Dual Xeon of 1x P4met HT voor server

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Op dit moment heb ik een server staan (HP Vectra VL420) met de volgende specs:

Intel Pentium 4 1.6Ghz
896MB PC133 SDRAM
20GB HD
HP 300i DVD writer

voordelen van deze server:
lekker stil :P
vreet weining stroom

op deze server (24/7) draaien de volgende apps:

OS is Windows XP Pro UK
Apache
MySQL
Mercury Mail Server
NetLimiter
Delta Force Black Hawk Down (dedicated server voor 24 spelers) (wil hier 2 sessies van gaan draaien op nieuwe server)
Black Hawk Down Server Manager
BabStats (voor tracken van game stats)
Maken van backups op DVD

Ik wil deze server vervangen voor :

Dual Xeon, Dual Athlon of weer een HP PC met 1 P4 3Ghz HT

Als ik voor de Dual Xeon ga is dat vooral voor de “lol”, ik wil wel eens met Xeon’s werken :) . De tweede keuze (ervaring met Dual AMD 2000+) is wel leuk maar koeling, herrie en stroomverbruik is niet zo leuk..of is dit ook met de Dual Xeons ?). De derde is denk ik voldoende maar.... Ga ik met bovenstaande apps genoeg hebben aan de 1x P4 met HT of is de Dual Xeon toch een betere keuze ?

Mijn keuze voor de Dual Xeon zou zijn:

Asus PC-DL
2x Xeon 2.8Ghz HT
2x WD Raptor 73GB 10K SATA in RAID1
1.5GB PC2100 DDR

Mijn keuze voor de HP PC zou zijn:

HP Evo D330
1x P4 3.06Ghz HT
1GB DDR
2x IDE HD’s in RAID1

oh ja...ik wil wel de Dual Xeon is een desktop..geen tower

[ Voor 3% gewijzigd door Karel2001 op 16-11-2003 14:36 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 13:35

star-saber

Ryzen

ik twijfel of je zo'n zware machine nodig hebt ervoor :?

misschien die snelle schijven wel okee.
maar de rest :?

Verwijderd

Xeon's presteren vooral beter als je met databases werkt enzo.
is het wel voor een dedicated server of gewoon een hobby-bak voor thuis ?

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14
ik denk niet dat je dedicated server voor 24 spelers op je thuis verbindingkje kan draaien dus ik neem aan dat ie op een dikke 100 mbit zit of hoger

ik bedoel dus ermee dat ie denk ik neit thuis staat :p

[ Voor 17% gewijzigd door Vipertje op 16-11-2003 16:41 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De tweede keuze (ervaring met Dual AMD 2000+) is wel leuk maar koeling, herrie en stroomverbruik is niet zo leuk..of is dit ook met de Dual Xeons ?)
Een AMD proccesor hoeft helemaal geen herrie te betekenen. Volgens de Intel website gebruikt een Xeon 2,8 gemmideld zo'n 77 watt. Moet je nagaan op full-load. Een AMD 2000 gebruikt volgens mij zo'n 60 a 65 watt op full load (uit m'n hoofd). Over Xeon koelers doe ik geen uitspraken :P

Doe een goede koeler op je AMD proccesor(s) en last van lawaai zul je niet hebben. Ik heb hier in m'n slaapkamer ook een 24/7 AMD Athlon XP 1800+ (Palomino!) draaien, en die maakt echt geen herrie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Karel2001
deze server staat echt thuis en is dedicated. De server is aangesloten op een 2048/512 ADSL verbinding (eind december naar 8196/1024 :P ). De nieuwe komt ook gewoon hier..

en ik kan met gemak een 24 speler BHD server hosten (en dat doe ik ook)

[ Voor 39% gewijzigd door Karel2001 op 16-11-2003 19:55 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:37

FastBunny

Give it the Works !

Karel2001 schreef op 16 november 2003 @ 19:53:
deze server staat echt thuis en is dedicated. De server is aangesloten op een 2048/512 ADSL verbinding (eind december naar 8196/1024 :P ). De nieuwe komt ook gewoon hier..

en ik kan met gemak een 24 speler BHD server hosten (en dat doe ik ook)
Waarom dan een heftige upgrade? Als deze het ook met gemak trekt?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat die misschien nu 2 x 24 spelers moet gaan trekken? :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Karel2001
dual-zip schreef op 16 november 2003 @ 20:58:
Omdat die misschien nu 2 x 24 spelers moet gaan trekken? :+
idd, maar ook omdat er veel page views zijn, veel SQL data requests, etc.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:19
Een dual Xeon 2.8Ghz met HT is IMHO zwaar overkill, tenzij je dagelijks (tien)duizenden pageviews hebt. Maargoed, als jij het geld ervoor hebt, en zin om te spelen, wie zijn wij om je tegen te houden?

