Tweedehands dual CPU server kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik ben heel misschien van plan om voor de gein (om wat mee om te prutsen dus) een dual cpu systeem te kopen. Nu heb ik natuurlijk niet genoeg geld voor een nieuw systeem. Dus ben ik wat rond gaan kijken naar 2e hands systeempjes.

Tot de volgende 2 ben ik gekomen.

Compaq Proliant 3000:
- Dual PentiumII-300
- 512 MB RAM
- 3 x 9.1 SCSI HDD's
- RAID Controller
- DAT 3570
- 2 x 10/100 Mbit LAN
- CD-Rom + FDD
- 19" Rackmountable case

129.00 euro

Dell Poweredge 4200 Server:
- Dual PentiumII-300
- 512 MB RAM
-Internal SCSI Controller,
- Primary Adaptec AIC-7880 Ultra/Wide SCSI controller with integrated 68-pin SCSI connector on the system board
- Secondary Adaptec AIC-7860 Ultra/Narrow SCSI controller with integrated 50-pin SCSI connector on the system board
- 2 x 2.1 GB (Hotswappable) SCSI HDD's
- 4 x 8.1 GB (Hotswappable) SCSI HDD's
- 100 Mbit NIC
- 10Mbit NIC (Combo)
- Nieuwe Voeding

149.00 euro

Ik heb al wat gezocht, alleen er is niet extreem veel info over beide te vinden. Ook vraag ik mij af waarom die Compaq goedkoper is (niet gekeken naar harde schijf ruimte). Natuurlijk heb ik mij al wat ingelezen in de SMP FAQ :) ;)

Wat zouden jullie doen om als prutsbakje mee te spelen?

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die compaq natuurlijk

-raid kaart
-2x 10/100 mb nics
-dat drive

nadeel: iets minder in diskruimte

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 16-11-2003 13:51 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Volgens mij heeft die DELL ook wel RAID gezien de drives hot swapable zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
-Rob- schreef op 16 november 2003 @ 13:52:
Volgens mij heeft die DELL ook wel RAID gezien de drives hot swapable zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
Hotswap drives betekend niet per definitie dat je raid gebruikt

* Zwelgje heeft genoeg compaqs gezien met hotswap bay zonder raid

A wise man's life is based around fuck you

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 07:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou voor de Dell gaan ten eerst zou ik geen 19" behuizing hoeven wat de Compaq is. De Dell heeft Adaptec controller, de compaq komt volgens mij vaak met een eigen controller. De Dell heeft meer schijf ruimte.

En ik zal eerlijk bekenen ik heb een voorliefde voor Dell : Mooi Design gecombineerd met goede prestaties en degelijkheid.

Ik heb met beide enige ervaring, overigens met de Compaq Proliant serie meer dan de Dell PowerEdge.

Maar met de werkstations van Compaq en Dell heb ik wel weer meer ervaring en dan zou ik zeker voor Dell kiezen. Het is al weer een paar jaar geleden maar ik heb in TBS kliniek op systeembeheer gewerkt. Men had van justitie 60 Compaq deskpro's gekregen en zelf 40 Dell optiplex systeempjes gekocht. De Compaq's lagen iedere keer overhoop, er zijn meerdere malen mensen van Compaq zelf geweest om ze alle 60 bij langs te gaan. De Dell systeempjes nooit last mee gehad.

O, ja de Dell ondersteund hotswap voor schijven dat is ook heel leuk (geinig om thuis te hebben).

Alleen zou ik wel even kijken/nagaan of de Dell ook RAID ondersteund, want dat is een plus punt voor de compaq.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2003 14:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:58
Ik vraag me idd af of die Dell raid heeft.

Denk het niet, anders had dat er wel bij gestaan, is optioneel bij de poweredge series (Perc raid controller)

De compaq is dus interessanter, daar heb je RAID en een backup mogelijkheid. Al met al eerder een soort "bedrijfssituatie", dus interessanter om mee te spelen.

waar koop je dat voor zo weinig?

