SMART slecht voor HD?

Pagina: 1
Acties:

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 22:00
Ik heb al een tijdje een ASRock K7S8X mobo met een AMD2200+, 768 MB RAM (3*256), GF4 MX440 (64MB) 8*AGP, 10/100 Realtek NIC, Soundblaster Audigy Live 5.1, 2*WD 80 GB 1*WD800BB, 1*WD800JB, FDD, DVD-ROM & CD-RW.

Sinds ik dit mobo heb heb ik mijn smart aangezet. Sindsdien heb ik ook steeds vaker dat windows hangt dankzij het feit dat 1 van de HD's hangen. Dit gebeurt bij beide HD's (apart geprobeerd).

Kan dit aan smart liggen (ondertussen uitgezet), of zijn mijn HD's aan het overlijden?

MC

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 11:08
Je HDD's zouden smrt gewoon goed moeten ondersteunen, dus ik verwacht dat je HDD;s gewoon aan het doodgaan zijn...

• MC Taz Man
en toch zijn ze aan het doodgaan denk ik... waarom zou windows anders blijven hangen... en ik hoor ook telkens dat ze "aangaan" (zelfde geluid dat je bij het opstarten ook hoort).... Spin-Up heet dat d8 ik...

BTW: FAQ gelezen, niets gevonden...

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:40
MC Taz Man schreef op 16 november 2003 @ 18:16:
en toch zijn ze aan het doodgaan denk ik... waarom zou windows anders blijven hangen... en ik hoor ook telkens dat ze "aangaan" (zelfde geluid dat je bij het opstarten ook hoort).... Spin-Up heet dat d8 ik...

BTW: FAQ gelezen, niets gevonden...
zo'n soort klikgeluid?
Anyway, je schijf is aan het doodgaan, backup je data en kijk of je nog garantie hebt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 19:15

tweakerbee

dus..?

Hangt heel Windows, of zijn gewoon de schijven even uitgeschakeld. Dan moet ie namelijk ook een paar seconden opspinnen, en in die tijd bevriest Windows ook.
Je kunt die instelling veranderen in het configuratiescherm onder Power Options.

You can't have everything. Where would you put it?

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 14:31

WhiteDog

met zwarte hond

heb ook net een halfdode schijf. Paar keer een "1" bij smart :P gelukkig alles nog kunnen backuppen, soms duurde het 10 minuten voor een paar mb...

• MC Taz Man
1 schijf nog garantie... andere hangt er al heel lang in...

maar ik heb nog nooit een smart melding gekregen

Heel windows hangt... eerst freezed ie, daarna heb ik nog maximaal 30sec. functionaliteit voor dat ik de boel af kan sluiten, wat me vaak niet lukt dankzij het aantal proggies wat er standaard open staan... :|

verdict anyone?

Verwijderd

hoe zien de temps van je disken eruit ?
dat opnieuw spinnen gebeurde bij mij steeds bij volle belasting en niet bij matig gebruik wat mij bij de temps bracht, ik voele ja hoor vet warm.(geen temp reader met scsi)
koeler erop en nooit meer gezeik gehad.
tip van flip O-)

ow en zitten er geen primaire partities op die andere dataplaat?
dat loopt ook lullig is mijn ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 18:43 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

SMART wil nog wel eens onbetrouwbaar zijn.
Voor een beter beeld van je hardeschijven kun je het beste http://support.wdc.com/download/dlg/dlgdiag11.zip even downloaden. Daar je schijven mee testen. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Maar zijn je SMART parameters dan OK? Je kan toch juist met SMART zien of er iets mis is?

• MC Taz Man
Ik heb werkelijk geen ID hoe ik die smart uitlees....

Verwijderd

MC Taz Man schreef op 16 november 2003 @ 18:58:
Ik heb werkelijk geen ID hoe ik die smart uitlees....
Probeer Speedfan.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 04:55

• MC Taz Man
SMART wil nog wel eens onbetrouwbaar zijn.
Voor een beter beeld van je hardeschijven kun je het beste http://support.wdc.com/download/dlg/dlgdiag11.zip even downloaden. Daar je schijven mee testen.
Gedaan: No errors found

kan ik nu weer zacht slapen?

Speedfan heb ik.. geeft aan dat er 1 schijf is die niet 100% betrouwbaar is... Fitness ca 60-70% bij de slechtste, beste 80-90%

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als je geen smart-meldingen krijgt en je HD af en toe moet opspinnen, kan je ook eens aan een brak powerkabeltje denken.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• MC Taz Man
power kabeltje zou best nog wel eens kunnen ja... Ik doe nogal veel met hardware roeleren door mijn systeem voor mijn bedrijfje... Dus ook regelmatig powerkabeltjes roeleren.... FF doormeten dus... I'll keep you posted....

