Toon posts:

Philips koptelefoon 'zinvol' met een 5mW Ouput?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een MP3 speler te gaan kopen.
Ook wilde ik hier een koptelefoon bij kopen voor thuis gebruik.

Het gaat om deze koptelefoon: SBCHP800
Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/assets/products/sbchp800_l.jpg

en om deze mp3speler: Amac Han 320
Afbeeldingslocatie: http://www.mp3cdspeler.nl/images/fotos/produkten/421_2.jpg

Volgens mp3cdspeler heeft de mp3speler een output vermogen van 5mW!

Mijn vraag is dus: is dit genoeg voor deze koptelefoon? Of wordt het geluid dan TE zacht?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Volgens mij wel, een hoofdtelefoon-output aan een versterker levert meestal maximaal rond de 15-20 mW en dat geeft al een oorverdovend geluid (genoeg om binnen 10 minuten ofzo gehoorbeschadiging op te lopen)
5 mW is ruim voldoende voor normale luisterniveau's.

Kijk anders ff in de specsheets van de koptelefoon: sensitivity = 104 dB/W (op 1 meter afstand), dat levert op voor 0.005 W -> 80-83 dB op 1 meter afstand (ongeveer het geluidsniveau van het alarm van een wekkerradio op 1 meter). Luid genoeg als je zoiets op 2 cm van je oor hebt :)

[ Voor 39% gewijzigd door The Bad Seed op 15-11-2003 21:04 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Duracell schreef op 15 november 2003 @ 20:54:
Volgens mij wel, een hoofdtelefoon-output aan een versterker levert meestal maximaal rond de 15-20 mW en dat geeft al een oorverdovend geluid (genoeg om binnen 10 minuten ofzo gehoorbeschadiging op te lopen) 5 mW is ruim voldoende voor normale luisterniveau's
Dat is mooi! 5mW leek erg weinig. Ik meen me te herinneren ooit een mp3speler gezien te hebben van 20mW maar dat zal dus wel een foutje zijn.

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

20 mW kan ook als uitgangsvermogen, alleen zal je dat nooit volledig gedurende lange tijd gebruiken omdat je anders snel doof bent. (Tenzij je een hoofdtelefoon hebt met een extreem lage gevoeligheid)

[ Voor 23% gewijzigd door The Bad Seed op 15-11-2003 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie nu de edit van je vorige bericht pas...
Wist niet dat de sensitivity als eenheid dB per W (per m) had. (foei! ;))
Nu weet ik genoeg! Even nog mijn verjaardag afwachten en dan kan ik gaan bestellen >:) bedankt!

Verwijderd

die philips luister dopen zijn erg fijn, gebruik deze als voorluister mix dopen als ik weer eens een feestje moet draaien.

hebben een hoge gevoeligheid als ik die dingen aan een soundcard [soundblaster live 4.1] hang en je gooit hem vol open ben je in 15 sec zo doof als een kwartel.

en ze klinken nog goed ook.

Verwijderd

die phillips is zeer redelijk (ik heb ongeveer dezelfde..) het geluid is wel wat zachter dan dat je met normale doppies hebt. dus ik zet men minidisk bijna op zen top als ik koptelefoon heb en met doppies niet..

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
Duracell schreef op 15 november 2003 @ 20:54:Kijk anders ff in de specsheets van de koptelefoon: sensitivity = 104 dB/W (op 1 meter afstand), dat levert op voor 0.005 W -> 80-83 dB op 1 meter afstand (ongeveer het geluidsniveau van het alarm van een wekkerradio op 1 meter). Luid genoeg als je zoiets op 2 cm van je oor hebt :)
Ik zou zweren dat de gevoeligheid van koptelefoons in dB/mW wordt uitgedrukt... en niet in dB/W/m zoals bij luidsprekers. De afstand is bij koptelefoons ook niet zinvol, je zit met je oren op enkele cm van de luidsprekertjes. Hiermee zou je dus op een geluidsdruk (bij 5mW) komen van ruim 110dB, lijkt me wel genoeg ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 08:52:
die phillips is zeer redelijk (ik heb ongeveer dezelfde..) het geluid is wel wat zachter dan dat je met normale doppies hebt. dus ik zet men minidisk bijna op zen top als ik koptelefoon heb en met doppies niet..
Een vriend van me heeft dezelfde koptelefoon en het ding heeft een heel lekker geluid. Zeker voor die prijs (25,-)!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

subsonik schreef op 16 november 2003 @ 10:20:
[...]