Verwijderd

Ik heb zelf een Dell PowerEdge 4300(1 P2 350)
Moest zelf ook kiezen tussen verschillende type's en merken.
Ben toen voor de Dell gegaan, maar nu zou ik voor een Compaq gaan.
Dit omdat de onderdelen voor een Compaq gebruikt wat makkelijker te vinden zijn en ook goedkoper zijn.
Een losse HD bracket voor mijn Dell kost 59 euro en voor een Compaq ben je z'n 20 euro kwijt.
En die 4200 kan je trouwens wel kwijt in een 19 inch rack, mijn 4300 kan dat ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 14:33 ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok ik heb al een mailtje terug en volgens de verkoper heeft de Poweredge een ingebouwde RAID controller... dat zal dan wel zo zijn :p (volgens hem omdat Hotswap ook niet zou werken dan :?)
DJSmiley schreef op 16 november 2003 @ 14:20:
waar koop je dat voor zo weinig?
Ik heb zo mijn adresjes :Y), nee flauw, gewoon wat zoeken op van die 2ehands sites (marktplaats etc.)

[ Voor 22% gewijzigd door BoyGenius op 16-11-2003 14:42 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Ik zou ook voor de dell gaan.

En als jij hem niet neemt neem ik hem :+

Voor die prijs zeer intresant hoor.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Dus ik kan er nu wel van uit gaan dat de Dell ook RAID heeft?
Tis natuurlijk wel leuk spul om wat mee te prutsen, ook op lanparty's beetje dedicated shit prutsen enzo :P

En wat ik mij nog afvraag: wat is nu het verschil tussen die 50 en 68 pins SCSI aansluiting (ben beetje n00b op SCSI gebied), daar wordt trouwens bij de Compaq ook met geen woord over gerept...
:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:58
BoyGenius schreef op 16 november 2003 @ 17:20:
Dus ik kan er nu wel van uit gaan dat de Dell ook RAID heeft?
Tis natuurlijk wel leuk spul om wat mee te prutsen, ook op lanparty's beetje dedicated shit prutsen enzo :P

En wat ik mij nog afvraag: wat is nu het verschil tussen die 50 en 68 pins SCSI aansluiting (ben beetje n00b op SCSI gebied), daar wordt trouwens bij de Compaq ook met geen woord over gerept...
:)
50-pins is normaal SCSI2 (oud)
68-pins is UW, U2W, U160 of U320 (sneller)

dan heb je ook nog 80-pins, SCA. Dat is bedoeld voor in bays, al-dan-niet hotswap.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 20:56
Ik zou voor de compaq gaan.
1:
Zit een Array controller bij. Bij de Dell staat dit niet specifiek genoemd. Array Controller is waarschijnlijk een 2DH (16MB RW Cache) of 2P(Dacht 6Mb RW Cache).
2.
Backup Unit. een 35/70 DAT bestaat echter niet, ik denk dat dit een 35/70 DLT moet zijn :9~ . Zeer goede performance hadden deze DLT's. Kijk alleen wel uit dat je er goede tapes in doet. Voor die prijs wil ik deze zelfs wel hebben. Rest is dan mooi een extratje.
3.
Compaq heeft een DUAL UW SCSI controller (2 * Intern + 1 Keer Extern, 68Pins)
4.
Server heeft een zeer goede DUAL PCI Bus.
5.
Highly Parallel System Architecture for improved system bandwidth.
6.
Memory Interleaving (EDOMemory, geen SDRAM). 512 Is ook zijn MAX voor deze processor.

De harddisken zijn meestal gewoon te vervangen voor nieuw types (36Gb) die nu voor een prikkie op de markt te koop zijn. Let wel op gaat niet altijd goed.

