voor de 4e maal piepende HDD

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
4 maanden terug heb ik een maxtor diamond max 9 80GB 8MB aangeschaft. sinds die tijd alleen maar problemen mee gehad. Ik ben namelijk al 2 of 3x terug geweest omdat me harde schijf piepte. (kweet niet zeker of het nu 2 of 3x was, dacht 3x) De eerste keer duurde dat enkele weken voordat het begon, en gebeurde dat gewoon af en toe eens. Daarna kreeg ik me 2e, die begon er na 2weken mee, en was toen weer een tijd gewoon stil. na bijna een maand stil gewerkt te hebben begon hij tijdens t opstarten ca 7x te piepen gemiddeld. Heb em toen dus ook maar weer terug gebracht. Kreeg weer een ander mee, Die heb ik sinds woensdag, en heeft nu al 3x een piep achtergelaten.
Ik ka er nog gewoon mee werken, net als de andere. me benchmarks gaan wel iets achteruit. Maar verder niet iets bijzonders. Ik wilde gaan scannen met maxtor powermax, maar dan heb ik een floppy nodig, en dat heb ik dus niet, dus zou ik eerst bij iemand anders moeten doen. Maar t gaat me niet zozeer om het piepen en de vraag of hij wel of niet kapot is, een harde schijf hoort gewoon niet te piepen, en al helemaal niet 3x/4x achter elkaar. dat vind ik gewoon echt waardeloos.
Ik heb even een pic gemaakt van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/fredjuhh/cip/IMG_1424TN.jpg
aan de achterste zijkant zitten de harde schijven dus vast aan een groot koelblok, zo kunnen ze de warmte aardig kwijt.
De onderste is een dx740 van 40GB, en wordt zon 45 graden, de 80GB zit daar zon 5 graden onder.

Nu heb ik een paar vragen:
• Is het normaal dat je zoveel keer achter elkaar een slechte HDD krijgt?, zo heb ik op me stage eens gehad dat we een bezorging vol HDD's die bad clusters hadden, wellicht laten vallen ofzo tijdens de bezorging?
• Zijn er dingen van buitenaf die de schijf kunenn beinvloeden, zoals een slechte PSU, slechte IDE kabel OID?
• Wat zouden jullie een goede oplossing vinden om het te voorkomen dat ik strax weer een piepende schijf heb, zodat ik niet bezig blijf met backuppen, terugbrengen en weer opnieuw moet instaleren? Misschien vragen of ik een Western digital mag proberen die qua prijs ongeveer t zelfde is?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat beide schijven hun warmte voldoende kwijt kunnen? Een temperatuur van 45 graden vind ik vrij hoog.

Ik heb exact dezelfde harddisk en die komt niet boven de 30 graden uit (gekoeld door twee kleine fans).

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Towbitis schreef op 16 november 2003 @ 13:09:
Weet je zeker dat beide schijven hun warmte voldoende kwijt kunnen? Een temperatuur van 45 graden vind ik vrij hoog.

Ik heb exact dezelfde harddisk en die komt niet boven de 30 graden uit (gekoeld door twee kleine fans).
ik werk zonder fan's dus. Het is nu bijv. 18graden op me kamer (brrr) en dan is me 40GB 40graden en me 80GB 33 graden, en case 22graden. ik kan best eens een fannetje erop richten, kijken of ik het nog wat lager kan krijgen.

Verwijderd

Zijn er dingen van buitenaf die de schijf kunenn beinvloeden, zoals een slechte PSU, slechte IDE kabel OID?
Zit er goed in dat het een van deze twee is.
Check ook de powercable connectie.

Dat piepen doet ie als de drive niet op tijd opgespind is, iig bij mij (Maxtor Diamond 60 geval).

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53
kan best de ide kabel zijn. Daardoor heb ik ooit nog eens een maxtor replacement drive voor niks terug gestuurd...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ok, ik heb nu een andere IDE kabel en me andere HDD losgegooit, deze schijf heeft natuurlijk nog niet zoveel gepiept, dus ik kan nog niet snel me conclusue trekken, Ik zie wel dat me 5v lijn weer iets gestegen is, denk omdat die andere HDD nu niet aangesloten is, en er zo wat meer power over is.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dit heeft niet geholpen, net tijdens t laden van me mp3 lijst in winamp piepte hij, en ook tijdens t afsluiten :(

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Post eens de exacte waardes van je voeding.

Moet haast wel hier in zitten denk ik dan.

Tweakers Discord

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:46
Heb je het systeem overgeklokt dmv de FSB verhogen?
De meeste schijven kunnen er wel redelijk tegen (gaan iets minder lang mee) maar misschien heb jij een overklok waar die schijven helemaal niet goed tegen kunnen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
klaasbram schreef op 16 november 2003 @ 19:49:
Heb je het systeem overgeklokt dmv de FSB verhogen?
De meeste schijven kunnen er wel redelijk tegen (gaan iets minder lang mee) maar misschien heb jij een overklok waar die schijven helemaal niet goed tegen kunnen ;)
heb ik ook terug gezet :) dacht eigenlijk als eerste dat dat het zou kunnen zijn.

