Toon posts:

Samba - download traag

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een weekje geleden Samba geinstalleerd op mijn Debian linux systeem. Na wat uitproberen ook de instellingen weten te krijgen zoals ik ze hebben wilde (security = user, wat netwerkparameters). Nu werkt het allemaal prima, op één ding na: het kopieren van bestanden van de Samba server naar mijn Windows XP machine gaat bizar traag. Performance is zo slecht dat zelf het afspelen van een MP3 vanaf een netwerkschijf begint te haperen.

Dit terwijl het kopieren van bestanden van mijn Windows XP bak naar de Samba server loopt als een trein (120 MB in een seconde of 15).

Kan iemand iets zeggen over de richting waarin ik de oplossing van dit probleem moet zoeken? Zit het in de configuratie (lijkt me vreemd, aangezien kopieren naar de server toe over het algemeen belastender is, terwijl dit juist wel goed gaat), of is het toch waarschijnlijker dat er iets in het netwerk / de netwerkbekabeling niet goed zit?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 13:53

Blaasvis

Cidora \o/

ik zou zeggen zet er eens een netwerkscanner op en kijk wat er gebeurt.
ethereal is wel prima voor dit soort doeleinden

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Van dat ethereal begrijp ik helaas bar weinig. Maar ik heb m'n PC naar m'n server gesjouwd, en met een andere (kant en klaar gekochte) kabel aan de hub/switch gehangen (een goedkoop Target geval, 8 poorts, verkocht als switch maar geen idee of het dat ook "echt" is). Zelfde resultaat.

Het lijkt dus niet aan de hardware te liggen. Lijkt een overblijvende optie me dat de kaart in de linux server anders staat ingesteld dan de kaart in m'n XP bak (beide Realtek 8139). Aan de Windows XP kant heb ik bij de driver een handig afrolmenuutje gevonden en daarin alle opties geprobeerd (10 Mb half, 10 Mb full, 100 Mb half, 100 Mb full, auto) maar resultaat bleef hetzelfde.

Enig idee hoe ik dat aan de Linux kant ook kan proberen (ik probeerde ifconfig maar daarmee werkt dat niet)?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 19:56 ]

Verwijderd

Probeer is een bestandje van je linux bak te ftp'en als dat ook zo traag als dikke stront gaat kan je in iedergeval uitsluiten dat het aan je samba ligt of als dat wel snel gaat hoef je niet je hele netwerk door te testen.

een ftp server kan je vaak aanzetten in /etc/inetd.conf

normale waarden voor een 100 mbit netwerk half duplex is zo'n 8500 KBytes/s

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met FTP heb ik het niet getest, wel met (simpel) www. Als ik op m'n Xp bak download van een snelle site haal ik niet meer dan 50 KB/s, met wget op de linux bak gaat het met 110 KB/s (snelheid van m'n link).

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is niet helemaal wat hij bedoelt, de snelheid van je internet doet er in dit geval niet echt toe, hoewel het verschil in snelheid wel vrij groot is zie ik, wat is de snelheid als je via ftp/www (iets anders dan samba dus), vanaf je server download naar je workstation, als dat wel snel gaat, is het een samba-specifiek probleem, en niet een algemeen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
"De snelheid van mijn internet doet er niet echt toe?" Mijn linux bak is ook router. Als ik op mijn XP machine (client) van een website aan het downloaden ben loopt dat buiten Samba om, toch?

Uit het feit dat het downloaden van een website op de linux machine met wget (server) zelf niet en op de XP machine (client) wel traag is mag ik dan de conclusie trekken dat het niet aan Samba ligt. Dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Voor dat jullie erom vragen ter info trouwens vast wat instellingen.

ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BF:1C:20:76  
          inet addr:10.0.0.150  Bcast:10.255.255.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:77644 errors:20 dropped:2 overruns:20 frame:0
          TX packets:58293 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:21 txqueuelen:100 
          RX bytes:82180844 (78.3 MiB)  TX bytes:7398871 (7.0 MiB)
          Interrupt:5 Base address:0xd000 

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BF:1C:20:67  
          inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:187124 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:160192 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100 
          RX bytes:156517462 (149.2 MiB)  TX bytes:98987946 (94.4 MiB)
          Interrupt:12 Base address:0xb800 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

mii-diag
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Using the default interface 'eth0'.
Basic registers of MII PHY #32:  0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000.
 Basic mode control register 0x0000: Auto-negotiation disabled, with
 Speed fixed at 10 mbps, half-duplex.
 Basic mode status register 0x0000 ... 0000.
   Link status: not established.
 Link partner information information is not exchanged when in fixed speed mode.
   End of basic transceiver informaion.

mii-diag eth1
code:
1
2
3
4
5
6
7
Basic registers of MII PHY #32:  0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000.
 Basic mode control register 0x0000: Auto-negotiation disabled, with
 Speed fixed at 10 mbps, half-duplex.
 Basic mode status register 0x0000 ... 0000.
   Link status: not established.
 Link partner information information is not exchanged when in fixed speed mode.
   End of basic transceiver informaion.

Laatste stuk output (aan eth1 hangt mijn interne netwerk) doet mij vermoeden dat er iets met de instellingen van de netwerkkaart niet goed staat. Aangezien de hub/switch (of wat het ook is) in ieder geval 100 Mbps is lijkt 10 mbps, half-duplex me wat mager. Toch?

Verwijderd

Topicstarter
Ook nog geprobeerd om met de tool van Realtek (Dos-tool) de instellingen te veranderen. Volgens deze kaart staat eth0 (hangt aan ADSL-modem) op 10 Mbps half-duplex (gezien dat modem lijkt me dat niet vreemd), eth1 stond op 100 Mbps full-duplex. Heb ik teruggezet naar 100 Mbps half-duplex. Zelfde resultaat. Uploaden naar de linux server vlammend snel, downloaden ongelooflijk traag.

Begin behoorlijk uit m'n opties te lopen qua mogelijke oorzaken. Misschien hardware dan (switch / netwerkkaarten)?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 20:48:
"De snelheid van mijn internet doet er niet echt toe?" Mijn linux bak is ook router. Als ik op mijn XP machine (client) van een website aan het downloaden ben loopt dat buiten Samba om, toch?

Uit het feit dat het downloaden van een website op de linux machine met wget (server) zelf niet en op de XP machine (client) wel traag is mag ik dan de conclusie trekken dat het niet aan Samba ligt. Dacht ik.
Wil je het gewoon niet begrijpen? Installeer proftpd (of vergelijkbaar) op die router, en ga files er naar toe uploaden en files downloaden. Dit soort dingen stellen mensen niet voor om je te sarren, ze proberen dingen een voor een uit te sluiten, althans, om jou bij het systematisch uitsluiten van problemen te helpen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 16:45
Ideetjes:
1) Via FTP bestanden van je server downloaden op je workstation. Bestanden downloaden van internet is _niet_ het zelfde! Daar liggen teveel andere onzekere factoren in. Hou het intern, daar zijn immers ook je problemen!

2) Gooi die switch er tussen uit als je denkt dat het daar aan ligt, even een cross cable tussen je server en je workstation gooien.

...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19
Als ik die output van mii-diag bekijk draait ie op 10Mbit half-duplex.
Gebruik mii-tool eens om te kijken waar dat ding echt op draait. Met dat tooltje kan je hem ook forceren naar een speedmode.

Als je resultaat hebt na het draaien van mii-tool kan je dit met module opties permanent instellen.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

ik snap er geen fluit van...

tot wat ik nu zie

als jij mii-diag draait dan zie ik daar 10Mbit HD

Vervolgens hoor ik van je dat jij 120Mb upload in 15 sec. Op het moment dat dat echt zo is dan staat die kaart in 100Mbit HD. Volgens mij moet jij is kijken naar je netwerkkaarten en die dingen force'n naar Full Duplex. Dan heb je kans dat de problemen redelijk zijn opgelost. Als je dan toch bezig wil je dan tussen je XP bak 120Mb heen en weer transferren incl timings hoe snel dat gaat. Bijvoorbeeld met het time commando er tussen en vervolgens beide bakken linux en vervolgens hetzelfde. Het kan namelijk ook zijn dat je QoS in WinXP aan hebt staan. Daar kun je ook wel is naar kijken maar ik zou heel graag die timings is willen zien (snelheid van je netwerk dus)