Ik gebruik nu zelf bij ons op de zaak een Proliant 3000 DUAL PII 333MHZ 1.2Gb Memory. Smart 3200 Array Controller 6 * 4Gb 1 * 18Gb Harddisk en draaid momenteel Exchange 2000 voor 30Man, Fax Server, Draaid perfect.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 16 november 2003 @ 17:38:
6.
Memory Interleaving (EDOMemory, geen SDRAM). 512 Is ook zijn MAX voor deze processor.
Hmm, is dat niet wat lastig als er EDO in moet ipv van SDRAM? Hoe zit het dan met die Dell, moet daar ook EDO in?

Van die backup drive maak mij opzich niet eens zoveel uit, ik heb helemaal niks te backuppen :P en dan moet ik ook weer van die tapes vinden... Dus dat zou bij mij niet de doorslaggever zijn... :)

• Rolfie
128MB Samsung Dell PowerEdge 168pin Buff ECC Reg EDO DIMM (p/n 311-1170)

De Dell heeft dus ook EDO geheugen. Maar 512Mb is het maximale wat de Compaq aan kan, ik dacht dat dit te maken had met de processor. De 333mHZ kan namelijk 3Gb Memory aan, op de opmerking dat boven de 512 niet meer gecached werdt de de interne cache van de processor. Dit zal dus dan ook voor de dell gelden.

Zie het net ook staan :

Maximum Memory 512MB (although more memory may be installed, only 512MB will be recognized.)

De Groote van de kosten zijn trouwens beide evengroot. De compaq is alleen als Rack afgemonteerd denk ik, aan de omschrijving te zien.

Hmmm, dan wil ik je nog wel even spreken over de DLT :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 16-11-2003 19:00 ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Dus eigenlijk heeft de Dell als enigste voordeel dat hij een nieuwe voeding heeft en meer schijfruimte...

Hmm ik weet het nog niet... nog ff een nachtje over slapen :P

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 16 november 2003 @ 18:59:
Hmmm, dan wil ik je nog wel even spreken over de DLT :P
haha, ik werd ook al gemsn't door DJSmiley over de DLT :+
maybe, moet nog ff zien wat ik doe dus... :)

edit:

ho kut, post ipv edit :o srry :D

[ Voor 11% gewijzigd door BoyGenius op 16-11-2003 19:06 ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor de Compaq ga, ik zal er eens wat meer info over aanvragen en hoe het nu zit met die DAT/DLT drive... :)

Verder wil ik ook nog ff een foto ervan zien ofcourse ;)
Ik houd jullie op de hoogte of ik hem wel of niet koop...

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 23:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik weet niet hoe je hem wilt gebruiken, maar kan je vertellen dat de Proliant 3000 veel herrie maakt. Servers zijn gemaakt voor een serverruimte, niet voor een slaapkamer. Maar misschien maakt dat jou niks uit, en heb ik niks gezegd.

Compaq specs + afbeelding: http://h18000.www1.hp.com.../10040_div/10040_div.HTML

Zijn te vinden via www.compaq.com/quickspecs, dan wordt je vanzelf doorgestuurd naar de HP-site en via Retired Producs kom je bij oudere apparatuur.

[ Voor 38% gewijzigd door ajhaverkamp op 17-11-2003 15:44 ]

This footer is intentionally left blank

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Dit heb ik gevonden onder de link van ajhaverkamp (http://h18000.www1.hp.com...40_div/10040_div.HTML)...

Internal Tape Drives
Internal 20/40-GB DAT DDS-4 Tape Drive 157769-B21
Internal 12/24-GB DAT Drive (Opal) 295513-B22
Internal 12/24-GB DAT Drive (Opal) (Japan) 295513-292
Internal 4/8-GB DAT Drive (Opal) 295353-B22
Internal 4/8-GB DAT Drive (Opal) (Japan) 295353-292
Internal 4/8-GB SLR Drive (Opal) 295480-B22
Internal 4/8-GB SLR Drive (Opal) (Japan) 295480-292
Internal 35/70-GB DLT Drive 242520-B21
Internal 35/70-GB DLT Drive (Japan) 242520-291

Internal 20/40-GB DLT Drive (Opal) 340743-B22
Internal 20/40-GB DLT Drive (Opal) (Japan) 340743-292
Internal AIT 50-GB Tape Drive 157766-B21
Internal AIT 35-GB Tape Drive 388504-B21
20/40-GB DAT 8 Cassette Autolo....
.......

