Toon posts:

wifi usb adapter op het dak plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte uitleg:

Een bekende is een wireless netwerk aan het op zetten die een bereik over ons hele dorp moet krijgen. Hij heeft hier de nodige apparatuur voor aangeschaft.
Als het lukt om een goede verbinding op te zetten wil hij internet gaan aanbieden en hebben we natuurlijk een leuk lanparty netwerk ;) De spullen die hij gebruikt hadden volgens een test in een andere plaats een bereik van 7 km :P

maar goed zo ver is het nog niet, om mijn uitzendbereik te vergroten wil ik een usb wireless adapter op het dak van ons huis plaatsen zodat het boven de andere huizen uitsteekt.
Ik hoop zo een zo goed mogelijke verbinding te kunnen krijgen.

Mijn vraag:

• een usb adapter buiten gaat dat goed?
• hoe kan ik het bereik nog verder uitbreiden?
• usbkabel van 5 meter zal dat problemen op leveren?

Ik heb zelf een usb wireless adapter op voorraad welke ik wil gaan gebruiken. natuurlijk kan je met extra antennes/versterkers een stuk verder komen maar dat wil ik niet ivm de kosten.

zelf dacht ik eraan om de adapter in een jodekoekblik (plastic, magnetron bestendigheid getest :P ) te plaatsen om zo de adapter tegen regen te beschermen. Is dit voldoende?

De behuizing van de adapter houdt dat veel strailing tegen? is het misschien beter om deze er af te halen en alleen een jodekoekblik te gebruiken?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 18:05
Kzou zeggen, gewoon 's proberen. Je haalt volgens mij nihil voordeel door de behuizing er vanaf te slopen.

Test eerst je 5m kabellengte USB voordat je op het dak gaat balanceren.

Seal wel de de naden en kabel toegang goed af van de omhullende doos en stop er wat zakjes silical-gel bij.

Je kan mogelijk problemen gaan krijgen met temperatuurs wisselingen of lage temperaturen.
Vooral condensatie zal een issue zijn. Wil je extreem testen, evt. ten koste van je USB adapter, stop 'm in de vriezer (-18oC of lager).

Je kan natuurlijk je box beetje 'bijverwarmen' door er een halogeenlampje met 12V voedingsdraad bij te duwen. Hou je je box doorzichtig, dan vliegt er ook geen vliegtuig tegen je Wifi mast :)

Overweeg om een stevige magnetron doos te gebruiken, zo'n jodekoek bus is leuk maar vraag me af in hoeverre die te lijden zal hebben van UV straling.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 16-11-2003 15:48 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:48
Losse buitenantenne erop, en klaar.

Betere versterking, geschikt voor buiten, en geen gekloot met lange USB kabels.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Op wi-fi.eigenstart.nl staat veel info en voorbeelden van zelf bouw

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 16 november 2003 @ 15:55:
Losse buitenantenne erop, en klaar.

Betere versterking, geschikt voor buiten, en geen gekloot met lange USB kabels.
die kan dus niet op het usb kaartje :)

zie hier een paar pics van wat ik tot nu toe in elkaar heb gezet :)

morgen nog een langere usb kabel halen net getest in de regen >:) en had al 2 vreemde wifi netwerkjes ipv 0 zonder antenne buiten :P

pics van opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/antenne.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/antenne2.JPG

stok is zo'n 2,2 meter lang :) en komt zo'n 0,5 meter boven ons huis te hangen.
Ja zit nu tape op maar dat wordt straks veranderd natuurlijk :) dit is even een test opstelling
PtrO schreef op 16 november 2003 @ 15:47:
Hou je je box doorzichtig, dan vliegt er ook geen vliegtuig tegen je Wifi mast :)
euh :?
hessel schreef op 16 november 2003 @ 16:02:
Op wi-fi.eigenstart.nl staat veel info en voorbeelden van zelf bouw
thanks even kijken