Maar als ik bijvoorbeeld bepaalde toepassingen start waarbij de schijf veel moet opzoeken enzo, dan hoor je em gewoon eerst wat heen en weer gaan, zoals elke schijf. dat wordt dan steeds luider/kortstondiger totdat ie een keer piept en dan is het weer over.

waardes van me PSU:
5v: average: 4,97 low: 4,92 high: 5,03
12: 12,40 low: 12,28 high: 12,50

Als ik me 2e schijf ook aansluit zakt de 5v iets, maar zonder de 2e schijf gebeurt t ook nog steeds :( Ik ga denk eens met me hardeschijf ff naar een vriend toe, hang ik em daar aan zijn PC (ik heb zelf geen 2e pc die grote schijven wil) en dan daar eens flink stressen, als ie het daar ook doet dan is het gewoon duidelijk. Weer een ander, maar dan ga ik voor een WD :Y)

edit: me score in sisoft sandra is inmiddels gezakt van +/- 32000kB/s naar +/- 19000Kb/s

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-11-2003 12:06 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 19:56

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik had pieptonen bij mijn splinternieuwe 120GB maxtorschijf...vers uit de winkel...ik sluit em aan..PIEP PIEP PIEP PIEP.... dezelfde schijf was daarna binnen 1 week kapot...

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen iig: BACKUPPEN VOOR HET TE LAAT IS!

Overigens moet ik wel zeggen dat mijn vervangende model wat ik de volgende dag kreeg het gewoon perfect doet en nagenoeg stil is..... een slechte HD hoeft toch niet te betekenen dat je over stapt op een ander merk joh: Waarschijnlijk heb je net steeds pech en heb je een maandagochtend-model te pakken O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 17-11-2003 17:32 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik had ook veel problemen met een hd van Maxtor, eerst ging hij kapot. Kwam hij een week later weer terug. (dezelfde). De winkel had een low level format gedaan en hij moest weer goodtogo zijn (alsof ik dat zelf nog niet had geprobeerd).
Daarna uiteraard weer terug gestuurd. Ik kreeg een nieuwe, maar na een paar maanden ging hij erg krijsend geluid maken. Daar heb ik nog zeker een jaartje doorheen geslapen. Toen ik het toch echt zat was heb ik op het RMA formulier van Maxtor "noisy" ingevuld.. anderhalve week later kreeg ik een nieuwe. Aangezien ze geen d740x meer hadden kreeg ik een DiamondMax Plus 9 binnen. Even groot dus t boeide me verder niet. Deze was fluisterstil.

Ik heb nu nog geluk gehad (werkt nog), maar van Maxtor krijg je geloof ik refurbished (zeg ik het goed) zooi. In ieder geval zijn het harddisks die ooit eens kapot opgestuurd zijn en gerepareerd zijn. Lijkt mij dus dat er best wat vaker wat mis mee kan zijn.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Pixal schreef op 17 november 2003 @ 23:33:
Ik heb nu nog geluk gehad (werkt nog), maar van Maxtor krijg je geloof ik refurbished (zeg ik het goed) zooi. In ieder geval zijn het harddisks die ooit eens kapot opgestuurd zijn en gerepareerd zijn. Lijkt mij dus dat er best wat vaker wat mis mee kan zijn.
Klopt, tenminste bij ons komen 'gerepareerde' terug, staat ook leuk een stikker op serviced and tested by Maxtor of iets dergelijks, ben er ook helemaal niet kapot van, enkele keren gehad dat er mensen met zulke schijven alsnog terug kwamen met SMART failures.

Leuk weetje, bij een Western Digital, staat er heel groot in blauw REFURBISHED op, diagonaal over de stikker met model/serienr gegevens, dat geeft je ook een goed gevoel over de betrouwbaarheid ... :Y)

BF2 stats Systemen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
deze was denk ik wel volledig nieuw, me vorige 2 schijven zaten in een normaal anti statish zakje, wat gewoon met een tapje afgeplakt was, deze keer was het een vacuum gezogen zakje die je open moest knippen.
Vanmiddag ga ik toch maar ff langs, eerst nog even op een ander systeem proberen. Gelukkig heb ik nog een backup schijf van 40GB, daar staat alles nog op van vorige week vrijdag. T is ook niet zo dat ik nooit meer een maxtor wil, maar als ik 3x een maxtor heb die kapot gaat, en ze ook een WD hebben met dezelfde prijs ben ik toch wel nieuwschierig. want wellicht dat ze gewoon een doos vol hebben met maandagmorgen modellen ;)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18
Toch is het mij niet helemaal duidelijk wat voor soort "piep" je nou bedoelt. Is het een "electronisch" piepje, of is het meer een mechanisch of matalig geluid of een hoge fluittoon? Ik vind trouwens wel (zo aan de foto te zien) dat je drives allemaal maar weinig "ademruimte" hebben. Alles zit stijf op elkaar. Ik zou de schijven naar beneden verplaatsen (of heb je daar geen ruimte meer, je hebt ook geen floppydrive zeg je (?)) en de bovenste CD-ROM drive een slot hoger plaatsen zodat er overal een slot ruimte tussen zit. Dit komt de koeling van alle drives zeer ten goede.

