60 hz apparaat op 100hz TV

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409

Topicstarter
Als ik mijn gamecube op 60 hz zet ipv 50, gaat het beeld als het ware een beetje lopen. Je ziet beweging in stilstaande vlakken.

Mijn vraag, wat maakt mijn tv ervan als het apparaat 60 hz geeft. Normaal verdubbelt ie de lijnen van 50 hz en maakt er 100 hz van. Wat doet hij nu?

En is er dan nog kwaliteitsverschil.. er komt bij beide 100 hz uit mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Nu kan ie dat niet doen want 60 Hz is niet voor je TV bedoeld. Je ziet ook dat de lijnen gaan lopen en dat er beeldverschuiving optreed. Gewoon terug op 50 Hz en je heb nergens last van. Het lijkt mij sterk dat ie 120 Hz er van zal maken, het komt gewoon niet uit.

Bovendien is die 100 Hz een beetje verneukeratief omdat je een beeld nu 2 keer geschreven krijgt ipv 1 keer, het is wel rustiger voor de ogen maar extra performance zoals bij videokaarten zal je niet hebben.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409

Topicstarter
Twarp schreef op 15 november 2003 @ 01:09:
Nu kan ie dat niet doen want 60 Hz is niet voor je TV bedoeld.
Dat is niet waar, dit is wel voor mn tv bedoelt. Tegenwoordig hebben bijna alle spellen 60 hz ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Het spel wel maar je TV niet, of gaat het niet over je TV. Overigens verdubbelt ie de lijnen niet hij tekent ze gewoon 2 keer (vaker) en 60Hz betekend in dit geval dat ie teveel signaal moet verwerken dat dat ie tekenen kan en dat geeft dat verstoorde beeld.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Zou die 60hz er gewoon niet opzitten voor amerikaanse toestellen ?
(volgens mij hebben ze daar nl 60 hz ipv 50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Bud_s schreef op 15 november 2003 @ 01:29:
Zou die 60hz er gewoon niet opzitten voor amerikaanse toestellen ?
(volgens mij hebben ze daar nl 60 hz ipv 50)
Klopt

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeCool
  • Laatst online: 23-06 15:28

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

NTSC 60 Hz, PAL 50 Hz

[ Voor 17% gewijzigd door JoeCool op 15-11-2003 06:40 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Het signaal wat hij verstuurt is wel degelijk een PAL60 signaal. Nintendo adverteert er zelfs mee: RGB kabels voor betere kleuren en snellere 60Hz mode. Dat laatste werkt ook zónder RGB kabel, maar het is wel degelijk PAL60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 20:34
Anoniem: 76695 schreef op 15 november 2003 @ 07:16:
Het signaal wat hij verstuurt is wel degelijk een PAL60 signaal. Nintendo adverteert er zelfs mee: RGB kabels voor betere kleuren en snellere 60Hz mode. Dat laatste werkt ook zónder RGB kabel, maar het is wel degelijk PAL60
Ik denk dat dat dan bedoeld is voor TFT televisies. Op een 100Hz TV moet je zowieso altijd 50Hz erin gooien. En Normale 50Hz TVs kunnen geen 60Hz. Maar ik denk dat een TFT Televisie wel die 'extra kwaliteit' kan weer geven als het er 1 is van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:47
60 hz is er gewoon voor dat de spellen sneller (vloeiender) lopen. Het vraagt ook wat meer van je tv, vandaar dat je tv er misschien wat moeite mee heeft. Vroeger waren alle spellen in europa op 50 hz. Ik had voor mijn psx bijvoorbeeld het vechtspel Tekken3 PAL versie en de NTSC versie, en het verschil in snelheid was overduidelijk voelbaar. 60hz speelt dat echt een stuk lekkerder.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 18-06 15:39
60Hz is gedaan voor de amerikaanse markt, omdat het electriciteitsnet daar op 60Hz loopt. Hier in Europa loopt dit op 50Hz.
Daardoor krijg je geen trillingen in het beeld. Zeg maar het effect van computeren bij TL-licht. Monitor ingesteld op 80Hz, TL is vanwege de electriciteit 50Hz, dus bibberend beeld (zo registreren je ogen het tenminste). Het heeft niets met je TV te maken, het heeft niets met het vloeiender lopen van het spel te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Brede P op 15-11-2003 08:34 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:46
Is het niet zo dat bijna alle tv's tegenwoordig ook ntsc kunnen weergeven en dat een normale 50 Hz tv ook 60 Hz zou moeten kunnen doen, maar omdat er een codering PAL60 meegegeven wordt de tv id war raakt, omdat hij de standaard niet herkent?? Oftewel: Hey 60Hz signaal, maar PAL, was dat dan, das 50 Hz, oftewel dat hij uit fase gaat lopen omdat hij een 60 Hz signaal als 50Hz probeert weer te geven??

