Toon posts:

Kan videokaart doorbranden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ook na veel zoeken in de fora vraag ik me nog steeds af wat er gebeurt als de viedeokaart te heet wordt door overklokken. In Aquamark zie ik geen artifacts en in 3DMark wel, maar Battlefield 1942 gaat vloeiend.

Ik ben alleen bang dat als de kaart te heet wordt, hij dan doorbrandt. Kan dat? Of valt dan alleen het beeld weg / strepen / etc.?

Alvast bedankt voor de hulp.
8)
Mike

Verwijderd

zeker kan je GPU doorbranden!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ja, tuurlijk kan dat. In feite is het niets anders dan een gewone CPU alleen dan iets anders gebouwd (en minder snel - dus minder warm). Als je echter niks veranderd hebt aan de kaart zou hij niet zomaar mogen doorbranden, daar worden ze vast op getest en anders heb je altijd nog garantie :)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
het is ook niet zo dat hij bij het minste of geringste overclock gaat doorbranden, meestal loopt de kaart (en dus de pc) allang vast voordat het zover is.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23
Volgens mij kan dat alleen als je geen koeler hebt of te hoge core/mem voltages hebt, of als je idiote waardes hebt geprobeerd zoals 2 ghz core/ 1ghz mem.

Beter gezegd: Je moet wel heel erg ver gaan, wil je je videokaart mollen.

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
Het kan... en het kan ook spontaan gebeuren.

Mijn Gigabyte Radeon 9000 Pro brandde door na een bliksem inslag..... hardstikke dood was ie, waarschijnlijk door een spannigspiek. Raar dat het alleen de videokaart was, maar goed het is nou eenmaal niet anders.

Een GF2MX van een kennis van mij is doorgebrand nadat de fan er spontaan mee ophield..... shit happens.

En door te overclocken kan je em inderdaad ook door laten branden. Hoewel als je de kaart te hoog klokt, dan slaat hij eerder vast en gaat de PC gewoon uit..... maar het kan zeker.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je te ver overclockt gebeuren meestal volgende dingen:
a) de kaart begint "rekenfouten" te maken, zichtbaar als artefacten in de beeldweergave.
b) de kaart maakt nog grotere fouten, de communcatie tss pc en kaaart gaat de mist in --> pc crasht.
c) een van de componenten op de kaart bereikt z'n kritsiche werktemperatuur en brandt door.

_meestal_ gebeuren die dingen van a-->c maar reken er niet te hard op, soms gata het ook anders ... Ook als je je kaartje ineens 300% gaat willen overclocken, sja dan zal veel kans ineens c gebeuren...

bi overklokken moet je dus stapje voor stapje te wek gaan, en als er fouten optreden, niet hoger gaan, maar terug lager, tot de fouten verdwenen zijn. Denk er ook om dat de levensduur van electronica componeneten afhandkelijk is van hun temperatuur. Dus als eje overclockt, de levensduur van je materiaal sowieso wat afneemt.

Ik ben van mening dta het overclocken van een videokaart dan ook nie zo zinvol is, tenzij je persé wil pochen met die paar frames meer die je gaat halen... in spelletjes ed merk je zelden de effecten van een oc, buiten dan de crashes en artefacten.

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 16 november 2003 @ 17:15:
als je te ver overclockt gebeuren meestal volgende dingen:
a) de kaart begint "rekenfouten" te maken, zichtbaar als artefacten in de beeldweergave.
b) de kaart maakt nog grotere fouten, de communcatie tss pc en kaaart gaat de mist in --> pc crasht.
c) een van de componenten op de kaart bereikt z'n kritsiche werktemperatuur en brandt door.
Aha, van a en b had ik dus ook last van. En ik dacht eerst nog wel dat het niet zo erg is als BF1942 maar speelt. Maar ik zie nu ook in dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik bedoel, 3DMark03 loopt soms nu zelfs al vast zodat de hele pc een harde reboot nodig heeft.
The_Stickie schreef op 16 november 2003 @ 17:15:
Ik ben van mening dta het overclocken van een videokaart dan ook nie zo zinvol is, tenzij je persé wil pochen met die paar frames meer die je gaat halen... in spelletjes ed merk je zelden de effecten van een oc, buiten dan de crashes en artefacten.
Je hebt gelijk. Mijn scores zijn van 27.000 in Aquamark naar 31.000 gegaan en in 3DMark03 van 3100 naar 3800 (of zoiets). Dus 10% verbetering. Maar zoals je al zei: Zie je dat? Ik ga vanavond BF1942 proberen met de standaard klokfrequenties en als ik geen groot gemis zie, dan laat ik dat overklokken maar zitten. (En zeg nou zelf: 10% is niet veel als je FPS van 40 naar 44 gaat (blijft k#t) of van 70 naar 77 (blijft goed) :) )

Bedankt voor alle reacties. Erg 'inzichtvol'. :P

Groet,
8)
Mike
Pagina: 1