[Linux] Eth0 & Eth1 omwisselen

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Heel duidelijk, ik wil dat Eth0 en Eth1 worden omgedraait, dus Eth0 als Eth1 en Eth1 als Eth0.

Dit omdat ik internet als 0 wil hebben, en netwerk als 1 op deze router; de meeste scripts en guides gaan hiervan uit op internet, ik ik raak helemaal in de war anders, ik vind het zelf ook de meest logische volgorde.

Waarom ik niet de kabels omwissen? 2 redenen: De ene kaart werkt niet goed met fullduplex, en ik wil fullduplex aan de internet verbinding kant hebben hangen, omdat als ik straks ga bandbreedte regelen er een cacheje zal ontstaan, en ik wil die zo snel mogelijk weg hebben, dus full duplex, al is het het idee maar :P en nog belangrijker: Op de een of andere manier gaat er geen link lichtje branden op de kaart als ik die aan m'n adsl modem hang, bij de realtek wel. Kabels zijn zelfde en goed, op vroegere casloma modem werkt het wel dus een probleem met dat zyxel modem.

Ik heb de netwerkkaarten in de kernel meegecompileerd, dus ik kan geen gebruik maken van modules. Ik ben pas kort bezig met linux, dus als ik ergens iets moet aanpassen, svp zeggen in welk config bestand.

Ik heb gegoogled, maar daar, evenals op GoT kwam ik alleen dingen tegen over modules. Wel iets over een regeltje in je lilo.conf ofzo, maar dat ging niet werken; bij het uitvoeren van commando lilo kreeg ik de melding dat die de opdracht niet kende.

Ik gebruik kernel 2.4.22 op Debian in text.
De internet kaart die Eth0 moet worden is een Realtek 10/100, daarvan weet ik alleen het IRQ nummer, 10, IO geeft ifconfig daarvoor niet weer.
De netwerkkaart, de bekende 3com 509b, 10 mbit, heeft door mij vast ingestelde IRQ van 11 en IO van 0x300.

Hoe kan ik dit aanpakken?
Dit dus, en _geen_ kabels omwisselen ideën plz

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Volgens mij als je de kaarten in andere volgorde in de PCI slots douwt kan je ze wisselen van 0 naar 1.

Je kan ook gewoon een ander ip adres toewijzen aan de kaarten, en zo op je goede kaart het internet op gaan

ifconfig eth0 192.168.0.1 of internet ip (of via dhcp) dhcpcd eth0
ifconfig eth1 192.168.0.1 of internet ip (of via dhcp) dhcpcd eth1

Op die manier kan je kiezen op welke kaart je welke kabel hangt

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• pierre-oord
./Proxy schreef op 16 november 2003 @ 12:25:
Volgens mij als je de kaarten in andere volgorde in de PCI slots douwt kan je ze wisselen van 0 naar 1.

Je kan ook gewoon een ander ip adres toewijzen aan de kaarten, en zo op je goede kaart het internet op gaan

ifconfig eth0 192.168.0.1 of internet ip (of via dhcp) dhcpcd eth0
ifconfig eth1 192.168.0.1 of internet ip (of via dhcp) dhcpcd eth1

Op die manier kan je kiezen op welke kaart je welke kabel hangt
Lezen is een kunst he ;) Lees het nu nog eens, en lees dat ik dus _geen_ $#@# kabel wil omwisselen.

Verder gaat verwisselen van kaarten niet, had ik al gelezen, want ik gebruik een ISA kaart en een PCI kaart; waarvan op de ISA kaart de adressen vast zijn ingesteld.

Dus geen hardwarematige manier, puur software. Geen ip adressen wijzigen, het gaat over het maken van regels met iptables.

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:09

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Wat Proxy xegt klopt idd, de netwerkkaart het dichts bij de CPU is eth0 en de kaarten daaronder eth1, eth2 etc.

Maar wat ik zo begrijp is je hardware niet helemaal OK meer, is het dan niet verstandiger om dat te vervangen?
Ik begrijp dat de machine een router functie gaat uitoefenen, ik zou dan zelf graag alles perfect hebben werken, ipv workarounds om het werkend te krijgen...

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

pierre-oord schreef op 16 november 2003 @ 12:29:
[...]

