[SATA controller] Maxtor Diamondmax9 Problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op mijn Asus A7N8X zit een raidcontroller welke 2x SATA raid ondersteund.
Nu heb ik 2 schijven gekocht, de Maxtor Diamondmax plus 9. 80 GB.

Na wat topic hier te hebben doorgespit over de problemen met een maxtor en de raid controller (een silicon image 3112) heb ik alles netjes werkend gekregen. Alleen als ik nu in SATAraid de EVENT log bekijk krijgt ik redelijk wat foutmeldingen die allemaal hetzelfde zijn

16-November-2003 19:08.52 Warning - Port Error - Aborted
Error ocurred on member 1 of set 0 on adapter 0. Channel 1 Device
CDB 28 00 00 18 3b 1f 00 00 40 00

Behalve het laatste nummer, die veranderd elke keer. Vreemd genoeg zijn er geen conflicts als ik kijk naar in de raid controller optie menu. Iemand die een idee heeft wat er aan de hand is? Alles werkt wel, maar het is al gauw een logfile van 200 kb aan foutmelding bij het laden van een mp3 lijst...

[edit, driversspecificaties]
Het moederbord Asus moederbord is geupdate naar versie 1007, wat de datacorruptie bij raid schijven zou moeten oplossen
Silicon drivers geupdate naar versie 1.0.0.32, geen idee wat het voordeel is

[edit 2]
Damn, topictitel vergeten. Kan een modje er even bijzetten: "Maxtor Diamondmax9 Problemen"

[ Voor 23% gewijzigd door Elect op 17-11-2003 08:09 . Reden: drivers updat toegevoegd ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Maxblast al gedraait om te kijken of de schijf oke is?

[ Voor 3% gewijzigd door Bierkameel op 17-11-2003 00:15 ]

Alle proemn in n drek

• Elect
  • Niet online
Nee, nog niet. Wel Powermax, maar die crashte met een error.
Al zie ik niet dat maxblast een programma is dat de schijf kan controleren. Maar ik zal het proberen.

Zou het aan de schijf liggen? Het gebeurd niet als ik gewoon windows gebruik. Vreemd genoeg enkel bij applicaties die veel van de schijf gebruik maken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Elect schreef op 16 november 2003 @ 19:15:
Damn, topictitel vergeten. Kan een modje er even bijzetten: "Maxtor Diamondmax9 Problemen"
Hiervoor hebben we topicreport, zie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif linksboven de startpost. Dat valt een modje namelijk sneller op :) Maargoed, het is bij deze fixed.

Wat betreft het probleem, dit kan meer oorzaken/oplossingen hebben:
- update de mobo BIOS met een überBIOS (zie Search/Google)
- update de SATA BIOS naar de laatste versie
- de nieuwste powermax werkt overigens niet altijd even lekker met SATA controllers

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 17-11-2003 09:10 ]

• Elect
  • Niet online
De SATA bios zit op m'n moederbord. Deze was als het goed is daarom automatisch geupdate als ik mijn moederbord een update gaf.

Zou die schijf bad clusters hebben?

Verwijderd

Heb je inmiddels al een oplossing gevonden (behalve SATAraid programma uitschakelen)? Ik heb nl. precies hetzelfde probleem met 2xWD1200JD en dezelfde bios 1007 ook op asus a7n8x deluxe (rev. 1.06)

• Elect
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 19:59:
Heb je inmiddels al een oplossing gevonden (behalve SATAraid programma uitschakelen)? Ik heb nl. precies hetzelfde probleem met 2xWD1200JD en dezelfde bios 1007 ook op asus a7n8x deluxe (rev. 1.06)
Ik heb ondertussen UBERbios 1007 erop gezet, maar ik heb geen verschil gemerkt. De fouten zijn wel veel minder geworden ondertussen, maar nogsteeds aanwezig (1 a 2 per 3 dagen). Ik heb de RAID array nog verwijderd, en de schijven los volledig geformateerd (inclusief controle) en daarna nog met windows schijfcontrole volledig gedaan (met oppervlaktecontrole).

Alle testen op alle schijven gaven geen melding weer, dus ik verwacht dat er niets mis is met de schijven, maar de raid controller gewoon loopt te bokken om niets. Misschien bij teveel data requests? Er is ook niets corrupt oid.

En als jij exact het zelfde hebt (ook op Member 1 telkens?), betwijfel ik of het aan de schijven ligt.

Sillicon image reageerd ook niet op e-mails, maxtor kwam met geen zinnig antwoord en asus reageerde ook niet.