Zelf had ik met Maxtor regelmatig de ervaring (vooral de oudere D740X'en hadden er last van) dat ze in het begin heel stil zijn, maar na een tijdje begonnen te zingen. Dit gaat heel geleidelijk, totdat het irritant begint te worden. Het is een soort hoge fluittoon. De schijf werkt nog steeds goed op dat moment. Daarna tweemaal WD (80Gb met 8mb cache) geprobeerd die na een tijdje detzelfde problemen begonnen te vertonen. Beide merken hadden toen nog geen (of heel weinig) fluid dynamic bearing oftewel vloeistof lagers. De nieuwe Maxtors hebben dat allemaal wel, net zoals Seagate en IBM/Hitachi, waarvan ik van de laatste er nu twee in mijn systeem heb hangen en al een jaar redelijk stil zijn en dat ook (tot nu toe) blijven. Western Digital past nog geen FDB toe in hun produkten, dus die zou ik zowiezo links laten liggen i.v.m. geluidsproduktie op langere termijn.

Welke schijven echt muisstil zijn en dat ook blijven zijn de Seagate Barracuda's (vanaf de IV) waarvan ik er twee (Barracuda 7200.2) in mijn tweede systeem heb zitten. Seagate is trouwens qua betrouwbaarheid weer helemaal terug! Ik ben van beroep computertechnicus (field) en het komt de laatste twee jaar nog maar zelden voor dat ik bij een klant een Seagate moet vervangen. Met WD en Maxtor is dat wel anders.

[ Voor 25% gewijzigd door Tranquility op 18-11-2003 15:27 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ok, ben bij een medetweaker geweest, heb daar me HDD als slave op een ata66 kabel gehad, het EEA van en naar de schijf gescreven, gebenchmarkt, en geluisterd, en daar heb ik nix gehoord.
Hij had net een nieuwe hardeschijf erbij gedaan bij zijn andere PC, maar zodra hij die bij zijn momente schijf erbij plugde dan kreeg ie een blue screen. Ook met mijn HDD erbij. Kom ik dus net thuis, sluit me HDD's aan, krijg ik ook zon blue screen. Haal me slave schijf eraf, en voila, t zelfde als bij hem, windows start gewoon op. Maar wel weer met t tik/piepen erbij :'( Ik heb em nu buiten me kast liggen, met een fannetje erop. heb me voltages met de multimeter nagemeten, me cd rom spelers los gehaald, fsb terug, andere IDE kabel. Maar dat heeft dus niet geholpen, terwijl hij het op dat andere systeem wel goed deed. Al had ik em daar dus als slave, en hoefte windows dus niet van die schijf te draaien.
T geluid is wat minder piepend ald bij de andere, dit id meer alsof de kop gewoon van de schijf af vliegt, ik heb t op MD opgenomen, ik zal proberen dat even te uploaden.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18
Heb je ook al verschillende combinaties geprobeerd? Ik neem aan dat je nu de twee harddisks op de primary controller heb staan en de beide CD-ROM's op de secondary? Soms willen twee schijven die een (aktieve) primary partitie bezitten niet lekker samenwerken. Beter is het dan om de tweede schijf één groot extended volume te maken met daarin de logische stations.

Probeer anders eens de schijven ieder master te zetten op de primary- en secondary controller en de CD-ROM drives op slave. Wellicht werkt dat beter.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
jups, heb ik ook geprobeerd :( maar dat zou eigenlijk ook het zelfde effect hebben als 1 HDD lostrekken.
Het is even afwachten, ik heb nu windows op me 40GB schijf geinstaleerd, de ander dan als media disc. eens kijken hoe dat gaat draaien.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik heb een keer "per ongeluk" kortsluiting gemaakt in mijn kast

systeem ging gelukkig meteen uit (error lampje knipperen enzo). Ik starte de computer op en merkte dat een keer per kwartier ofzo mijn harddisk uit ging KLIK en meteen daarna weer ging opspinnen.

Aangezien ik toen toch bezig was met systeem backuppen en formatteren enzo heb ik een programma van www.maxtor.com gehaald, genaamd PowerMax. Die zet je op diskette en daarmee boot je het systeem. Je selecteert je harddisk en kan een aantal functies kiezen.

Als je hd niet goed is krijg je een RMA nogwat nummer, dit maakt opsturen wel makkelijker. Als je met de langdurige test er doorheen komt zeggen ze dat hij gewoon gecertificeerd is. Ik kwam er niet doorheen en deed nog een low level format voordat ik hem op zou sturen.

Na de low level format gaf ik hem nog een kans en warempel.. heeft een week lang gedraaid. Beetje getest en gebruikt maar ik kon er mijn bestanden niet meer met vertrouwen op zetten. Toch maar teruggestuurd.

Probeer het eens maar let er op dat bij mijn 60 gb toch zeker 6 of 7 uur bezig was. Doe dit dus lekker voordat je gaat slapen :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Pixal schreef op 19 november 2003 @ 00:56:
Aangezien ik toen toch bezig was met systeem backuppen en formatteren enzo heb ik een programma van www.maxtor.com gehaald, genaamd PowerMax. Die zet je op diskette en daarmee boot je het systeem. Je selecteert je harddisk en kan een aantal functies kiezen.

Als je hd niet goed is krijg je een RMA nogwat nummer, dit maakt opsturen wel makkelijker. Als je met de langdurige test er doorheen komt zeggen ze dat hij gewoon gecertificeerd is. Ik kwam er niet doorheen en deed nog een low level format voordat ik hem op zou sturen.
Uh, de TS heeft wél powermax maar geen FD :)

En om maar eens iets echt nuttigs toe te voegen, wat is het resultaat als je de schijf gewoon in je handen houd of los op de vloer van de kast legt (anti-statisch zakje eronder) ?

[ Voor 40% gewijzigd door Guardian Angel op 19-11-2003 01:07 ]

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 19 november 2003 @ 01:01:
[...]