Lezen is een kunst he ;) Lees het nu nog eens, en lees dat ik dus _geen_ $#@# kabel wil omwisselen.
Ik kan prima lezen hoor, en als het omwisselen ook niet kan dan is het dus niet mogelijk volgens mij.

koop een goede kaart, 15 euro klaar

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
eth[01] zijn aliassen voor de te gebruiken driver/module toch :?
bekijk de file /etc/modules.conf eens
Zo ziet dat er bij mij uit:
code:
1
2
3
4
[root@server etc]# less modules.conf
alias parport_lowlevel parport_pc
alias eth0 tulip
alias eth1 8139too

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

@ TD eth0 en eth1 duiden een NIC aan. Die aliasen in je modules.conf geven alleen aan welke driver moet worden geladen als een NIC wordt aangesproken.

@ topic starter: je mag wel eens wat beleefder doen tegen mensen die je gratis helpen :( Zoals werd gezegd: computerkastje open: NICs eruit halen en weer in elkaars PCI-slot terugstoppen. Computerkastje dicht. Dan heb je exact wat je wilde: eth0 en eth1 omgewisseld. Punt uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 12:49 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:56
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 12:46:
@ TD eth0 en eth1 duiden een NIC aan. Die aliasen in je modules.conf geven alleen aan welke driver moet worden geladen als een NIC wordt aangesproken.

@ topic starter: je mag wel eens wat beleefder doen tegen mensen die je gratis helpen :( Zoals werd gezegd: computerkastje open: NICs eruit halen en weer in elkaars PCI-slot terugstoppen. Computerkastje dicht. Dan heb je exact wat je wilde: eth0 en eth1 omgewisseld. Punt uit.
De ene is een ISA- kaart en de andere PCI- kaart, dus omwisselen zal niet echt makkelijk gaan.

@TD: Dit werkt alleen als de drivers als modules gebakken zijn, maar in dit geval zijn ze in de kernel meegebakken.

@pierre-oord: Het is toch makkelijker als je een nieuwe kernel compileert, maar nu met 8139too en 3c509 als modules. Installeer het pakketje, wijzig /etc/modules en zet op de eerste regel de module van de netwerkkaart die je eth0 wilt noemen en op de regel daaronder de netwerkkaart die je eth1 wilt noemen.

De mijne ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file should contain the names of kernel modules that are
# to be loaded at boot time, one per line.  Comments begin with
# a "#", and everything on the line after them are ignored.
af_packet
3c509
8139too

Nu is 3c509 eth0 en daar hangt een Motorola SurfBoard aan (@home). eth1 Is een SMC netwerkkaart en die hangt op het interne netwerk. Volgens mij kan je op geen enkele manier beïnvloeden welke driver in een statisch gecompileerde kernel als eerste geladen wordt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• pierre-oord
Japie_17 schreef op 16 november 2003 @ 12:59:
[...]

De ene is een ISA- kaart en de andere PCI- kaart, dus omwisselen zal niet echt makkelijk gaan.

@TD: Dit werkt alleen als de drivers als modules gebakken zijn, maar in dit geval zijn ze in de kernel meegebakken.

@pierre-oord: Het is toch makkelijker als je een nieuwe kernel compileert, maar nu met 8139too en 3c509 als modules. Installeer het pakketje, wijzig /etc/modules en zet op de eerste regel de module van de netwerkkaart die je eth0 wilt noemen en op de regel daaronder de netwerkkaart die je eth1 wilt noemen.

De mijne ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file should contain the names of kernel modules that are
# to be loaded at boot time, one per line.  Comments begin with
# a "#", and everything on the line after them are ignored.
af_packet
3c509
8139too

Nu is 3c509 eth0 en daar hangt een Motorola SurfBoard aan (@home). eth1 Is een SMC netwerkkaart en die hangt op het interne netwerk. Volgens mij kan je op geen enkele manier beïnvloeden welke driver in een statisch gecompileerde kernel als eerste geladen wordt.
Allereerst voor een reply hierboven: Ik ben toch beleeft, ik ben blij dat mensen helpen, als ik alleen toch duidelijk zeg wat het probleem is (dat geen enkele 3com 509b kaart, ik heb er meer, samenwerkt met m'n modem is jammer, ik koop wel weer eens een realtek maar wil het nu graag even oplossen).

