Overload probleem met reciever en speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011
Hallo mensen! Kheb een probleem met m'n speakers en m'n reciever, het gaat hier om de JVC RX6001R reciever, en verschillende speakers. Voor zover ik weet geeft deze reciever 100watt rms af per kanaal, nu had ik er dus een 5.1 set van Magnat op staan, waarvan mij vertelt was dat dit perfect zou werken met m'n reciever (was trouwens bij Polectro Plaza). Ik had toendertijd dus nog geen toslink tussen m'n dvdspeler en reciever, en dus maakte ik geen gebruik van DD en DTS, nou ja toen ik na een halfjaar dat wel ging doen kwam ik er dus achter dat die speakertjes veels te zwak waren, oftewel 35watt rms en 70watt piek, en dat werkt dus niet, de reciever sprong constant op overload. Nu luister ik ook muziek van m'n pc via m'n reciever, dus heb twee wat oudere speakers van m'n pa erop aangesloten (125watt rms 3-weg Studiotech's), zou het probleem opgelost zijn qua wattage denk je..nou niet dus, kan em nog nieteens op de helft van het volume zetten en dat ding knalt er al weer uit.... waar kan dit aan liggen? De reciever? De speakers? De bekabeling? Sub misschien? Ik ben echt het spoor bijster...

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Kijk eens of de impendantie van de receiver overeen komt met de speakers .

[ Voor 23% gewijzigd door HIDMAN-X op 15-11-2003 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25
Krewcial schreef op 15 november 2003 @ 11:07:
kwam ik er dus achter dat die speakertjes veels te zwak waren, oftewel 35watt rms en 70watt piek, en dat werkt dus niet, de reciever sprong constant op overload. Nu luister ik ook muziek van m'n pc via m'n reciever, dus heb twee wat oudere speakers van m'n pa erop aangesloten (125watt rms 3-weg Studiotech's), zou het probleem opgelost zijn qua wattage denk je..nou niet dus, kan em nog nieteens op de helft van het volume zetten en dat ding knalt er al weer uit
Lees dit eens door:
AV FAQ; Veelgestelde vragen
Als het goed is, kan je na het lezen daarvan begrijpen waarom bovenstaand stukje van jou erg krom geredeneerd is.

Controleer even of er niet wat losse draadjes uit je speakerkabel tegen de behuizing van je receiver kast aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44565

De kabels checken is inderdaad een goeie optie. Weet je zeker dat deze nergens kortsluiting maken dan is het een reciever probleem.

Je hebt het ook over een sub, hoe is deze aangesloten? Via de normale sub out?
Probeer deze toch is los te halen en sluit dan de speakers weer aan. Deze speakers, weet je daar de impedantie van? Die mag niet veel lager zijn dan die van je reciever. Ik had dit probleem namelijk ook met een Pioneer vsx 710 i.c.m. JBL's XTI. Als ik op twee derde van het volume luisterde dan ging de reciever in overload. Met andere speakers niet. Het was dus puur een kwestie van een slecht match en ik denk dat dit bij jou ook het geval is.

Hmmm, ik lees net na wat gegoogled te hebben dit: Stereo: 2 x 100 W, 4 Ohm, 1 kHz (DIN 45 500); Surround: (vorn/hinten) 5 x 100 W, 4 Ohm

Ik neem niet aan dat je magnat 5.1 setje zo'n hele rare impedantie heeft. Weet je zeker dat het correct aangesloten zit allemaal??

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 44565 op 16-11-2003 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krewcial
Mjah, me versterker kan speakers hebben van 4-16 Ohm geloofik, maar ik heb het probleem al gevonden, kabels (+ en -) raakten mekaar. Vandaar. Excuses voor het krom redeneren, maar ik ben niet zo'n audiofreak en ik zie die specs allemaal heel zwart wit, toch bedankt voor de hulp mensen! Kan ik trouwens nog iets met die Magnat satellieten... of moet ik die maar gewoon verkopen ofzo?

Edit: Magnat sats hebben impedantie van 4-8 Ohm, 35watt rms, 70watt piek.
Van die Studiotechs weet ik alleen dat ze 125watt zijn. Verder niets...

Edit 2: Heb dat stukje doorgelezen, en zolang ik het volume dus maximaal op 50% van z'n kunnen zet, kan ik gewoon die magnat surroundset gebruiken lijkt me? Zonder dat ze beschadigd worden?

Wederom bedankt voor de hulp;)

[ Voor 37% gewijzigd door Krewcial op 16-11-2003 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Expirimenteer gewoon zelf lekker weg, kijk wat kan en wat niet.

De kans dat je wat beschadigd is echt heel klein, mits je netjes de speakerkabels aansluit enzovoort.

Zo leer jezelf wat wel lekker klinkt en wat niet, en wat wel goed werkt en wat dus ook weer niet. Vergeet daarbij dat hele watt idee, dat is gewoon een hele goede marketing truuk en heeft weinig met Hifi te maken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krewcial
Nou ja, ik sta op het punt om te verhuizen naar Zuid Afrika met m'n ouders, m'n reciever & dvd gaan mee, maar speakers blijven hier, die wil ik verkopen, dus daar ga ik dan maar een mooie nieuwe speakerset aanschaffen:)

Pagina: 1