Config. 4 x 40 GB MAxtor schijven = ?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Wat heb ik :

2 x 40 GB DiamondMAX Plus 8 ATA133 @7200rpm
1 x 40 GB D740X ATA133 @7200rpm
1 x 40 GB DiamondMAX Plus 60 ATA100 @7200rpm

onboard ATA133 Raid controller
PCI ATA100 Raid controller

Proc. 2 x Athlon MP 2000+ met 1 GB PC2100 ecc reg. DDR RAM

Elke schijf heeft een eigen IDE/ATA aansluiting gekregen.
Het systeem gaat voornamelijk als windows 2000 server gebruikt worden om wat mee te experimenteren. Daar naast Dual boot met Windows XP voor enige Games, er zit niet voor niets een ATI 9700 Pro in ;) .

Nu was ik vanplan om op 1 van de schijven de beide OS's te installeren met een partitie waarop ik enige Games kwijt kan om die onder XP te kunnen spelen.

Onder Windows 2000 server wilde ik van de overige 3 schijven een soft. RAID5 set maken.

Nu is het de vraag welke van deze 4 schijven zou ik het best als OS schijf kunnen gebruiken, dit zal dan de snelste moeten zijn. Als ik de specificaties bij Maxtor bekijk ontlopen de ATA133 schijven elkaar niet erg veel.

Of kan ik beter gebruik maken van de RAID functies van de controllers en bijvoorbeeld de 2 Plus 8 schijven in een stripe set zetten en de overige twee in een mirror in principe ben ik dan ook 1 schijf kwijt net als bij een RAID5 set. Alleen is de veiliggestelde capaciteit minder. Maar de OS schijven zijn weer sneller.

meningen gevraagd en welke schijf zal nu het best presteren van de vier ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Denk dat de diamondmax het snelst zijn.. maar gebruik gewoon striping en mirroring.. draait hier ook als een tiet :9

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 00:43:
Denk dat de diamondmax het snelst zijn.. maar gebruik gewoon striping en mirroring.. draait hier ook als een tiet :9
Dan neem ik aan dat je de DiamondMAX plus 8 schijven bedoelt ? Aangezien de Plus 60 nog met een ATA100 interface werkt.

Met stripe en mirroring bedoel je per twee schijven een stripe set maken en deze beide stripe sets weer in een mirror gebruiken ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

als ik jou was zou ik gewoon de 2 maxtors in RAID-0 gooien
daarop installeer je je winXP en win2k en je games

op de overige twee hardeschijven kun je je data kwijt die je dan evt ook kunt gaan backuppen op één of andere manier

het lijkt met niet echt zinvol die overige twee hardeschijven in een mirror te zetten omdat je dan slechts de helft aan secure opslag over houd er zijn veel meer mogelijkheden om je data veilig te stellen lijkt me

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
H a N N o schreef op 15 november 2003 @ 00:55:
als ik jou was zou ik gewoon de 2 maxtors in RAID-0 gooien
daarop installeer je je winXP en win2k en je games

op de overige twee hardeschijven kun je je data kwijt die je dan evt ook kunt gaan backuppen op één of andere manier

het lijkt met niet echt zinvol die overige twee hardeschijven in een mirror te zetten omdat je dan slechts de helft aan secure opslag over houd er zijn veel meer mogelijkheden om je data veilig te stellen lijkt me
Ik zette idd mijn backups altijd op CD alleen blijken CD-R's tegenwoordig zo goede kwaliteit te hebben dat ik ondekte dat backups van nog geen jaar oud niet meer te lezen waren. Na het een en ander gelezen te hebben over dit fenomeen blijkt dat er niet echt CD-R's aan te wijzen zijn die nu wel gegarandeerd een aantal jaar mee kunnen. Zowel onder de Merk CD-R's en als de noname's ... al-hoe-wel iemand mij Verbatim CD-R's aanrade daar schijnt zelf 10 jaar garantie op te zitten ? maar als iemand mij een merk kan noemen die wel te vertrouwen is hoor ik het graag.

Overigens heb ik ook al eens naar een tapedrive gekeken, maar die zijn mij veel te duur :P

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2003 01:08 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
De beide controllers bijten elkaar volgens mij behoorlijk, want als ik de onboard controller inschakel als RAID controller ben ik de PCI controller kwijt en tijdens de installatie van Windows XP kan hij geen schijven vinden. Terwijl onder DOS/FDISK beide controllers aangesproken kunnen worden en alle 4 de schijven. |:( ... tevens heb ik tijdens het opstarten 1 x een waarschuwing gehad dat IRQ hardware elkaar in de weg zaten. Ik wordt zo moe van dat kleine aantal IRQ's en Windows die daar niet mee om weet te gaan :'(

(P.S. : ik had ook nog een andere topic geopend over dit probleem, maar niemand schijnt een tip te hebben :'( )

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2003 21:12 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 00:43:
Hoe heb jij jouw schijven gejumperd of hoe moet ik dat noemen ? en gebruik je 1 of 2 RAID controllers.

Als ik 1 controller gebruik en ik wil 1 stripe set en 1 mirror set, hoe kan ik dat het best configureren ?

Door bijvoorbeeld met IDE1 master + IDE2 master een strip set te maken en IDE1 slave en IDE2 slave een mirror.

Of

Door bijvoorbeeld IDE1 master + IDE1 slave = stripe en IDE2 master + IDE slave = mirror

(p.s. de volgende keer zal ik alles even in 1 reactie zetten.)

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2003 21:25 ]

Pagina: 1