En over deze quote:
Ja, dat is een idee ja, bedacht ik zelf ook. Liever compileer ik de kernel alleen niet opnieuw, maar als het moet dan moet het. Hoe ik daarna alleen de drivers installeer als module weet ik nog niet helemaal :X ik kon dat alleen eenvoudig doen onder het installaren van linux. Bij een module, zijn 2 netwerkkaarten van zelfde type dan nog een probleem eigenlijk?

Wat ik verder begrijp is dat het beter is om als kernel gecompileerde drivers te gebruiken,anders zou die optie er toch niet zitten en veel gebruikt worden ( :? ). Dus als het even kan het liefst gebruik maken van een wijziging voor de kernel zegmaar, dat die de kaarten anders laad.

Verwijderd

Kaarten omwisselen gaat inderdaad niet makkelijk als de ene een ISA- en de andere een PCI-kaart is. Dit zag ik later pas in een reply verderop. Misschien verstandig om dit soort info in de openingspost te zetten.

Wat betreft beleefd (met een d dus): ik vind uitspraken als "lezen is ook een kunst" en "ik wil geen $#@%Q$#@!kabels omwisselen" nou niet galant. Maar goed... dat zal dan wel aan mij liggen.

• LionO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Jij moet in jouw geval de parameters opgeven op de Linux boot-prompt (en zodra ze werken overnemen in lilo.conf).

De parameters die jij nodig hebt zijn:
ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1
(ether=0,0,eth0 werkt waarschijnlijk ook voor de 1e PCI kaart)

dus bijv (op de boot-prompt bij het opstarten):
code:
1
boot: linux ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1

Als dit naar behoren werkt kun je je lilo.conf aanpassen, hier moet dan de regel:
code:
1
append="ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1"

in komen te staan bij de image die opstart wordt.
Daarna moet je als "root":
code:
1
lilo -v

typen om ervoor te zorgen dat de nieuwe wijzigingen in je lilo.conf daadwerkelijk toegepast worden.

Succes ! Als er nog problemen zijn dan horen we het wel weer...

Zie "Linux Ethernet-HowTo", "Linux Bootprompt-HowTo" en "man lilo.conf" voor meer informatie (howto's staan op je PC of op het Internet)

PS.
Waarom vindt jij het logisch dat eerst de Internet adapter ingesteld wordt ?
Dat is namelijk erg onhandig (beetje onveilig). In het geval dat je 2e adapter niet initialiseerd staat de hele firewall/router open (want eth0 wordt als default gebruikt). Persoonlijk gebruik ik dus eth0=netwerk, eth1=internet.

En als je een DHCP-server draait kun je weleens HELE ZURE REACTIES verwachten van je ISP (je draait dan namelijk de DHCP-server op hun netwerk en zorgt er daarmee voor dat normale gebruiker niet meer kunnen internetten (JIJ geeft ze dan in IP-adres i.p.v. de ISP). Bij ons op Zeelandnet wordt je in zo'n geval afgesloten!

Another Stupid N00b ! Mijn machientje(s) PC Specs
"If it ain't broken, don't sell it", me ?

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:46

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Dat je een beetje aanhikt tegen het zelf compilen van je kernel, is begrijpelijk als je daarmee geen ervaring heb. Toch heb ik hetzelfde probleem als jij in je openingspost beschrijft, opgelost door (voor mij voor het eerst) de kernel opnieuw te compilen (en dan de NIC drivers als modules). Prima oplossing want je kan zelf aangeven welke module eerst geladen moet worden: dat wordt dan eth0.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• pierre-oord
Ik heb zelf al paar keer kernel gecompileerd, alleen steeds opnieuw :P is niet zo leuk. Ik heb zoiets als LionO zegt gedaan, ik ga dat zo nog eens doen, eerst even eten.

Toenvallig wil ik ook een DHCP server gaan draaien op die bak, dat staat er alleen nog neit op. Ik kan er dan toch wel voor zorgen dat alleen eth1 dhcp krijgt?

Kun je dat over dat DHCP nog even toelichten, waarom dat met eth0 en 1 te maken heeft LionO?

En nogmaals, ik ben echt beleefd, er staat toch niet voor niksk een ;) bij? En dat *@$^#, dat is nou niet op die user bedoelt hoor.

Verwijderd

Ik geloof je wel. Zoals ik al zei: het zal wel aan mij liggen :*)

Verwijderd

LionO schreef op 16 november 2003 @ 13:15:

[..]

