Toon posts:

Afgeronde hoekjes maken

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!,

Ik ben programmeur, maar grafisch helemaal niks. Wel wil ik dat mijn menubalk component etc afgeronde hoekjes heeft. Een beetje iets als dit:
________
(________)

Ik heb wel Adobe Photoshop, Paintshop pro, Paint en Coreldraw ter beschikking. Ik heb de rechte menubalk gekopieerd en geplakt in paintshop pro. Vervolgens zelf de afgeronde hoekjes getekend. Echt een pestwerk ( de menubalk zelf heeft borders in verschillende kleuren) en het sluit nog steeds niet mooi genoeg aan.

Nou vroeg ik mij even af of er niet een soort feature in een van deze applicaties zit die ik over het hoofd zie waarmee dit makkelijker gaat. Of een freeware tooltje die zoiets kan.

Iemand enig idee? Of moet ik gewoon beter worden in het grafische prutswerk?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

In Photoshop kun je gewoon rechthoeken met afgeronde hoeken tekenen. Kun je bovenaan de straal van de hoek opgeven.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:20
Umh je deelt het gewoon op lijkt mij he. Je maakt een tabel met 3 kolommen. 2 voor de buitenste hoekjes en 1 (midden) voor de content. Dan zet je in beide hoeken een plaatje met aan afronding en klaar :)

In photoshop is het makkie, neem de Rounded rectangle tool en teken je menu. Zet dan grid aan en maak gerbruik van Guides (Rulers moeten aan staan) Dan trek je de guides zo dat je goed kan slicen en exporten maar!

[ Voor 142% gewijzigd door Jorick op 15-11-2003 11:34 ]

Verwijderd

Wat ik altijd doe is in fotosoep een circel maken, die eerst met filters bewerken (schijne kant / relief etc. etc.) in 4 stukjes hakken, uithollen en dan pers 'vakje' opslaan . . .

Een hoop gepriegel, mooi resultaat :)

Voor een mooie site moet je vrees ik gewoon ff wat tijd maken.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 11:23:
in 4 stukjes hakken, uithollen en dan pers 'vakje' opslaan . . .

Je kan dat toch ook dus 'slicen', en dan met save for web in een keer opslaan? Scheelt veel los opslaan werk :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 11:23:
Wat ik altijd doe is in fotosoep een circel maken, die eerst met filters bewerken (schijne kant / relief etc. etc.) in 4 stukjes hakken, uithollen en dan pers 'vakje' opslaan . . .

Voor een mooie site moet je vrees ik gewoon ff wat tijd maken.
Maar van mijn menubalk is de onderborder 3 pixels, de bovenborder 5. Als ik nu een circel maak dan sluit dit weer niet netjes aan op de boven en onderkant van mijn menubalk. Daarbij zit er ook nog zo'n 'inset' style op. Ik had het inderdaad eerst ook zo gedaan, maar de aansluiting krijg ik niet goed.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
zoals al gezegd is daar een photoshop optie voor. Vierkantje trekken, met afgeronde hoekjes, kunt gewoon het aantal pixels opgeven.

Verder ben ik met smacht aan het wachten op implementatie van CSS-3 in browsers. Daar zitten dit soort dingen dus gewoon in. Gewoon CSS-property, en je bent klaar. *kwijl* :)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

in mozilla kan dat al :)

Cascading Stylesheet:
1
2
/* b.v. */
-moz-border-radius:5px;

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

css3.0 ondersteunt het toch ook?

Verwijderd

je kan ook even op zoek gaan naar een tutorial (ik kwam hem toevallig tegen hoor :) )

http://www.tweakzone.nl/tutorials/86/1

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 17:09:
je kan ook even op zoek gaan naar een tutorial (ik kwam hem toevallig tegen hoor :) )

http://www.tweakzone.nl/tutorials/86/1
Dat is best een hele mooie tutorial, dank voor de tip! Hij sluit alleen nog niet helemaal aan met wat ik wil. Ik heb de menubalk zelf al (de rechte balk). Ik moet alleen de afgeronde hoekjes nog maar te maken. Ik denk wel dat er genoeg nuttige tips in de tutorial zitten om dit voor elkaar te krijgen.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
tik ik een heel verhaal, staat precies hetzelfde beschreven in de link hierboven |:(

[ Voor 95% gewijzigd door DocB op 18-11-2003 08:19 . Reden: topic niet gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik het goed begrijp is er nog geen enkele IE die dit ondersteund toch? En omdat een 5.0 browser er waarschijnlijk bagger van gaat maken zal dit de komende jaren jammer genoeg geen optie zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 11:53:
Maar als ik het goed begrijp is er nog geen enkele IE die dit ondersteund toch? En omdat een 5.0 browser er waarschijnlijk bagger van gaat maken zal dit de komende jaren jammer genoeg geen optie zijn.
Hangt ervanaf wat je doelgroep is, natuurlijk. Ik ben nu bezig met m'n persoonlijke site en het interesseert me niet zo of IE die afgeronde hoekjes laat zien. Het is een leuke feature maar niet essentieel voor het design. Het zou wel een drama zijn trouwens als IE7 (of whatever de volgende versie is) niet (een groot deel van) CSS3 zou supporten.

Overigens vind ik dit een stuk interessanter dan 'afgeronde hoekjes':
http://www.w3.org/TR/2002...0021107/#the-border-image

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

crisp

Devver

Pixelated

plaatjes in de hoeken kan makkelijk met absolute positionering binnen de box. CSS3 zie ik voorlopig ook nog niet door IE ondersteund worden...

Intentionally left blank

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

crisp schreef op 18 november 2003 @ 12:15:
plaatjes in de hoeken kan makkelijk met absolute positionering binnen de box. CSS3 zie ik voorlopig ook nog niet door IE ondersteund worden...
offtopic:
Wanneer 'zie' je CSS3 dan in IE komen, als ik vragen mag?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

crisp

Devver

Pixelated

ThePerfectCell schreef op 18 november 2003 @ 12:25:
[...]

offtopic:
Wanneer 'zie' je CSS3 dan in IE komen, als ik vragen mag?
de komende 3 jaar zie ik helemaal niets meer met IE gebeuren (naar Microsoft's eigen zeggen) - hooguit wat security fixes, maar geen nieuwe functionaliteit. Daarna, who knows? Missschien gebruiken we dan uit pure frustratie wel allemaal Firebird :P

Intentionally left blank

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05-2025

bouvrie

Interior demolisher

Zou best kunnen ... tis volgens T.Net news zo dat MS pas met Windows Longhorn met een nieuwe IE komt. Tot dan moeten we het met nieuwe versies van Mozilla en Opera doen. Maar zeg nou zelf ... IE 6 werkt prima, toch?

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

Verwijderd

In coreldraw zit de functie om van een figuur (veelhoek) hoeken af te ronden.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Voor de gebruiker werkt IE prima, voor de ontwikkelaar totaal niet. :)
Wanneer je in 2020 nog steeds zulke websites wil zien dan werkt het prima.

Human Bobby

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Op a list apart staat ook een leuk artikel ongeveer hierover. Daar wordt beschreven hoe je een list met links kan veranderen in tabs met mooie ronde hoeken;

deel 1: http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors/
deel 2: http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors2/

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hi die Mamaplank.

In paintshop pro is er een heel makkelijke oplossing.
Ga naar je Toolswerkbalk, klik op het icoontje Preset Shape Tool (icoontje is degene met een vierkantje met daarin een cirkel), kies dan in de Tool Options Werkbalk uit de shapelist: Rounded Rectangle.

Isse simpel...soms :*)

apollo13

Pagina: 1