Uh, de TS heeft wél powermax maar geen FD :)

En om maar eens iets echt nuttigs toe te voegen, wat is het resultaat als je de schijf gewoon in je handen houd of los op de vloer van de kast legt (anti-statisch zakje eronder) ?
laten we er maar GEEN antistatisch zakje onder leggen.. wat jij.

leg gewoon op zn kop op t een of ander

big deal geen floppydrive, heb je een cd brander?? kheb wel linkje voor je (20 mb dos boot cd met alle utils die je maar wil).. je kan er ook zelf een maken overigens

nouja.. dan zet je powermax.exe er nog bij of je zoekt hem straks via dos ergens op je hd en je bent klaar.. geen floppy drive maakt je heus niet gehandicapt hoor..

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49
Is het niet je voeding? Want dat lijkt mij hetgeen wat anders is in die andere pc.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Pixal schreef op 19 november 2003 @ 01:11:
[...]
laten we er maar GEEN antistatisch zakje onder leggen.. wat jij.

leg gewoon op zn kop op t een of ander
Ja, waarom eigenlijk hè? Waarom zou je mogelijke schade gaan voorkomen? 8)7
big deal geen floppydrive, heb je een cd brander?? kheb wel linkje voor je (20 mb dos boot cd met alle utils die je maar wil).. je kan er ook zelf een maken overigens

nouja.. dan zet je powermax.exe er nog bij of je zoekt hem straks via dos ergens op je hd en je bent klaar.. geen floppy drive maakt je heus niet gehandicapt hoor..
De suggestie van een (illegale) boot-CD downloaden is uiteraard ook een optie maar wordt door GoT niet op prijs gesteld. Linkje

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 19 november 2003 @ 01:22:
[...]

[...]

De suggestie van een (illegale) boot-CD downloaden is uiteraard ook een optie maar wordt door GoT niet op prijs gesteld. Linkje
:X Wie ben jij???

Ok.. de cd die ik aanbood is gewoon freeware.. eigenaar biedt hem op zijn site aan om te downloaden, gratis noppes en vraag me af waarom het niet door Got op prijs gesteld wordt.. is namelijk om een tweaker te helpen.

En antistatische zakjes zijn niet bedoeld om hardware op te leggen die DRAAIT.. maar om hardware in te vervoeren.

Het zit zo.. die zakjes geleiden goed, daar zijn ze op ontworpen. Als je hardware in een boterhamzakje van de ah doet en flink langs je wollen trui schuurt kan je hardware eraan onderdoorgaan. Antistatische zakjes kunnen zichzelf direct ontladen en geven je harddiskje op die manier niet op zijn donder met zo'n 10000 volt.

vonk vonk

't werkt wel hoor, kheb zovaak een moederbord op een antistatisch zakje zien liggen draaien. Maar als ik jou was zou ik niet de cowboy uit gaan hangen en die harde schijf gewoon op zn kop op een stabiele plaats leggen. Why not, als je van plan was er een glas cola over te laten vallen gaat t ook wel stuk als ie op een antistatisch zakje lig hoor :7

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje een HD gehad die piepte, na vervanging van de voeding was het probleem verholpen.
Probeer eens een andere voeding in je systeem zou ik zeggen omdat in ieder geval uit te sluiten.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Tjah zelf zit ik ook steeds meer te denken aan de voeding, wellicht dat die de 40GB wel trekt omdat die net iets minder power hoeft te geven, en omdat die wat stabieler is ofzo, IIG ga ik ff bij de computerzaak langs voor een PSU, en anders op de HCC. Ik heb wel alvast een idee hoe ik ze ga koelen, namelijk een plexiglas airduct van HDD>PSU, dat scheelt weer een fan, en zal toch goed werken zoals ik t uit heb getekend/gedacht. De lucht zal aan de zijkant van de HDD's aangezogen worden, en dan boven/tussen/onder de HDD's door naar de PSU.

Gister heb ik dus een win XP install op me 40GB schijf gedaan, en alle gegevens van de beide schijven naar elkaar overgeschreven, tijdens dat kopieeren van +/- 20GB heb ik em niet horen tikken/piepen. verder heb ik em nog niet kunenn testen.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 19-11-2003 09:23 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Pixal schreef op 19 november 2003 @ 01:38:
[...]
Wie ben jij??? wat jij.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Graag even een verklaring :)

Als de door jou gevonden link volkomen legaal is en uitsluitend verwijst naar een site waarop legaal een boot-CD met uitsluitend free-ware staat, is er niets aan de hand.

De manier waarop je echter je tekst hebt gepost doet mij i.i.g. vermoeden dat het gaat om warez. Als het wel legaal is dan kun je de link gewoon hier posten zodat anderen er óók iets aan hebben. Men zal je er dankbaar voor zijn.

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 19 november 2003 @ 10:57:
[...]

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Graag even een verklaring :)

Als de door jou gevonden link volkomen legaal is en uitsluitend verwijst naar een site waarop legaal een boot-CD met uitsluitend free-ware staat, is er niets aan de hand.

De manier waarop je echter je tekst hebt gepost doet mij i.i.g. vermoeden dat het gaat om warez. Als het wel legaal is dan kun je de link gewoon hier posten zodat anderen er óók iets aan hebben. Men zal je er dankbaar voor zijn.
was een beetje sarcastisch bedoeld.