Um, als je tv geen goed beeld geeft op 60 Hz, waarom dan niet terug naar 50 Hz??
:+ Of koop een nieuwe tv die wel pal60 aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:15

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
mijn tv kan wel degelijk 60Hz games aan, op mn 5 jaar oude tv kan PAL60 en op mn 2 jaar oude tv kan die ook NTSC 60Hz ed. aan. (ze zijn bijde 4:3 tv's met 50 Hz, allebei van philips) (ik hoor alleen een heel hoog (maar zacht) irritant piepje ut mn tv komen, maar voor de rest werkt het perfect.

alleen mn meer dan 10 jaar oude Audiosonic tv (34 cm :+ ) kan geen PAL 60, daarmee gaat dat beeld op en neer bewegen enzo...

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2003 09:05 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08
of je tv nou 50hz of 100hz is heeft er geen reet mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Payne schreef op 15 november 2003 @ 07:56:
60 hz is er gewoon voor dat de spellen sneller (vloeiender) lopen. Het vraagt ook wat meer van je tv, vandaar dat je tv er misschien wat moeite mee heeft. Vroeger waren alle spellen in europa op 50 hz. Ik had voor mijn psx bijvoorbeeld het vechtspel Tekken3 PAL versie en de NTSC versie, en het verschil in snelheid was overduidelijk voelbaar. 60hz speelt dat echt een stuk lekkerder.
Niet dus, het is voor een 60Hz voeding systeem voor bijv. amerikaanse toestellen en niet voor een spel die dan sneller loopt.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8674

onzin. Apparaten voor de amerikaanse markt zijn standaard NTSC. Die hebben geen SCART-RGB kabel voor PAL60 en ondersteuning hiervoor in het apparaat.

Als je SCART-RGB hebt dan praat je automatisch al over TV toestellen voor de 'PAL'-markt, want alleen die hebben SCART ingangen over het algemeen. Dus die 60 Hz mogelijkheid is voor 'import' spellen en/of voor spellen die dan soepeler lopen (dus bijv. Mortal Kombat clonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8674 schreef op 17 november 2003 @ 17:07:
onzin. Apparaten voor de amerikaanse markt zijn standaard NTSC. Die hebben geen SCART-RGB kabel voor PAL60 en ondersteuning hiervoor in het apparaat.

Als je SCART-RGB hebt dan praat je automatisch al over TV toestellen voor de 'PAL'-markt, want alleen die hebben SCART ingangen over het algemeen. Dus die 60 Hz mogelijkheid is voor 'import' spellen en/of voor spellen die dan soepeler lopen (dus bijv. Mortal-Kombat-klonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij snappen een hoop mensen hier niet waar het over gaat :) De TS heeft waarschijnlijk gewoon pech omdat zijn TV niet met PAL60 signaal om kan gaan. PAL60 is vooral leuk op normale 50hz toestellen omdat je dan een wat strakker beeld krijgt, je verliest echter wel wat horizontale beeldlijnen volgens mij, net als bij NTSC. Bij 100hz TV's zou het dus zoiezo niet veel uitmaken omdat de TV het beeld zelf al strakker maakt. Van snelheidsverschil tussen PAL en NTSC versies van spellen zoals vroeger is volgens mij allang geen sprake meer.

PAL60 is volgens mij gewoon een officiele standaard, want de tv-out op mijn GeForce ondersteunt het ook gewoon (met TVTool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 20:21

star-saber

Ryzen

je zit bijna goed.

dat 50 of 60 heeft alleen met hoevaak je beeld word opgebouwd te maken.
Pal60 is en blijft pal alleen op 60Hz meer niet

NTSC is ook 60 maar minder beeldlijnen dan pal.
de frequentie doet er niet toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigs schreef op 17 november 2003 @ 17:17:
Volgens mij snappen een hoop mensen hier niet waar het over gaat :) De TS heeft waarschijnlijk gewoon pech omdat zijn TV niet met PAL60 signaal om kan gaan. PAL60 is vooral leuk op normale 50hz toestellen omdat je dan een wat strakker beeld krijgt, je verliest echter wel wat horizontale beeldlijnen volgens mij, net als bij NTSC. Bij 100hz TV's zou het dus zoiezo niet veel uitmaken omdat de TV het beeld zelf al strakker maakt. Van snelheidsverschil tussen PAL en NTSC versies van spellen zoals vroeger is volgens mij allang geen sprake meer.

PAL60 is volgens mij gewoon een officiele standaard, want de tv-out op mijn GeForce ondersteunt het ook gewoon (met TVTool)
Van snelheidsverschil tussen PAL en NTSC versies van spellen zoals vroeger is volgens mij allang geen sprake meer?