Ik zou zweren dat de gevoeligheid van koptelefoons in dB/mW wordt uitgedrukt... en niet in dB/W/m zoals bij luidsprekers. De afstand is bij koptelefoons ook niet zinvol, je zit met je oren op enkele cm van de luidsprekertjes.
Ik heb het opgezocht en je hebt idd gelijk. http://www.rane.com/hc4hp.html
Dan is het 5mW zeker meer dan genoeg. :7

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:32
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 21:00:

Dat is mooi! 5mW leek erg weinig. Ik meen me te herinneren ooit een mp3speler gezien te hebben van 20mW maar dat zal dus wel een foutje zijn.
ikzelf heb een minidisc gehad en die had ook een output van 2x5mW en ik vond dat geluid best zacht eigenlijk. Soms wil je een nummer wat harder luisteren en ik zou het geluid dan wel wat harder willen zetten dan de max volume.
Ik heb nu een cd-mp3speler met 2x10mW output en dat is wel hard genoeg voor mij. 5mW output is wel aan de magere kant hoor!
En dat van 20mW kan wel kloppen hoor, dat heeft de Iriver iHP1x0 serie namelijk :D

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Payne schreef op 16 november 2003 @ 14:57:
[...]

ikzelf heb een minidisc gehad en die had ook een output van 2x5mW en ik vond dat geluid best zacht eigenlijk. Soms wil je een nummer wat harder luisteren en ik zou het geluid dan wel wat harder willen zetten dan de max volume.
Ik heb nu een cd-mp3speler met 2x10mW output en dat is wel hard genoeg voor mij. 5mW output is wel aan de magere kant hoor!
En dat van 20mW kan wel kloppen hoor, dat heeft de Iriver iHP1x0 serie namelijk :D
Dat ligt aan de hoofdtelefoon hoor. Sommige phones zijn meer gevoelig dan andere, die produceren meer volume bij minder energie.

TS: voor niet veel meer geld heb je een betere SBC-HP890, kijk daar ook eens naar :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:32
Ik gebruikte Sony Groove oordoppen en die geven al een redelijk hard geluid van zichzelf, een stuk harder iig dan bijv. Sennheiser MX400 dopjes. Mij lijkt zo'n grote koptelefoon eigenlijk best wel overkill voor zo'n apparaatje. Als ik zo'n grote koptelefoon aansluit op me mp3-cd speler (koptelefoon van Sony van zo'n €50,-) dan is het geluid ook heel zacht, pas als het volume ongeveer op z'n max zit krijg je er pas een normaal volume uit.

[ Voor 11% gewijzigd door BackSlash op 17-11-2003 17:39 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Payne schreef op 17 november 2003 @ 17:37:
Ik gebruikte Sony Groove oordoppen en die geven al een redelijk hard geluid van zichzelf, een stuk harder iig dan bijv. Sennheiser MX400 dopjes. Mij lijkt zo'n grote koptelefoon eigenlijk best wel overkill voor zo'n apparaatje. Als ik zo'n grote koptelefoon aansluit op me mp3-cd speler (koptelefoon van Sony van zo'n €50,-) dan is het geluid ook heel zacht, pas als het volume ongeveer op z'n max zit krijg je er pas een normaal volume uit.
Dat is ook wat ik wil, normaal geluidsniveau terwijl ik huiswerk maak!
Maakt dus niet uit of het volume van de speler dan op max staat!

