Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muis mod mislukt?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Topicstarter
Ik dacht het rode ledje in mijn Logitech Mouse optical (blauwe) te vervangen door een groen ledje, want groen vindt ik toch wat mooier...is allemaal gelukt (behalve het solderen, mijn rampage heeft mijn buurman uiteindelijk opgelost) maar nu doet het lampje het wel, alles zit goed in elkaar, maar geen beweging op het scherm te zien! Wat is er mis? Kan de sensor groen niet zien? Een ander ledje erop solderen is niet echt een oplossing door mijn rampage...

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Hoeveel DPI is je LEDje?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

JWO

heeft met de lichtsterkte en kleur te maken,
waar schijnlijk detecteerd de sensor alleen licht tussen bepaalde golflengtes waar groen dus buiten valt ?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Klinkt alsof je wat componenten hebt gebakken, kijk eens of er beschadigde componenten omheen zitten.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• naaa

naaa

Topicstarter
DPI? = ?

Zo te zien zijn er geen omliggende electronica gebakken...en het ledje is volgens mij ook niet te zwak...ik ben dan toch bang dat de sensor geen groen ziet...

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

MacOSXuser schreef op 16 november 2003 @ 21:24:
DPI? = ?

Zo te zien zijn er geen omliggende electronica gebakken...en het ledje is volgens mij ook niet te zwak...ik ben dan toch bang dat de sensor geen groen ziet...
Dots Per Inch ;)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 09:43

casemodder

--->

ik heb hier een muis waarin het ledje blauw is en dat is geen probleem voor de sensor

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 21:32

Turkish

zhé germans

MacOSXuser schreef op 16 november 2003 @ 21:24:
DPI? = ?

Hoeft ook niet zichtbaar gebakken te zijn. Als je met een te hete soldeerbout lang op een printbaan loopt te drukken loopt de temp daarin dermate hoog op dat verdere electronica 'gebakken' kan worden. Zie ook een cpu die doorbrandt boven een bepaalde temp dat hoef je ook niet te zien aan de buitenkant

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

heel leuk die dpi, maar een ledje heeft geen dpi.
jij wilt waarschijnlijk weten hoeveel dpi de sensor heeft.

vraag me af of dat uitmaakt voor het ledje.
een ledje vervangen moet gewoon kunnen, moet je echter wel een led nemen die sterk genoeg is.

de vraag die van belang is: hoeveel mcd heeft de led?
cd (candela) is een maat voor lichtsterke

[ Voor 5% gewijzigd door job op 16-11-2003 21:31 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

damster schreef op 16 november 2003 @ 21:29:
[...]

heel leuk die dpi, maar een ledje heeft geen dpi.
jij wilt waarschijnlijk weten hoeveel dpi de sensor heeft.

vraag me af of dat uitmaakt voor het ledje.
een ledje vervangen moet gewoon kunnen, moet je echter wel een led nemen die sterk genoeg is.

de vraag die van belang is: hoeveel mcd heeft de led?
ja dat bedoel ik, dat je LED genoeg opbrengt voor je sensor.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

dan moet je dat vragen ;) :)

ontopic: als je een led wil vervangen dan moet je wel de led vervangen door een die sterk genoeg is.
de standaard ledjes die je overal kan kopen hebben zijn te zwak.
je hebt voor een muis toch wel een ledje nodig van zo'n 2500 mcd (liever wat meer)

[ Voor 93% gewijzigd door job op 16-11-2003 21:34 ]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:47

Garrett

Watercooler

Ik had m'n MX300 ooit gemod met een blauw ledje, maar op 1 of andere manier is rood beter, met de blauwe kreeg ik veel schokken met het bewegen van de muis, rood zal dus wel feller zijn..

I love watercooling

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Ik denk dat je maar gauw dat rode ledje terug moet plaatsen en hopen dat je muis dan nog werkt.

Eventueel zou je nog een blauw ledje kunnen overwegen zoals hier boven al gezegd.

[ Voor 104% gewijzigd door Juicy op 16-11-2003 21:37 ]

-

Verwijderd

Dat heb ik ook een keer gehad.
Had een goedkope optical mouse gekocht en verwisselde het rooie ledje met een groen. Daarna gaf wel licht, maar de muis werkte niet meer. Ik heb er toen weer de rooie in gedaan, en hij deed het weer perfect. 8)7
In middels zit er nu een blauwe in die het ook prima doet. :+

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
ja, en hoeveel MB zit er in je monitor? |:(

Verwijderd

groen moet wel echt fel zijn dan, is het een heldere led ? diffuus ? denk dat je rond de 2000mcd moet denken

ik heb hier trouwens nog blauwe led's maar voor rond de 4volt, iemand ervaring met een blauwe 4v led in een logitech?