Tuuuuuuuurlijk, tegenwoordig kunnen ze meer dan 50 Hz aan informatie in een 50 Hz PAL videostream stoppen.... 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 8674 schreef op 17 november 2003 @ 17:56:
[...]

Van snelheidsverschil tussen PAL en NTSC versies van spellen zoals vroeger is volgens mij allang geen sprake meer?

Tuuuuuuuurlijk, tegenwoordig kunnen ze meer dan 50 Hz aan informatie in een 50 Hz PAL videostream stoppen.... 8)7 8)7 8)7
Euh nee, maar vroeger liep de snelheid van de machine evenredig aan de frequentie van de wisselspanning die hij binnenkreeg en waar inderdaad dus ook de TV op werkte. Maar tegenwoordig is daar geen sprake meer van volgens mij hoor, ik bedoel als mijn Nintendo 64 de drukte in een 4-player race niet meer aan kon dropte hij ook gewoon frames, dus ik neem aan dat het enige verschil tussen PAL en NTSC tegenwoordig nog de framerate is, maar dat het spel verder even snel loopt, net zoals dat bij PC's het geval is (anders zou je nooit eerlijk on-line kunnen gamen). De techniek gaat vooruit weet je :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 08:07

jasjenl

Liab A Tymo

Jeetje, wat zitten hierboven weer een boel mensen niet gestoord door enige kennis van zaken allerlei misverstanden de wereld in te helpen...

Hoe het dus zit:
in Europa en nog een paar andere landen in de wereld is de tv standaard PAL. Een standaard PAL signaal is 50 hz en bestaat uit 625 lijnen. Die 50 hz is destijds gekozen omdat ons lichtnet ook op 50 hz werkt en de tv's dat vroeger voor synchronisatie gebruikten (is tegenwoordig geen issue meer, maar die 50 hz is dus nog een 'erfenis' van oude techniek).
NTSC is de standaard die o.a. in Amerika gebruikt wordt en is 60 hz met 525 lijnen. Hier is voor 60 hz gekozen omdat het stroomnet daar op 60 hz loopt.
NTSC heeft op zich als voordeel boven PAL dat het wat rustiger voor de ogen is door de hogere beeldfrequentie, maar als je een 100 hz toestel hebt, is dat voordeel teniet gedaan doordat je tv de beeldfrequentie van PAL verdubbelt (dit gebeurt dmv allerlei technieken die wel iets verder gaan dan elk beeldje simpelweg 2 keer weergeven, maar daar ga ik hier verder niet op in). Op veel 100 hz tv's is PAL zelfs juist rustiger dan NTSC, omdat ze vaak NTSC nog wel op de originele frequentie van 60 hz weergeven en niet op 120 hz. Ook is me wel eens opgevallen dat sommige PAL tv's die weliswaar in staat zijn NTSC weer te geven, dit toch niet optimaal doen: vaak zie je dat het NTSC beeld te licht is en er boven en onder teveel van het beeld wordt afgeknipt. Blijkbaar zijn die tv's alleen voor PAL goed afgeregeld en minder goed voor NTSC.

PAL 60 is weer een verhaal apart. Behalve de frequentie en het aantal beeldlijnen zit er namelijk tussen NTSC en PAL ook nog een verschil in het kleursysteem dat gebruikt wordt. Sommige tv's kunnen op zich wel de hogere frequentie van NTSC aan, maar kunnen niet overweg met het NTSC kleursysteem en geven dan een zwart/wit beeld. Daar is dan PAL60 voor: dezelfde frequentie en hetzelfde aantal beeldlijnen als bij NTSC, maar met het kleursysteem van PAL zodat je op een PAL tv toch kleuren hebt. Veel moderne PAL tv's kunnen overigens wel gewoon 'native' NTSC aan.