Zou het dan toch een DLT drive zijn, die zo gewild is hiero? ;) 8)

(trouwens van de herrie is niet zon groot probleem, ik zal hem thuis waarschijnlijk toch niet 24/7 draaien :) )

[ Voor 7% gewijzigd door BoyGenius op 17-11-2003 16:09 ]

• Rolfie
ajhaverkamp schreef op 17 november 2003 @ 15:38:
Ik weet niet hoe je hem wilt gebruiken, maar kan je vertellen dat de Proliant 3000 veel herrie maakt. Servers zijn gemaakt voor een serverruimte, niet voor een slaapkamer. Maar misschien maakt dat jou niks uit, en heb ik niks gezegd.

Compaq specs + afbeelding: http://h18000.www1.hp.com.../10040_div/10040_div.HTML

Zijn te vinden via www.compaq.com/quickspecs, dan wordt je vanzelf doorgestuurd naar de HP-site en via Retired Producs kom je bij oudere apparatuur.
Helaas klopt deze spec niet. De specs zijn van een PII 350 en hoger. Ander systemboard, andere processors, andere geheugen module. Je kan het dus totaal niet vergelijken met de gene die je gaat kopen. De goede zijn helaas niet te vinden op we website. Maar als je wilt kan ik ze wel regelen voor je.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 17 november 2003 @ 20:46:
[...]

Helaas klopt deze spec niet. De specs zijn van een PII 350 en hoger. Ander systemboard, andere processors, andere geheugen module. Je kan het dus totaal niet vergelijken met de gene die je gaat kopen. De goede zijn helaas niet te vinden op we website. Maar als je wilt kan ik ze wel regelen voor je.
Ik heb een mail verstuurd met de vraag of hij ook het serienummer van het bios kan geven bij het booten, dan wordt het al een stuk duidelijker.

ik wacht in spanning af :P

@Rolfie: als het niet te veel moeite kost en je hebt verder toch niks te doen mag je de specs regelen als je dat wilt :) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door BoyGenius op 17-11-2003 20:56 ]

• Rolfie
Ik moet even mijn oude compaq boeken er bij halen. Ik weet niet of ik deze nog thuis heb liggen. Zoniet dan kan ik ze misschien morgen even inscannen op de zaak. Daar hebben we een hele serie staan.

• Rolfie
Na nog wat zoeken op de compaq website heb ik de PDF toch nog kunnen vinden :

ftp://ftp.compaq.com/pub/...ers/ProLiant3000R-300.pdf

nog een aantal mooie documenten over het systeem:

:9~ Highly Parallel System Architecture in Compaq Servers: :9~
http://h71025.www7.hp.com...99-A.xml&dt=21&docid=5378

I/O Performance Tuning of Compaq Servers:
http://h71025.www7.hp.com...0399.xml&dt=21&docid=6079

PCI Bus Balancing and Optimization on Compaq ProLiant Servers:
http://h71025.www7.hp.com...0398.xml&dt=21&docid=5106

Mocht je nog andere vragen hebben, je weet me te vinden.

Rolfie

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 17 november 2003 @ 22:27:
Na nog wat zoeken op de compaq website heb ik de PDF toch nog kunnen vinden :

ftp://ftp.compaq.com/pub/...ers/ProLiant3000R-300.pdf

nog een aantal mooie documenten over het systeem:

:9~ Highly Parallel System Architecture in Compaq Servers: :9~
http://h71025.www7.hp.com...99-A.xml&dt=21&docid=5378

I/O Performance Tuning of Compaq Servers:
http://h71025.www7.hp.com...0399.xml&dt=21&docid=6079

PCI Bus Balancing and Optimization on Compaq ProLiant Servers:
http://h71025.www7.hp.com...0398.xml&dt=21&docid=5106

Mocht je nog andere vragen hebben, je weet me te vinden.