edit:

Led
5mm
Blauw
Lens color: Water clear
Kijkhoek: 45 graden
mcd: 2500
Golflengte: 470nm
Voltage(20mA): 3.5-4.5v

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:58 ]

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verder is het ook nog de vraag op wat voor ondergrond je de muis gebruikt. Donkere kleuren werken minder goed dan lichtere.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Volgens mij kan je niet zomaar een ledje vervangen. Waarom niet? Ledjes hebben de eigenschap nogal een scherp spectrum te hebben aangezien de ontvangen (waarschijnlijk) een omgekeerde led is (is wat kort door de bocht om het zo te zeggen, ik wil het wel uitleggen maar dat maakt mijn verhaalt niet duidelijker) dus als je een andere "kleur" led neem is de sensor daar ongevoelig voor.
Waarom zijn alle optical muizen rood? de golflengte van "rood" is in silicium makkelijk (dus goedkoop) te maken.
Dus als je het ledje van je muis wil veranderen zal je de sensor ook moeten veranderen.

• M14

M14

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 09:54:
Volgens mij kan je niet zomaar een ledje vervangen. Waarom niet? Ledjes hebben de eigenschap nogal een scherp spectrum te hebben aangezien de ontvangen (waarschijnlijk) een omgekeerde led is (is wat kort door de bocht om het zo te zeggen, ik wil het wel uitleggen maar dat maakt mijn verhaalt niet duidelijker) dus als je een andere "kleur" led neem is de sensor daar ongevoelig voor.
Waarom zijn alle optical muizen rood? de golflengte van "rood" is in silicium makkelijk (dus goedkoop) te maken.
Dus als je het ledje van je muis wil veranderen zal je de sensor ook moeten veranderen.
De spec's van de sensor ken ik zo niet, maar die kan wel een ruim spectrum aan volgens mij. Blauw lukt nou eenmaal ook.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 09:54:
Om precies te zijn wordt de golflengte hoofdzakelijk bepaald door het basismateriaal van de halfgeleider. Silicium is daarom niet geschikt omdat deze niet-zichtbare straling straalt ;).

Aangezien een groene led qua spectrum tussen rood en blauw ligt kan ik me niet voorstellen dat 'ie daarom niet werkt. (Blauw werkt immers). Je zou eens kunnen kijken of je beweging kan krijgen door fel licht recht in de sensor te schijnen en dan met een papiertje wat bewegen ofzo...

• M14

M14

TS, zou je eens wat pic's kunnen maken van de muis (opengeschroeft). Dan heb je meer kans op een bruikbaar antwoord. :)

• Mime X
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01-2024

Mime X

Met n GROTERE hamer lukt alles

Sow,... LEDjus met dots per inch, das nieuw voor mij. Jah zelfs ik als elektrostudent heb daar nooooooit van gehoord. Die DPI's zitten toch echt in de sensor 8)7

:*)

Vakantie!!!!!!!!!!!! Nu s ff flink veel tijd om te modden >:)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

verkijk je niet op de redenatie dat als rood en blauw werken, groen het ook moet doen.
Halfgeleider sensoren reageren zelden op het hele spectrum van het licht. Daardoor kun je ze ook heel nauwkeurig laten reageren en hebben ze weinig last van strooilicht.
Aangezien rood erg dicht tegen infrarood ligt en blauw tegen violet, zou dit kunnen verklaren waarom deze 2 kleuren wel werken en groen niet. Bijna alle halgeleider electronica reageert wel op (infra)rood en ultra violet. De tussen liggende kleuren worden meestal genegeerd.

Daarnaast moet je led ook wel genoeg licht-sterk zijn (zoals al door meerdere mensen gemeldt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
Het moet in principe niet echt uitmaken. Alhoewel de sensor wel beter reageerd op de ene frequentie dan op de andere.
Als ik me niet vergis regaeerd hij het beste op IR. Maar ook blauw en groen zouden gewoon moeten werken.
je moet opletten dat het weerkaatste licht wel goed in de sensor valt en dat je een niet al te diffuus ledje pakt met een flink aantal mcd.

probeer die rode er eens in terug te zetten, dan weet je iig of ie uberhaupt nog werkt.

(zelf heb ik er btw een IR led in zetten...optische muis zonder zichtbaar licht :o )

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Denk niet echt dat de kleur van de led heel veel uitmaakt. Maar wel de intensiteit.

Ik weet niet of een standaard groene LED genoeg licht kan leveren voor zo'n muis.

Wat voor LED heb je ervoor gebruikt?