En als je een DHCP-server draait kun je weleens HELE ZURE REACTIES verwachten van je ISP (je draait dan namelijk de DHCP-server op hun netwerk en zorgt er daarmee voor dat normale gebruiker niet meer kunnen internetten (JIJ geeft ze dan in IP-adres i.p.v. de ISP). Bij ons op Zeelandnet wordt je in zo'n geval afgesloten!
ZeelandNet blokeert gewoon udp/67 op de kabelmodems als ze slim zijn, verder moet je echt goed je best doen om 'per ongeluk' DHCP via een andere interface te laten lopen omdat dhcpd gaat klagen als de netwerkrange in je dhcp.conf niet overeenkomt met de range van de interface.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 13:39 ]

• LionO
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 13:39:
[...]
ZeelandNet blokeert gewoon udp/67 op de kabelmodems als ze slim zijn, verder moet je echt goed je best doen om 'per ongeluk' DHCP via een andere interface te laten lopen omdat dhcpd gaat klagen als de netwerkrange in je dhcp.conf niet overeenkomt met de range van de interface.
Dat blokkeren op kabelmodem doen zij voor zover ik weet niet (zij blokkeren helemaal niets, ook 139 niet), gezien het aantal scans op die poort.
Voor dat DHCP probleem heb je maar 1 ding nodig en dat is een falende 1e netwerkkaart.
eth0 krijgt dan het interne IP, dhcpd draait op die range en zeurt niet. Zeelandnet-gebruikers zien dan de nieuwe DHCPd en gebruiken hem zonder zeuren. Het IS gebeurt en het kostte me bar weinig inspanning om het na te bootsen. (FloppyFW is een voorbeeld waar dat kan gebeuren wanneer eth0=internet, eth1=netwerk).

• pierre-oord
LionO schreef op 16 november 2003 @ 13:15:
Jij moet in jouw geval de parameters opgeven op de Linux boot-prompt (en zodra ze werken overnemen in lilo.conf).

De parameters die jij nodig hebt zijn:
ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1
(ether=0,0,eth0 werkt waarschijnlijk ook voor de 1e PCI kaart)

dus bijv (op de boot-prompt bij het opstarten):
code:
1
boot: linux ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1

Als dit naar behoren werkt kun je je lilo.conf aanpassen, hier moet dan de regel:
code:
1
append="ether=15,0,eth0 ether=5,0x300,eth1"

in komen te staan bij de image die opstart wordt.
Daarna moet je als "root":
code:
1
lilo -v

typen om ervoor te zorgen dat de nieuwe wijzigingen in je lilo.conf daadwerkelijk toegepast worden.

Succes ! Als er nog problemen zijn dan horen we het wel weer...

Zie "Linux Ethernet-HowTo", "Linux Bootprompt-HowTo" en "man lilo.conf" voor meer informatie (howto's staan op je PC of op het Internet)

PS.
Waarom vindt jij het logisch dat eerst de Internet adapter ingesteld wordt ?
Dat is namelijk erg onhandig (beetje onveilig). In het geval dat je 2e adapter niet initialiseerd staat de hele firewall/router open (want eth0 wordt als default gebruikt). Persoonlijk gebruik ik dus eth0=netwerk, eth1=internet.

Mmm, het werkt helaas nog niet echt... bij die instellingen die je geeft gebeurt er niks, verandert er niks. Hierna heb ik even de irq's goed gegeven, ik zag toen dat je wat randoms had genomen. Weer niks; eth0 start nu op met 3com zoals eerst, en daarna een SIOCSIFFLAGS: Device or resource busy melding, duurt ff, en later niks :(

[me] pierre-oord gaat maar kernel compileren... zonder ethernet kaarten. Ik moet ook even met modules om leren gaan, zodat ik eenvoudig die straks kan installeren, en ook kan verwijderen; ik op de HCC dagen wel ff wat nieuwe kaartjes scoren (in een grabbelbak wat 3com 10/100 905 pakken, of liever nieuw realtek 3129 kaartjes? ; die 3coms hebben toch ook ondersteuning). Ik ga wel ff googlen, hebben jullie nog handige links hoe modules werken?

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Wanneer je dhcpd opstart met ./dhcpd [ethX] dan draait hij alleen op die betreffende netwerkkaart...