Dan nog het verschil in snelheid bij spellen tussen 50/60 hz. Of een spel op 60 hz sneller loopt dan op 50 hz, hangt helemaal af van hoe het geprogrammeerd is. Als het 'frame-based-timing' gebruikt, zal er een snelheidsverschil zijn, als het 'time-based-timing' gebruikt, zal er geen verschil zijn. Het verschil tussen die twee timings methoden is simpel uitgelegd het volgende:
stel je laat een mannetje van links naar rechts lopen. Je kunt dit dan zo programmeren dat hij elke frameupdate een vast aantal pixels naar rechts beweegt, zeg bijvoorbeeld 1 pixel per frame. De tijd die het mannetje er dan over doet om bijvoorbeeld 100 pixels af te leggen, zal afhangen van de framerate: op 50 hz zal hij hier 2 seconden over doen, maar op 60 hz zal hij al na 1,7 seconden 100 pixels verder zijn. Dit is dus frame-based-timing.
Je kunt 't ook anders doen. Stel je wilt dat 't mannetje altijd even lang over die 100 pixels moet doen, zeg 2 seconden. Je gaat dan bij elke frameupdate kijken hoeveel tijd er is verstreken sinds de vorige frameupdate en hoeveel pixels het mannetje op basis van de verstreken tijd verder zou moeten bewegen. In het geval van 50 hz zal dit precies één pixel per frame zijn, maar bij 60 hz zal dit 50/60 = 0,83 pixels per frame moeten zijn. Nu kun je natuurlijk niet over delen van een pixel bewegen, maar dat los je op door intern wel met fracties van pixels te rekenen en dit uiteindelijk af te ronden naar hele pixels. Dit heeft dan als gevolg dat je op 60 hz om de 5 frames even één frame geen pixel naar rechts zult bewegen. Dat is dan dus time-based-timing.

Veel oude spellen werkten frame-based omdat dit eenvoudiger te realiseren is (veel GBA spellen werken ook nog zo). Veel moderne (3d) games werken time based en zullen dan ook geen snelheidsverschil hebben tussen PAL of NTSC. Bijkomend voordeel van time based werken is dat je geen slowdown in je gameplay krijgt als de hardware eens een keer niet de gewenste framerate kan halen. Je krijgt dan dus wel een lagere framerate (in het bovenstaande voorbeeld: je beweegt meer pixels per frame naar rechts) maar je 'fysieke' snelheid blijft gelijk.

Damn, wat een lap tekst zie ik nu en wellicht niet meer geheel on-topic, maar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bigs schreef op 17 november 2003 @ 21:36:
[...]

Euh nee, maar vroeger liep de snelheid van de machine evenredig aan de frequentie van de wisselspanning die hij binnenkreeg en waar inderdaad dus ook de TV op werkte. Maar tegenwoordig is daar geen sprake meer van volgens mij hoor, ik bedoel als mijn Nintendo 64 de drukte in een 4-player race niet meer aan kon dropte hij ook gewoon frames, dus ik neem aan dat het enige verschil tussen PAL en NTSC tegenwoordig nog de framerate is, maar dat het spel verder even snel loopt, net zoals dat bij PC's het geval is (anders zou je nooit eerlijk on-line kunnen gamen). De techniek gaat vooruit weet je :Y)
Je haalt framerate en refreshrate door elkaar

De refreshrate is het aantal beelden dat per seconde naar de televise wordt gestuurd. Dat is bij een Nintendo 64 altijd 50hz (er waren nog geen 60hz spellen),

De framerate is het aantal keren per seconde dat het beeld wordt vernieuwd. Als je een framerate van 10 fps hebt dan blijft je refreshrate 50hz, maar een aantal frames (beelden) zullen hetzelfde zijn waardoor het beeld "schokkerig" lijkt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

jasjenl schreef op 17 november 2003 @ 23:41:
... maar als je een 100 hz toestel hebt, is dat voordeel teniet gedaan doordat je tv de beeldfrequentie van PAL verdubbelt (dit gebeurt dmv allerlei technieken die wel iets verder gaan dan elk beeldje simpelweg 2 keer weergeven, ...
Mag je mij uitleggen wat er meer in dat signaal zit zonder dat de gewone TV er last van heeft.

Ik kan er kort over zijn want het is namelijk niet meer. Echt het is echt zo simpel dat elk beeldje 2 keer weergegeven wordt. Alleen bij breedbeeld signaal heb je meer alleen dat is geen 100Hz verhaal en zeker niet meer handig voor de TS.

60 Hz geeft gewoon vervorming omdat je TV er niet geschikt voor is, sorry maar het is niet anders. NTSC is een andere standaard die eigenlijk niets met dit verhaal te maken heeft buiten dat die door het USA systeem wel op 60 Hz loopt. Nog even en we gaan de lagere spanning erbij halen en is de strtuktuur echt zoek.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Gravedigger
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:30
Ik heb zelf een 100hrz tv en als ik Zelda bonusdisc voor gamecube erin gooi, die alleen 60 hrz ondersteunt dan begint m'n tv te flippen. Wordt het beeld steeds zwart wit/kleur en flikkert. Is hier iets aan te doen?

Als ik dit zo lees betekent het dus dat best eens alle games later alleen 60HRZ gaan ondersteunen en dat mensen met een 100 HRZ tv dus deze spellen niet meer kunnen draaien omdat je 60 Hrz niet kan verdubbelen omdat het dan 120 hrz zou moeten zijn. Zou wel een naaistreek zijn, meeste breedbeeld tv's zijn nu 100Hrz.