"wat jij"... zo van "wat denk je ervan"

"wie ben jij".. je begon over warez terwijl ik er met geen woord over had gerept, aan boot cd's valt geen cent te verdienen dus leek me niet nodig om er gratis bij te zetten.. als ik nou had gezegd.. "ik geef je wel een link naar een nieuw spel" Daarbij nam je me niet serieus door deze zin te schrijven:

Ja, waarom eigenlijk hè? Waarom zou je mogelijke schade gaan voorkomen?

en ik ben altijd snel op mn teentjes getrapt :P

Ik gaf de link niet omdat ik de .iso op mn computer dos-bootcd.iso heb genoemd (was eerst een beetje weirde naam). Die naam heb ik niet onthouden dus ik zou er een beetje moeite voor moeten doen om die link te zoeken. Als de TS nou had gezegd van, "nah, bootcd heb ik nog wel ergens" dan ga ik niet moeilijk doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 19-11-2003 14:24 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ok, voor sarcasme is geen plaats op dit forum. Nogmaals, we zijn hier niet om op elkaar te flamen maar om elkaar te helpen. Als je het niet met mijn reactie eens bent, prima hoor, maar dat kun je dan anders neerzetten.

Ik werk al langer met/aan computers dan jij op deze aardkloot rondloopt. Dat zegt natuurlijk niets over mijn of jouw ervaring. Het is algemeen bekend dat statische electriciteit behoorlijk schadelijk kan zijn voor electronische apparatuur. Dat het in 99,999% van de gevallen goed gaat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.

Er valt om die reden niets in te brengen tegen adviezen om statische geleiding te voorkomen. Integendeel zelfs, het verdient juist meer aandacht. Als je bijvoorbeeld naar geheugenmodules kijkt dan is de kans op beschadiging behoorlijk groot al zul je dit soms pas (veel) later merken.

Hoe lullig het ook klinkt, anti statisch polsbandje om, anti-statische matten en gereedschappen gebruiken is gewoon een must voor zowel professionele bedrijven als de al of niet gevordere computer hobbyist.

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 19 november 2003 @ 14:32:
Ok, voor sarcasme is geen plaats op dit forum. Nogmaals, we zijn hier niet om op elkaar te flamen maar om elkaar te helpen. Als je het niet met mijn reactie eens bent, prima hoor, maar dat kun je dan anders neerzetten.

Hoe lullig het ook klinkt, anti statisch polsbandje om, anti-statische matten en gereedschappen gebruiken is gewoon een must voor zowel professionele bedrijven als de al of niet gevordere computer hobbyist.
Ik vind het goed dat je het gedrag van anderen probeert te corrigeren maar ik vind t een tikkeltje overdreven. Je kan ook ook reporten aan een modje dat je je niet serieus genomen voelt. Dat haalt de sfeer echter net zo naar beneden.

Ik heb ervaring genoeg op het gebied van hobbyen of professionele computer TD's om te weten dat antistatische zaken serieus genomen moeten worden. Antistatische werkmatten met polsbandjes, vloeraanpassingen enz.. Als je inderdaad al meer dan 20 jaar in de computers zit zou je moeten weten dat er op antistatische zakjes een heel dun laagje ijzer zit (exacte materiaal weet ik ook niet). Je legt je draaiende hardware ook niet op een metalen plaat, al zal dat wel wat meer geknetter opleveren.

Ik denk dat ik ook niet meer uitleg hoef te geven ofzo. Ik ben duidelijk geweest, jij bent duidelijk geweest. Misschien wil de TS zijn topic graag weer terug.

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 19 november 2003 @ 01:22:

Ik werk al langer met/aan computers dan jij op deze aardkloot rondloopt.
herlees je eigen post eens. en vraag je eigen af of jy zelf niet flamend bezig bent? je gedraagt je als een moderator en niet als een medetweaker dus wie ben jij nou? :Y)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 17:13
Het KAN zo zijn dat het bedrijf waar jij hem hebt gekocht en steeds "nieuwe" van krijgt, REFURBISHED hdd's verkoopt. Dit zijn hdd's die kapot zijn gegaan. De fabrikant heeft ze opnieuw proberen te maken maar er zitten dus wel ouwe onderdelen in. Daardoor lopen ze vaak aan en maken ze de ene keer een hoog piepent geluid, en de andere keer een zwaar geluid, maar er loopt bijna altijd wel iets aan (althans bij western digital refurbished hdd's). Ik weet dat je dus de Western Digital Refurbished HDD's kunt herkennen aangezien er aan de bovenkant op de stikker lichtblauw is gedrukt "REFURBISHED". Ik heb geen idee of maxtor zich ook aan deze praktijken bevind en hoe het dan te herkennen is.

Overigens verkoopt de leverancier ze voor een goedkopere prijs dan nieuwe, en zijn ze eigen niet nieuw maar ook niet 2e hands maar wel refurbished, daarom zou die zaak jou dan ook eigelijk aan het oplichten zijn omdat ze de schijven feitelijk voor een nieuwprijs verkopen terwijl ze al gebruikt zijn.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
\o/ ik heb een nieuwe voeding, 400w zalman, en ik scoor nu in sisoft weer +/-32000kB/s :D
en heb em ook nog niet horen tikken/piepen, dus ik denk dat t verholpen is, anders zou ie ook niet zo goed scoren.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 19-11-2003 18:02 ]

Verwijderd

mag ik vragen waarom je voor zalman voeding koos?