Verwijderd

MC Taz Man schreef op 16 november 2003 @ 20:31:
[...]

Gedaan: No errors found

kan ik nu weer zacht slapen?
nee, als er fysiek wat mis is geeft dat proggie geen errors.
Maakt jouw hdd toevallig ook een hoge fluittoon, gepaard met snerpen en/of klikken? (er zijn nogal wat problemen met die reeks :/, heb zelf al 2 400BB's terug moeten sturen binnen een jaar)

• MC Taz Man
nee... geen hoge tonen, behalve de spin-up dan.... D8 ik dat het probleem was opgelost, begon hij vanmorgen weer... |:( |:(

Heel irritant dattie dan ook meteen helemaal blijft hangen. Helemaal mdat ik net op tweakers aan het kijken was.... Maar het had wel 1 voordeel... ben nu op tijd op school aangekomen :D

Verwijderd

Ook ik denk: brakke voeding/powerkabeltje. Ik heb het zelf ook gehad, maar dan met een maxtor schijf. Daar stond ook, via verloopje, fannetje op aangesloten. Alleen af en toe was het niet meer genoeg, door piekje door een brakke CCFL, en vloog die schijf ff d'r af (spindown, spinup). Dat hoor je, en voor de PC, aangezien het een IDE, non-hotplug ondersteunende schijf is, geld hij dan niet meer, instabiel (non-hotplug/plug and play) = crash.

• MC Taz Man
Aangenomen dat dit het probleem is, wat kan ik eraan doen? Fan verwijderen... en als het aan mijn 2e HD ligt (geen fan...)? Hoe ga ik hier mee om... (beetje een n00b hierzo)....

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 12:45
Je kan een andere voeding proberen, daar gaat het kabeltje vaak nog lekker stug vast in de HDD >:)

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• MC Taz Man
ga ik proberen.. heb nog een leuke oude AT voeding.... :D kijken of ik daarmee alleen mijn HD's ken voeden...

Keep you posted... & tnx ppl

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:07
Het is waarschijnlijk je voeding. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn schijven. Ze vallen uit en paar sec. later hoor je ze weer opspinnen. Mn voeding was brak. :r

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Verwijderd

kan idd ook aan een geknikte molex liggen alleen dan gebeurt dat opspinnen onregelmatig en hoeft je systeem niet te freezen, als ie weer opspint kan je weer doorwerken.
maar als het je temps zijn dan blijft ie doorgaan met opspinnen.
probeer es te voelen met je hand.
als het goed is koelt ie daar dusdanig van af dat ie weer opspint

• MC Taz Man
als hij weer opspint hangt mijn systeem, maar hij doet het idd maar 1 keer... nieuwe voeding dan maar... |:(

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-03 17:11

Tjark

DON'T PANIC

ook gehad met een aopen voeding. HD toen op een andere molex gedaan, daarna geen problemen meer gehad.

*insert signature here

• MC Taz Man
net ff mn CD-ROM molexen gewisseld met mn HD's... kijken of dat helpt...

• MC Taz Man
lol... tnx tjark.. net gedaan dus... :D

• MC Taz Man
Draait nu al bijna een dag zonder te crashen... Hopelijk is dit de oplossing...

Maar weet iemand of hierdoor mijn HD's kapot kunnen gaan?

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 12:45
Slijt waarschijnlijk sneller :+

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• MC Taz Man
da's kut... :D

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Domme pech dat je schijf hapert net nu je smart aan hebt gezet.
Smart is alleen maar goed en ik zet het op elke pc aan die ik onder handen krijg...ik ben systeembeheerder dus zeker 150 pc's draaien nu met smart aan, nog geen problemen gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Gman op 18-11-2003 22:57 ]

• MC Taz Man
weer aanzetten dan?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tuurlijk.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Jep.

Ik heb ook een keer gehad dat een maxtor schijf een smart fout gaf, snel alles gebackupt en opgestuurd, kreeg netjes een nieuwe schijf.

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hen je niet gewoon aanstaan in je power manegement dat je hdd's zich uitschakelen naar 10 minuten nixdoen ofzo?

• MC Taz Man
Ik heb die powermanagement altijd uitstaat.. Ik vind het bloedirritant en mijn ervaring is dat windows er niet mee om kan gaan....

Hoe lees ik de smart info uit? Daar ben ik nog steeds niet achter.... |:(
Pagina: 1