Probleem met installatie nieuwe geheugen module

Pagina: 1
Acties:

• Bateau
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 13:03
Ik heb laatst nieuwe 64MB Dane-Elec geheugenmodule gekocht bij Hardware.nl. Maar na installatie werkt het voor geen meter. :(
Ik zou graag willen weten waar het aan ligt, en hoe ik het aan de praat krijg.

Hier onder de verschillende mogelijkheden die ik ben tegengekomen.

Mogelijkheid 1:

De BIOS controleert het geheugen NIET (Quickboot enabled), het extra geheugen wordt wel herkend door de BIOS. MAAR Himem.sys vertrouwd het niet, (HIMEM.SYS heeft ombetrouwbaar geheugen gevonden op adress 0400000A) en dus start windows niet op.

Mogelijkheid 2

De BIOS controleert het geheugen WEL (Quickboot disabled), het extra geheugen wordt NIET herkend door de BIOS en windows loop muurvast bij het laden van TurboVCD.vxd. (Beschermingsfout van Windows)

Ik heb beide vrije geheugenbanken geprobeerd met precies hetzelfde resultaat

Mogelijkheid 3

Ik installeer de nieuwe geheugenmodule ipv de oude module in de eerste geheugenbank. De PC doet een power up (de lichtjes gaan branden) en daarna niets meer, het scherm blijft geheel en al leeg.

De geheugenbanken zelf werken, want de oude module doet het prima in alle drie.

Instelling van mijn PC

Gateway G6
Pentium II LX systeemplaat
PII 333 Mhz
64 RAM
Ensoniq AudioPCI geluidskaart
Voodoo3 2000 grafische kaart
Windows 98SE

Bios-instellingen

Phoenix Bios 4.0 release 6.0
Memory Cache Enabled
Cache ECC Support Enabled
Memory Hole Disabled

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie, duidelijke startpost :)

Heb je evt een andere PC in de buurt waar je kunt testen of die DIMM het überhaupt doet? Het zou kunnen dat het gewoon een brak reepje is. De i440LX is namelijk nauwelijks kieskeurig, ieder geheugen tot en met 128Mb per chip slikt het in vrijwel alle configuraties (128Mb zelf is niet officieel in-spec, maar werkt wel- dat is hier trouwens niet aan de orde omdat een 64MB reep doorgaans maximaal 64Mb chips heeft), 66,100 of zelfs 133MHz zou geen probleem moeten geven (het draait toch maar op 66MHz)

Zou je voor de zekerheid toch de specs van de nieuwe DIMM kunnen noemen (en dan met name wat voor chips erop zitten).

Enige mogelijkheid die ik zo direct kan bedenken qua instellingen is dat je ECC checking niet alleen voor de cache maar ook voor de RAM aan hebt staan, en dit is geen ECC reep.

Oslik blyat! Oslik!

• Bateau
Zou je voor de zekerheid toch de specs van de nieuwe DIMM kunnen noemen (en dan met name wat voor chips erop zitten).
Dane-Elec 64 MB SDRAM 8x64 168pinns DIMM met acht NANYA chips
Enige mogelijkheid die ik zo direct kan bedenken qua instellingen is dat je ECC checking niet alleen voor de cache maar ook voor de RAM aan hebt staan, en dit is geen ECC reep.
Ik heb het geprobeerd met ECC Support aan en uit. Geen verschil.

Ik vind het vooral vreemd dat de BIOS het bij quickboot wel 'ziet' maar bij anders niet herkend. :?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nou, bij quickboot slaat hij waarschijnlijk de geheugen check over (waarbij dan waarschijnlijk geconstateerd wordt dat de geheugenreep niet goed functioneert...)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt als tijd voor Memtest (dat loopt vanaf een bootable CD dus hoef je niet langs Himem.sys)

Vermoedelijk is het reepje defect... (of het heeft timing compatibility issues met je mobo, maar dat lijkt me bij een LX chipset vrij sterk)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

cmos reset en bios defaults ?
en paartjes van verschillende merken is altijd een beetje dicey.

