offtopic:
Dus zowel de koptelefoonuitgang als je koptelefoon zijn beide 600 ohm? Dan heb je een dempingsfactor van 600/600 = 1

Dan maak ik mij toch enige zorgen over de controle. Al begrijp ik dat je een buizenversterker hebt en nu weet ik helaas niet hoe het met de losse headphone amps zit, maar bij de 'gewone' bijzenversterkers met trafo's gelden iets andere vuistregels over de gewenste dempingsfactor. Overigens hebben buizenversterkers in het algemeen een aanzienlijk hogere inwendige weerstand dan transistor-versterkers.
Efin, weer ontopic. Het lijkt er in ieder geval op dat zeker niet bij elk apparaat de uitgangsweerstand verwaarloosd mag worden, daar zat ik mis. Zo zag ik net bij een MP3-player van iRiver dat deze aan een 16 ohm weerstand 2x 12mW kon leveren en aan 32 ohm 2x 8mW. Nu heeft mijn electronisch telraam het net laten afweten, maar als ik het even snel uit mijn hoofd moet doen dan levert dit een inwendige weerstand van 16 Ohm op. Van een ouderwetse Sony walkman daartegen werd aangegeven dat deze aan 16 Ohm 2x 10mW leverde en aan 32 Ohm 2x 5 mW, dus deze heeft kennelijk wel een te verwaarlozen uitgangsweerstand.
Wat de vraag van onze topicstarter betreft: ik zag bij de specs van de Philips dat de weerstand slechts 32ohm is en het rendement maar liefst 104 dB/mW en zelfs al zal dat laatste naar aller waarschijnlijkheid een beetje naar boven afgerond zijn, dan nog hebben wij het hier over een koptelefoon welke een zeer hoog rendement heeft en in dat opzicht een prima combinatie vormt. Of de koptelefoon zelf ook goed klinkt is natuurlijk weer een hele andere vraag....
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 20-11-2003 01:17
]