Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATX psu modden, kan ik hem omdraaien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik wil een top window in m'n kast maken en een windowtje in de PSU. Ik wil daar een gat in zagen, zodat je naar binnen kunt kijken.
Alleen, daarvoor moet de psu op z'n kop komen te zitten.
De printplaat met de daarop gemonteerde onderdelen zit nl. aan de bovenkant, dus daar kan geen gat in.
Qua bevestiging is dit geen probleem, de gaatjes en schroefjes passen dan ook gewoon.
De PSU zit dan alleen redelijk dicht op de processor. Het is een ATX kast. Als ik de PSU omdraai, dan komen de onderdelen en de printplaat dus nog iets dichter op de processor te zitten.
Kan dit kwaad? Kan een voeding storen op de processor of op een andere manier negatef uitwerken op de prestaties?

tanx
Hans

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maakt niets uit, heb hier een PC met hetzelfde

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

als die er voor zit dan kan de fan van de cpu koeler niet goed lucht krijgen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 19:59:
als die er voor zit dan kan de fan van de cpu koeler niet goed lucht krijgen
hij zit er toch ook niet voor, maar gewoon op de zelfde plek maar dan op z'n kop.

houd er wel rekening mee dat er vaak een uitsparing achterop de kast zit voor de fan waardoor de voeding maar op 1 manier past, dat zul je dus moeten wegdremelen als jouw kast dat heeft.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je de PSU zo omdraait dat de gaten nog op dezelfde plek zitten, dan is er voor de positie tov de koeler dus niets verandert ;)

edit: daar hoef je je excuses niet voor aan te bieden hoor, kan gebeuren :P

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 15-11-2003 20:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

oke sorry ik begreep het verkeert

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de psu 180- graden draai, dan past ie er gewoon in, hij zit alleen op z'n kop. Op zich zit de psu niet dichter bij de processor, maar de onderdelen en de printplaat die eerst zo'n beetje tegen het 'dak' van de pC zate, zitten dan zo'n 5 cm (of hoe hoog is zo'n psu) onder het deksel van de pc en dus 5 cm dichter bij de processor, die schuin onder de psu zit.

Ik wil nl. van plexiglas een deksel maken voor de psu in plaats van de metalen behuizing die er nu om zit.

Ook wil ik de standaardfan van de psu vervangen door eentje met blauwe ledjes. Moet ik daarbij nog ergens op letten?

Grt Hans

Verwijderd

dat omkeren is geen probleem, die ledfan zou een probleem kunnen zijn als er een noise killer in die voeding zit, dan gaat de fan minder snel draaien als de psu koud is -> lager voltage op de fan. Het kan zijn dat je leds gaan knipperen of uitgaan omdat ze dan te weinig stroom krijgen. Dan moet je de fan aan de 12 volt solderen ipv. de standaard fan aansluting.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de psu al open gehad. Wat me opviel was dat de fan met twee draden aan het printplaatje van de psu vastzit. Het blauwe led fannetje dat ik heb gekocht heeft drie draden: een voor de snelheidsinfo (toch?) moet ik die ook nog ergens op aansluiten of hewoon afknippen en wordt de snelheid dan door de psu geregeld?

Hans

Verwijderd

dat 3e draadje kan eraf, of nog handiger, als et draadje lang genoeg is kan je hem op het mobo prikken, kan je gelijk de snelheid uitlezen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 16:27
Sterker nog, dan kun je waarschijnlijk zelfs de fanspeed (automatisch laten) regelen :Y)

Ideaal is dan ook dat mijn mobo 6 fanaansluitingen heeft, altijd wel ergens plek. Erg leuke en simpele mod krijg je zo! Als ik het goed begrijp wil je de bovenkant van je kast van plexi maken en daaronder de voeding ook met plexi deksel, zodat je eigenlijk dwars door je kast heenkijkt van bovenaf? Leuk idee!

Waar je wel mee uit moet kijken is de uitsparing voor de voeding. Die is veelal niet 100% rechthoekig, maar bestaat uit 2 blokjes, de een wat groter dan de ander. Ook zitten niet alle schroeven altijd op de 4 hoekpunten, dus of het standaart gaat passen is nog maar de vraag. In mijn kast bijvoorbeeld niet, dus zul je moeten gaan dremelen :)

Wat handig kan zijn om te weten: je kan plastic covers kopen voor je voeding in zo ongeveer elke kleur van de regenboog, dat bespaart je een hoop tijd en moeite, dus mocht het plexi inbouwen tegenvallen kan dit aan makkelijk alternatief zijn :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Yep, ik heb inmiddels de psu omgedraaid, past perfect, er zitten extra uitsparingen in mijn kast en extra gaatjes in de psu waardoor het niet uitmaakt dat ie op zijn kop zit. Ik hoop alleen dat het geen invloed heeft op de processor.
In de kap van de psu heb ik een perfect vierkant uitgezaagd met de decoupeerzaag. (Ik gebruik nooit een Dremel ofzo, heb een zeer goed zaagje bij de Praxis gehaald en daarmee kom ik door al het staal en ijzer, ook voor het betere bochtenwerk). Plexiglas erachter. En dan nog de topwindow in de kast.
Nu moet eerst de fan van de psu worden omgewisseld. Mijn MB heeft helaas maar 2 fan aansluitingen: een voor de processor en een voor een extra fan. Dus moet ik de draadjes van de psu fan doorverbinden met de draadjes van de blauwe fan (2 draden).
Samen met mijn side-window gaat dit er wel geinig uitzien denk ik.
De prefab plexiglas psu covers heb ik ook gezien. Maar daar zit altijd een gat in voor een extra fan, en dat wilde ik niet.

17-11-2003: ga de fan toch maar niet verwisselen, deze is zo enorm stil! Die blauwe die ik onder ik mijn kast heb zitten (2 stuks) maken best wat lawaai.

Ik heb twee blauwe leds in de PSU aangebracht ( zo weggewerkt dat je ze niet rechtstreeks ziet) zodat de Psu toch mooi verlicht is. Ziet er van bovenaf toppie uit.

Ik heb de leds samen aangesloten op een ongebruikte 5 volt aansluiting op het MB, die eigenlijk voor het aansluiten van een gameport oid is bedoeld. Het brandt prima, hoop dat dit gewoon kan.

Grt Hans

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 19:24 ]

Pagina: 1