Verwijderd

Nee, bij mij zitten de errors op member 1 en 2 met alle driverversies die ik zover geprobeerd heb. Van asus heb ik inmiddels wel een mailtje teruggehad met driver versie 1.0.0.32, terwijl ik tot versie 1.0.0.40 getest heb. Heb nu weer gemaild en nog geen antwoord terug gehad. Ik ben bang dat we gewoon op een nieuwe bios moeten wachten en dat ik dit keer geen antwoord meer van ASUS ga krijgen (zal wel teveel moeite kosten om het uit te zoeken). Mocht ik nog wel antwoord krijgen dan post ik dat natuurlijk.

• Elect
  • Niet online
Ik vrees idd dat het gewoon wachten op een nieuwe bios wordt. Helaas.
SATAraid start nu ook niet meer op, wat hij wel vaker niet doet na een tijd geinstalleerd en gewerkt et hebben. Maar okee. foutmelding zijn hetzelfde. Silicon image is toch brakker dan ik gedacht had.

Niet te volgen, verder blijft de schijf gewoon goed werken.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Dat probleem had ik ook. Nouja zoiets dan.
Eerst had ik er een 120GB S-ATA in zitten. Dat deed het perfect. Zowel op Sata poort 1&2.
Nouja. Na wat flims en rotzooi heb ik een 2de bij geplaatst.
Ik kreeg geen fout melding. Maar bij het over zetten van de bestanden ging het mis.
Hakkelen en vastlopers. Toen heb ik de hd getest op een ander A7N8x bord.
Daarop werkte die perfect. Toen heb ik het moederbord ingeruild voor een nieuwe.
Toen had ik geen enkel probleem meer.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Elect
  • Niet online
Het hakkelen en vastlopen heb ik dan niet, alles werkt naar behoren verder, tis alleen dat de SATAraid me een beetje ongerust maakt.

Ik denk ook niet dat het zo extreem is bij ons als jij had, plus dat ik niet veel zin heb om het mobo in te ruilen eerlijk gezegt. Misschien koop ik nog een losse RAID controller ooit, maar weinig haast mee.

Je had trouwens bij het moederbord wat je ingeruild had niet eerst de drivers etc. geupdate? zo ja, deed het iets?

• Elect
  • Niet online
Hij liep overlaatst volkomen vast bij het veel gebruik van 'een' harde schijf.
Ik heb het nu zo gedaan dat windows op de RAID schijf staat, en een swap file op het oude schijf via het IDE kanaal.

Nu heb ik de nieuwe driver geinstalleerd voor de Nforce chipset (de remix). Met een beetje geluk lag de crash daaraan. De link: meuktracker: nVidia nForce 3.28 remix

We gaan het zien. Swap schijf ook op de raid schijf gezet. En nu maar hopen dat het over is (aangezien er instabiliteitsproblemen waren met de nforce drivers als je de geoptimaliseerde IDE drivers had geinstaleerd)

Verwijderd

Ik heb inmiddels m'n raidarray afgebroken. Nu gewoon 2 losse schijven en de foutmeldingen zijn weg. Ook heb ik nauwelijks meer last van het hangen van het system. Tot nog toe maar een keer voorgekomen dat heel het systeem voor 10 seconden hing toen ik erg druk naar allebei de schijven tegelijk aan het schrijven was. Ik ben wel benieuwd of bij jou nu de problemen over zijn. Mocht dat zo zijn dan wil ik nog wel een poging wagen en de schijven terug in raid hangen :)

• Elect
  • Niet online
Je idee om de schijven los te hangen zat ook al in m'n hoofd. Dan maar wat trager. Alleen het idee van opgeven ligt me niet lekker, het moet werken verdomme. Heb er immers voor betaald :P

Verwijderd

Ja, ik ken het gevoel. Alleen na 3 dagen zo goed als full-time kloten aan een computer wordt je het wel een keer beu. Dat, plus dat ik ook nog een keer wil afstuderen en dat ik daar toch meer een stabiele computer voor nodig heb dan een snelle (die regelmatig op z'n bek gaat) 8)

• Elect
  • Niet online
Zow, heb de schijven ook los gehangen. Werd het ook behoorlijk beu, en er zat geen positief vooruitzicht te wachten.

Nog best veel problemen gehad, voornamelijk met de Nforce 3.13 IDE drivers. Veel crashes etc.
Maar nu draait hij weer redelijk, ook maar eens 1 van de 4 schijven uitgeschakeld en 1 van de 2 cd-rom spelers. Had het idee dat de voeding het niet trok op een of andere manier...