( ik wil vroeg of laat een nieuwe krachtige voeding kopen en ben nog aan het rondneuzen wat goed zou zijn )

is ie ook echt stil? als je de search had gebruikt zou je uitkomen op de meest aangeprezen merkje enermax? door wat besloot je een zalman voeding te nemen? wat kostte ie? zitten er 2 fans in? enz enz enz :*)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In elk geval ben ik niet haatdragend :)

De ZM400A-APF is een behoorlijk stuk stiller dan de Enermax en die zal de TS wel hebben (want ik ken geen andere :) ) en ik had deze al een poosje op het oog. Volgens door mij gelezen reviews was de voeding ook nog eens zeer stabiel wat zeker nog belangrijker is.

De enige concurrent, qua geluidsniveau én stabiliteit, die ik tijdens mijn speurtochten kon vinden, was de Nexus NX-400 die voor rond de € 115,= over de toonbank gaat. Deze is zelfs wat stiller dan de Zalman die rond de € 90,= kost.

Een vergelijkbare bijv. Enermax Whisper 450 (EG465P-VE[FC]) kost rond de € 125,=.

(Bron: de Pricewatch)

Als je in de buurt van www.oc-shop.nl woont kan ik je aanraden gewoon eens naar de voeding te luisteren. (Lui doen dat bij voorkeur op een doordeweeksedag best wel).

Wat ik zelf heb gedaan is mijn Chieftec-voeding (zie specs) modificeren met een Papst-fan. Is ergens een topic over met wat foto's (als ik deze nog on-line heb staan tenminste, anders zet ik ze op verzoek weer neer). Een Papst fan kost je rond € 17,= en is zowaar nog eens stiller als degene die in de Nexus zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 20-11-2003 01:39 ]

ARME AOW’er

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 01:00:
mag ik vragen waarom je voor zalman voeding koos?

( ik wil vroeg of laat een nieuwe krachtige voeding kopen en ben nog aan het rondneuzen wat goed zou zijn )

is ie ook echt stil? als je de search had gebruikt zou je uitkomen op de meest aangeprezen merkje enermax? door wat besloot je een zalman voeding te nemen? wat kostte ie? zitten er 2 fans in? enz enz enz :*)
Ik had de keuze uit een zalman 400W, een noname 450W en een nexus 400W, de nexus was nog wat duurder dan de zalman, de noname zag er wat simpel uit (zag er leeg uit) Dus toen was de keuze snel gemaakt, het geluid komt niet boven de andere fan's uit. Alleen zijn de kabels erg lang :P

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 20 november 2003 @ 01:36:
Als je in de buurt van www.oc-shop.nl woont kan ik je aanraden gewoon eens naar de voeding te luisteren. (Lui doen dat bij voorkeur op een doordeweeksedag best wel).
op die site is te lezen dat de showroom voorgoed gesloten is en dat alleen online aankopen kan worden gedaan.....

jammer, maar senks voor de info en het noemen van precieze modellen/ prijzen. ik ga verder met googelen en die modelnummers invoeren (ik miste 1 essentieel weetje: zaten er nou wel of niet dubbel fans in?)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zalman en Nexus hebben beiden een enkele fan wat overigens ruim voldoende is. Een extra-fan aan de onderzijde zorgt slechts voor meer lawaai en is nauwelijks van invloed op de meestal beoogde extra-koeling van de CPU.

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 20 november 2003 @ 16:58:
Zalman en Nexus hebben beiden een enkele fan wat overigens ruim voldoende is. Een extra-fan aan de onderzijde zorgt slechts voor meer lawaai en is nauwelijks van invloed op de meestal beoogde extra-koeling van de CPU.
En weer vraag ik me af waar je deze informatie vandaan hebt. Zelf bedacht?

Het is een leuk extra verkooppraatje dat je cpu er extra door wordt gekoeld. Dat de lucht beter wordt weggezogen boven je cpu is handig. Slecht is het niet, veel scheelt het niet. Helemaal gelijk in.

Nou zie ik de laatste tijd steeds meer goedkopere modellen die 2 fans gebruiken, zoals volgens mij computerland ofzo verkoopt. Over deze voedingen wil ik het even niet hebben. Jij hebt het per slot van rekening ook over de wat duurdere kwaliteits voedingen.

Ik lees jouw verhaaltje en ik heb t idee dat je nog nooit een kwaliteits voeding hebt gebruikt, aangeraakt of gehoord met 2 fans. Ik heb het over Enermax, die nu al redelijk lang voedingen verkoopt met 2 fans. Zelf heb ik toevallig een enermax hier in gebruik. En de fan aan onderzijde zorgt NIET voor meer lawaai. :?

Waarom? Omdat beide fans nu met minder rpm dezelfde koeling behalen. Beide koelers zijn aangesloten op een rpm meter op het moederbord en beide fans worden niet geregistreerd omdat ze te langzaam draaien (registratie begint bij mij n moederbord ongeveer bij 1200 rpm). Op een warme zomerdag als ik al 2 uur lang zit te monteren zie ik de temp-sensor nog wel eens wakker worden, dan staat de rpm nog wel eens op 1400 van de fan aan de achterzijde.. dit is nog steeds niet hoorbaar. Fan aan de onderkant van de voeding heeft bij mij nog nooit harder gedraaid.