Rolfie
hulde _/-\o_ :) ik zal het eens lekker doorspitten vanavond :)
(dus dat SN heb je nu ook niet meer nodig? ik post het sowieso anders nog wel hier)

• Rolfie
Veel Lees Plezier gehad? B) 8)7 B) 8)7 B)

Nog een kleine tip. Vraag even wat voor een schijven het zijn. Er kunnen namelijk 1"schijven in en 1.5"Schijven in. Misschien kan je dan ook even vragen wat voor een array controller er in zit.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 18 november 2003 @ 21:45:
Veel Lees Plezier gehad? B) 8)7 B) 8)7 B)

Nog een kleine tip. Vraag even wat voor een schijven het zijn. Er kunnen namelijk 1"schijven in en 1.5"Schijven in. Misschien kan je dan ook even vragen wat voor een array controller er in zit.
ik heb mij prima vermaakt met dit leesvoer! B)

Maar ik moet nog steeds een mailtje terugkrijgen... daar w8 ik nu dus op, daarna zal ik ook wel even info vragen over die hdd's en die array controller...

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok ik heb een mailtje teruggekregen, alleen tis wat anders gegaan dan verwacht (de Dell was trouwens al verkocht).

Hieronder het mailtje wat ik stuurde:
Hallo,

Ik had ongeveer 2 dagen geleden ook al een mailtje gestuurd (alleen geen antwoord op gekregen) met ongeveer de volgende vragen:

Heeft u misschien ook originele foto's van de Proliant 3000? Het plaatje van de Proliant heb ik namelijk ook op Google gevonden, of is deze echt indentiek aan de Proliant die u verkoopt?
Verder heeft de Proliant 3000 een DAT drive, worden hier ook tapes bijgeleverd?
Wat voor harde schijven zitten er precies in, 1 inch of 1.5 inch schijven?
Zou u misschien voor mij het serienummer van het bios (als hij boot) kunnen geven, zodat ik zelf nog wat meer info kan zoeken op het internet?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

$naam
en dan hier het antwoord:
Als je goed gekeken hebt had je mijn antwoord op je vorige e-mail ook
gelezen.
Op de in deze e-mail gestelde vragen ga ik niet antwoorden.
In de eerste plaats heb ik daar geen tijd voor en in de tweede plaats
staan de meest relevante gegevens in de advertentie vermeld.

--
Met vriendelijke groet,
[naam verkoper]
whaha nou steek hem dan maar in je aarsch als je geen moeite wilt doen om hem te verkopen :O 8)7

mijn antwoord op dat mailtje dus:
Ok, dan heb ik verder ook geen interesse meer in uw advertentie.
Misschien toch wat meer moeite doen voor een potentiele klant? ;)

Groeten,

$naam
PS: in het vorige mailtje had ik alleen gevraagt of de compaq ook RAID had net zoals de Dell en in de andere mail die ik verstuurd had (waar ik geen antwoord op kreeg) stonden dus eigenlijk dezelfde vragen in als in dit mailtje hierboven.

Wat een figuur is die gast :o 8)7

• Rolfie
Wat is dat voor een bedrijf. Zo wie zo staan er fouten in de advertentie. Immers een 35/70 DAT bestaat niet. En voor de rest, je mag toch vragen wat voor een onderdelen er in zitten? Er kunnen 3 verschillende array controllers in.
Wat voor een bedrijf is dit?

Bovendien slecht dat je eerst een 2de email moet sturen waarin je antwoord vraagd voor je eerste email waar men nog niet op geantwoord heeft.