Verwijderd

Heb het juist getest met men mambox p505 en het gaat niet zo hard. Zal ook wel 5Mw output zijn. Wel wou ik ook nog iets zeggen over deze hoofdtelefoon, hier komen pas bassen uit als je de bas harder zet op de equalizer, op standaart komt er niet zo veel uit. Dit viel bij mij dus tegen als ge ergens geen bass boost hebt ofzo.

Verwijderd

Ook rekening met impedantie houden. "Grote" koptelefoons (van die beademingskapjes) zijn vaak 8 ohm, dopjes zijn meestal rond de 40 ohm. Als de uitgangsweerstand van je versterkertje daar niet op afgesteld is, blijft er weinig over (als die weerstand 40ohm is, en je koptelefoon ook, dan is het vermogen zoals opgegeven 5mW, maar met een 8-ohms koptelefoon op dezelfde aansluiting levert hij dan nog maar 1mW).

Verwijderd

Inderdaad moet je rekening met de impedantie houden, maar het rekenen zou ik iets anders doen....

Een koptelefoon inpluggen is een vorm van in serie schakelen: in de specs van je 'walkman' staat vermeld wat die 5mW precies inhoud, vaak staat er iets als 2x 5 mW bij 16 ohm of 2x 10 mW bij 8 ohm. De betere koptelefoonuitgangen hebben een zeer lage en vrijwel te verwaarlozen uitgangsweerstand.

Ik zal een rekenvoorbeelden geven met twee van mijn eigen koptelefoons:

AKG K501: specs 120ohm, 94 dB/mW; gemeten waarden 117 ohm, 85 dB/mW

10 * (10log (5 * (16/117))) + 85 = 83.35 dB : Luid genoeg voor de meeste muziek, te zacht om te genieten van klassiek of Sabbath (inmiddels ook klassiek...).

Sennheiser HD580: specs 300 ohm, 97 dB/mW; gemeten waarden 317 ohm, 95 dB/mw

10 * (10log (5 * (16/317))) + 95 = 89.0 dB

In de praktijk zal de reëel haalbare volume zo'n 3 dB lager liggen, aangezien de meeste amps op vol vermogen veel vervorming geven en comprimeren, zodat het niet om aan te horen is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:05:
Inderdaad moet je rekening met de impedantie houden, maar het rekenen zou ik iets anders doen....

Een koptelefoon inpluggen is een vorm van in serie schakelen: in de specs van je 'walkman' staat vermeld wat die 5mW precies inhoud, vaak staat er iets als 2x 5 mW bij 16 ohm of 2x 10 mW bij 8 ohm. De betere koptelefoonuitgangen hebben een zeer lage en vrijwel te verwaarlozen uitgangsweerstand.

Ik zal een rekenvoorbeelden geven met twee van mijn eigen koptelefoons:

AKG K501: specs 120ohm, 94 dB/mW; gemeten waarden 117 ohm, 85 dB/mW

10 * (10log (5 * (16/117))) + 85 = 83.35 dB : Luid genoeg voor de meeste muziek, te zacht om te genieten van klassiek of Sabbath (inmiddels ook klassiek...).

Sennheiser HD580: specs 300 ohm, 97 dB/mW; gemeten waarden 317 ohm, 95 dB/mw

10 * (10log (5 * (16/317))) + 95 = 89.0 dB

In de praktijk zal de reëel haalbare volume zo'n 3 dB lager liggen, aangezien de meeste amps op vol vermogen veel vervorming geven en comprimeren, zodat het niet om aan te horen is.
bedankt maar ik kan niet vinden wat de 5mW van de mp3speler inhoudt! Dus kom ik nog niks verder!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

heeft die 5mW ook te maken met de BASS?
bij 5mW gaat et kraken als i niet iets te hard staat en bij 15+mW klinkt et veel beter :?
is mij verteld

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 19-11-2003 16:48 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:05:
De betere koptelefoonuitgangen hebben een zeer lage en vrijwel te verwaarlozen uitgangsweerstand.
Da's vreemd. Heel vreemd. Ik heb een hele dure, hele complexe hoofdtelefoonversterker, en dat ding is toch echt precies 600 Ohm aan z'n uitgangetje. Vier mooie triodes en (duurste onderdeel) een hele grote trafo met precies die impedantie aan de uitgang. Een even dure koptelefoon erbij, ook 600 Ohm, en je hebt perfecte impedantie-aanpassing, en dus maximale energieoverdracht.