[ Voor 3% gewijzigd door x-force op 16-11-2003 14:04 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• LionO
Vindt je het erg om de output van DMESG te posten (alleen het blok waarin eth0 en eth1 vermeld staan) ?

Want deze oplosssing is de enige echte voor het probleem (uiteraard hercompilen als modules werkt ook en is zeer makkelijk)
Zie daarvoor de "Linux kernel howto", maar daar ga ik geen ondersteuning over geven (te hardware specifiek en veel nieuwe leuke problemen).

Maar heb je zelf je kernel al eens opnieuw gebakken voor deze doos ? Dus weet je 100% zeker dat ze in de kernel staan en niet stiekum als module geladen zijn ?

Je kunt dit achterhalen door als root: "lsmod" in te typen (je zou daar modules ala "3c***" en "rtk*****" moeten zien als het toch modules zijn. (of post output)

ps verwijzinkje naar m'n eerste oplossing staat op http://www.ibiblio.org/mdw/HOWTO/Ethernet-HOWTO-2.html#ss2.4

[ Voor 12% gewijzigd door LionO op 16-11-2003 14:16 ]

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Je kan je netwerk devices een willekeurige naam geven, zolang je maar voor dat het netwerk omhoog gebracht wordt je in de bootscripts met het tooltje "nameif" aan de hand van het MAC-adres de naam aanpast.

Makkelijk, simpel, precies wat je zoekt.

Het zit in het "net-tools" pakket.

• pierre-oord
Hij staat nu te compileren, ik ga wel modules doen, klinkt toch wel makkelijk, ik heb ze nu als M module aangevinkt dus. Hij is nu aan het compileren, met netwerkkaarten als module. Ik zie net reply van Freak_NL, ik zal daar zeker even naar kijken als het nog niet lukt.

Voor jullie nog ff de ouput van DMESG (die kende ik nog geeneens), geen kort lijstje :P :
code:
1
2
3
4
5
l>>>>Linux router 2.4.22 #1 Sat Nov 15 22:30:05 CET 2003 i586 unknown

eth0: Setting 3c5x9/3c5x9B half-duplex mode if_port: 0, sw_info: 1321
eth0: Setting Rx mode to 1 addresses.
eth1: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.

edit: layout wordt er niet beter op hier :S :/ maar jullie kunnen iig regelnummers noemen, scheelt typwerk :)

edit:
nu ik toch bezig ben, meteen ff ipconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
router:~# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:A0:24:2E:3B:86
          inet addr:10.0.0.1  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.0.0.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:73 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:17 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:8249 (8.0 KiB)  TX bytes:1578 (1.5 KiB)
          Interrupt:11 Base address:0x300

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:02:44:1F:EC:02
          inet addr:192.168.0.50  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:238 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:226 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:25575 (24.9 KiB)  TX bytes:28950 (28.2 KiB)
          Interrupt:10

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:560 (560.0 b)  TX bytes:560 (560.0 b)

router:~#

Voor jullie vragen waarom eth1 een intern adres heeft: omdat die nu via m'n windows router verbinding maakt ;)

[ Voor 150% gewijzigd door pierre-oord op 16-11-2003 14:56 ]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:43
eth0->eth1 en eth1->eth0 maken in de scripts wat je wilt gebruiken is veel makkelijker dan je hele config (met knutselen) omgooien. Ok, is misschien logischer (afhankelijk hoe je kijkt) maar wat maakt het uit. :?
En als je het zo belangrijk vind dan compileer je een nieuwe kernel. Zo niet dan is het blijkbaar niet zo erg belangrijk. Die scriptjes veranderen kost je maximaal 5 minuten. Hoe lang ben je nu bezig?

(no offence O-) )

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• pierre-oord
Gondor schreef op 16 november 2003 @ 14:40:
eth0->eth1 en eth1->eth0 maken in de scripts wat je wilt gebruiken is veel makkelijker dan je hele config (met knutselen) omgooien. Ok, is misschien logischer (afhankelijk hoe je kijkt) maar wat maakt het uit. :?
En als je het zo belangrijk vind dan compileer je een nieuwe kernel. Zo niet dan is het blijkbaar niet zo erg belangrijk. Die scriptjes veranderen kost je maximaal 5 minuten. Hoe lang ben je nu bezig?