Over een maandje weer maar eens proberen, dan loopt m'n Windows trial af :P

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40

star-saber

Ryzen

ik heb ook eens een probleem gehad met zo'n machine.
wat toen hielp was de harddisc op udma-5 zetten
dus ata-100

raid alles liep toen perfect.
stond ook iets op internet over bekende problemen tussen deze type schijven en bepaalde s-ata raid controllers.
ik heb dit ook gehad.van vastlopers tot data verminking.
raid controller was een geloof Sillicon image op een P4G8X
nieuwste driver toen zette hem op UDMA-5 dus ata 100
problemen over

• Elect
  • Niet online
star-saber schreef op 11 december 2003 @ 08:51:
ik heb ook eens een probleem gehad met zo'n machine.
wat toen hielp was de harddisc op udma-5 zetten
dus ata-100

raid alles liep toen perfect.
stond ook iets op internet over bekende problemen tussen deze type schijven en bepaalde s-ata raid controllers.
ik heb dit ook gehad.van vastlopers tot data verminking.
raid controller was een geloof Sillicon image op een P4G8X
nieuwste driver toen zette hem op UDMA-5 dus ata 100
problemen over
Toen het niet werkte had ik hier op GoT ook een topic gelezen daarover. Idd waar over UDMA 5, maar zelfs met die instelling werk het niet goed. Nogsteeds port errors etc. Maar ik denk dat het misschien wel eens aan de voeding kan liggen nu.
Heb in ieder geval een nieuwe besteld.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb ook eens wekenlang gestoeid met een Seagate Barracuda 7200.7 S-Ata op een Silicon Image (3120) RAID controller. Symptomen waren: het systeem leek perfect te draaien, maar na een paar dagen (2 à 3) begon het systeem vast te lopen en startte soms niet door. Uiteindelijk wilde de machine helemaal niet meer doorstarten (bleef hangen in bootscherm van WinXP) en moest WinXP opnieuw geïnstalleerd worden. Met win2k traden precies dezelfde problemen op. Onder Win9x leek alles prima te blijven draaien. Uiteindelijk heb ik geconcludeerd dat het een firmware of driverprobleem moest zijn (ook de nieuwste drivers gaven deze problemen).
De enige oplossing bleek uiteindelijk de disk aansluiten op de connector van de Intel S-Ata controller (was een i865P chipset), dat werkte feilloos. Een echte oplossing voor het probleem heb ik nooit gevonden; de Silicon Image controller blijft in dat systeem ongebruikt...

• Elect
  • Niet online
Ik heb ondertussen de voeding vervangen en de 1.0.0.40 drivers geinstalleerd.
Nu ik alles in RAID 0 terug heb geinstalleerd ben ik erachter gekomen dat het helemaal *niets* uitmaakt.

Opnieuw mailtje gestuurd naar silicon image, maar ik betwijfel of het helpt. Mensen die info hebben over port errors toevallig?

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil ook sata raid gaan gebruiken op mijn Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 met de laatste Uber Bios en sata bios...
Ik wil een Seagate of een Maxtor 80gb ervoor gaan gebruiken... maar ik hoor dus dat er problemen nog mee zijn. Is er bij iemand bekend of er al iets opgelost is?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Kitesen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Nog altijd Silicon (of is het Silly con) ik heb Maxtors 200 waarvan een als shadow. vorige week om de start wat te versnellen xp pro op de Sata schijf geinstalleerd en het systeem draaide een paar dagen goed mboard is Epox 4gea met Intel 845 chipset voor de sata.
Na een paar dagen kreeg ik plots de melding bij het opstarten dat de de raidset niet compleet was en waren vervolgens de drives niet meer zichtbaar ondanks dat de Bios ze wel herkent, vervolgens de nieuwe drivers opgehaald en geinstalleerd evenals het nieuw Sata Gui programma (Java SATARaid 1.13 van Silicon).
Alles teverrgeefs Het Gui programma start wel maar brengt niets zinnnigs. Normaal zou je hiermee de drives moeten zien en deze kunnen initialiseren.
Is er iemand die hier raad mee weet?

ut kan ook wel goed "met een beetje geluk"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)

In ieder geval is het niet de bedoeling om op zichzelf staand eproblemen in andermans topics te posten. Tevens niet om een topic te starten zonder enig vooronderzoek door o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum te doornemen. Zie alsook de Algemene gedragsregels (Netiquette) ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.