Weet iemand hier meer van? Thx :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 15:02

Collaborator

You! Cake or Death?

mij Sony 100HZ breedbeeld speelt alles 60 HZ spellen perfect (gamecube) en ookde 60hz only bonusdics.

ik heb eignelijk maar een vraagje en dat is:
Als je 50 hz bron hebt (N64 oid) en je TV is 100 HZ. wat word het dan? verdubbeld je tv het signaal zodat je 100HZ hebt?
en hoe zit dat dan met TV?

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

TheEvilCuber schreef op 18 november 2003 @ 14:34:
mij Sony 100HZ breedbeeld speelt alles 60 HZ spellen perfect (gamecube) en ookde 60hz only bonusdics.

ik heb eignelijk maar een vraagje en dat is:
Als je 50 hz bron hebt (N64 oid) en je TV is 100 HZ. wat word het dan? verdubbeld je tv het signaal zodat je 100HZ hebt?
en hoe zit dat dan met TV?
Je beeld tekend bij 100 Hz elk frame 2 keer dus ook 100 Hz blijft gewoon 100 Hz want de bron is ook maar 50 Hz voor die TV.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Twarp, ga je eerst maar eens wat verder verdiepen in de technieken die gebruikt worden in 100 hz tv's voordat je hier nog meer uitspraken doet die mensen op het verkeerde been zetten. Lees hier bijvoorbeeld maar eens over motion compensation en leer dat een 100 hz tv wel iets meer doet dan simpelweg elk beeldje 2 keer laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

El Gravedigger schreef op 18 november 2003 @ 13:02:
Ik heb zelf een 100hrz tv en als ik Zelda bonusdisc voor gamecube erin gooi, die alleen 60 hrz ondersteunt dan begint m'n tv te flippen. Wordt het beeld steeds zwart wit/kleur en flikkert. Is hier iets aan te doen?

Als ik dit zo lees betekent het dus dat best eens alle games later alleen 60HRZ gaan ondersteunen en dat mensen met een 100 HRZ tv dus deze spellen niet meer kunnen draaien omdat je 60 Hrz niet kan verdubbelen omdat het dan 120 hrz zou moeten zijn. Zou wel een naaistreek zijn, meeste breedbeeld tv's zijn nu 100Hrz.

Weet iemand hier meer van? Thx :X
Alle GameCube spellen werken op 50 hz, alleen zie je steeds vaker dat spellen ook een 60 hz optie krijgen, 50 hz is echter nog steeds standaard.

Alleen de Zelda bonusdisk, die twee Ninteno 64 ports (dus geen echte GC games!) bevat werkt alleen op 60 hz.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

jasjenl schreef op 25 november 2003 @ 17:46:
Twarp, ga je eerst maar eens wat verder verdiepen in de technieken die gebruikt worden in 100 hz tv's voordat je hier nog meer uitspraken doet die mensen op het verkeerde been zetten. Lees hier bijvoorbeeld maar eens over motion compensation en leer dat een 100 hz tv wel iets meer doet dan simpelweg elk beeldje 2 keer laten zien.
Gaat het niet om, ook IM (incredible motion) maakt gebruik hiervan, met het verschil dat ie een soort algoritme er op los laat dit te corrigeren.

Uit je eigen tekst noemen dat ook weer bij een A-B-A-B weergave. Bij een A-A-B-B weergave krijg je een verschil die te groot kan zijn en een soort schokkend effect kan geven.

Natuurlijk zit er meer achter, maar daar help je de TS niet mee. Om begrijpelijk te maken waarom moet je eerst de basis aanpakken en dan kan je verder uitbouwen.

Maar ontopic, je beeld wordt in optie A-B-A-B gewoon 2 keer getekend en in de A-A-B-B ook maar met een aanpassing verholpen door een algoritme wat het beeld en gladder en strakker er uit laat zien. Eigenlijk is A-a-B-b toepasselijker omdat het beeld iets aangepast wordt. Maar in feite is het een beeld wat niet in de uitzending zit en dus verzonnen wordt door de TV.

Zo beter Jasjenl, didactisch niet sterk om meteen moeilijk te beginnen hè eerst een basis leggen en dan uitbouwen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hopelijk kan ik nog een reaktie krijgen van iemand hier ook al is dit topic een beetje oud.
Maar ik ben enorm gefrustreerd en een beetje wanhopig zullen we maar zeggen.

Ik heb ooit eens goedkoop via ebay een leuke "silver" edition gekocht van de Cube met 3 spellen, Mario Kart, Metroid Prime en Zelda Wind Waker met Bonus OOT.

