Ext. Harde schijf doet vaag.

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Mijn systeem: Laptop, win XP Pro, AMD Athlon 1800+, 256 MB ram, 20 gb hd.

Ik heb een maandje geleden een externe harde schijf gekocht. Maxtor 80 gb. Deze harde schijf zit aangesloten op een firewire PCMCIA kaartje

Even terug had ik nog win XP Home edition. Na een tijdje begon de harde schijf vaag te doen, er kwam zo'n geel teksballonnetje onderin met daarin: "Uitgestelde Schrijfbewerkingen zijn mislukt" en dan "De gegevens zijn verloren gegaan. deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding".

Dus ik heb nu Win XP pro geinstalleerd, maar nog steeds heb ik dezelfde foutmelding :( .

Ik heb ook de search al gebruikt. Inderdaad, meerdere mensen hadden dit probleem, maar ik heb bij geen van de topics een oplossing gezien.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Windows cached heel veel dingen. Heel veel dingen worden eerst in het geheugen opgeslagen en dan later pas op schijf gezet (write-behind caching).

In win98 kan je dit soort grappen eenvoudig uitschakelen maar hoe dit zit bij WinXP-Pro weet ik niet (want die heb ik niet).

Firewire apparaten mogen en kunnen direct losgekoppeld worden. Mogelijk dat na een tijdje de schijf zich (ongewenst) even loskoppelt en als windows op dit moment zijn cache-gegevens op je schijf probeert te zetten, dan gaat het fout. Je programma waarmee je iets bewaarde is al lang in de veronderstelling dat je data bewaard is, maar stiekem staat het in je cache die nog bewaard moet worden.

Probeer eens te achterhalen of :
- je je write-behind caching uit kan zetten
- je kan aangeven dat je Firewire device niet losgekoppeld moet worden (mogelijk dat zo'n optie ergens zit, maar hij kan ook ontbreken.)

Ik heb nog iets gevonden : misschien dat je er iets aan hebt :
Windows defaults to write-behind caching, holding data in a memory buffer before
writing it to disk. Disabling this function will increase your system performance by writing
data immediately to disk. To disable this function, right click on My Computer and
choose Properties, or open Control Panel and select System. Select the Hardware tab
and click the Device Manager button. Click the 'plus' sign next to Disk Drives and select
a drive. Choose Properties and uncheck 'Write Cache Enabled'.

Senile! Senile Oekaki

• Double J
Die "Write Cache Enabled" was al niet aangevinkt. Verder kan ik niks vinden over het automatisch loskoppelen van de harde schijf.

Ik heb de drivers van de HD en de PCMCIA kaart opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt ook niks.

• Double J
Schopje

• Double J
WEET ECHT NIEMAND DIT OFZO??

• Double J
En maar WEER een schop, want ik weet nog steeds niet waar het aan ligt.

• Charly B
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 08:09
Hi allemaal,

Hoewel de melding " Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! " wel aangeeft dat er al een tijd niemand meer iets hefet gedaan met het onderwerp, ben ik toch benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Ik heb nl hetzelfde probleem met mijn externe Maxtor 200GB !!!

Als je me een oplossing kunt mailen, charles@betman.nl, zou je me ontzettend helpen.

Vast dank!

Verwijderd

Charly B schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 20:02:
Hi allemaal,

Hoewel de melding " Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! " wel aangeeft dat er al een tijd niemand meer iets hefet gedaan met het onderwerp, ben ik toch benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Ik heb nl hetzelfde probleem met mijn externe Maxtor 200GB !!!

Als je me een oplossing kunt mailen, charles@betman.nl, zou je me ontzettend helpen.