• Bateau
dion_b schreef op 16 november 2003 @ 14:01:
Klinkt als tijd voor Memtest (dat loopt vanaf een bootable CD dus hoef je niet langs Himem.sys)
Memtest gedraaid en ik krijg alleen maar error meldingen te zien bij de nieuwe module.

Dus of het reepje is brak, maar dit is al de tweede die ik van Hardware.nl heb gekregen....

Of mijn mobo heeft issues, maar hoe kom ik daar achter? En hoe kan ik dan uberhaupt het geheugen uitbreiden?

• Bateau
Hardware.nl heeft nog gereageerd en ze willen de module wel terugnemen, :) maar dan zit ik dus weer zonder uitbreiding :(

Dus als iemand hier nog ideeen heeft, graag.

En als vervolg vraag:
Heeft iemand ervaring met merken/types geheugen dat wel werkt in deze Gateway PC (voor spec's zie eerste post), en waar ik dat kan krijgen?

Verwijderd

Dat nieuwe bankje, heeft dat geheugenchips aan beide kanten? En je ouwe bankjes die waarschijnlijk wel. Oudere pc kunnen namelijk vrij vaak slecht met bankjes overweg waar maar aan een kant chips zitten. Misschien dat dit het probleem is?

Verwijderd

Misschien een oplossing, dit heb ik ook een keer gehad, zoveel errors enzo...

Lach niet, maar probeer eens de USB Legacy uit te zetten in de BIOS.

Op een of andere rare manier kan dit het geheugen beïnvloeden.

Succes

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 11:58:
Dat nieuwe bankje, heeft dat geheugenchips aan beide kanten? En je ouwe bankjes die waarschijnlijk wel. Oudere pc kunnen namelijk vrij vaak slecht met bankjes overweg waar maar aan een kant chips zitten. Misschien dat dit het probleem is?
BalusC in "PMG FAQ"#maximumram

Wat je hier geeft is een overdreven siplificatie van het verhaal van chipdichtheden. Dat is echter niet aan de orde in dit geval. De LX kan in-spec 64Mb per chip aan en ex-spec 128Mb, 64MB met 8 chips is 64Mb per chip dus gewoon in-spec.

Hoeveel chips erop zitten en aan welke kant is gewoon een afgeleide van het dichtheden verhaal. Het is dus beter om het bij de dichtheden te houden, dan maak je geen generalisatiefouten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:08:

Succes
Oh ja, als je bordje dit heeft natuurlijk ;)

• Bateau
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:14:
[...]

Oh ja, als je bordje dit heeft natuurlijk ;)
Volgens mij wel ja. Ga het vanavond meteen proberen.

Tnx

Verwijderd

Ik heb ook een gateway PC: de e4200.
Ik denk dat je een biosupdate moet doen om hogere snelheden geheugen te ondersteunen.
Welke versie heb je nu? 4A4LL0X0.15A.00XX.PXX ?
Hier vind je de laatste versie: http://support.gateway.co...10027&os=10406&type=10079

Verwijderd

dion_b schreef op 19 november 2003 @ 12:10:
[...]

BalusC in "PMG FAQ"#maximumram

Wat je hier geeft is een overdreven siplificatie van het verhaal van chipdichtheden. Dat is echter niet aan de orde in dit geval. De LX kan in-spec 64Mb per chip aan en ex-spec 128Mb, 64MB met 8 chips is 64Mb per chip dus gewoon in-spec.