(no offence O-) )
Op de een of andere manier lukt het me neit te onthouden dat internet nr. 1 is, ik heb al heel wat last daarmee gehad, /me waarom werkt dat *#$ ding niet /me ow wacht ff, dat moet zijn eth0

Ik ben nu kernel aan het compileren, kan ik mooi nog ff wat doen voor school, ff 90 min wachten :S ....

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zou je zoals LionO al vroeg, /alleen/ de regels met ethX van je dmesg willen posten, en niet deze ontzettende hoop informatie die voor dit geval niet echt interessant is? (en msn-(ik neem ten minste aan dat het msn is)-smileys als :S werken hier niet hoor)

[ Voor 13% gewijzigd door blaataaps op 16-11-2003 14:45 ]

• pierre-oord
blaataaps schreef op 16 november 2003 @ 14:44:
[...]

Zou je zoals LionO al vroeg, /alleen/ de regels met ethX van je dmesg willen posten, en niet deze ontzettende hoop informatie die voor dit geval niet echt interessant is? (en msn-(ik neem ten minste aan dat het msn is)-smileys als :S werken hier niet hoor)
1) Ik las z'n bericht niet goed, fixed
2) Smilie: In mijn email programma komen ook geen smilies voor, als ik :) ofzo typ, is dat echt belangrijk? De smilie die met :S overeenkomt is denk ik :/ hier... zal ik is een nieuwe smilie maken voor jullie? :Y)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Japie_17 schreef op 16 november 2003 @ 12:59:
In dat geval kan ik heel kort en bondig wezen : Het is niet mogelijk. In 2.6 kun je een nic een aliasnaam geven, in 2.4 niet. Je kan eens een poging wagen of nameif het in recente 2.4 kernels ook doet, in dat geval kun je in iptables met de aliasnaam werken.

[ Voor 16% gewijzigd door igmar op 16-11-2003 15:18 ]

• pierre-oord
igmar schreef op 16 november 2003 @ 15:15:
[...]

In dat geval kan ik heel kort en bondig wezen : Het is niet mogelijk. In 2.6 kun je een nic een aliasnaam geven, in 2.4 niet. Je kan eens een poging wagen of nameif het in recente 2.4 kernels ook doet, in dat geval kun je in iptables met de aliasnaam werken.
Na gewoon (onder compileren kernel andere console) uitvoeren "nameif" krijg ik melding: opening configuration file /etc/mactab: No such file or directory.

Dus... iets met MAC nogwat is niet fijn. Na apt-cache search nameif - kreeg ik dit: net-tools - The NET-3 networking toolkit.

Heb ik daar nog wat aan?
Nou ja, ik ga wel gewoon de module weg doen anders.

Nog even een vraag daarover:
Ik heb nu:
1x realtek 3129d (geloof ik, die bekende 10/100)
1x 3com 509b (ook bekend)

Straks wil ik 2x realtek 3129 kaart erin zetten. Kan ik dan eenvoudig de 3com module eruit slopen, en dat 1 module dan voor 2 kaartjes werkt? Dan maakt het verder ook niet meer uit welke kaart welk eth nummer is, dan kan ik gewoon kabels verwisselen. Dit is dus voor over paar weken. Misschien heeft iemand een super linkje waarin dit staat, anders dan pak ik zelf google nogmaals eens :)

• LionO
Ik begin nu toch nieuwsgierig te worden naar de uitvoer van "lsmod". Kun je die effe posten ?
Of laat je het probleem gewoon varen en ga je definitief voor de modules oplossing ?

• pierre-oord
Ik ga voor de module oplossing, maar je kunt natuurlijk lsmod krijgen, op een voorwaarde: Je verteld mij waarom m'n 3com module wel kan worden geladen (in het config bestand en met modprobe) maar waarom er geen rtl8139 kan worden geladen; waar haal ik zo'n module, en waar zet ik hem? Zie ook niks @ google, tenminste niet in de eerste 3 pagina's.

