boxed cooler + Athlon MP = heethoofden

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Oke, dit is een onderwerp wat al vele malen is besproken en ik heb er op GOT ook al veel over gelezen. Maar toch nog een vraag, voor met name de mensen met een Dual Athlon systeem.

Ik had een P200MMX met een 4 tal hardeschijven en ben in een gekke bui het systeem wat wezen aanpassen. Nu heb ik voor (na mijn idee) niet te veel geld 2 Athlon MP 2000+ processoren en een Gigabyte GA-7DPXDW-P gekocht.

De processoren zijn Boxed dus er zitten AMD coolers bij.

Nu heb ik het systeem in elkaar zitten en als ik hem opstart de BIOS in ga een poosje wacht blijft de eene processor op 54C steken en de ander op 64C.

Als ik de kast dicht maak worden deze temperaturen nog hoger.

Ik heb de coolers gecontroleerd deze zijn wel goed bevestigd en worden ook zeker warm. Overigens heb ik zelf geen koelpasta toegevoegd er zat al iets dergelijks op de heatsinks en dat zou toch ook moeten werken?

- Maar wat ik nu niet begrijp AMD leverd zelf coolers bij deze processoren dan moeten ze toch ook op een beetje normale temperaturen kunnen blijven ?

- Wat is eventueel een alternatief, want ik heb nu wel van Zalman van die mooie waaiers gezien, maar die krijg ik never nooit op het moederbord, veel te weining ruimte en ik vindt dat de Boxed coolers het gewoon moeten kunnen doen.

P.s. AMD geeft overigens aan dat deze processoren 90C max. mogen worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

wat men al op de boxed coolers doet van 'koelpasta' is gewoon crap, als ik jou was zou ik shin etsu of arctic silver gebruiken, het zal zeker veel helpen tov wat er nu op zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 16:48 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je processor wordt vaak ook niet alleen door de eigen koeler op temp. gehouden, maar de airflow in je kast is ook erg belangrijk. Als de lucht niet weg kan wordt alles nogal snel heet..

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Gewoon de koelers eraf halen, die kauwgom eronder met wasbenzine weghalen en met Arctic Silver er weer opzetten. :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wel raar dat je CPU's zo heet worden. Ik ken iemand met 2 MP 2400+ CPU's en met de boxed koelers blijven deze rond de 45 graden, koeler dan mijn oude 1800+ Palomino's met Coolermaster dingen. Als je een palomino 2000+ stookt deze net iets meer hitte dan de 2400+ T-bred B dacht ik, maar zoveel moet dat eigenlijk niet uitmaken.
Dus controleer vooral je airflow. Die koelers zijn echt niet zo brak hoor. :)

Je kan gewoon gaan voor b.v. Coolermaster dingen btw, je hebt misschien niet erg veel ruimte rondom de sockets, maar er zijn nog gewone 6x6cm. heatsinks op de markt. Desnoods doe je daar een 60mm-80mm converter op om toch nog wat stille FANs er op te richten.

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 16-11-2003 17:15 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmm de air-flow is geregeld voorlopig alleen door de voeding Zalman 400 Watt(8CM) en boven de voeding zit een 12 cm enermax fan deze koelt voornamelijk de 4 x 40 GB Maxtor schijven. Daarnaast zit er voor onder in de kast een 8cm fan die lucht aan zuigt. Deze temperaturen worden trouwens gemeten terwijl mijn kast open staat, beide zij panelen verwijderd. Als ik de kast dicht maak gaat de processor met 65 garden al gauw richting de 70 graden.

Overigens komt er nog een 8cm fan in het zij paneel ter hoogte van CPU1 en de ATI Radeon 7900 Pro kaart. Nu ik zo naar mijn systeem kijk, CPU1 wordt het warmst, maar daar hangt ook die ATI kaart recht onder.

En inderdaad ik had al naar een paar heel mooie Zalman koelers gekeken, maar dat past niet... je hebt inderdaad zeer weinig ruimte op het moederbord en bijvoorbeeld bij CPU0 ook vanwege de ATA kabels die langs de CPU-koeler lopen naar de schijven die boven in de kast hangen. Het zijn overigens alleen rounded kabels (gelukkig wel :P ).

Maar ik blijf mij er over verbazen dat die standaard door AMD geleverde koelers niet beter presteren. Daar bij zaten er op de fan's van de koelers van die AMD stickers, die heb ik er dus afgehaald. punt 1 : staat het voor geen meter en punt 2 : het belangrijkste zaten ze niet goed vast en waren ze er scheef op geplakt waardoor de fan's in onbalans waren.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2003 17:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
op dat dual mobo van gigabyte kunnen zeker wel zalman coolers. ik heb namelijk zelf zo'n ding gehad met zalman coolers. het paste goed en het was niet eens woekeren met ruimte. het waren geloof ik gewoon de goedkoopste zalman waaiers. het enige wat niet paste was de fans.. je krijgt er natuurlijk zo'n fan bij die je boven je pci/agp sloten moet schroeven. er paste er maar 1 op. ik liet hem gewoon tussen de 2 zalman heatsinks blazen, dit ging prima.