Toensdestijds had ik nog een "oude" Sony 55cm TV en kon alles prima afspelen, nergens last van, alleen de Bonus disc had voor mijn ogen het gevoel dat mijn beeld juist meer trilde dan op 50Hz spellen zoals bv. Mario Kart. Enfin het was een oude TV spelen ging verder prima, geluid mooi op de versterker ik was happy!

Toen na een leuke financiele meevaller heb ik een nieuwe TV gekocht, na veel wikken en wegen heb ik toen de Philips 32PW9509 gekocht (winkelwaarde 1400). Ik sloot mijn Cube aan en door de pixel plus 2 techniek op de TV ging er een nieuwe wereld voor me open, het beeld was echt super super strak, de kleuren TIG keer helderder alleen het beeld leek wat karteliger. Alsof zegmaar de Anti Aliasing ineens uitstond, nahjah grotere TV dus logisch dat dat minder scherp wordt, ookal doet de pixel plus 2 erg zijn best. Toen wou ik op een gegeven moment de Bonus Disc gaan spelen, maar nee hoor, geen bleed, gewoon weg, fullscreen grijs, ik hoor wel audio van de game, maar krijg met geen mogelijkheid beeld.

Dus ik in de opties kijken van de Cube, nergens een instelling, ik bij de opties van mijn TV menu kijken, kan nergens NTSC mode ofzo kiezen, alle andere modi geprobeerd, zoals progressive lines, double lines en Movie PLus en 100Hz. No go what so ever.

Dus ik mijn boekjes erbij pakken PDF's downloaden van de philips site, daar staat in dat mijn TV gewoon echt alle mogelijke standaarden ondersteund, Alle PAL soort NTSC, SECAM gewoon alles. Maar een spel spelen op 60Hz NOWAY!

Ok, toen kocht ik een XBOX om als media center te dienen, NTSC Films als xvid of een DVD met NTSC streaming, totaaaal geen problemen, via mijn vorige standalone DVD ook NTSC en PAL gedraaid, allemaal helder perfect! Toen zag ik in mijn XBOX menu de optie PAL60. Als ik dit forum goed doorgelezen heb is dit dus hetzelfde als de 60Hz optie bij de Cube?

Want als dat zo is snap ik het niet aangezien PAL60 het prima doet op mijn TV met de XBOX! Echter het enige verschil dat ik dan kan ontdekken is dat ik bij de XBOX toen meteen een Advanced Scart Cable er gekocht heb met optical uit, Niet alleen is het beeld erdoor inderdaad veel strakker geworden maar zou het kunnen dat deze kabel ervoor zorgt dat mijn TV nu wel ineens PAL60 kan verwerken? Want als dat zo is dan zou ik dus ook een goeie RGB Cable moeten kopen voor de Cube en zou dat het dan oplossen? ( Nu wou ik gister (vrijdag 24 dec) zo'n kabel halen maar ik was 16.55 in groningen en had geen tijd om die kabel te kopen, winkel ging dicht op 17u vanwege kerstavond. Dus balen maar dan moet dat maandag maar even.

Wellicht dat ik sowieso beter beeld krijg door deze kabel aangezien mijn TV gewoon uit 2004 komt! Met zoveel technieken ik kan me haast niet voorstellen dat mijn gloednieuwe TV ineens geen 60Hz ondersteund via de Cube. Tenzij 60hz en PAL60 gewoon niet hetzelfde is?

Anders voel ik me gewon zwaar genaaid door Philips, je geeft vdomme 1400 pleuro uit en dan k rijg je dit, helemaal nu ik Four Swords Adventure gekocht heb en Prime 2, die dus 60hz ONLY is. Deze kan ik dus nu niet spelen, hoor alleen geluid, controller reageerd verder prima.

Ok nu dan even een paar technische feiten over de TV, ik heb 4 A/V in gangen. Te weten 3 SCART en 1 met 3 tulppluggen(?) en een S-Video plug. Van die 3 SCART ondersteunen er 2 dus het RGB signaal, waardoor mijn XBOX inderdaad prima functioneerd.

Ik heb de winkel gemaild en philips gemaild maarja krijg maar es een reaktie waar je wat aan hebt, winkel zegt; gewoon in je TV menu instellen, nou ik ben echt volgens mij alle opties na gegaan ik zie niks waardoor je wellicht het signaal zou kunnen omzetten naar NTSC ofzo.

Sommige spellen op de XBOX moet ik inderdaad de XBOX omschakelen naar NSTC "mode" zodat ik dat spel op de TV krijg, maar dat zou dan toch ook moeten betekenen dat mijn TV die mode goed ondersteund? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik wil gewoon heel graag alle spellen op hun volle glorie kunnen spelen en als daar een 30 eur kabel van nintendo voor nodig is dan ben ik dat meer dan bereid neer te leggen. Maar als mijn TV gewoon echt geen 60Hz kan verwerken, dan heeft die kabel wellicht veel minder zin voor de 50Hz spellen, god zij dank heeft Zelda 4SW een 50Hz optie zodat ik met de kerstdagen niet geheel mij dood hoef te vervelen.

