Zelf beamer maken van Dia-projector

Pagina: 1
Acties:
  • 2.274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96350

Topicstarter
Ik heb laatst bedacht dat ik graag een beamer wou hebben (voor niet teveel geld :). Ik heb lang rond gekeken op Ebay en marktplaats ed, maar een redelijke beamer (minimale resolutie 640x480 met genoeg kleuren enzo) krijg je gewoon niet voor onder de 500 euro.

Daarna vond ik op Ebay een aantal guides om zelf een beamer te bouwen. Helaas zijn deze allemaal in het duits, weet iemand misschien een guide in het engels of nederlands? Ik heb al heel veel rondgekeken op internet, maar helaas zijn het aantal sites erover verder beperkt, wat wel de moeite waard is zijn de DIYAudio forums ( www.diyaudio.com/forums ).

Nou ben ik vooral geintereseerd om een oude dia projector om te bouwen naar een beamer (aangezien daar al een lamp en lens in zit). Ik heb gehoord dat dit gelukt is, maar ik heb ook hier op GOT gelezen dat bij veel mensen de LCD heel snel oververhit raakte. Weet iemand hoe je een dia projector kan ombouwen naar een beamer? En moet de doorzichtige lcd display even groot zijn als de dia's ? (en waar kan je die kopen?)

En anders, weet iemand misschien een goede winkel om redelijk kleine (doorzichtige) lcd displays kan kopen? Dus die je kan gebruiken om je beamer helemaal zelf te bouwen.

Veel tekst maarja :)

[edit]
nog even iets:
is het niet mogelijk om gebruik te maken van een stuk groter lcd scherm dan een dia-grootte door gebruik te maken van lenzen?
dan kan je wel je oude dia-projector gebruiken en dat is iig handig!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 96350 op 16-11-2003 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
Lukt je niet, kleine LCDtjes (uit bv een hand-tvtje gesloopt) zijn maar 200x150 pixels ofzo, iig lage resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27
Vroeger, voordat beamers betaalbaar waren, had je doorzichtige LCD's die je op een overhead projector kon leggen, misschien moet je daar eens naar opzoek gaan. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets heet, of waar je ze nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
brokenp schreef op 16 november 2003 @ 17:29:
Vroeger, voordat beamers betaalbaar waren, had je doorzichtige LCD's die je op een overhead projector kon leggen, misschien moet je daar eens naar opzoek gaan. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets heet, of waar je ze nog kan vinden.
klopt, overhead panels of lcd panels zijn dat. opzich kan je daar goede kwaliteit mee krijgen, alleen zijn ze absoluut niet handig doordat ze zo groot zijn (de overhead projector), en doordat ze ook veel licht alle kanten uitstralen.

daarom wil ik het liefst er helemaal zelf een maken of een diaprojector ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
mijn idee was om zo'n overhead ding in te bouwen in de dia projector. een doorzichtige LCD aankomen lijkt mij het grooste probleem, en deze zit in zo'n overhead ding.
Als je deze in een diaprojector gebouwd krijgt, moet je alleen dan nog gaan lopen kloten met de lenzen en instellingen daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 14:49
Je moet proberen om zo'n paneel te pakken te krijgen:

LCD-Paneel
Een dataprojectie-oplossing in de vorm van een doorschijnend LCD-scherm in een frame. Dit paneel wordt op een overhead-projector geplaatst; de computer-data wordt hier naartoe verzonden, de afbeelding verschijnt dan op het LCD-scherm en de OHP biedt vervolgens de lichtbron en lens om de afbeelding op het scherm te projecteren

Dit zijn losse lcd schermen met ingebouwde voeding en xvga aansluiting, het is al een verouderd systeem dus dat is gunstig voor de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
Ik zie er op ebay http://listings.ebay.com/...41841/index.html?from=R10
wel wat staan, houdt er wel rekening mee dat het aankomen van de lenzen, en het configureren een lastig karwei zal zijn. Ik heb ook geen idee wat voor resoluties deze apparaten kunnen produceren.

En check dit oude topic eens, daar heb je wel wat aan...
Beamer zelf bouwen

[ Voor 17% gewijzigd door brokenp op 16-11-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
brokenp schreef op 16 november 2003 @ 19:23:
Ik zie er op ebay http://listings.ebay.com/...41841/index.html?from=R10
wel wat staan, houdt er wel rekening mee dat het aankomen van de lenzen, en het configureren een lastig karwei zal zijn. Ik heb ook geen idee wat voor resoluties deze apparaten kunnen produceren.
Ik heb zo'n ding eens gemaakt van een fresnel lens voor slechtzienden, wat je in feite doet is een lens voor een crt monitor of tv houden zodat het licht geprojecteerd wordt op de muur.
Het is veel te donker, met zo'n fresnel lens veel te wazig en omdat de meeste crt monitoren bol zijn is het ook nog voor geen meter scherp te stellen.
En die lenzen kun je op veel plekken kopen, bijvoorbeeld op www.alecs.tv, maar voor projectie zijn ze eigenlijk niet geschikt.

