per ongeluk rm -fr in root (/) directory.

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Goed, ik kan mezelf wel 20x door me kop schieten, maar ik heb een uh, klein foutje gemaakt? 8)7.

Ok het volgende is gebeurd:

In de root directory (niet de homedir van root maar de "/" root heb ik perongeluk
rm -fr ingetypd en ben vergeten een te verwijderen directory naam erachter te typen. Volgende moment waren de meeste belangrijke dirs en bestanden (zoals user dirs, waaronder root) verwijderd.

Het is een wonder dat mijn internet en samba nog werken, maar ik kan niet meer inloggen. Bij mijn inlogscherm staat dit:

<naam> login: oops() involked from gpm.c(164) /dev/tty0: No such file or directory

Ik kan dus onmogelijk nog inloggen.

Uhm... hulpkreet?

Signature

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

gaat niet lukken, /etc/passwd is weg, en dan houdt het snel op

en zeker /dev/* is weg zoals je ziet, waardoor je waarschijnlijk niet meer op die bak komt.

[ Voor 45% gewijzigd door Emmeau op 16-11-2003 04:27 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

:w

Dan ben je flink gezien, ik zou er niet op rekenen dat je deze install ooit nog aan het werk krijgt. Als er verder niks belangrijks op die schijf stond kan je 'm beter direct opnieuw installeren.

Mocht je nog zut willen redden, dan zou ik eerst als de bliksem je PC uitzetten (om te voorkomen dat er nog op je HD wordt geschreven door allerhande loggende deaemons en zo), Knoppix oid downloaden en daarvanaf booten en eens heel zorgvuldig de handleiding van debugfs door te gaan lezen. Daar zitten handige commando's in als lsdel (geeft een overzicht van verwijderde bestanden) en dump (of was het cat), waarmee je dan bestanden naar een ander schijfje kan recoveren.

Overigens kan je je volgens mij maar één keer voor je kop schieten. En dat zou ik, to begin with, maar niet doen :> Sterkte!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Kabbelend watertje

Als je nog data van die HD wil redden kun je het beste op een nieuwe HD Linux installeren (neem tenminste aan dat het om Linux gaat) en dan je oude HD mounten.

Signatures zijn voor boomers.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39

BoAC

Memento mori

Je kan natuurlijk booten met een knoppix-cd en dan /dev nodes aanmaken.
Wat was trouwens het file-system? Ext2 is wel te recoveren met tools hoewel je de bestands namen wel kwijt bent (was mijn ervaring met recoveren van Ext2 :( )

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Nou ja heb ondertussen mijn Linux maar opnieuw geinstalled, want ik kon er dus totaal niks meer mee. Hele OS foetsie. Maar goed. Van je fouten leer je he ;).

[ Voor 29% gewijzigd door MrMartinH op 17-11-2003 20:09 ]

Signature

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

NukeZz schreef op 17 november 2003 @ 20:08:
Hele OS foetsie. Maar goed. Van je fouten leer je he ;).
Psies :) Die tip van debugfs kon ik ook alleen maar geven omdat ik vorige week mijn kernel per ongeluk een beetje had weggegooid ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Ryceck
  • Laatst online: 26-04 09:23

Ryceck

Constants and Variables

offtopic:
Nothing personal maarrruuhh.,..... bwahahahahah :+
Sorry..... :)

Issuh niet slim gedaan van je maar ik zou doen wat de rest hier ook aangeeft:
Knoppix downloaden en daarmee recoveren wat er te recoveren valt, je zal toch opnieuw moeten installen.
Vergelijk dit ff met een "deltree *" op je c:\ (net zo slim, en ook niet goed :))

[ Voor 6% gewijzigd door Ryceck op 18-11-2003 08:37 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Dat komt 'r van als je teveel als root werkt he... ;)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 09:38:
Dat komt 'r van als je teveel als root werkt he... ;)
Hoezo teveel? Sommige acties kunnen toch niet anders zoals een dir weggooien met root-only rechten?
Je moet wel 2/3x kijken wat je doet voor je Entered :P :D

[ Voor 12% gewijzigd door BoAC op 18-11-2003 09:45 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
tip voor in je .bashrc (als root) of .bash_profile (als user):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# DIR Colors:
export LS_OPTIONS='--color=auto'
eval `dircolors`
alias ls='ls $LS_OPTIONS'
alias ll='ls $LS_OPTIONS -l'
alias l='ls $LS_OPTIONS -lA'

# Alias die om bevestiging vraagt bij rm/cp/mv
alias rm='rm -i'
alias cp='cp -i'
alias mv='mv -i'

[ Voor 20% gewijzigd door mocean op 18-11-2003 10:02 ]

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

Robtimus

me Robtimus no like you

mocean schreef op 18 november 2003 @ 10:02:
tip voor in je .bashrc (als root) of .bash_profile (als user):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# DIR Colors:
export LS_OPTIONS='--color=auto'
eval `dircolors`
alias ls='ls $LS_OPTIONS'
alias ll='ls $LS_OPTIONS -l'
alias l='ls $LS_OPTIONS -lA'

# Alias die om bevestiging vraagt bij rm/cp/mv
alias rm='rm -i'
alias cp='cp -i'
alias mv='mv -i'
Maar wat is dan sterker? De -i, of de -f die de TS gebruikte? Want dit zijn 2 tegenstrijdige parameters.

Zelf net ff getest: rm -if verwijderd zonder problemen, rm -fi vraagt om toestemming. Als je deze aliassen gebruikt, dan wordt rm -rf dus rm -i -rf. De f komt later, en wint dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Robtimus op 18-11-2003 10:25 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18
Ziet er leuk uit dat scriptje, maar zoals iedereen gebruik ik ook rm -rf, en als dat de -i switch overruled..