Echt hoor, ik weet niet waar je het over hebt met meer lawaai. Als je deze voedingen even hot-wired en opstart zonder randapparatuur eraan hoor je echt nada, en dan zie je de fans wel draaien ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 21-11-2003 01:10 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Altijd wel leuk; een eigenwijze mede-tweaker :)

Ter bewijs van mijn stelling dit artikel.

Nog meer informatie over stille voedingen.

Dat zelfs een 'onhoorbare' Enermax nog veel stiller kan worden door vervanging van de standaardfans door Papstfans blijkt uit het verkopen van deze gemodde voeding door speciaalzaken.

Wil je een 100% geluidsloze voeding? Dan zou je aan deze kunnen denken al kost je dat ruim € 200,=.

Hoe je het ook wendt of keert, meer fans=meer lawaai. Dan kun je toch niet zomaar gaan ontkennen want anders is een bezoek aan een audicien i.m.o. voor jou noodzakelijk. O.a. Zalman biedt een groot assortiment fanloze oplossingen voor moederbordsfans en videokaarten in de vorm van koelblokken en heatpipes. Raad eens waarom er steeds vaker voor fanloze oplossingen wordt gekozen?

Eén ding weet ik heel zeker, o.a. de door mijzelf gemodificeerde ANTEC-voeding maakt met max. 17 dBA veel minder lawaai dan jouw met 2 fans van elk >32 DBA uitgevoerde Enermax. :)

Ik heb voldoende voedingen beluisterd (het gaat me te ver om een foto van mezelf te posten met mijn oor vlak naast een geopende Enermax-, Zalman- en Nexusvoeding tijdens de demo-dagen van de OC-Shop in 2002) en voedingen gemonteerd/gemodificeerd (foto's zijn hier op GoT geplaatst) om te weten waar ik over praat. Hieraan vooraf ging het veel en grondig lezen van artikelen over het onderwerp 'stille' PC's, waaronder stille voedingen. Het is dan ook triest dat je 'mijn kennis' over dit onderwerp in twijfel trekt zonder enige vorm van onderbouwing.

Bovenstaand bied ik je aan ter verrijking van jouw kennis over een onderwerp wat mij al jaren fascineert en bezighoudt; de ultiem stille PC.

ARME AOW’er

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
GuardianAngel schreef op 20 november 2003 @ 01:36:
[...]

Wat ik zelf heb gedaan is mijn Chieftec-voeding (zie specs) modificeren met een Papst-fan. [...] Een Papst fan kost je rond € 17,= en is zowaar nog eens stiller als degene die in de Nexus zit.
Die Chieftec voeding zul je dan wel al flink wat jaartjes in je bezit hebben gehad want mijn Chieftec 360 W voeding is (na zo'n 2 jaar) nog steeds fluisterstil en ook stiller dan elke andere voeding die ik heb 'gehoord'. Papst fans zijn helaas erg duur... Panaflo fans zijn een uitstekend alternatief (Hydro Wave Bearing) en iets goedkoper, maar in NL helaas niet goed te krijgen. :/

Maar dit is een beetje off-topic. :)

Ik herken dit soort rare dingen met pc's wel. In de ene pc wil een stuk hardware absoluut niet werken en in andere probleemloos...
Ik heb bv. onlangs een vrij nieuwe 370 W Super-flower voeding gekocht, getest in een nieuw gebouwde computer (XP1800+, KM400 mobo) en het systeem wil niet stabiel draaien op 266 MHz FSB. Zelfs teruggeklokt naar 1150 MHz (200 MHz FSB) niet echt stabiel. Met de originele 250 W AOpen voeding is het systeem wel stabiel maar loopt het dus niet op volle snelheid. :/ En op m'n andere pc die vergelijkbaar is, maar sneller/zwaarder (specs, XP1700+@2GHz, KT400, 2x 7200 rpm harddisk) doet de Super-flower voeding het perfect. Uitstekende spanningen, geen centje pijn. Typisch...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 21 november 2003 @ 03:06:

Hoe je het ook wendt of keert, meer fans=meer lawaai. Dan kun je toch niet zomaar gaan ontkennen want anders is een bezoek aan een audicien i.m.o. voor jou noodzakelijk. O.a. Zalman biedt een groot assortiment fanloze oplossingen voor moederbordsfans en videokaarten in de vorm van koelblokken en heatpipes. Raad eens waarom er steeds vaker voor fanloze oplossingen wordt gekozen?
.
Mkay... geen onderbouwing??? zoals je ziet onderbouw ik wel, maar ben jij het er niet mee eens..

meer fans = meer lawaai = onzin

wat ik al zei... ze hebben er goed aan gedaan om behalve een 8cm fan nog een 9cm fan bij te plaatsen.. op deze manier kan de 8 cm halveren in zijn toeren en die 9cm fan hangt er met zo een laag toerental bij dat hij te verwaarlozen valt als je hem vergelijkt met de 8cm fan

ik ben geen eigenwijze mede-tweaker.. het komt er gewoon op neer dat JIJ alles in dit topic zonder onderbouwing neerplant.. als ik dan vertel waarom ik het er niet mee eens ben kom je pas met een onderbouwing.. en dat je graag je oor tegen een voeding legt heeft er niets mee te maken. Sure.. je hebt stillere voedingen gehoord, en ik heb er ook nooit aan getwijfeld dat er stillere voedingen ZIJN maar dat kleine stukje dat je schreef over 2 fans, meer herrie, en beoogde koeling is onzin. Je beschrijft het alsof het een herriemaker eerste klas moet zijn. Terwijl hij in mijn geval niet boven m'n seagate uitkomt. Zelf gebruik ik trouwens ook de fanloze chipcoolers van Zalman, maar dan praten we over fans die kleiner zijn dan 4cm.. het is inderdaad verstandig de kleinere fans eruit te halen waar dat mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 21-11-2003 08:21 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

