pc perongeluk "gewassen"

Pagina: 1
Acties:

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 23:34

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Gisteravond liep ik met een emmer water mijn kamer binnen en struikelde daarbij over de drempel.Er ging dus wat weater over de rand heen en dan kwam op het tapijt trecht rond de pc. Deze stond open, nu bleef deze gewoon door grazen maar ik heb hem meteen uitgezet en op het bed gezet.

Vanmiddag dacht ik dat ie wel weer droog zou zijn, en ik zet alles opnieuw op, Ik kan gewoon even werken met de pc, (mail ophalen etc) en opeens hoor ik uit mijn linkerspeaker een hogetoon. Ik met men hand naar de 'uit' knop, maar dat duurt 5 seconden, intuissen was ook de rechterbox gaan piepen.

Nadat hij uit is geweest vanmiddag wil hij met geen mogelijklheid meer een beeld geven op mijn monitoren.

Wat ik gedaan heb:
Vid kaarten verwisseld
(2x agp en 1x pci) Hier wil hij geen beeld opgeven.
kaal opgestart.

En nog een poos lopen blazen.

CPU fan draait gewoon,
hdes spinnen op en dan stoppen ze, wel gewoon power in cdromdrives en op de usb..

Wat moet ik doen? Kan ik dit verhelen, er valt namelijks niet aan het moederbord of elk van de andere onderdelen te zien.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

En aangezien het niet aan de monitor of videokaart ligt is het topic hier niet echt op zijn plaats, move naar OH :)

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:22:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

En aangezien het niet aan de monitor of videokaart ligt is het topic hier niet echt op zijn plaats, move naar OH :)
Die had ik al gelezen maar kan er niets vinden wat betrekking heeft op iets met water.

dankje voor de move :)

• Pollewob
  • Niet online
Het lijkt me vrij duidelijk dat _iets_ kortsluiting heeft gemaakt. Welk onderdeel het precies is is lastig uitzoeken.

Start je pc eens zonder videokaart en geheugen. Als hij nu niet piept ofzo is mobo of cpu overleden.

Verwijderd

En aangezien je CPU 'vrij veilig' zit ten opzichte van het water dat onderin je kast stond, vermoed ik dat je moederbord ergens kortsluiting heeft gemaakt.

• Pollewob
  • Niet online
Wat is veilig, als de sluiting op een stroombaantje via de cpu zit ofzo kan het ook zo gedaan zijn ermee :)

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:30:
Het lijkt me vrij duidelijk dat _iets_ kortsluiting heeft gemaakt. Welk onderdeel het precies is is lastig uitzoeken.

Start je pc eens zonder videokaart en geheugen. Als hij nu niet piept ofzo is mobo of cpu overleden.
Dat snapte ik ook, maar het is een verrekte compaq, die zijn wel goed, maar krijg de koeler er niet af, ik heb opgestart zonder geheugen en vid kaart maar ik weet niet of er eigenlijk wel een speakertje inzit, ik heb weleens pc geluiden gehoord maar dan zie ik op hetg mobo toch weer een stekkertje voor een speaker.

Verwijderd

Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:37:
Wat is veilig, als de sluiting op een stroombaantje via de cpu zit ofzo kan het ook zo gedaan zijn ermee :)
Dat is waar, maar de kans dat er in het moederbord zelf wat geknapt is, is groter. Het kan natuurlijk ook het geheugen zijn, laten we dat niet vergeten. :)

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:37:
het gekke is dat er dus neits te zien valt. (of te ruiken)

Hmm, dus jullie zeggen: OF het Mobo OF het geheugen OF de cpu of een combi hiervan?