En je kunt mij niet wijsmaken dat dat plaatje wat op dat ebay staat van een monitor met fresnel lens afkomt :P

Bware81: dat moet je wel zorgen dat je de warmte van de lamp afschermt anders wordt je lcd binnen hele korte tijd pikzwart.

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 16-11-2003 23:44 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
http://www.kijkshop.nl/on...randname%3D%26category%3D

dit is een mooi ding, hier de lcd uithalen en je kan hem waarschijnlijk erzo inzetten...

resolutie.. d8 ik dat het 320 - 240 ofzo was moet je effe opzoeken...

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik vond dit net :

http://www.pcpraxis-networld.de/tmp/volksbeamer.pdf

het is dus wel degelijk goed mogelijk een beamer te maken van een diaprojector.

eigenlijk hoef je alleen maar een dia te vervangen door een lcd schermpje van 1,5", en de hitte van de lamp af te schermen van de lcd.
Hiermee krijg je een lage resolutie, maar je totale kosten zijn zeeer laag.

Weet iemand misschien of het te doen is met lenzen een groter lcd scherm te gebruiken (met hogere resolutie) dan 1,5" ? Dan zou je zelfs een scherpe beamer er van kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83481

Mijn advies: lees eens een paar avonden het forum van diyaudio.com. Alles wat je vraagt en wat hier wordt aangeraden is daar al geprobeerd.
Ik kan wel een korte samenvatting geven: alle betaalbare kleine LCD schermen hebben een slechte resolutie (deel de horizontale res. ook nog door 3 omdat ze de subpixel res. opgeven), slecht contrast (50:1), en zijn meestal traaaaaaaag.
Dan de diaprojector: als je al een LCD panel kan vinden dat geschikt is dan wordt ie oververhit door de lamp (ir filter nodig, koelen is niet genoeg) als je het geluk hebt dat de lamp nog brand (levensduur lamp 50-60 uur).
Verder hebben de lampen in diaprojectoren een verkeerd kleurenspectrum.
Dan nog even de LCD panels voor op overheadprojectoren: die hebben alle nadelen van kleine LCD schermen alleen is de resolutie hoger.
Wil je echt zelf een projector bouwen die kan concureren met commerciële projectoren zal je toch echt $$ moeten investeren in een nieuw 15" TFT scherm dat je moet slopen, een overhead projector met een triplet projectie lens en een geschikte lichtbron (metaal halide lamp)
De kosten voor het geintje:
15" TFT scherm: 300-400 euro (fijn dat die dingen zo duur zijn geworden)
OHP: 100 euro 2e hands
MH lamp+voorschakelapp.: 100 euro

Wil je gewoon wat spelen dan zou ik in ieder geval de ohp projectie panels links laten liggen omdat ze veel te duur zijn voor wat ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Al met al, leg er wat geld bij en je hebt een gloednieuwe instapmodel beamers: Sanyo PLV Z1, InFocus X1 enzovoort. Te duur om te knutselen en het resultaat is hoe dan ook inferieur aan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry maar dat is toch niet echt zo

als je kijkt wat mensen gemaakt hebben voor onder de 200 op DIYaudio.com forums.. dat is echt wel prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
De eerste beamers vroeger waren van die "doorkijk laptops" een dikke glazen plaat die je op een overhead projector kon leggen en grbuiken als beamer.

Volgens mij licht er nog 1 op zolder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58225

brokenp schreef op 16 november 2003 @ 17:29:
ik heb er zo 2 liggen thuis, heb ze echter nooit werkend gekregen, (had ook geen kabels en adapter ervoor)

maar ik heb er wel 2 liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83481

Zelfbouw is niet gelijk aan slechtbouw hoor. Mijn zelfbouw beamer heeft een beter beeld dan mijn Toshiba tlp670 XGA beamer. Alleen blijft ie achter met helderheid maar daar heb je alleen last van als je veel omgevingslicht hebt.
Het grootste voordeel van zelfbouw zijn de kosten en levensduur van de lamp (6000-12000 uur à 50 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Zelfbouwprojector/beamer: Hoe kom ik aan de lens?
Beamer zelf bouwen

Zal vast wel wat nuttigs tussenzitten.

Een echte guide in de zin van zoveel cm hier en daar is toch niet handig, omdat het één en ander teveel afhangt van de gebruikte lens en opstelling (iuvm focussering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115997

hier is een link met fotos van het resultaat en foto van het ontwerp

overheadprojector met een gesloopte laptop
perfecte lcd dus

http://people.freenet.de/rallafatz/Beamerbau/thumbnails.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101381

heeft iemand pics met zo'n overheadprojector en lcd scherm die daar ook voor bestemd was? om kwaliteit te checken... (dus niet gesloopte lcd maar echt overhead lcdtje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Ik heb hier nog 2 laptop lcd's liggen. Zou ik daar wat mee kunnen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115997

tuurlijk heb je daar wat aan
kijk maar eens naar deze link

http://people.freenet.de/rallafatz/Beamerbau/thumbnails.html

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Dat bedoel ik niet :P maar hoe sluit ik de TFT schermpjes aan, zonder zo'n duur converter oid geval te kopen? Het zijn Toshiba TFT's...

|>

Pagina: 1