Misschien is dit een betere voor je. Gaat SDRAM in (niet het geheugen on de computerboer op de hoek
http://www.marktplaats.nl...hp3%3Fq%3Dproliant%2B3000

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 19 november 2003 @ 21:17:
Wat is dat voor een bedrijf. Zo wie zo staan er fouten in de advertentie. Immers een 35/70 DAT bestaat niet. En voor de rest, je mag toch vragen wat voor een onderdelen er in zitten? Er kunnen 3 verschillende array controllers in.
Wat voor een bedrijf is dit?

Bovendien slecht dat je eerst een 2de email moet sturen waarin je antwoord vraagd voor je eerste email waar men nog niet op geantwoord heeft.

Misschien is dit een betere voor je. Gaat SDRAM in (niet het geheugen on de computerboer op de hoek
http://www.marktplaats.nl...hp3%3Fq%3Dproliant%2B3000
Ja weet ook niet, kutbedrijf iig :+

en van die link van marktplaats, het moet eigenlijk in friesland/groningen zijn, want ik ben nog maar 16 dus niet zoveel vervoersmogelijkheden :/. Wel bedankt voor de link! _/-\o_

Naja ik zal eerst maar eens rustig verder kijken en afw8en of ik nog iets leuks tegenkom :)

Bedankt voor de reacties! :)

• Rolfie
Op zich wel een leuk gezicht, als je met zo'n 3000 de bus/Trein in stapt :) :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Rolfie schreef op 19 november 2003 @ 21:26:
Op zich wel een leuk gezicht, als je met zo'n 3000 de bus/Trein in stapt :) :)
haha en met een kapotte rug thuiskomen, maar je was dan wel 1337 in het openbaar vervoer 8)
oh nee... steekkarretje :Y)

misschien is dit wel wat, ondanks dat je zelf dan nog een 2e cpu erin moet proppen en misschien nog wat extra ram :)
http://www.marktplaats.nl...m/118508.htm?rv=100&pv=fr

[ Voor 25% gewijzigd door BoyGenius op 19-11-2003 21:42 ]

• Rolfie
U vraag en ik zoeken :

http://www.marktplaats.nl...hp3%3Fq%3Dproliant%2B5500

:Y) :Y) :Y)

Compaq Proliant 5500R 6/200

- 5 x 9,1GB UW SCSI 3 10K
- 1 x Hotswap 750W voeding
- 4 x 200Mhz Pentium Pro (512Kb L2 Cache)

- 640MB RAM
- SCSI controller (Dual UW/SE)
- RAID controller (SMART/2SL)
- CD-rom speler (16x)
- 10/100Mbit NIC

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Woei, die is ook erg strak 8) een quad pentium pro! alleen geen mmx ed maar ok
ziet er leuk uit... alleen flevoland... te ver weg... jammer... in het hoge noorden heb je nooit zoveel van dat soort mooie advertenties :p

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, ik ben na weer wat zoeken een leuke advertentie tegengekomen in Friesland. Ik heb de verkoper een mail gestuurd en hij had nog 2 andere Netfinity's staan. De bovenste staat in de advertentie...
IBM Netfinity 5500 server (Rackmodel)
Incl Pent II 366 Mhz (Dual mogelijk op moederbord)
256 MB Ram
3x 4,3 GB HD

150 euro
Dual Pentium II 366 Mhz
256 MB Ram
3x 4,3 GB HD

185 euro
Dual Pentium II 366 Mhz
Dual voeding
256 MB Ram
4x 9,1 GB HD

225 euro
Jammer is dat ze allemaal wat weinig Ram hebben... Ik ben er ook nog niet achter wat er precies voor geheugen in gaat. Ik heb al de user's guide van de Netfinity 5500 gedownload alleen die is 574 pagina's lang :o dus dat wordt nog ff goed doorlezen... :D

Ik heb al even een mail gestuurd met de vraag of die andere systemen ook uitgevoerd zijn met P II 366 Mhz, want dit weet ik namelijk nog niet zeker, het bovenste systeem heeft iig wel een 366 mhz erin zitten...
Ook nog ff gevraagd of de schijven hotswapable zijn en wat voor geheugen er precies in gaat (ECC SDRAM oid)...