[ Voor 17% gewijzigd door Spockz op 15-11-2003 20:43 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Pic_Art schreef op 15 november 2003 @ 20:42:
[...]

het gekke is dat er dus neits te zien valt. (of te ruiken)

Hmm, dus jullie zeggen: OF het Mobo OF het geheugen OF de cpu of een combi hiervan?
dat is helaas 9 out of 10 dat je niets ziet aan hardware die doorgebrand is :(

• Pollewob
  • Niet online
Het kan vanalles zijn, dat is juist het probleem :P

Kijk of je nog een los pc speakertje hebt liggen en sluit die op het moederbord aan, alhoewel ik me niet kan voorspellen dat er geen geluid uit het meoderbord kan komen (wat dusinhoud dat ws mobo of cpu of beide kapot zijn, want bij booten hoor je niets).

Heb je anders niet nog een pc waarmee je onderdelen kan uitwisselen? Test voor de zekerheid ook een andere voeding, alhoewel het er in dit geval niet naar uit ziet dat die het probleem is.

Dat je niets raars ziet aan de pc is normaal trouwens, maar een chipje kan van binnen dan toch echt stuk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Pollewob op 15-11-2003 20:47 ]

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pixal schreef op 15 november 2003 @ 20:44:
[...]

dat is helaas 9 out of 10 dat je niets ziet aan hardware die doorgebrand is :(
Kweet me nog wat anders te herrinneren met een fx5600 :D

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:46:
Het kan vanalles zijn, dat is juist het probleem :P

Kijk of je nog een los pc speakertje hebt liggen en sluit die op het moederbord aan, alhoewel ik me niet kan voorspellen dat er geen geluid uit het meoderbord kan komen (wat dusinhoud dat ws mobo of cpu of beide kapot zijn, want bij booten hoor je niets).

Heb je anders niet nog een pc waarmee je onderdelen kan uitwisselen? Test voor de zekerheid ook een andere voeding, alhoewel het er in dit geval niet naar uit ziet dat die het probleem is.

Dat je niets raars ziet aan de pc is normaal trouwens, maar een chipje kan van binnen dan toch echt stuk zijn.
Nee heb alleen nog een ouwe server, met een mobo waar geen speaker en agp op kunnen. Andere voeding probeer ik morgen maar ik weet niet of 150watt uberhaupt wel een p4 1.7ghz willamette trekt, iig erg krap :P.

• Pollewob
  • Niet online
150W lijkt me een AT voeding, dus dat is sowieso redelijk kansloos :P

Gebruik trouwens ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv meerdere berichten kort na elkaar te plaatsen :)

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 november 2003 @ 20:54:
150W lijkt me een AT voeding, dus dat is sowieso redelijk kansloos :P

Gebruik trouwens ajb de [afbeelding]-knop ipv meerdere berichten kort na elkaar te plaatsen :)
hmmm, ja dacht er net ff te laat aan. srry, normaal doe ikd at dat wel kijk maar eens even wat hoger.

En ja het is een AT voeding.

Momenteel surf ik nu op die bak, en ik kan zeggen dat je niet meer dan 2 IE venstertjes open moet hebben staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Spockz op 15-11-2003 21:02 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer maar geen 150W voeding, kijk even of je niet toevallig een wekende 300W voeding van iemand kan lenen, als je een voeding met een te laag vermogen aansluit maakt 't de boel alleen erger. Het wordt dan of onstabiel of het systeem werkt alsnog niet. Dan zou je misschien een ander component onterrecht als boosdoener aanwijzen.

Je kan wel op een andere manier je voeding testen. :)
Bouw de voeding uit en pak een losse CD-ROM speler. Sluit deze aan, en verbind de groene en de zwarte draad op de voeding met elkaar (met b.v. een paperclip). Dit moet verbonden blijven zo lang je je voeding wilt laten draaien. Als het goed is krijgt je cd-rom spelert nu stroom, probeer maar eens de tray te openen.
Meer uitleg:
[search=groen zwart ATX]
[search=ATX aanzetten zonder mobo]

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Aikeleer schreef op 15 november 2003 @ 21:36:
Probeer maar geen 150W voeding, kijk even of je niet toevallig een wekende 300W voeding van iemand kan lenen, als je een voeding met een te laag vermogen aansluit maakt 't de boel alleen erger. Het wordt dan of onstabiel of het systeem werkt alsnog niet. Dan zou je misschien een ander component onterrecht als boosdoener aanwijzen.