Ok dit is een erg lange post geworden, sorry voor de lengte, maar ik wou gewoon graag goed proberen uit te leggen wat er gaande is en wat ik geprobeerd heb zodat er geen onnodige posts komen, met heb je dit en dat al geprobeerd terwijl het nu in de post staat.

Als er IEMAND is die hier meer van weet of wellicht zelf ook het grijze beeld gedoe heeft gehad maar dat heeft weten op te losse, of iemand die misschien wel de zelfde TV heeft en weet wat ik nog kan proberen om hier iets voor te vinden, dan ben ik hier REUZE dankbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

in de nintendo handleiding staat ook dat je in principe een rgb-kabel moet hebben om 60hz aan te kunnen (vraag me niet waarom maar goed)

dus die zoiezo kopen, beeld is dan veel beter

trouwens ik heb ook een philips 100hz tv uit 2001 en alles doet het gewoon prima hoor, met een rgb-kabel tenminste, meteen gekocht bij aanschaf van m'n cube dus composite-kabel nooit geprobeerd (gebruik ik voor m'n snes)

dat je met zo'n dikke tv uberhaupt twijfelt om zo'n kabel te kopen vind ik een beetje dubieus

als er een nieuwe nintendo uitkomt kun je waarschijnlijk toch wel weer dezelfde kabel gebruiken :) (snes, n64, ngc gebruiken zelfde stekker)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Het lijkt mij ook zeer stug dat zo'n nieuwe Philips tv het 60 hz beeld van je cube niet kan weergeven, eigenlijk weet ik wel zeker dat je tv dit moet kunnen. Ik zou in ieder geval zo'n rgb kabel voor je cube kopen (en dan niet zo'n cheap imitatie geval maar 'the real thing'), dat scheelt sowieso al een heleboel qua beeldkwaliteit (dan krijg je pas rgb en dat zie je bij een cube heel goed, zeker op zo'n tv als jij hebt).

Overigens, die AV aansluiting met drie tulppluggen kan twee dingen zijn: als de tulpjes geel, rood en wit zijn is de gele voor composiet video en de rode en witte voor audio (rood rechts, wit links). Dat is een aansluiting die soms handig kan zijn om snel even een videocamera op je tv aan te sluiten, maar verder geeft deze manier van aansluiten de minste kwaliteit. Het kan ook zijn dat de tulpjes rood, groen en blauw zijn. In dat geval is het een component (staat ook wel eens YUV of YCrCb bij) aansluiting en dat is aansluiting waarmee je sommige dvd spelers kunt aansluiten. Deze aansluiting levert dan weer wel een heel goed beeld (soms beter nog dan rgb via scart), alleen moet je dan wel een apparaat hebben wat ook drie van die tulpjes heeft. Op europese tv's zie je component in nog maar weinig, dus ik vermoed dat je gewoon een composiet aansluiting daar hebt.

Als het je met je cube niet lukt en de winkel zegt 'gewoon in het menu instellen', zou ik gewoon een keer met je cube bij de winkel langsgaan en ze het daar laten demonstreren. Lijkt me geen onredelijke service als je zo'n tv hebt gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Pal60 werkt alleen als kleur gescheiden is of als alle componenten gescheiden zijn (zoals bij PbPrY en RGB). Bij composiet zit alles bij elkaar op 1 kabeltje en werkt Pal60 dus vaak niet, of alleen in zwart/wit. Zie voor de technische uitleg: jasjenl in "60 hz apparaat op 100hz TV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Jongens en Mannen ;-)

Hartelijk dank voor jullie uitleg. Ik wou al een tijdje zon RGB kabel hebben heb em voor de XBOX meteen ook erbij gekocht maar sindstoen gewoon niet veel meer met de CUBE gespeeld totdat ik nu dus nieuwe spellen heb en toen begon het weer te kriebelen, ik ga maandag na me werk meteen een RGB kabel halen en dan heel hard duimen!!

Nogmaals bedankt voor jullie reakties ik krijg er goeie moed door. Happy x-mas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Anoniem: 44568 schreef op zondag 26 december 2004 @ 00:39:
Pal60 werkt alleen als kleur gescheiden is of als alle componenten gescheiden zijn (zoals bij PbPrY en RGB). Bij composiet zit alles bij elkaar op 1 kabeltje en werkt Pal60 dus vaak niet, of alleen in zwart/wit. Zie voor de technische uitleg: jasjenl in "60 hz apparaat op 100hz TV"
Ook al klinkt dit allemaal erg aannemelijk, boven heb ik geen RGB TV maar dus die oude Sony en die speelt wel die 60Hz gewoon af met de standaard scart kabel?

