USB harddisk: Wat kan dat allemaal

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op mijn stage-plek loopt het plan om misschien een USB harddisk aanteschaven om die te gebruiken om snel en simpel werkstations te kunnen ghosten.

Maar toch blijven een paar vragen.

- Werk een USB harddisk van elk merk hetzelfde. Of heeft iederen fabrikant zijn eigen standaart
- Is een USB harddisk bootable¿
- Is een USB harddisk in DOS (dus geen box) aanspreekbaar
- Wat is de snelheid (een ghost image is rond de 200 a 300 meg)

En wat voor na- en voordelen zitten er aan een USB harddisk

AKA Rinkel weblog

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hoe wil jij USB aansturen vanuit dos zodat je kunt ghosten ?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op donderdag 07 december 2000 12:23 schreef Capoeiristas het volgende:
Windows draait toch ook onder DOS :?

AKA Rinkel weblog

• Dezjay
  • Laatst online: 19-08 15:16
denk dat je dan beters een paralelle kunt nemen... die zijn der ook volgens mij

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op donderdag 07 december 2000 15:08 schreef Dezjay het volgende:
denk dat je dan beters een paralelle kunt nemen... die zijn der ook volgens mij
Dat plan was er ook.. Maar parallel is weer te traag..

Je wilt graag zo snel mogelijk een lokaal ghosten.

Met parallel weet je zeker dat je er een dagje voor uit kunt trekken. USB is rond de 1,2 MB de seconde.. En parallel is 6 MB per minuut. Dus rond de 100 KB per seconde

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

je kunt via een netwerk ook ghosten, en wel alle computers in 1 keer ! dat hebben ze bij ons op school. ghost multicast heet het. het is wel redelijk duur geloof ik...

Verwijderd

USB en DOS dat bijt gigantisch. M.a.w.: ze bestaan amper.

Ik heb ooit drivers voor USB onder DOS gezien, die moest je nog kopen ook.....
En hoe de werkzaamheid van die drivers is........ wie het weet mag het zeggen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
huisgenoot van me heeft een dynalink USB-harddisk kastje gekocht waar die z'n overgebleven noodboek-harddisk in kwijt kon ... probleempje alleen met de drivers ... zover ik weet nog niet aan de praat gekregen onder zowel win98 als win2000 ... wel op een mac ....

en onder dos hebbie er niet veel aan nee ...
(er even vanuitgaande dat je geen dos-boxje bedoelt)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 16:57
Wat je wel kan proberen is met een bootfloppy en linux?? Misschien dat dat wel werkt? USB hd's onder linux?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ach, Nu weet ik nog drie keer niets

AKA Rinkel weblog

• [BoSS]
  • Laatst online: 07:13

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik weet niet of het werkt, maar in principe werkt je USB Keyboard of Muis ook (als legacy device) in DOS, dus zou een harddisk ook wel moeten kunnen werken. Weet alleen niet of je BIOS er ondersteuning voor heeft (is nodig voor een legacy device) maar in ieder geval is USB aansturing onder DOS (bij bepaalde apparaten, weet dus niet of een harddisk daar ook onder valt) helemaal geen probleem...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• AInside
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

AInside

Animal Inside

Ik denk dat het wel mogelijk is onder DOS, alleen zal het booten van USB voor zover bij mij bekend niet mogelijk zijn. Wat ik op mijn voormalige werkplek met ghost deed was of op netwerk installeren mbv een bootfloppy, of op andere plek booten van floppy, en dan de ghost image op backpack cd-rom :Z , maarja, dan zit je toch weer met dat trage... Je zult dus iig drivers moeten vinden voor de HD onder DOS

Verwijderd

Ik raad je die usb hd gewoon af. Dos kan namelijk standaard niet overweg met usb apparaten. Of je moet zitten kutten met drivers. Als je image maar 200-300 mb is, waarom zet je deze niet gewoon op cd. Ik ga ervan uit dat elk systeem over een cdrom drive beschikt. Je maakt de cd gewoon bootable. En je zet zo de image erop. Is goedkoper, en sneller dan elke usb hd.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Die PC's hangen toch aan een netwerk???????
Je bouwt een ghostserver, maakt een bootflop die de DOS drivers van de netwerkkaart laadt, logt in op de ghostserver en zet de image terug. Klaar is kees! Zo simpel als wat en je hoeft allen met een paar floppy's rond te lopen (Om er een aantal tegelijk te doen).

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• sharkzor
  • Laatst online: 19-08 14:18
in mijn bios staat alleen booten vanaf een usb zip. geen ander usb device. zou je kunnen doen, een zip 250 kopen en eventueel die images met ghost opsplitsen. echt snel gaat dit niet, want usb haalt max iets van 1mb/s. het zou ook via een cdrom kunnen, of via een netwerk.

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 18:51 schreef wizardxx het volgende:
Ik raad je die usb hd gewoon af. Dos kan namelijk standaard niet overweg met usb apparaten. Of je moet zitten kutten met drivers. Als je image maar 200-300 mb is, waarom zet je deze niet gewoon op cd. Ik ga ervan uit dat elk systeem over een cdrom drive beschikt. Je maakt de cd gewoon bootable. En je zet zo de image erop. Is goedkoper, en sneller dan elke usb hd.
Jij wilt geen CDROM op een school.. Die dingen worden gedisabled en voor de geluidskaarten worden niets eens de drivers geinstalt.

De systemen worden alleen voor office en BIT gebruikt

• Capo
  • Niet online
Nou of ghosten via netwerk.
Netwerk onder dos werkt goed en met bootflop doe je wonderen. Als alle systemen zelfde specificaties hebben is het helemaal mooi.

Of via Cd-rom.

Of via parallele harddisk.
Pagina: 1