Nu wordt het dus weer in spanning afwachten :+

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok ik heb een mailtje terug, alle Netfinity's hebben P II's 366 Mhz aanboord, zit ECC geheugen in en de hdd's zijn hotswapable. De verkoper wist het niet zeker, maar volgens hem kon je er tot 550 mhz in plaatsen :)

edit:

excuse me, post ipv edit :o 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door BoyGenius op 20-11-2003 14:49 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Titeledit op verzoek. Wat is je doel met dit topic eigenlijk? Want alleen een 'welk systeem moet ik kopen' vraag zie ik niet zo zitten eigenlijk :)

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik denk dat hij op zoek is naar een leuke hobby server, maar er nog geen kaas van gegeten heeft. Opzich ook niet zo gek hoor. Hij wil alleen wat advies (goedkoop/duur/slecht/goed). Lijkt me wel mogen, toch? :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Pollewob schreef op 20 november 2003 @ 20:04:
Titeledit op verzoek. Wat is je doel met dit topic eigenlijk? Want alleen een 'welk systeem moet ik kopen' vraag zie ik niet zo zitten eigenlijk :)
Bedankt voor de edit :) (en voor het opruimen van mijn ietwat mislukte poging om te posten :+)
Weppel schreef op 20 november 2003 @ 20:15:
Ik denk dat hij op zoek is naar een leuke hobby server, maar er nog geen kaas van gegeten heeft. Opzich ook niet zo gek hoor. Hij wil alleen wat advies (goedkoop/duur/slecht/goed). Lijkt me wel mogen, toch? :)
Idd, ik ben er nog niet zo in thuis... maar t interesseert met heel erg veel... en je bent hier om te leren toch... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door BoyGenius op 20-11-2003 20:18 ]

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:52
BoyGenius schreef op 20 november 2003 @ 20:17:
[...]

Bedankt voor de edit :) (en voor het opruimen van mijn ietwat mislukte poging om te posten :+)

[...]

Idd, ik ben er nog niet zo in thuis... maar t interesseert met heel erg veel... en je bent hier om te leren toch... ;)
Precies ;) Ik wil zelf ook wel eens zo'n servertje hebben, en heb dus ook zojuist geboden op die erg lompe Compaq Proliant 5500R 6/200 (quad cpu / 640mb / 5x 9,1gb). Lijkt me een erg erg leuk hobby apparaatje ;)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Is het eigenlijk een groot voordeel om een dual voeding te hebben, ik bedoel is het dat die meerwaarde waard? Of kan ik in principe ook prima met een enkele voeding uit de voeten, want de server hoeft toch niet in bedrijfskritieke situaties te draaien oid... :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Een 2e voeding is inderdaad puur voor redundantie, dus mocht er een kapot gaan. Echter zal erg volle machine soms in verhouding wel erg veel vragen van een voeding als ie het in zijn eentje moet doen, maar met dit soort specs (zeker die proliants, daarmee heb ik redelijk wat ervaring) is hem draaien met een enkele voeding geen probleem (tenzij hij overlijdt, die dingen doen 50-75euro in het 2ehands circuit)
offtopic:
Ik denk dat je hiervoor zelfs wel een aparte draad zou kunnen starten, zou een mooie diffrentiatie van het standaard "welk systeem moet ik kopen" topic zijn, om hierin het op Oude(re) 2e hands serverhardware te houden... Zeg maar alle servers die 2e ahnds goedkoper aangeboden worden als de snelste consumentenvideokaart van Ati/Nvidia :)

[ Voor 31% gewijzigd door Kippenijzer op 21-11-2003 10:22 . Reden: Pro topic offtopic toegevoegd ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok ik kreeg gisteren nog een mailtje van die verkoper van de Compaq Proliant 3000, hij wilde nu toch wel even kijken naar de info waar ik om vroeg, hij zou het dan zsm mailen naar mij O-)