Hoeveel chips erop zitten en aan welke kant is gewoon een afgeleide van het dichtheden verhaal. Het is dus beter om het bij de dichtheden te houden, dan maak je geen generalisatiefouten :z
Oke, ik dacht, laat ik ut even simpel uitleggen, maar het met dichtheden doen vink ook best :). Ik heb dit probleem zelf laatst nog gehad met een SD-RAM bankje in een PIII 500 van Dell, een 128 Mb single sided pakte ie niet, een 128 Mb double sided wel... Vandaar dak dacht dat ut misschien hier ook zo zou zijn, maar helaas

• Bateau
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:08:

Helaas, USB Legacy heeft de hele tijd al uit gestaan. Daar zal het dus niet aan liggen.
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:41:
Ik heb ook een gateway PC: de e4200.
Ik denk dat je een biosupdate moet doen om hogere snelheden geheugen te ondersteunen.
Welke versie heb je nu? 4A4LL0X0.15A.00XX.PXX ?
Die BIOS versie klopt inderdaad.
Maar wat bedoel je precies met "hogere snelheden"? De kloksnelheid van de module en van m'n board zijn beide 66Mhz, dus dat moet werken.

En hoe moeilijkis het en/of wat voor problemen kan ik verwachten als ik de Bios upgrade?

Verwijderd

Maar wat komt op de plaats van de XXen?
Bios upgrade voor gateway is redelijk simpel:
1. je haalt het bestand af van de website van Gateway
2. je plaatst de unzippte bestanden op een lege diskette
3. je start opnieuw op met de diskette, de rest gaat vanzelf (het kan wel zijn dat je eens op enter moet drukken)
Voor een heel gedetailleerde uitleg: ftp://ftp.gateway.com/pub...s/pentium/p05/7502621.txt
De biosfile die je moet hebben:
ftp://ftp.gateway.com/pub...s/pentium/p05/7502621.exe

• Bateau
De preciese Bios Versie is: 4A4LL0X0.15A.0014.P11
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:41:
Maar verbeterd een BIOS update de ondersteuning van hogere kloksheid of van hogere timing? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Verwijderd

Het kan goed zijn, er staat helaas geen changelog bij...

In die nieuwe bios zit wel een groen gateway logo ipv van het oude gateway2000 logo.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 16:27 ]

Verwijderd

Wat heb je nu gedaan?

• Bateau
Ben me even aan het bijscholen op BIOS gebied, zodat ik zeker weet dat de upgrade goed gaat. :) En dat ik weet hoe ik m'n (eventueel) kan terugdraaien.

• Bateau
Is er een mogelijkheid om een back-up te maken van mijn huidige bios? Stel dat het misgaat.... |:( Ik heb al via Google gezocht naar downloads maar kan nergens mijn huidige versie vinden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pff... in 12 dagen moet je toch wel een hoop over biossen te weten kunnen komen... maar... ja, het is mogelijk...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan gewoon met het flashtooltje itself :)
Doe eens AWDFLASH /? in de command prompt, dan zul je een lijst met opties krijgen ;)

Overigens vraagt een standaardflash al of je de BIOS wil backuppen ..

edit:
Hmm, ik heb even de flashinstructies via hbb's reply gelezen en er wordt een ander tooltje gebruikt.. Probeer het gewoon even met AWDFLASH. Deze kan -normaliter- ook met Phoenix BIOS'sen overweg :)

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 09-12-2003 12:21 ]

• WeeDz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-04-2024
Biosupdate zie ik ook als de beste kans van slagen. Hoewel je (vind ik) bij dit soort geheugen problemen uit moet gaan van een busted module.

Desalniettemin komt het vaak genoeg voor dat ze de compatibiliteit voor andere bussnelheden in de biosupdate verwerken.

Succes!! ;)

Verwijderd

Je kan wel niet met AWDFLASH flashen omdat de structuur bij gateway anders in elkaar steekt: meestal heb je een bios file maar bij gateway zijn dit meerdere. Je kan wel eerst een backup van je huidige bios nemen met uniflash om die daarna, als het nodig is, met uniflash terug te zetten.

Laat maar eens iets weten als je iets ondernomen hebt en als het dan opgelost is.

• Bateau
Ik heb een andere "oplossing" gevonden.

Een vriend van me kwam met een 128MB pch100 stripje dat wel double sided is, en dat werkt perfect. :)

Iedereen bedankt voor alle tips. _/-\o_ Ik heb toch weer het een en ander geleerd.
Pagina: 1