[ADSL] ADSL router is geen 'echte' router?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 12:43
Bij ons in de omgeving komt binnenkort ADSL, ik ben nu benieuwd naar hoe ik
thuis mijn netwerk moet gaan maken. Ik heb 3 computers en 1 laptop.

De provider had het over een e-tech ADSL Router (http://www.e-tech.nu/Product_Detail/1031/E)
maar toen ik doorvroeg bleek dat je daarmee geen directe verbinding hebt
tussen de aangesloten computers (LAN)
Dat ding schijnt alleen het internet te delen.

Bij Funprice vertelde ze mijn ongeveer hetzelfde verhaal, het moet wel kunnen maar
het schijnt heel lastig te zijn om het te laten werken?
Ik kreeg het advies om overal dan maar een ethernet kaart erbij in te douwen en in de laptop
zo'n pcm kaartje. Dit vind ik niet echt een oplossing.

Een andere oplossing was een aparte ethernet modem te kopen plus een losse router.
Dit wordt alleen weer een dure oplossing omdat die losse modems duur zijn.

Ik vind het raar allemaal, het is toch een modem en router ineen? Dan zouden die dingen toch
ook als een losstaande router moeten fungeren?

Ik heb nog naar andere merken gekeken maar ik weet niet of het met andere wel mogelijk is.
(Draytek, sweex, trust)
Ik heb ook geen idee waarop ik dan moet letten.

o ja: wat is eigenlijk het verschil tussen "annex-a" en "annex-b"?

Verwijderd

annex A is over analoge tel lijn en annex B isdn

Verwijderd

ik heb zelf één van sweex die werkt perfect
ik heb geen losse modem nodig

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 10:21
Ik heb zelf die E-tech ADSl Router. Het apparaat werkt perfect.
Het is een router + in gebouwde ADSL Modem. (+4 switch poorten)
Dus je kunt je ADSL lijntje erzo op aansluiten. En je hebt het internet gedeeld.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Ik zelf heb gewoon zo'n (enkele) Thompson adsl ethernet modem (510i)
De andere duurde versie heeft 4 aansluitingen zitten. Maar de software in beide versies is gelijk.

Ik heb dus het volgende gedaan vanaf het modem (zit router en dhcp in), gaat ik naar mijn switch, en vanaf de switch naar de verschillende computers.
Zo heb ik dus mijn internet gedeeld en heb ik ook mijn gewone thuis netwerk tot mijn beschikking.

Groetjes Mikie

---------------------------------------------------------------------------------------
Ik snap het wel , alleen begrijpen doe ik het nog niet 8)7
---------------------------------------------------------------------------------------

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik weet niet wat ze je daar hebben wijsgemaakt, maar dat ding is een ADSL router+switch in 1. Je kan dus 4 pc's eraan hangen, die elkaar gewoon kunnen zien, en via de router naar buiten kunnen via een aangesloten ADSL modem. Je hebt dus nog wel je ADSL modem nodig.
Om 4 PC's aan te sluiten is het volgende plaatje belangrijk:

ADSL modem ---> Router ---> Switch.

Er zijn diverse combinaties van bovenstaande apparaten mogelijk. Modem + router + switch in 1, of router + switch, zoals jij beschreef.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Microkid schreef op 16 november 2003 @ 11:17:

ADSL modem ---> Router ---> Switch. .
ik weet niet waarom ADSL modem ervoor?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 11:23:
[...]

ik weet niet waarom ADSL modem ervoor?
Hoe wil je anders je ADSL signaal omzetten naar Ethernet? ADSL komt gewoon binnen over je telefoonlijn en moet er uit gefilterd worden. Dit wordt door een ADSL modem gedaan, die je vaak van de ADSL provider krijgt/koopt. Er gaat een telefoonlijntje in, en er komt Ethernet uit. En dat kan je dan via een router/switch door de rest van je huis verdelen.

Kijk ook even hier over alle ADSL vragen: Internet & Telefonie - policy en FAQ

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 16-11-2003 11:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

je kan ook het standaard Alcatel adsl modem "patchen" zodat hij als router fungeerd. Dat werkt uitstekend. http://download.com.com/3000-2155-10147360.html

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• MisterE
The_Greater schreef op 16 november 2003 @ 11:13:
Ik heb zelf die E-tech ADSl Router. Het apparaat werkt perfect.
Het is een router + in gebouwde ADSL Modem. (+4 switch poorten)
Dus je kunt je ADSL lijntje erzo op aansluiten. En je hebt het internet gedeeld.
ff voor de duidelijkheid. Dat dat intermet delen werkt geloof ik wel, maar kan je dus ook gewoon 'offline' gamen via het netwerk. Dus is het ook een losstaande router?

heb je v1 of v2?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 10:21
De router werkt met DHCP. Deze geeft adressen toe aan je computers.
Je kijgt van de E-tech router gewoon "interne ip" adressen, bv 10.0.0.8.
Verder krijg je van de DHCP ook nog een gateway mee. Dat is ip adres van je router.
Dat is nodig voor internet.