Je kan wel op een andere manier je voeding testen. :)
Bouw de voeding uit en pak een losse CD-ROM speler. Sluit deze aan, en verbind de groene en de zwarte draad op de voeding met elkaar (met b.v. een paperclip). Dit moet verbonden blijven zo lang je je voeding wilt laten draaien. Als het goed is krijgt je cd-rom spelert nu stroom, probeer maar eens de tray te openen.
Meer uitleg:
[search=groen zwart ATX]
[search=ATX aanzetten zonder mobo]
Wekende doen we maar niet :P
Dat laatste werkt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

met een beetje mazzel doet ie het weer na een weekje drogen

mijn laptoptje had dat echt nodig na een glas cola :(

Iperf

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
fish schreef op 16 november 2003 @ 02:22:
met een beetje mazzel doet ie het weer na een weekje drogen

mijn laptoptje had dat echt nodig na een glas cola :(
Hmmm, ja daar had ik ookal aan gedacht. Ik zie men cijfers al omhoog gaan. Wordt een beetje lastig gamen en scripten.

MJah als iemand nog meer weet hoor ik het graag :+

Edit:
Ik probeerde het net weer en ales deed het totdat ik in windows kwam en de muis het niet deed. Dus ik ff muis aangedrukt, en toen restarte pc en zelfde verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Spockz op 16-11-2003 09:55 ]

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 19:44
Heb wel eens een GSM met zwemles schoongemaakt met gedistileerd water en het kreng deed het na drogen gelukkig weer.

Ook iemand anders die zijn telefoon in een emmer water heeft laten vallen heeft dit geprobeerd en bij hem werkte het daarna ook weer.

Nu is een hele computer op deze manier schoonmaken natuurlijk niet echt te doen en ik weet niet wat het resultaat is in dit geval. Misschien kun je het onderdeel wat nat is geworden opsporen en het proberen? (werken doet het toch al niet)

Maar goed, moet je natuurlijk eerst weten wat er nu niet meer werkt.

mcb1

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb mijn GSM ooit eens ingevoren (als een geintje, een ander persoon had dezelfde en daarna omgewisseld) en daarna laten drogen. Ding deed het gewoon nog. Zelfde met een afstandsbediening van een afstandsbestuurbare boot.

Ik zou em gewoon ff goed laten opdrogen en daarna blijven proberen. Anders vrees ik toch voor je Mobo.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
hmmm, ja hij staat nu al te drogen, gister toen ik probeerde zei hij dat er conflicten waren met de parralel poort en seriele poort. (ja ik had beeld) Dus ik zet hem uit en daarna er geen beeld meer uitgekregen.

offtopic:
weet iemand of die batterijtjes van ATX ook voor AT geschikt zijn?

Wat werkt:
HDs
CDromDrives
geluidskaart

Ik heb hier geen 'goed' agp slot om de vid kaarten te testen, en ik krijg die verrekte Compaq koeler er niet af :( .

[ Voor 23% gewijzigd door Spockz op 17-11-2003 08:16 ]

• Pollewob
  • Niet online
Telkens aandoen 'om te kijken of ie al droog is' is ook nog gevaarlijk he, zoals blijkt is zit het nog niet ok en kan je beter de pc eerst echt goed laten drogen. Doordat er nu mogelijk steeds weer sluiting is kan je de schade alleen maar verergeren :)

Verwijderd

Misschien een ideetje om het drogingsproces te versnellen: Zet je pc voor een loeiende verwarming of bij een andere warmtebron. Het vocht zal dan gauwer verdampen, vooral op plekken die je niet ziet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 20:48 ]

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Wel,
hij doet het. Maar toen ik mijn geluidskaart er weer in wilde zetten en hem aanzette rook ik wat en nu is dat 'goud' helemaal zwart op het geluidskaartje. *snif*

Maarjah, morgen een terratecje halen, iemand nog voorkeuren?

Pagina: 1