebeurt is:
eergisteren nacht een stroomstootje, stroom (ondanks pc uit was) in computer geraakt, de voeding beschadigd en aangezien de reset switch de eerste schakelaar is die hij tegen kwam deze ook kapot gemaakt.

of is dit nu onzin?

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 11:16:
ok bedankt ga ik zeker testen

nu was ik dit scenario aan het bedenken over wat er gebeurt is:
eergisteren nacht een stroomstootje, stroom (ondanks pc uit was) in computer geraakt, de voeding beschadigd en aangezien de reset switch de eerste schakelaar is die hij tegen kwam deze ook kapot gemaakt.

of is dit nu onzin?
nah ik denk niet dat dit het is :D
je reset knop kan niet echt snel kapot hoor
dat is een schakelaar dus daar moet dan wel een paar 100 V bij 5 A over ofzo voor dat die ook maar warm word :P
dus ik denk dat het of gewoon je voeding is die niet verder wil aangezien je bij een reset weer alles op moet spinnen (hdd's enzo)
ook springt de vidkaart dan heel even op 100% vermogen

Game PC

Verwijderd

oops had ik nog niet gelezen. ik denk dat je beter is nieuwe voeding kan kopen van 400 watt... dit heb ik namelijk ook gehad en heb dit probleem opgelost met een nieuwe voeding.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 16:01 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 16:00:
oops had ik nog niet gelezen. ik denk dat je beter is nieuwe voeding kan kopen van 400 watt... dit heb ik namelijk ook gehad en heb dit probleem opgelost met een nieuwe voeding.
pas op neem geen Q tec 400 W aangezien die net 300 W piek aan kan
mijn tip pak een Qtec 550 W een stuk goedkoper en levert ongeveer 450 W ;) voor niet te veel geld ook nog

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
heren; ik dank u zeer!
ik ga dit morgen proberen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 22:39:
het bekijken van de videokaart, verplaatsen van de rams enz blijkt het te liggen aan de reset switch! Wanneer die inzit (op de juiste plaats!! want hij heeft 4 dagen gewerkt!) wil de pc niets doen, uitgetrokken starte hij perfect op.
Het probleem leek opgelost, maar toen ik Colin Mcrae wou spelen sloeg de pc ineens na een aantal minuten af. Hij wil ook niet meer opstarten tot ik wacht tot wanneer het mobo-lampje uit is, dus wanneer de stroom uit het moederbord is. Daarna start hij weer zonder problemen op.
Als je reset knopje al zo brak is, wat is er dan misschien aan de hand met je power button ? Als die nu en dan uit zichzelf contact maakt, en dat gebeurt een keertje langer dan 4 seconden dan valt je pc ook uit. Trek ook die powerswitch eens van je moederbord, start je pc met door zelf ff contact te maken op die 2 pinnetjes, en laat hem zo een keer draaien. Zijn je problemen verdwenen, dan zit je met een heel low-cost behuizing met heel brakke schakelaars in...

Verwijderd

Topicstarter
neen, dat is het niet. zonder echte performance draait hij zo lang ik wil (en aan 1 stuk door) het is pas vanaf het moment dat ik een game opstart of zoals ik vermelde met Sandra een performance vergelijking doe, valt hij simpelweg uit

en case is een Aopen, nog nooit probs mee gehad

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

[rml][ A7N8X] Vreemd probleem met de FSB[/rml]

Da's mijn probleem, en alles van wat jij schrijft heb ik ook meegemaakt ! Bij mij begon het overigens vandaag, een dag later. Erg toevallig. Op de resetswitch na, die heb ik niet aangesloten zitten.

Ik heb nu mijn FSB omlaag gezet en hij werkt nu nog steeds goed. Probeer jij dit eens misschien, om je FSB omlaag te doen ? Ik zou durven zweren dat het werkt ! Niet dat dat een oplossing is, meer het zou wel betekenen dat we hetzelfde probleem hebben (ik heb ook een A7N8X met n XP2600+)...

[ Voor 20% gewijzigd door TheLunatic op 17-11-2003 20:35 ]

Mother, will they like this song?

• Shunt

Shunt

Boe

TheLunatic schreef op 17 november 2003 @ 20:24:
[rml][ A7N8X] Vreemd probleem met de FSB[/rml]

Da's mijn probleem, en alles van wat jij schrijft heb ik ook meegemaakt ! Bij mij begon het overigens vandaag, een dag later. Erg toevallig. Op de resetswitch na, die heb ik niet aangesloten zitten.

Ik heb nu mijn FSB omlaag gezet en hij werkt nu nog steeds goed. Probeer jij dit eens misschien, om je FSB omlaag te doen ? Ik zou durven zweren dat het werkt ! Niet dat dat een oplossing is, meer het zou wel betekenen dat we hetzelfde probleem hebben (ik heb ook een A7N8X met n XP2600+)...
voor jou kan ook gelden dat je voeding het niet meer wil trekken
en ja dat kan in eens komen
ik heb bvb bijna 1 jaar een q-tec 550 W voeding zonder problemen met een amd xp 2500 @ 2800 mhz
zelfs een P4 2.4 @ 3.6 met een radeon 9800 pro wou hij zonder problemen laten draaien dit alles nog eens met 2x 6 gb en 1x 40 en 1x 80
alleen de laatste tijd wil me pc vast lopen (uit vallen) wanneer ik bvb een cd in me write doe (alleen bij beschadigde cd's die hij dus op de hoogste snelhijd wil draaien dus verbuikt hij een hoop prik )
en af en toe wil hij met de 80 gb op me pc niet booten dan valt de voeding dus ook uit

waar dit aan te wijten is te zwaar ocen en dus belasten van de voeding })
of van gewoon wat mindere onderdeeltjes in de voeding zelf
of stof natuurlijk

Game PC

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik zal dalijk eens proberen dan, met alle onderdelen er af behalve CPU, ram en videokaart (en raid natuurlijk) en kijken wat ie dan doet ... is wel n goeie inderdaad, hoewel het een Enermax 350 is van pas 1,5 jaar oud.

Mother, will they like this song?

Pagina: 1