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
rood licht is het zwakst, wit het sterkst, dus als er standaard een rode inzit, maakt de kleur nix uit (ALS je dezelfde lichtsterkte neemt (candela))

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Volgens mij is de sensor inderdaad beter geschikt voor (infra)rood dan voor blauw of groen. Daarom kun je beter LEDs met meer candela gebruiken. En witte LEDs stralen minder licht uit dan rode, groene of blauwe, dit omdat het een blauwe LED is met een fosforlaagje. Er vindt dus een omzetting plaats van blauw naar geel en omzetting = verlies! (En geel + blauw = wit!).

En als candela ook nog eens met je zichtsterkte te maken heeft (een oog is niet echt gevoelig voor rood), dan is een 3000mcd rode LED dus veel feller dan een 3000mcd groene! Maar of het aan de gevoeligheid van het oog "gekoppeld" is weet ik niet hoor, 't is maar een speculaassie...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

deepbass909 schreef op 17 november 2003 @ 13:43:
verkijk je niet op de redenatie dat als rood en blauw werken, groen het ook moet doen.
Halfgeleider sensoren reageren zelden op het hele spectrum van het licht. Daardoor kun je ze ook heel nauwkeurig laten reageren en hebben ze weinig last van strooilicht.
Aangezien rood erg dicht tegen infrarood ligt en blauw tegen violet, zou dit kunnen verklaren waarom deze 2 kleuren wel werken en groen niet. Bijna alle halgeleider electronica reageert wel op (infra)rood en ultra violet. De tussen liggende kleuren worden meestal genegeerd.
Niet in het geval van een optische muissensor:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15765/full.png
bron: Agilent ADNS-2030 Datasheet

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

High Bright leds moet je hebben, ik heb die eigenlijk nog nooit gezien in het groen :)

Verwijderd

Zit de stekker er wel goed in?
De meeste keren dat bij mij een elektrisch apparaat het niet deed, lag het daaraan.
Of zeg ik nou iets heel geks?

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rebels schreef op 17 november 2003 @ 19:08:
High Bright leds moet je hebben, ik heb die eigenlijk nog nooit gezien in het groen :)
Moet je's verder zien dan die coffeeshop naast je deur tuup ;)

Ik heb ze namelijk gezien en er twee (speciale dan) besteld van 12 ...candela's :D

(Terzijde, Groene bright leds hebje toch van 4000mcd aan 0.5 euro bij de electrozaak???)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• naaa

naaa

Topicstarter
Ik ga eerdaags een nieuwe soldeerbout bestellen en wat groene (lichtsterkte 16.000) en blauwe ledjes (lichtsterkte 2700) bij conrad...daar moet het lijkt me wel mee lukken, vooral met die groene, die zijn zijn 'superfelle' led's...

Verwijderd

Felle Ledjes:
Superfelle groene LED's - Conrad Art.nr. 153921 - 5mm - 16000mcd - € 5,35
Felle blauwe LED's - Conrad Art.nr. 187503 - 5mm - 2700mcd - € 7,49
Extra felle Witte LED's - Conrad Art.nr. 153908 - 5mm - 9200mcd - € 5,95
Extra felle rood-oranje LED's - Conrad Art.nr. 187208 - 5mm - 8000mcd - € 2,28
Extra felle gele LED's - Conrad Art.nr. 187216 - 5mm - 9300mcd - € 2,28
Extra felle oranje LED's - Conrad Art.nr. 186589 - 5mm - 9500mcd - € 2,28
Extra felle rode LED's - Conrad Art.nr. 186597 - 5mm - 6500mcd - € 2,28

Kleuren:
Blauw: 470nm
Groen: 520-565nm
Geel: 588-590nm
oranje: 605nm
rood-oranje: 611-615nm
rood: 626-660nm
infrarood: 880 - 950nm

Meestal als je een >2500mcd LED neemt is dat voldoende om de beperkte gevoeligheid van de sensor te compenseren voor kleuren buiten zijn normale spectrum (zie Agilent tabel die AcouSE post). Het meest gevoelig is een sensor meestal voor rood tot infrarood (650-950nm).

Verwijderd

Ojee, Wat erg als ik deze prijzen hoor.
Dan moest iedereen eens weten dat ik jullie die ledjes kan verkopen voor 2.50 p.stuk voor die witte 10.000mcd en blauw ook voor 2.50 :*) .

Ze zijn nog allemaal gewoon veel te duur in Nederland voor de consumenten.
Hoe ik het doe?, 1000 tegelijk bestellen bij een groothandel uit Amerika :P .
Okay, naast taxfree moet ik natuurlijk wel 19% btw betalen van de doane en loop een creditcard risico :O . Wel groot inkopen dus, maar geen inkoop actie.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Da's heel fijn voor je. Ik zou zeggen: begin een winkel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.