Nu twijfel ik dus tussen de Proliant 3000 en de Netfinity 5500 en dan de dual versie van 185 euro

hieronder nog een keer de specs:

Compaq Proliant 3000
Dual PentiumII-300
512 MB RAM (EDO DIMM, niet verder uitbreidbaar)
3 x 9.1 SCSI HDD's
RAID Controller
DAT 3570 (waarschijnlijk een DLT)
2 x 10/100 Mbit LAN
CD-Rom + FDD
19" Rackmountable case

129 euro

IBM Netfinity 5500

Dual Pentium II 366 Mhz
256 MB Ram (ECC SDRAM, uitbreidbaar)
3x 4,3 GB HD
rackmountable case
incl support cd en rails

185 euro

Wat is nu toch een betere keuze en waar moet ik verder nog meer op letten?

[ Voor 203% gewijzigd door BoyGenius op 21-11-2003 14:39 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is natuurlijk erg afhankelijk wat je er precies mee wilt gaan doen, maar 512mb moet voldoende zijn (ding heeft btw 12 sloten, dus er zal 8x32+4x64 op zitten). Echter is die prijs erg leuk. Ga er vanuit dat er een SMART 2/DH controller in zit (16mb cache, UW), prima ding en standaard voor dat model. Je zou, mocht je hem niet gaan gebruiken (bijvoorbeeld omdat DLT tapes nogal prijzig zijn) de DLT verkopen, en dan heb je je aankoopbedrag er weer uit (Check marktplaats, 35/70DLT doet >150 euor 2e hands)

Verwijderd

idd, ik zou er niet lang overna denken.
Ik werk dagelijks met de nieuwste HP/Compaq servers.. waardoor ik in de loop der jaren alle types wel ben tegengekomen.
De 3000 is een heerlijk stabiel servertje en was destijds zijn tijd goed voor.
130,- voor een dergelijke config is geen geld.. gewoon kopen.
Als je nog specifieke vragen hebt.. laat maar komen :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Hmm, nou dan zal ik nog ff afwachten of de verkoper van die Proliant nog steeds de moeite wil nemen om die info op te zoeken, want zoals je een paar posts hierboven kunt lezen, was die gast te lame om dat ff op te zoeken :D
I'll keep u posted...

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, heb een mailtje teruggekregen van die knakker van de Proliant...
Volgens hem gaf het bios dit aan:
Compaq System Bios-E39 (04-06-1998)

kun je ook niet veel mee dus 8)7

maar ok, hij heeft dan nog wel wat moeite genomen :p
Dan moet ik daar maar voor gaan, voor 129 euro (misschien nog wat afdingen ;))

Mocht ik hem kopen dan vermeld ik dit uiteraard ff in dit topic :)

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 16:45

ArCadE

No banana available

BoyGenius schreef op 24 november 2003 @ 22:07:

Zou idd gewoon voor de Compaq gaan. Goede machine, veel over terug te vinden op internet en ook de onderdelen zijn nog goed leverbaar. Mocht je de DLT niet gaan gebruiken, dan weet ik er nog wel een leuke plek voor.... O-)

• Rolfie
BoyGenius schreef op 24 november 2003 @ 22:07:

De Bios is idd niet helemaal up to date.
Maar voor de rest is het een goed systeem. Toch aardig dat de verkoper wat moeite gedaan geeft voor je.
Als je wilt kan ik die DLT wel omwisselen voor 3 * 4,3Gb Harddisken. Heb je ook nog wat extra ruimte voor je data. het zijn wel 1.6Inch schijven.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
whehe iedereen geilt op de DLT (als het uberhaupt een DLT is en straks toch niet heel iets anders :P) ach ik zie wel wat ik ermee doe :D... eerst me pa of ma zover krijgen dat die ff willen rijden :)
i'll keep u posted ;)

Pagina: 1