maar goed ik zou idd gewoon voor en achter in je kast een coolertje plaatsen. en zolang hij niet crasht, what de heck.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
smvs schreef op 16 november 2003 @ 17:36:
op dat dual mobo van gigabyte kunnen zeker wel zalman coolers. ik heb namelijk zelf zo'n ding gehad met zalman coolers. het paste goed en het was niet eens woekeren met ruimte. het waren geloof ik gewoon de goedkoopste zalman waaiers. het enige wat niet paste was de fans.. je krijgt er natuurlijk zo'n fan bij die je boven je pci/agp sloten moet schroeven. er paste er maar 1 op. ik liet hem gewoon tussen de 2 zalman heatsinks blazen, dit ging prima.

maar goed ik zou idd gewoon voor en achter in je kast een coolertje plaatsen. en zolang hij niet crasht, what de heck.
Haha ja id zolang hij niet crashed LOL, ik verbaas mij er eerlijk gezegd wel eens over dat mensen zich zorgen gaan maken als een CPU boven de 45 Graden komt. Ik ben wel eens in server ruimtes geweest met Airco maar waar het toch nog een graadje of 30 was. Reken maar dat de processoren in die server wel wat warmer worden dan 50 Graden.

Maar on topic, het probleem bij die Zalman waaiers is dat het niet gaat passen bij CPU0 die eigenlijk recht onder de opening zit waar de ATA kabels door naar boven gaan. Doordat ik 4 ATA schijven, een brander en een DVD-speler gebruik, heb ik 4 kabels naar boven lopen, deze moesten ookal extra lang zijn (60cm) om überhaubt helemaal boven in te kunnen komen. Ondanks dat ik een toch vrij ruime BIG-tower heb is het enigszins dringen met die rounded kabels.

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
Ik hetzelfde probleem met een MoBo ( dacht ook een GigaByte ) met 2 X MP1800+ erop. Momenteel is ie trouwens buiten gebruik ......... dat ding moet nog retour gestuurd worden, want hij is met geen mogelijkheid stabiel te krijgen en de snelheid bleef echt zwaar onder de maat. Zelfs op de punten ( CADsoftware ) waar deze sterk zou moeten presteren, werd ie er vierkant uitgefietst door een 1,6 GHz P4, met maar de helft geheugen. En dat vond de klant niet echt leuk

1 van de CPU's wordt domweg bijna 10 graden warmer dan de andere, met dezelfde fan erop ? En inderdaad ook vergelijkbare temps, als jij hier noemt. Beetje eng gewoon, want bij 70 graden CPU temp krijg ik het zelf ook al Spaans benauwd. Mocht er ruimte op je MoBo zijn, dan zou ik er 2 TT Volcano 9+ op zetten, hiervan kun je de toerentallen instellen en ze leveren naar mijn idee goede prestaties. Door de toerentallen niet gelijk af te stellen, kun je waarschijnlijk de temp per CPU ook meer op 1 lijn krijgen en door de goede prestaties van de koeler, de temp ook wel met minimaal 10 graden naar beneden krijgen.

Overigens heeft een outtakefan meer invloed, dan een intakefan. Ik zou dan dus liever voor 2 extra outtakefans kiezen, dan voor 2 intakefans, want je voeding kan al die aangevoerde lucht toch nooit snel genoeg naar buiten krijgen. met 3 ( incl de voeding dus ) outtakefans, hoef je alleen maar te zorgen, dat er voldoende lucht naar binnen kan.

In mijn eigen PC draai ik ook met maar 1 outtakefan extra, en dat scheelde echt enorm in temperatuur ( 8-10 graden ), terwijl een intakefan maar iets van 1 graad temperatuurdaling tot gevolg had. Wel heb ik al het metaal dat in de weg zit voor je airflow, met een dremel ff weggehaald, ook hier was weer 2-3 graden temperatuurdaling te behalen.Nou moet ik daar wel bij zeggen, dat mijn CPU zijn lucht via een airduct direct van buiten de kast aanzuigt. Mar da's dan al gelijk een casemod, of je dat ook bij je MP1800+ wilt gaan doen ,weet ik natuurlijk niet, maar dat werkt wel heel erg goed. CPU temp is hier nu maar 1-6 graden max, boven kast temperatuur.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik wilde idd ook een 8cm fan (@5Volt) in het zij paneel gaan zetten, mogelijk dat dit er twee worden. Maar krijg ik dan geen problemen als bijvoorbeeld zo'n afzuigende 8cm fan recht tegenover een CPU fan zit ... ik bedoel wordt dan niet alle lucht van die 6cm fan op de CPU weg gehaald ?

En ja ik ben gelijk ook aan het case-modden, er hangen ookal 2 groene CCFL's in, het ruitje moet ik nog zagen.

Overigens is 70 graden altijd nog 20 graden beneden de max opgegeven temperatuur door AMD :P ...

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2003 22:16 ]

Pagina: 1