Succes

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Wil je het gewoon niet begrijpen?
Zo, zo, meneer de alweter, wat zijn we vriendelijk. En ik wil dat best gaan proberen als ik het nut ervan inzie. Voor argumenten als "er zitten wat veel onzekere factoren in een internetverbinding" ben ik dan ook gevoelig, niet voor jouw "stel geen domme vragen en doe wat ik zeg benadering". Sorry.

Haranaka: overigens download ik direct bij mijn provider (xs4all), waar ik nog nooit minder dan de maximaal beschikbare snelheid heb gehaald. Zo onzeker is dat nou ook weer niet. Maar ik zal eens even gaan FTP'en.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die output van mii-diag bekijk draait ie op 10Mbit half-duplex.
Gebruik mii-tool eens om te kijken waar dat ding echt op draait. Met dat tooltje kan je hem ook forceren naar een speedmode.
Een van die kaarten draait inderdaad op 10 Mbit half duplex. Moet ook, die kaart praat namelijk met m'n ADSL router. Andere kaart heb ik in alle modes geprobeerd (zij het met rset8139.exe - dos tool van Realtek maar zelfde effect als mii-tool), helaas zonder resultaat. En ja, modes op de XP bak aan de andere kant heb ik ook aangepast.

Verwijderd

Topicstarter
Een van die kaarten draait inderdaad op 10 Mbit half duplex. Moet ook, die kaart praat namelijk met m'n ADSL router. Van de andere kaart geeft mii-diag aan dattie draait op 10 Mbit HD, maar dat lijkt me sterk. Zowel de switch (onbetrouwbaar) als rset8139.exe (tool van Realtek) geven aan dat ie zichzelf automatisch instelt op 100 Mbit full duplex. Overigens heb ik ook alle handmatige instellingen (van 10Mbit HD tot 100 Mbit FD geprobeerd), zonder resultaat. Elke keer hetzelfde: uploaden naar de server snel, downloaden langzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Resultaten van een test met SecureFTP (de variant die bij OpenSSH zit, had ik al geinstalleerd). Upload consequent 440 KB/s (niet vreemd gezien de rekenkracht die dat vereist), download consequent 15 KB/s. Denk dat je daarmee de mogelijkheid dat het in Samba zit wel mag uitsluiten.

Als ik morgen tijd heb ik zal ik eens kijken of ik met een cross-cable betere resultaten krijg (brakke switch uitsluiten) en ook eens zien of het beter gaat als ik de andere netwerkkaart in de server (die nu verbinding maakt met m'n ADSL modem) aan m'n interne netwerk hangt. Om te voorkomen dat ik allerlei hardcoded "eth0 / eth1" instellingen (firewall e.d.) moet gaan wijzigen: is er een makkelijke manier om die benamingen "softwarematig" te wijzigen in Debian?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 21:50 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 21:40:
[...]

Zo, zo, meneer de alweter, wat zijn we vriendelijk. En ik wil dat best gaan proberen als ik het nut ervan inzie.
Vergeet niet dat jij hier degene bent die hulp verwacht/krijgt, de mensen die je proberen te helpen afsnauwen helpt daar vaak niet bij. Verder heeft hij in feite gewoon gelijk, als mensen hier vragen of je iets wil doen, en je doet iets anders omdat je het gevraagde niet nuttig vindt kun je commentaar verwachten, vooral als het gevraagde wel nuttig was.
Ook zie ik dat je in ongeveer 10 minuten 4 posts maakt, de http://gathering.tweakers...got/images/icons/edit.gif knop is niet voor niks uitgevonden. Anyway, ik denk dat je nu al flink op weg bent geholpen, als het via andere protocollen ook traag moet je idd in de richting van netwerk-config zoeken. Ik wil je iig nog even vriendelijk vragen je wat te verdiepen in de hier heersende regeltjes zoals genoemd in de algemene en subforum-specifieke policy en FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.