Welk programma is het best in stitchen?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 13:27
Ik heb een vraag:
Ik heb voor een filmpje een kaart (zo'n 1m x 0,5m) van Europa gescand, in 15x een A4'tje (3 rijen van 5). Deze scans zijn allemaal in hoge resolutie (600 DPI) gemaakt.
Nu wil ik deze scans aan elkaar plakken, en daarvoor dacht ik gebruik te maken van programma's als PhotoStich, die panorama's van digitale camera's maken.
Helaas werken alle programma's, die ik tot nu toe heb geprobeerd, niet.
- PhotoShop Elements geeft aan dat er te weinig geheugen is of dat zijn scratchdisc vol is.
- Panorama Factory kan alleen scans van gelijke grootte aan, en ze verschillen een klein beetje allemaal, doordat ik de randen er tijdens het scannen al vanaf had gehaald.
- PhotoStich geeft belabberde resultaten.

Weet iemand een programma die hoge resolutie plaatjes aan elkaar kan plakken, niet alleen maar naast elkaar zitten, maar ook onder elkaar (dus 5x3)?

Verwijderd

Even netjes zelf doen in photoshop? Zeker als je het netjes gescand hebt, moet dan niet moeilijk zijn.

Post ze maar, dan doe ik het voor je.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

REALVIZ stitcher 3.5 gebruik ik hier altijd voor stitching...even beetje oefenen en je krijgt verbluffende resultaten...

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

heb zelf ooit eens Ulead Cool 360 gebruikt, en dat werkte prima met 'kleine' foto's, grote heb ik niet geprobeert...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sitchprogramma's zijn om panoramafoto's te maken, niet om plaatjes die in delen gescanned zijn aan elkaar te plakken. Dit kun je het best met photoshop of een soortgelijk programma doen (The GIMP bijvoorbeeld).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

CyBeR schreef op 16 november 2003 @ 00:33:
Sitchprogramma's zijn om panoramafoto's te maken, niet om plaatjes die in delen gescanned zijn aan elkaar te plakken. Dit kun je het best met photoshop of een soortgelijk programma doen (The GIMP bijvoorbeeld).
Dat is gewoon onzin, Photostitch wat bij mijn Canon camera zat kan dus ook wat de topicstarter zegt, namelijk meerdere foto's samenvoegen ook bijvoorbeeld 4 in een rechthoek. Ze hoeven helemaal niet enkel naast elkaar voor panorama foto's.

Ik vind de resultaten van Photostitch trouwens helemaal zo slecht nog niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

sjuk schreef op 16 november 2003 @ 00:41:
[...]

Dat is gewoon onzin, Photostitch wat bij mijn Canon camera zat kan dus ook wat de topicstarter zegt, namelijk meerdere foto's samenvoegen ook bijvoorbeeld 4 in een rechthoek. Ze hoeven helemaal niet enkel naast elkaar voor panorama foto's.

Ik vind de resultaten van Photostitch trouwens helemaal zo slecht nog niet.
Dat is niet wat ik bedoelde.

Wat ik bedoelde is dat stichprogramma's rekening houden met perspectieve vervorming van foto's. Die is er niet als je een kaart in delen scanned en aan elkaar plakt. Aangezien die programma's dat proberen tegen te gaan, krijg je dus vervorming in wat je gescanned hebt. En dat wil je niet ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Heb zelf voor mijn afstuderen gebruik gemaakt van Matlab, die heeft een Image Registration module. Maar dan moet je wel enige ervaring hebben met Matlab, anders gaat het je niet lukken.
Andere optie is VIPS. Gratis te downloaden, en kan ook affiene transformaties.
Pagina: 1