Is er nog een andere oplossing om rm -rf toch om een bevestiging te laten vragen?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

BoAC schreef op 18 november 2003 @ 09:44:
Hoezo teveel? Sommige acties kunnen toch niet anders zoals een dir weggooien met root-only rechten?
Je moet wel 2/3x kijken wat je doet voor je Entered :P :D
Daarom als root altijd cd'en naar de directory boven degene die je weg wilt keilen en alleen relatieve padnamen gebruiken bij rm -rf. Als je niets met / begint, kan je er ook niet per ongeluk een spatie achter zetten.
Weppel schreef op 18 november 2003 @ 11:24:
Is er nog een andere oplossing om rm -rf toch om een bevestiging te laten vragen?
Dan is de hele -f switch een beetje loos. Als je dat wilt, gebruik dan gewoon -f niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Confusion op 18-11-2003 11:26 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

kun je niet rm renamen naar iets anders?

of kopieeren en dan alleen users execute rechten op rm, en dat je dan als root per se een ander commando moet gebruiken zodat je zeker 2 keer nadenkt... :)

maar ja, je moet altijd 2 keer nadenken voordat je als root iets doet :)
Ja maar ja maar rm -rf zit er in gebakken
Dan sloop je de F van je toetsenbord :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 11:37 ]

• Weppel
Confusion schreef op 18 november 2003 @ 11:25:
[...]

Daarom als root altijd cd'en naar de directory boven degene die je weg wilt keilen en alleen relatieve padnamen gebruiken bij rm -rf. Als je niets met / begint, kan je er ook niet per ongeluk een spatie achter zetten.

[...]

Dan is de hele -f switch een beetje loos. Als je dat wilt, gebruik dan gewoon -f niet.
Ja maar ja maar rm -rf zit er in gebakken ;(

• mocean
Weppel schreef op 18 november 2003 @ 11:33:
[...]

Ja maar ja maar rm -rf zit er in gebakken ;(
mmm, ik denk dat als je in de bash config zet:

alias rm='echo "rm werkt niet" '
alias rm-echt='rm -i'

Ik denk dus dat je rm wel kan vervangen door iets, bijvoorbeeld een eigens script dat altijd om bevestiging vraagt en dat rm doet.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mja, leer gewoon jezelf aan alleen de opties te gebruiken die je nodig hebt. Op school zag ik vaak studenten 'ls -alis' typen, maar wat ze nou deden met de inode en blocksize :? 8)7

Nu is het met ls allemaal niet zo ernstig, maar met rm dus wel. Gebruik alleen die -f als je hem nodig hebt, leer jezelf dat aan!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Weppel
kenneth schreef op 18 november 2003 @ 12:33:
Mja, leer gewoon jezelf aan alleen de opties te gebruiken die je nodig hebt. Op school zag ik vaak studenten 'ls -alis' typen, maar wat ze nou deden met de inode en blocksize :? 8)7

Nu is het met ls allemaal niet zo ernstig, maar met rm dus wel. Gebruik alleen die -f als je hem nodig hebt, leer jezelf dat aan!
Ik gebruik zelf altijd ls -alh (all, list, human readable). Voor mij de meest makkelijke optie.. en idd, met een simpele list heb je niet gelijk inode + blocksize nodig ;)

er is mij geleerd dat rm -rf gewoon files ECHT weghaalt.. vandaar dat ik die vanaf het begin gebruik. Als ik iets namelijk met rm weghaal, wil ik ook dat het echt weg is :) Gaanderweg heb ik toch zitten denken dat dit toch wel eens tot lastige ongelukjes kan leiden, vandaar dat ik iets zoek wat dit nu tegen gaat houden :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weppel schreef op 18 november 2003 @ 12:37:
[...]

er is mij geleerd dat rm -rf gewoon files ECHT weghaalt
Echt weghalen? In tegenstelling tot wat? Nep weghalen? ;)

• Weppel
blaataaps schreef op 18 november 2003 @ 13:03:
[...]

Echt weghalen? In tegenstelling tot wat? Nep weghalen? ;)
Echt weghalen als in: geen gezeur, jij wil die file weg hebben, gaatie ook weg :)

rm (wel gezeur):
[root@firewall root]# rm foo
rm: remove regular empty file `foo'?
[root@firewall root]#

rm -rf (geen gezeur):
[root@firewall root]# rm -rf foo
[root@firewall root]#

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weppel schreef op 18 november 2003 @ 13:28:
[...]

Echt weghalen als in: geen gezeur, jij wil die file weg hebben, gaatie ook weg :)

rm (wel gezeur):
[root@firewall root]# rm foo
[root@firewall root]#
Weet je zeker dat je niet een alias van rm naar rm -i hebt staan? rm zeurt default bij mijn weten alleen als het bestand eigenlijk read-only is.

• mocean
Weppel schreef op 18 november 2003 @ 13:28:
[...]
Jij hebt dus, zoals in het script dat er eerder staat, een alias van 'rm' naar 'rm -i' staan.
rm -rf is voor:
-r: recursive: als je een dir kiest ook alle bestanden daarin wissen
-f: force without prompting: dus ook readonly files

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:05

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Ook ik heb dit ooit een keer perongeluk gedaan, mijn redding was knoppix...

Knoppix 3.2 geboot, en klik op de hdd icons op de desktop en tot mijn verbazing waren ze automagisch leesbaar door Knoppix. Alle config files e.d gebackuped op een andere bak en een nieuwe install gedaan

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Pagina: 1