Het model wat jij propageert is overigens wel populair, maar zeker niet optimaal.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

offtopic:
Dus zowel de koptelefoonuitgang als je koptelefoon zijn beide 600 ohm? Dan heb je een dempingsfactor van 600/600 = 1 :? Dan maak ik mij toch enige zorgen over de controle. Al begrijp ik dat je een buizenversterker hebt en nu weet ik helaas niet hoe het met de losse headphone amps zit, maar bij de 'gewone' bijzenversterkers met trafo's gelden iets andere vuistregels over de gewenste dempingsfactor. Overigens hebben buizenversterkers in het algemeen een aanzienlijk hogere inwendige weerstand dan transistor-versterkers.

Efin, weer ontopic. Het lijkt er in ieder geval op dat zeker niet bij elk apparaat de uitgangsweerstand verwaarloosd mag worden, daar zat ik mis. Zo zag ik net bij een MP3-player van iRiver dat deze aan een 16 ohm weerstand 2x 12mW kon leveren en aan 32 ohm 2x 8mW. Nu heeft mijn electronisch telraam het net laten afweten, maar als ik het even snel uit mijn hoofd moet doen dan levert dit een inwendige weerstand van 16 Ohm op. Van een ouderwetse Sony walkman daartegen werd aangegeven dat deze aan 16 Ohm 2x 10mW leverde en aan 32 Ohm 2x 5 mW, dus deze heeft kennelijk wel een te verwaarlozen uitgangsweerstand.

Wat de vraag van onze topicstarter betreft: ik zag bij de specs van de Philips dat de weerstand slechts 32ohm is en het rendement maar liefst 104 dB/mW en zelfs al zal dat laatste naar aller waarschijnlijkheid een beetje naar boven afgerond zijn, dan nog hebben wij het hier over een koptelefoon welke een zeer hoog rendement heeft en in dat opzicht een prima combinatie vormt. Of de koptelefoon zelf ook goed klinkt is natuurlijk weer een hele andere vraag....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koptelefoon zelf opgehad en het geluid klonk heel goed. Ik ben geen audiofiel maar hoorde toch duidelijk verschillen tussen het 'blikke' geluid van oordopjes en het rustige, van de buitenwereld afgesloten, muziekje dat ik door de koptelefoon hoorde!

Ik heb besloten om eerst af te wachten tot ik de mp3 speler heb (begin toch te twijfelen of ik niet toch de i-bead 150 wil) en dan te gaan testen hoe de koptelefoon klinkt!

Voor de duidelijkheid: het kan dus geen kwaad voor de speler als ik de koptelefoon erop steek om te testen????

Verwijderd

Nee hoor, natuurlijk niet! De koptelefoonuitgang is ontworpen voor het inpluggen van een koptelefoon en de koptelefoon is gemaakt om in een in zo'n uitgang geduwt te worden. :)

Het ergste wat je kan overkomen is als je b.v. die AKG K-501 uit mijn rekenvoorbeeld er op aan sluit welke een bijzonder laag rendement heeft, dat je daar geen hoge volumes mee kan halen. Maar met die Philips zal het beter lukken om je trommelvlies de (on)nodige rek en strekoefeningen te laten doen, dus wees straks maar een beetje voorzichtig met die volumeknop... :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat stelt me weer gerust :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Duracell schreef op 15 november 2003 @ 20:54:
Volgens mij wel, een hoofdtelefoon-output aan een versterker levert meestal maximaal rond de 15-20 mW en dat geeft al een oorverdovend geluid (genoeg om binnen 10 minuten ofzo gehoorbeschadiging op te lopen)
5 mW is ruim voldoende voor normale luisterniveau's.