Vast dank!
Ik heb het zelfde probleem bij mijn eigen computer maar ook bij de computer van een kennis van mij. Bij het overzetten van een groot bestand of groot aantal bestanden of na een lange tijd geen activiteit komt plots dat driehoekje met het uitroepteken en de welbekende waarschuwing te voorschijn. En de externe HD valt vervolgens weg en is niet meer aanroepbaar totdat je hem opnieuw aanzet of de computer herstart. Bij mij gaat het om een Maxtor 250 GB extern en bij mijn kennis gaat het ook om ik meen Maxtor HD's maar het lijkt me niet specifiek een probleem van Maxtor. Het doet het zowel met aansluiting op USB2 als op Firewire.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

* Vilenin steekt hand op

Zelfde probleem hier. Ook geen oplossing maar wel een toevoeging. Op mijn disk zitten behalve een firewire-interface ook twee USB-poorten. Als ik de disk over USB met mijn laptop laat praten is er niets aan de hand.

Misschien haalt de externe drive-houder de data sneller binnen dan dat de schijf kan schrijven..? Ik weet niet of je de snelheid van firewire kan beperken, maar misschien is het een aanknopingspunt.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Hallo allen,

ik had hetzelfde probleem met een externe firewire kast. Als je deze fout krijgt is je data op de schijf corrupt. Wat het meestal is is dat de firewire driver ( eigenlijk de firmware in de Firewire chip ) meldt aan het OS ( XP vooral) dat er meer dan 128 Kilobyte in 1 blok getransporteerd kan worden. Dit kan bij Firewire helemaal niet. Bij grote copieer acties (meestal grote bestanden) maakt het OS hier wel gebruik van. Resultaat : Corruptie.

Bij mij was de corruptie zodanig dat ik de schijf moest herformateren.

Hoe kom je erachter of je er last van hebt :

http://www.bustrace.com/products/delayedwrite.htm

Ze hebben een tooltje waarmee je kunt kijken of de firewire driver aangeeft meer dan 131072 Bytes per blok te kunnen transporteren:
http://www.bustrace.com/downloads/1394Test.exe

Als je een groter getal vindt, dan is dat vrijwel zeker het probleem.

Mogelijke oplossingen :
- Proberen voor je firewire kaart een nieuwere firmware te krijgen.
- Deze tussendriver te instaleren ( heb ik gedaan, werkt prima ) : http://member.newsguy.com/~siccos
- Of USB2 gebruiken

Overigens heeft het niets met caching te maken, hoogstens dat het cachingsysteem besluit grote blokken te gaan schrijven.

Succes ermee

Verwijderd

Nog even een kleine aanpassing :

De link naar het tooltje is niet het tooltje dat ik beschrijf. Dit is de juise link :

http://member.newsguy.com/~siccos/files/IOCTL.zip

Excuses voor het ongemak.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Wat mij dus wel opvalt is dat het lijkt of het, in mijn geval, het een XP omgeving is die problemen geeft.

Tot nu toe; mijn firewire-drive werkt prima: in een Dos-omgeving (Iomega-driver), Red-Hat 9.2 en ook op een iMac met OS-X. In het XP systeem en in het Red-Hat systeem zit dezelfde firewire-kaart (Western Digital)

Heb op het XP systeem 1394test gedraaid en die gaf geen foutmelding (maakt het dus nog wat lastiger).

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
Heb ook het probleem met een WD 250 Gb harde schijf in combinatie met een FireWire externe behuizing. Deze behuizing is gelukkig ook uitgevoerd met een USB 2.0 aansluiting, zodat ik deze voorlopig kan gebruiken, De FireWire controller is een Prolific PL-3507 chipset. Ik heb die zgn. tussendriver geinstalleerd (Max128k) maar dat heeft niet geholpen. Ben er inmiddels wel achter gekomen dat het probleem zich voornamelijk voordoet bij Windows XP SP2. Microsoft heeft het probleem erkend en een hotfix beschikbaar, maar deze is niet vrij beschikbaar (alleen met een support call). De update zal in de volgende SP opgenomen worden. Zie http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/885464

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
En voor USB 1.1/2.0? daar heb ik namelijk hetzelfde probleem... k dacht dat het te weinig stroom was (2,5 inch heeft geen externe adapter) maar als mensen dit met een externe voeding ook hebben =\

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
Ik heb een externe voeding van de externe behuizing (Vantec) en met USB 2.0 geen enkel probleem. De harde schijf en externe behuizing heb ik apart gekocht, zie http://tweakers.net/productsurvey/92331
Pagina: 1