Werkt die TV dan gewoon anders? ( Ik twijfel niet aan de echtheid van je opmerking maar meer dat me dit opvalt.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Wat noem jij een standaard Scart kabel? Want bij mij is dat namelijk een multistandaard RGB/Svideo/Composiet kabel. Overigens zou het goed kunnen dat bij modernere TV's er wat wat meer native ondersteuning is voor Pal60/Pseudo-Pal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
[offtopic?]

hmm als ik bijvoorbeeld een n64 rom van zelda bijv laad in me emu draait de pal versie van die rom op 50hz. . laad ik een nstc rom (60hz) gaat het beeld toch wa vlotter B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 18:00
HStyles schreef op zondag 26 december 2004 @ 16:50:
[offtopic?]

hmm als ik bijvoorbeeld een n64 rom van zelda bijv laad in me emu draait de pal versie van die rom op 50hz. . laad ik een nstc rom (60hz) gaat het beeld toch wa vlotter B)
Hier staat de uitleg waarom dat zo is, had je kunnen vinden als je het topic gelezen had.
jasjenl in "60 hz apparaat op 100hz TV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Zodra ik morgen de kabel heb post ik wel mijn bevindingen.
Ik hoop dan ook echt echt echt dat ie gaat doen! :'(

Anders heb ik wellicht wel betere qualiteit voor de overige games maar neemt niet weg dat ik dan voor Metroid 2 steeds de hele zooi naar boven zou moeten verhuizen :(

Ah well, ik houdt jullie op de hoogte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
SUCCES!

Na wat instellingen op de TV voor SCART-2 draaien bijna alle games nu op 60Hz!

Visueel gezien kan ik niet echt iets zien wat me opvalt behalve de soepelheid met Metroid! Het voelt alsof het aantal FPS van 50 naar 80 is gegaan (let op VOELT he), alsof je nu beter kunt richten en soepeler draait enzo, das wel erg fijn moet ik zeggen. Qua kleuren en scherpte is het niet echt verbeterd mijns inziens, maar ik heb dan sowieso al een hele goeie TV die een boel optimized voor het beeld.

Maar ik ben nu een gelukkige gamer, heeft me wel 29.95 EUR gekost maar ach in het kader van de 3e kerstdag zullen we maar zeggen, allen bedankt voor jullie advies en tips!

Gelukkig heeft mijn TV 2 SCART die RGB ondersteunen dus de xbox en cube kunnen lekker tegelijk draaien hoef ik geen kabels te wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Ik draaide altijd m'n cube op PAL60 dmv. Composite. Slecht voor de TV (ouwe dan, heb al een nieuwe, érg goede!), in de trend van: niet uitzetten op PAL60, of teletekst werkt niet meer. Met de RGB kabel geen last van, en nu met de nieuwe TV is het echt een verademing.

Metroid Prime & Prime2 ben ik weer helemaal vanaf het begin af aan mee begonnen, opnieuw. Ik had Prime al alles 100% @ hardmode, en Prime2 alles 100% @ softmode, en een aardig eindje hard, maar het is zo'n verademing van het beeld, alhoewel m'n nieuwe TV daar ook aan bij heeft gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 15:33
twiFight, zou je mij kunnen vertellen welke RGB kabel je precies gekocht hebt en waar? Ik heb namelijk exact dezelfde televisie en ook hetzelfde probleem.... :|

Heb me gek lopen zoeken naar de oplossing en mijn oude Philips Matchline deed het prima op 50 en 60HZ.

Verder ben ik ook erg benieuwd of je met zo'n RGB kabel dan nog wel steeds de mogelijkheid hebt om het geluid naar je receiver toe te leiden want ik wil bij sommige games ook de Pro Logic ervaren.

Alvast bedankt!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

een beetje tv heeft een stereo-uitgang achterop, een fatsoenlijke tv stuurt het geluid van de scart daar ook op uit (m'n ouwe philips deed dat dus niet maar m'n nieuwe wel)

een originele scartkabel voor de NGC heeft geen tulpstekkertjes voor de audio, mocht je die toch nodig hebben kun je ook een goedkoop 3th party ding kopen die hebben ze vaak wel

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 15:33
Klopt, de televisie heeft inderdaad de audio uitgangen (had ze even over het hoofd gezien). Overigens valt het niet mee een originele Nintendo RGB kabel op de kop te tikken, overal worden de zogenaamde 3rd party kabels verkocht en ik vraag me af of de kwaliteit vergelijkbaar is, of dat het weggegooid geld is en dus brakke kwaliteit.....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1