Kijk anders ff in de specsheets van de koptelefoon: sensitivity = 104 dB/W (op 1 meter afstand), dat levert op voor 0.005 W -> 80-83 dB op 1 meter afstand (ongeveer het geluidsniveau van het alarm van een wekkerradio op 1 meter). Luid genoeg als je zoiets op 2 cm van je oor hebt :)
Je kunt die cijfers niet los zien van de impedantie. Nou heeft deze Philips toevallig een lage impedantie, maar het had net zo goed 120Ohm, 300Ohm of zelfs 600Ohm kunnen zijn (Ik heb zelf een AKG met 600Ohm impedantie). Dan krijg je met zo'n portable spelertje echt geen geluid uit zo'n headphone.

De 104dB gevoeligheid met 32Ohm impedantie ziet er niet slecht uit, maar verwacht toch maar geen oorverdovend geluid. Als ik m'n iPod (60mW volgens de specs, maar neem het gerust met een korrel zout) op m'n AKG aansluit dan is het geluid niet meer dan redelijk hoorbaar.

Wil je met een goeie hoofdtelefoon een goeie kwaliteit halen dan moet je zowiezo geen lichte portable apparatuur gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 20 november 2003 @ 19:54:
Wil je met een goeie hoofdtelefoon een goeie kwaliteit halen dan moet je zowiezo geen lichte portable apparatuur gebruiken.
Ik wil ook niet met een goeie hoofdtelefoon kwaliteit halen uit een mp3 speler.
Ik wil een mp3 speler en ik wil een koptelefoon (omdat ik daarmee veel beter kan leren), het zou natuurlijk heel mooi zijn als ik de koptelefoon kon aansluiten op die mp3-speler! Vandaar....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 19:57:
Ik wil ook niet met een goeie hoofdtelefoon kwaliteit halen uit een mp3 speler.
Ik wil een mp3 speler en ik wil een koptelefoon (omdat ik daarmee veel beter kan leren), het zou natuurlijk heel mooi zijn als ik de koptelefoon kon aansluiten op die mp3-speler! Vandaar....
Ik zou gewoon een winkel binnenstappen en vragen of je je MP3 speler even mag horen op zo'n headphone :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 20 november 2003 @ 20:02:
[...]

Ik zou gewoon een winkel binnenstappen en vragen of je je MP3 speler even mag horen op zo'n headphone :)
Zoals ik al zei was dat al mijn bedoeling. Ben bijna jarig en dan ga ik de eerder genoemde Han 320 kopen of misschien de i-bead 150! Moeilijke keuze..
Als ik er een heb ga ik luisteren bij de mediamarkt hier in Heerlen! Dat mag vast wel! :*)

edit: ik heb ondertussen de i-bead besteld.. die komt waarschijnlijk morgen O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 23:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het heeft even geduurd... de i-bead (ik ben overigens heel blij dat ik toch voor de i-bead ben gegaan!) had ik al een tijd! Maar sinds gister ook eindelijk de koptelefoon!

En gelukkig: het werkt perfect! Ziet er wat lomp uit, zo'n kleine speler met zo'n grote koptelefoon maar goed: is toch alleen voor thuis gebruik!

Bassen klinken heel lekker en het volume is goed (heb het volume niet eens vol open staan!) :)

Iedereen bedankt voor de info! _/-\o_

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Een andere vraag over die Han 320: ik vind het sd slot erg interessant, kan ik dit ding ook gebruiken als sd-kaartlezer? maw, is vanaf een pc waar de han320 aanhangt de inhoud van de sd kaart te lezen als daar bijvoorbeeld foto's opstaan?
Pagina: 1