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 16:27 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 18:05
PtrO schreef op 16 november 2003 @ 15:47:
Je kan natuurlijk je box beetje 'bijverwarmen' door er een halogeenlampje met 12V voedingsdraad bij te duwen. Hou je je box doorzichtig, dan vliegt er ook geen vliegtuig tegen je Wifi mast :)
Humoristisch bedoeld. Lampje in/bij je buitenbox, laagvliegend geweld zal dan je je Wifi-Mast net als bij Lopik tijdig zien en (hopelijk) ontwijken. :)

Zonder dollen, een beetje verwarming voor je USB adapter kan geen kwaad. Voorkomt o.a. condensatie en bevriezing.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
PtrO schreef op 16 november 2003 @ 19:52:
[...]

[...]

Humoristisch bedoeld. Lampje in/bij je buitenbox, laagvliegend geweld zal dan je je Wifi-Mast net als bij Lopik tijdig zien en (hopelijk) ontwijken. :)

Zonder dollen, een beetje verwarming voor je USB adapter kan geen kwaad. Voorkomt o.a. condensatie en bevriezing.
misschien een leuk idee :) Extra verwarmen kan natuurlijk geen kwaad straks in de winter, anders heb je weer last van ijs/sneeuw op je antennen.

Verwijderd

OK hier is mijn mening, ik weet een beetje laat maar wel zo handig voor misschien toekomstge lezers

al het bovenstaande klink een beetje al "voor een dubbeltje op de eerste rang"

Willen jullie dit echt serieus doen???

denk dan aan je QOS (nee niet die XP crap) maar echt quality of service.... je systeem moet betrouwbaar zijn... en een usb systeem is dan NIET, ik zeg niet dat het niet gaat werken maar het is niet betrouwbaar

mijn voorstell:
neem een min. 15 dB Omni directional Outdoor antenna (130 Euro)...max bereik 15 km(volgens de meeste specs... ok het is windstil je zit midden in de woestijn, geen bomen/flats/etc, en de luchtvochtigheid is 10% ) deel dit om veilig te zitten maar door 2 dan maak je een kans om tot 7 km te komen....

neem een kwalitatief goed access point, dus niet die goedkope shit van 20 eur... denk aan 150 euro

neem een goede 50 ohm cable kit zo kort mogelijk je ap moet alleen maar binnen komen te staan de rest doe je met cat5. (verlies 0.8 dB per meter.) kost zo'n 20 Eur.

zet de antenne op je dak, knoop alle draden aan elkaar.... en conigureer je AP ook de security. hang je AP in je netwerk/ aan je router.

dit kost je dus nu zo'n 300 euro en je weet meteen zeker dat je iets hebt wat blijft werken en wat water een weer dicht is.

Hou er wel rekening mee dat je clients ook het zend vermogen moeten hebben om het signaal terug te sturen.. ontvangen is en maar als je geen pakketten terug kan krijgen schiet je dus niets op... Wel is het zo dat met een externe antenne ook de onvangst gevoeligheid word verbeterd. maar misschien moet je aan denken aan een client kant met ook een dergelijke set... alleen dan met een directional antenne deze hoeft niet zo zwaar te zijn als de eerste maar wel min 8.5 dbi anders verlies je teveel op je kabel.

Ik zeg niet dat je dat moet doen... die client kant bedoel ik dan ga het eerst een testen met je centrino ofzo of met wat verschillende usb setjes aan de client kant......

het hoeft niet duur te zijn. helemaal als je je bedenkt dat je de investering terug kan verdienen... :)
veel plezier en hobbie ze....
gr. jirk

p.s. snap je hier geen reet van???? ik verkoop deze shit dus neem dan contact met met op. (ik noem bewust geen contact gegeven om het forum te respecteren) :)

Verwijderd

Tsja, ik doe m toch dicht hoor. Bedankt voor je bijdrage, die kunnen mensen nu met de search terugvinden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.