Dus je kunt er rustig over het netwerk gamen. En ik heb v2.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 23:51

Swerfer

Hmm...

Microkid schreef op 16 november 2003 @ 11:17:
Ik weet niet wat ze je daar hebben wijsgemaakt, maar dat ding is een ADSL router+switch in 1. Je kan dus 4 pc's eraan hangen, die elkaar gewoon kunnen zien, en via de router naar buiten kunnen via een aangesloten ADSL modem. Je hebt dus nog wel je ADSL modem nodig.
Om 4 PC's aan te sluiten is het volgende plaatje belangrijk:

ADSL modem ---> Router ---> Switch.

Er zijn diverse combinaties van bovenstaande apparaten mogelijk. Modem + router + switch in 1, of router + switch, zoals jij beschreef.
Er zit een adsl modem ingebouwd in dat apparaat. Je hebt dus verder niks nodig behalve een adsl provider...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• MisterE
Ik zit er nou toch over te denken deze e-tech te gaan halen.

Nou heb ik nog een vraag over hoe mensen bijhouden hoeveel ze gedownload hebben?

Bij mijn provider hanteerd een download limiet van 10 gig en deze verbinding ga ik
dus delen met de rest van de familie. Nou wil ik dus op één of andere manier bijhouden
hoeveel gedownload is aangezien de provider (nog) geen mogelijkheid heeft om dit online op te vragen.

Het makkelijkst zou 1 computer zijn waar al het verkeer langskomt en die alles registreerd
maar dan moet deze pc constant aan staan en daar heb ik weinig zin in.
Dus alle pc's komen rechtstreeks aan de adsl router.

Nou vraag ik me dus af of de adsl router een "logger" intern heeft. Oftwel kan
ik via de config terugvinden hoeveel er gedownload is (per maand). Deze logger moet dus niet
het locale netwerkverkeer erbij op gaan tellen.

Ik zat zelf ook te denken aan DU-meters te installeren op elke computer die aangesloten zit op
de adsl router. Ik kwam er al snel achter dat DU-Meter het internetverkeer en het netwerkverkeer bij elkaar opteld dus aan die heb ik al niets. Later vond ik BWMeter (http://www.desksoft.com/)
deze maakt wel verschil tussen beide.
Het probleem is dan nog steeds dat ik dan nog steeds geen "totaalplaatje" heb omdat ik niet weet
hoeveel mijn broer gedownload heeft. Ik heb geen programma kunnen vinden die kan synchroniseren met
andere computers. Ik had gehoopt dat er tools waren die zodra iemand zijn pc aanzet dat ie dan gaat opvragen hoeveel er daar is gedownload zodat ik mijn totaalplaatje compleet krijg.
Ik heb dit idee wel voorgesteld aan een aantal makers van soortgelijke tools maar ik vrees dat ze dat
niet gaan implementeren.

Ik hoop dus dat iemand een goede oplossing voor me weet?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:36

Floor-is

5.2

Voor zover ik weet zit er in de Thompsons wel een dergelijke functie. De speedtouch 510i (met 4 poorten) zou dan een goede oplossing voor je zijn. :)

(10GB is wel vrij weinig niet?)

Bericht hierboven

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 18:28

Korakal

Up up up!

Klopt, de ST510 heeft een statusvenster voor down&uploadverkeer:

Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/ST510status.jpg

Overigens kun je ook op zoek gaan naar een apparaat met SNMP-functie; je kunt dan met SNMP monitor software je modem-statistieken uitlezen in een wat geavanceerdere vorm. Kijk bijvoorbeeld eens bij Draytek, die hebben een aantal apparaten die SNMP ondersteunen.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

hier gebruiken wij ook deze etech router, en bestandsdeling etc. over lan werkt perfect hoor. deze router gebruiken wij al meer dan een jaar :)

[Signature]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 18:28

Korakal

Up up up!

Mmm dat is dan weer het gevaar van een oud topic hè; mensen gaan de oorspronkelijke vraag beantwoorden terwijl het topic alleen maar met een nieuwe vraag is gekickt.
Overigens is ook deze vraag beantwoord, dus doe ik 'm voor de zekerheid maar dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.