Toon posts:

Cooler heeft het begeven... en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Ik heb een probleem. Voorop gesteld, ik heb geen zak verstand van P4's. Ik heb sinds kort mijn systeem ge-upgrade en die ziet er nu zo uit!

Mobo: P4P800 DeLuxe lan/sata/fire wire
CPU: P4S478 2.6Ghz 512kbc 800Mhz fsb
mem: 2X 512 MB NON-ECC DIMM PC3200 (D1D400-06464)
Cooler: King Copper 901 high-end P4 koeler
Vid: Atlantis Radeon 9800 non pro 128Mb DDR
HD's: 2x Western Digital 120GB JB 8Mb Cache
1x seagate 7200 20 GB

Nu heeft sinds gisteren mijn cooler het begeven zonder dat ik dit in eerste instantie in de gaten had! Baal ik mooi van want het was best een duur ding!

Maar ok... Toen deze cooler nog goed functioneerde en ik in mijn bios keek nadat ie een 15 ins had staan idlen in de BIOS had ik de volgende temperaturen:

CPU: 34 C
MB: 28 C

Fanspeed: 2660 (iets meer iets minder)

Nadat mijn cooler het begeven heeft en ik de orginele cooler van INTEL er op geplaatst heb kreeg ik dit in mijn BIOS na meer dan een uur te hebben ge-idled in de BIOS:

CPU: 45.5 C/113.5 F
MB: 33 C/91 F

Fanspeed: 2576 (iets meer iets minder)

Mede omdat ik dus geen verstand heb van P4's maak ik me nu dus zorgen over de temperaturen van mijn systeem!

Ook vraag ik me af of dit voorval mijn videokaart misschien vern**kt heeft.

Kunnen jullie mij vertellen of dit gegrond is of dat ik me om niets druk maak?

Graag een serieus antwoord. Alvast vriendelijk bedankt!

Pr0c3ss

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hoeft je echt niet druk te maken, dit verschil is daar gewoon te klein voor :)

Zolang je geen rare vastlopers krijgt is er niks aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank voor je snelle reactie maar wat kan deze CPU aan temperatuur aan dan? weet je dat misschien ook want dan houd ik het ffuh in de gaten!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
Die temperaturen zijn perfect, zolang ze niet richting de 70°C gaan hoef je je nergens zorgen over te maken. En aangezien de P4 een goede overhittingsvoorkoming heeft kan er vrij weinig fout gaan.
Maar als je sinds kort je systeem hebt geupgrade zal je vast nog wel garantie hebben, probeer dus eens of je een nieuwe koeler kan krijgen :)

En waarom denk je dat je videokaart misschien beschadigt heeft? CPU en videokaart kunnen elkaar niet zomaar beschadigen en als er niks veranderd is behalve de temperatuur van je CPU lijkt het me al helemaal een sprookje ;)

The devil is in the details.

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

Een p4 kan veel meer hebben hoor ;)

Ik raad je aan om ook even in het OC gedeelte van GoT te kijken, daar kun je wat meer inzicht krijgen in het gedrag van systemen onder hoge temps etc.

(En nee 45 graden is geen hoge temp, don't worry ;))

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:53
Koelpasta op de core gedaan? :)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vermoed dat je je Intel koeler er niet goed hebt opgezet.. haal hem ereens van af. Haal die koelprut eraf. doe een kleine rijstkorrel koelprut op je processor en zet je koeler er opnieuw op.

Ik heb nagenoeg dezelfde config. mijn processor wordt idle ongeveer een graad of 30.. (Intel cooler)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
cls schreef op 15 november 2003 @ 11:19:
Koelpasta op de core gedaan? :)
Ja heb ik gedaan! heel klein beetje, mooi egaal!

• danslo
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 11:22:
[...]

Ja heb ik gedaan! heel klein beetje, mooi egaal!
Gewoon even opnieuw doen, als de temps dan nog niet bijtrekken, dan zou ik er nog geen zorgen over maken... Pas als je stressed richting 65 gaat kan je beter wat extra casefans gaan plaatsen.. Niks om je druk te maken dus ;)

Verwijderd

is dat toevallig een cpu cooler met een temp sensor ?

Ik heb zelf een Spire Quietude 2 die heeft ook een temp sensor en daardoor schommelt ook de rpm en temp...
De sensor reageert meestal wat later op een temp verhoging van de processor..
Het is al eerder gezegd.. zolang het niet tegen de 70 graden aanloopt is er niks aan de hand.. ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat je ook doet, je P4 krijg je hier niet mee stuk. Zet er maar is een }:O op en trek de koeler eraf. Je zult zien dat de hoeveelheid berekeningen binnen een seconde met minimaal de helft afneemt. Wacht nog anderhalve seconde en de boel slaat uit :)

* Glashelder heeft het zelf getest :)

Wil het nog wel een keer testen met een filmpje ofzo als bewijs (voor diegene die THG niet overtuigend genoeg vinden :+)

cls: idd dat bedoel ik, heb het hier ook getest en het is waar

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 15-11-2003 20:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• danslo
dual-zip schreef op 15 november 2003 @ 19:52:
Wat je ook doet, je P4 krijg je hier niet mee stuk. Zet er maar is een }:O op en trek de koeler eraf. Je zult zien dat de hoeveelheid berekeningen binnen een seconde met minimaal de helft afneemt. Wacht nog anderhalve seconde en de boel slaat uit :)

* danslo heeft het zelf getest :)

Wil het nog wel een keer testen met een filmpje ofzo als bewijs (voor diegene die THG niet overtuigend genoeg vinden :+)
http://www.tomshardware.c...g_video_1_cpu_cooling.zip 8)

(bijna alle AMD's beginnen gewoon te fikken, p4 niet :))

Verwijderd

cls schreef op 15 november 2003 @ 20:01:
[...]

http://www.tomshardware.c...g_video_1_cpu_cooling.zip 8)

(bijna alle AMD's beginnen gewoon te fikken, p4 niet :))
Nee hoor. Dat was zo met de eerste K7/Athlon's en dan alleen als echt het hele koelblok van de processor afviel. Als alleen de cooler het begeeft, is er niets aan de hand. Meerdere malen gezien. Je kan het koelblok haast niet aanraken maar de Athlon hobbelt lekker door _/-\o_ . Een iNtel kan die temp niet eens aan (ook meerdere malen gezien met een P2/III) Waarom denk je dan iNtel 'm erop gedaan heeft.

Daarnaast heeft de AthlonXP al een in die temp-sensor.
En de Athlon64 heeft zelfs daarnaast on-die protection.

Kan zelfs een intel-nerd een AMD systeem bouwen. Flamebait to flamebait zullen we maar zeggen. :+

Enne Pr0c3ss:
Die temperaturen stellen niks voor. Hoef je je absoluut niet druk om te maken.

Wil je zeker van je zaak zijn, dan moet je ff een een burn-in tooltje draaien zoals cpuburn. Of je laat 3DMark2003 een paar uurtjes benchen of demo'en. Dan wordt je VGA kaart ook gelijk meegenomen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 13:12 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
titel: Cooler heeft het begeven... en nu?

ik lees dat je em nog niet zo lang hebt, > al teruggestuurd voor garantie?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1