Geen beeld en geen BIOS post

Pagina: 1
Acties:

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Hierbij een vaag probleem, waarbij ik jullie mening vraag.

Op de pc van een kennis heb ik XP geinst en 128Mb mem bijgeplaatst. Op de pc stond w98 en die was gaar) Tot nu toe niets aan de hand. Tijdens de werkzaamheden geen vreemde dingen gezien.

Later die week meldt de kennis dat de pc 2 dagen goed heeft gewerkt. Nuduurt het bijna 30 min duurt voordat de pc beeld geeft en de post post doorloopt. De HDD led brand dan constant en ook gaat de HDD niet opspinnen. Dit is vreemd omdat de pc dat op het moment van de werkzaamheden geen enkele keer een probleem heeft gegeven.

De pc heb ik mee naar huis genomen om te kijken waat het probleem in zit. Hier heb ik het volgende gedaan:

1: alle kaart eruit gehaald
2: batterij herplaatst
3: bios gecleared
4: mem herplaatst
5: pci videokaart geplaats ipv. agp kaart
6: getest met andere voeding
7: CPU herplaatst
8: nieuwe mem verwijderd
9: gezocht in de GoT DB

Niets helpt echter. Omdat ik thuis zo'n BIOS post code test kaart heb, heb ik die eens geplaatst. Deze geeft alleen FF aan. Dit betekend volgens de handleiding dat de CPU geen goed contact maakt of dat je mobo gewoon gaar is.

Vreemd toch?

Heeft iemand dit eerder gezien? Zo ja wat was toen de oplossing.

De hardware is:
P3-500 (katmai) slot-1
VIA 693 based mobo
pc-100 en pc-133 mem
seagate hdu
diamond speedstar a55 videokaart
250w voeding
creative cdrom
aopen cdrw

Verwijderd

Ik gok dat de harde schijf (bijna) stuk is.
Dus ideconnector van de HDD af, posten, als ie post HDD uit bios halen en weer posten, als ie dan sneller is is de HDD (bijna) dood

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 01:04 ]

• LeNNy
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik de alle schijven, cd spelers en floppy's ook al eens had afgekoppeld. Deze hdu spint dan trouwens wel op.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

In dat geval gok ik op de Northbridge. Wellicht heeft die een optater gehad (statische electriciteit/piekspanning). Dan kunnen de gekste dingen gebeuren...

Maar meet voor alle volledigheid even de voedingsspanning met een metertje. Je bak zit wel errug vol voor 250W.

[ Voor 8% gewijzigd door Aetje op 16-11-2003 03:18 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Je 2 verschillende ram reepjes kunnen ook het probleem zijn. Trek er eens 1 uit en zie dan wat er gebeurd ?

Verwijderd

idd probeer es 300 i.p.v 250 v
beetje krap.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Reptile209

- gers -

Niet zo focussen op die voeding: als de TS alle kaarten er voor het testen uit heeft gehaald, mag dat geen punt meer zijn. Bovendien zou het eerder goed hebben gewerkt...
Als je zo ver komt met booten (wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal), probeer dan eens in navolging van Parabellum de RAM-reepjes één voor één te testen met Memtest, en daarna eens samen. Kijken of dat helpt.
Ongeveer dezelfde oplossing zou zijn om alles eens in de staat te brengen van voor de mem-upgrade. Doet 'ie het dan wel weer normaal? Zo ja: mem-reepjes vinden elkaar niet liev... :)

Zo scherp als een voetbal!

• LeNNy
Het systeem heeft gewerkt in deze configuratie. De voeding heeft er ook niets mee te maken want:

1: ik heb all apparaten er al een keer afgehaald
2: ik heb al een andere voeding geprobeerd

Wat betreft het geheugen. Dit heeft dus gewerkt. Volgens mij komt de pc nog niet eens op het punt waarbij het mem gechecked wordt. Je hoort geen gepiep uit de pc. Hij doet helemaal niets.

De post code test kaart geeft aan dat de pc in het beginstadium blijft hangen (Code FF). Alle checks moeten dan nog doorlopen worden. Het lijkt er dus op dat het mainboard gaar is.

• LeNNy
Om dit soort problemen te troubleshooten heb ik een klein kaartje die in een ISA slot moet. Dit kaartje geeft dan via een dubbelle 7 segments display een code weer.

Deze code geeft het stadium aan waarin de pc de bios post doorloopt.

De code zijn zoals dit:
http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/awpost.htm

De pc blijft al in de eerste check hangen. De pc begint namelijk met een code FF, maar eindigd er ook mee als het OS gestart wordt.
Pagina: 1