Als je niet aan de voorwaarde voldoet, doe dan even je ogen dicht bij de volgende tekst:
code:
1
En hier wilde ik een copy paste doen met putty :S

;( ik hda je graag paste gegeven, alleen is het de realtek die niet werkt, en die hangt aan het interne netwerk :(

edit:
bij LSmod staat nu dus alleen de 3c509 module. Die heb ik nooit geinstalleert op het systeem, ik begrijp dus ook niet waarom die er wel op staat en de realtek niet, vreemd. Verder, in het bestand /etc/modules staan de volgende modules nu. (Ik heb dus al die nieuwe kernel geinstalleerd he, zonder netwerk drivers!):
unix (lijkt met lsmod niet te zijn geladen, wat is dit?)
af_packet (zie ik een foutmelding onder booten van, wat doet dit?
rtl8139 (werkt dus niet)
3c509 (zelf toegevoegd, wel aangevinkt bij kernel maar ach)

edit:
woei, volgens mij gaat het lukken en heeft de make menuconfig ding een fout gemaakt met de module; ik lees net in een topic op GoT over de 8139too module, en die staat erop :D

Staan standaard altijd alle beschikbare modules geinstalleert op een PC eigenlijk?

Ik ga even configs bijwerken :)

[ Voor 44% gewijzigd door pierre-oord op 16-11-2003 16:14 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
de module voor een realtek 8139 heet 8139too, ik geloof ten minste dat dat je vraag was. Zie ook het menu'tje over support voor netwerkkaarten bij make menuconfig van je kernel.

• pierre-oord
blaataaps schreef op 16 november 2003 @ 16:07:
de module voor een realtek 8139 heet 8139too, ik geloof ten minste dat dat je vraag was. Zie ook het menu'tje over support voor netwerkkaarten bij make menuconfig van je kernel.
lol, daar kwam ik net achter ja, maar alsnog bedankt hoor :)

Dat menutje ben ik niet tegengekomen, of je bedoelt het menu waar je gewoon netwerkkaarten kan installeren; daar ik heb gekozen voor de 8139 als module met de M toets, en die zette dus standaard de driver verkeerd.

edit:
weet je misschien ook wat unix en af_packet is?

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 16-11-2003 16:16 ]

• LionO
Er vanuit gaande dat je naar eigen zeggen weinig verstand hebt van de Linux kernel is de kans aanwezig dat de kernel die je nu gebruikt nog steeds de originele is. Een kernel moet je namelijk apart installeren (copieer een bepaalt bestandje (bzImage of zo) naar /boot, pas lilo.conf aan, draai lilo en herstart het systeem).

Vandaar.

De af_packet module is (volgens mij) het onderdeel dat het RAW protocol implementeerd/beheerd voor TCP/IP.

de driver voor realtek 8139 heet "8139cp" of "8139too" en staat bij Debian in /lib/modules/[kernel-versie hiero]/kernel/drivers/net

• pierre-oord
LionO schreef op 16 november 2003 @ 16:18:
Er vanuit gaande dat je naar eigen zeggen weinig verstand hebt van de Linux kernel is de kans aanwezig dat de kernel die je nu gebruikt nog steeds de originele is. Een kernel moet je namelijk apart installeren (copieer een bepaalt bestandje (bzImage of zo) naar /boot, pas lilo.conf aan, draai lilo en herstart het systeem).

Vandaar.

De af_packet module is (volgens mij) het onderdeel dat het RAW protocol implementeerd/beheerd voor TCP/IP.

de driver voor realtek 8139 heet "8139cp" of "8139too" en staat bij Debian in /lib/modules/[kernel-versie hiero]/kernel/drivers/net
ow, kernel installeren lukt wel hoor, heb ik al paar keer gedaan :) ik doe het door eerst de kernel te downloaden (22 met een progje wget, liet m'n "hulp" me zien, die is ook stabiel genoeg, eerst deed ik steeds 2.4.18), Dan doe ik "make clean" dan "make menuconfig" en stel ik alles in. Dan opslaan onder een eigen naam en bewaren voor later. Dan "make-kpkg kernel-image" en daarna "dpkg -i kernel-image-2.4.18_10.00.Custom_i386.deb". Als dit de eerste keer is na installatie pas ik lilo.conf aan met een prompt en wachttijd, als er iets mis is heb ik oude kernel nog, waarna ik "lilo" uitvoer.

Goed toch?

Die af_packet ga ik niet missen dus. Misschien nog een achterblijfsel van een van m'n eerdere installatie pogingen :X

Weet je waar unix voor dient? Anders zou ik misschien allebei die dingen uit het opstarten kunnen halen, toch overbodig :P

Bedankt allemaal hoor, alles loopt nu goed, et0=internet :Y) _/-\o_ _/-\o_

Pagina: 1