Besef wel dat een dual MP2000+ al meer dan snel genoeg is, stukken goedkoper en bovendien minder stroom verbruikt. Heb er zelf hier ook eentje staan, en op LANs draait'ie standaart op 1 CPU een 64 man Battlefield1942 sessie en op de andere een client waarmee ik game. Nu zit de server zelden vol, maar een man of 40 lukt in ieder geval makkelijk. Ik denk niet dat BHD veel zwaarder is (temeer omdat je 24 man trekt op een 2048/512 lijntje), eerder lichter aangezien BF1942 met een enorme load vliegtuigen en tanks zit die bijgehouden moeten worden.

2x 24man lukt dus waarschijnlijk al op 1 CPU, zodat je er nog eentje overhoud om de services (apache, MySQL, etc) te draaien. En dat gaat vaak al met een P3-500 ;)

Maar of het slim is te investeren in een veroudert platform hangt volledig af wat je er later nog mee wilt doen. Is dit het maximum (ik vermoed dat je makkelijk 4 x 24 man server kan draaien op een dual MP bak, meer dan je 8mbit lijn aankan waarschijnlijk :)) wat'ie te doen krijgt en wil je een snel edoch geruisloos systeem, dan hiervoor gaan.

Wil je later het beestje voor andere toepassingen gaan gebruiken, of op een colo neerzetten, dan zou ik absoluut voor of de dual Xeons gaan, of een opteron-based systeem. Beide bieden nog veel mogelijkheid tot groeien, het opteron systeem nog meer dan het xeon systeem, en zijn zeker op moment van schrijven het snelste van het snelste als het op prive server toepassingen aankomt :)

Een enkele P4 met HT raad ik je af aangezien die op een mobo geplukt moet worden dat geen 64/66 PCI sloten onderseunt, zodat een snelle RAID setup nagenoeg onmogelijk wordt. Bovendien is het tegelijk maken van een backup en server draaien zeer onverstandig met maar 1 CPU :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-05 15:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De tweede keuze (ervaring met Dual AMD 2000+) is wel leuk maar koeling, herrie en stroomverbruik is niet zo leuk..of is dit ook met de Dual Xeons ?).
Dual Athlon MP's zijn IMO beter stil te krijgen dan dual Xeons omdat je op de Athlon MP's gewoon Socket A HSF's kunt gebruiken, waaronder ultrastille zoals de Zalman CNPS-6000. Voor de Xeon heb je Socket 423 heatsinks nodig en daarvan is het aanbod veel minder.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dual xeon is echt idd overkill..

Als je dual amd doet met aardig wat geheugen en een goeie hd.
Kan je dat makkelijk trekken.

Overigens misschien wel handig om de game server en de mysql en de rest op een aparte hd te doen anders misschien wat lagjes tijdens het gamen :)

Tweakers Discord

Verwijderd

hmm.. dual xeon heeft maar cache geheugen dat p4 HT (correct me if i'am wrong optie geactiveerd) ik zou persoonlijke voor xeon gaan omdat die meer cache geheugen heeft... denk ik

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 13:35

star-saber

Ryzen

dan nog is het onzinnig een systeem zo zwaar te maken voor wat ie moet doen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 16:03:
hmm.. dual xeon heeft maar cache geheugen dat p4 HT
maar = meer?
dat = dan?

Nee, niet altijd. Je kunt via de CPU overzichten in de FAQ van dit subforum terecht om uit te zoeken over hoeveel cache ze nou beschikken B)
dan nog is het onzinnig een systeem zo zwaar te maken voor wat ie moet doen.
Je bent een Tweaker/Geek met een overschot aan geld, of je bent het niet :)
Laat zulke reacties gewoon achterwege, hier heeft werkelijk niemand wat aan.

Karel2001: je kunt ervaringen mbt koeling/voeding/herrie wel hierin terugvinden: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml] :)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 17-11-2003 17:00 ]

• Karel2001
BalusC schreef op 17 november 2003 @ 16:57:
[...]
maar = meer?
dat = dan?

Nee, niet altijd. Je kunt via de CPU overzichten in de FAQ van dit subforum terecht om uit te zoeken over hoeveel cache ze nou beschikken B)

[...]
Je bent een Tweaker/Geek met een overschot aan geld, of je bent het niet :)
Laat zulke reacties gewoon achterwege, hier heeft werkelijk niemand wat aan.

Karel2001: je kunt ervaringen mbt koeling/voeding/herrie wel hierin terugvinden: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml] :)
dank je! dat topic volg ik al een tijd en is zeer informatief. Ik ben er al uit, het gaat een Dual Xeon worden.

Asus PC-DL Deluxe
2x Intel Xeon 2.8Ghz HT 533Mhz FSB
2x Swiftech MCX-603 met 80mm Papst
2x WD Raptor 36GB in RAID1
alles toch maar in een lian li pc60

geen dual Athlon omdat ik gewoon eens met de Xeon wil "spelen"en ik weet dan ook zeker dat ik de komende 3 jaar weer verder kan met deze server (iig upgraden naar Xeon's met 800MHz FSB)

• tijsva
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 08:51
Veel plezier ermee, ik heb de mijne ook besteld :D

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Je kickt een topic van 2003 :X Ik dacht al, over wat voor oude hardware gaat dit 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.