'Tuurlijk :Z
Dual Fan:
The best cooling method for PC system, and is strongly suggested by AMD.
...
Manual and automatic fan speed control:
8 cm & 9 cm fans automatically controlled by thermostat plus rheostat control over 8 cm fan. Enable users to keep the balance between cooling effect and acoustic noise.
Ik lees hieruit dat 2 fans de beste koelmethode zijn voor een PC systeem en dat er daarnaast mogelijkheden zijn toegevoegd die er voor zorgen dat er gekozen kan worden voor een balans tussen koeling en akoestisch lawaai.

Duidelijk zo?

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 21-11-2003 09:39 ]

ARME AOW’er

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GuardianAngel schreef op 21 november 2003 @ 09:34:
'Tuurlijk :Z

Ik lees hieruit dat 2 fans de beste koelmethode zijn voor een PC systeem en dat er daarnaast mogelijkheden zijn toegevoegd die er voor zorgen dat er gekozen kan worden voor een balans tussen koeling en akoestisch lawaai.

Duidelijk zo?
ja voor mij is het duidelijk hoor, alleen, ik heb een versie zonder rheostat control.. hij regelt het gewoon zelf.
Ik kon kiezen, knopje of automatisch.

Volgens jou kan je kiezen voor lawaai OF koeling. Maar ik heb nog nooit hoeven inleveren aan koeling om hem stil te houden. De voeding is koel genoeg dus er hoeft helemaal geen keuze gemaakt te worden.

Zelf vind ik het beter dat er 2 fans in zitten. Maar dit is alleen maar voor mijn gevoel. Ik heb een computer kast waarin ik een fan kon zetten voor elk harddisk rack, alhoewel dat helemaal niet nodig is voelt het wel beter. Want of een harddisk nou 40 of 30 graden is, hij is gemaakt om prima te functioneren onder die temperaturen. Zo'n gevoel heb ik met de voeding ook, en voor de extra koeling van de cpu heb ik het niet gedaan aangezien de voeding er veel te ver vanaf hangt.

Ik neem aan dat jij met je computer ervaring ook wel weet dat je niet alles hoeft te geloven wat je leest in bladen of internet. Veel van wat ik lees kan je met een korreltje zout nemen omdat er bij het schrijven alleen rekening is gehouden met de verkoopcijfers. Wat ik lees wil ik altijd met eigen ogen zien en testen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Pixal schreef op 21 november 2003 @ 10:13:
[...]Ik neem aan dat jij met je computer ervaring ook wel weet dat je niet alles hoeft te geloven wat je leest in bladen of internet. Veel van wat ik lees kan je met een korreltje zout nemen omdat er bij het schrijven alleen rekening is gehouden met de verkoopcijfers. Wat ik lees wil ik altijd met eigen ogen zien en testen.
Ik gaf een quote vanaf de Enermaxsite :)

Net als jij ga ik nietblindelings af op testen maar in dit geval geven alle testen een zelfde resultaat. Meer fans, meer lawaai.

Zullen we maar stoppen met deze discussie? De TS is van zijn probleem af.

ARME AOW’er

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-03 17:01

Paulus0013

pom pom

MAG HET NU WEER ONTOPIC!!
uitvechten van jullie discussie doe je maar lekker op msn.
het ging hier over een piepende harde schijf en niet over een stille pc!!

AMEN

btw is het probleem van TS nu opgelost?
volgens mij wel als ik het goed gelezen had

[ Voor 23% gewijzigd door Paulus0013 op 21-11-2003 11:44 ]

Verwijderd

Ik denk idd dat die pubertjes hun fete maar op MSN moeten uitzoeken.

Ontopic:
Ik heb het probleem van de TS ook weleens gehad met een Cellie 400 64m b etc etc. 235W voeding erin (noname). Op een gegeven moment begon me Qauntum 4.3Gb hdd ookte piepen en te steunen. Andere harddisk erin (maxtor 2.1gb) en alles was weg. Een week later begon die maxtor ook te piepen. Bleek dus in me voeding een condensator ontploft te zijn ofzo :s
2 harddisks die ikniet meer vertrouwde en een PSU naar de maan.. bah!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 13:49:
Ik denk idd dat die pubertjes hun fete maar op MSN moeten uitzoeken.
Ja normaal laat ik me niet zo meeslepen, ik stop er inderdaad maar mee want naar mijn idee wordt er langs elkaar heengepraat. En, je noemt nu een man van 50+ ook puber he.. vraag me af waarom daar nog niet tegenin is gegaan.

En msn is alleen bedoeld voor een klein lijstje vrienden.

Ontopic.

ik weet niets meer ontopic :) .. TS is er uit, toch raar hoe een voeding voor dit soort problemen kan zorgen, je zou inderdaad eerst het probleem bij de hd leggen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OK, het is "zo goed als" over, tikt nu nog maar heel weinig meer. Maar ik wacht nog even af hoe dat zich houd, wellicht dat ie echt beschadigd is door de voeding.
Pagina: 1