Sony Betamax overzetten op digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91643

Topicstarter
Hoi,
Ik wil wat OUDE films op betamax overzetten op digitale format (avi/mpeg whatever) via de video-in van mijn GF-4, maar de videorecorder heeft alleen maar de antenne-kabel aansluitingen, dus geen scart of iets dergelijks (wel coax volgens mij) Weet iemand hier een work-around voor? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Dit is een plaatje van de achterkant:
http://www.palsite.com/slf30ovi.html

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 91643 op 15-11-2003 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Je zou in de recorder zelf een aftapping kunnen maken.
Dergelijke oude apparaten hadden vrijwel altijd een losse TV-modulator, met een setje kabels erheen.
Op die kabeltjes staat een gewoon composite- en audio-signaal (en 5 of 12V voor de voeding van de modulator)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Goh , wat een klassiekers , Betamax !! We've come a long way ;) ..

Is er geen manier btw om die betamax eerst op een vhs te recorden en dan zo naar de pc?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Ik zie dat de link die je zelf (na de edit) gegeven hebt aangeeft dat er BNC-aansluitingen zijn voor beeld.
Video output
VIDEO OUT: BNC connector
1.0 V (p-p)
75Ohms, unbalanced,
sync negative
Volgens mij moet je die gewoon met een verloopstekker kunnen gebruiken op de TV-in van je kaart

en voor de audio...
Audio outputs
AUDIO OUT: Phono jack
Load impedance less than 10 kilohms
-10 dBs with 47 kilohms load,
unbalanced
een jackplug is gewoon een koptelefoonstekker, zoals die ook in je geluidskaart steekt, alleen vermoedelijk hier niet 3,5 mm maar 6.3 mm

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Wat TD-er zegt zou moeten kunnen, gewoon een verloopje maken/kopen van BNC naar tulp. Scoor een oude coax netwerkkabel, stekkertje erop solderen, en klaar ;)

Weet je wel zeker dat je GF4 een VIVO model is? Anders is die aansluiting namelijk video OUT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91643

Topicstarter
OK, thanx guys (TD in part.), ik ga het proberen, en andere ingeveingen hoor ik ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 00:27
Beste mensen,

Ik heb gezocht en kwam op dit 20 jaar oude topic. Ik weet niet of men het op prijs stelt dat er dan nog gereageerd wordt, of dat men liever een nieuw topic wilt openen.

Maar... ik wil ook Betamax banden overzetten naar mijn laptop. Nu heb ik dat in het verleden al wel eens gedaan met VHS - maar die had tenminste een scart uitgang.

De achterkant van de Betamax ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxniXrlqzV4P6CZjeVvRsY0lHQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnSDC0dnhiqG3wmoNVef5zhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat audio gedeelte lijkt me niet moeilijk, is tulp. Maar verder zie ik coax en bnc (?)

Hierboven heeft men het over een 'tv kaart'. Ik denk dat dat iets verouderd is inmiddels.

Wie heeft een idee hoe ik hier een videosignaal uitkrijg richting mijn computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39
@Cliff hier kun je meer informatie vinden. https://www.circuitsonline.net/forum/view/152706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
@blissard Bedankt! Dat ga ik even uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18
BNC naar cinch (tulp) verloopje scoren en aansluiten op een video capture ding als dit: uitvoering: Ewent EW3707 Video Grabber USB 2.0

(Geen idee van de kwaliteit van dit specifieke ding, puur ter illustratie).

20 euro. En dan te bedenken dat die oude video capture kaarten (bijvoorbeeld die van Pinnacle) vroeger 450 gulden kostten, grofweg een factor 10 zo duur. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-07-2023 23:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
Bedankt! Zo'n video grabber heb ik dus al, nog van het overzetten van VHS. Maar die VHS videorecorder had een scart, de Betamax heeft dat niet.

Ik heb inmiddels een BNC naar tulp kabel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb dit ook regelmatig gedaan maar toch veel probleempjes en de laatste banden heb ik laten digitaliseren door een bedrijf.

Problemen zijn, schade aan de recorder door zacht worden van de banden.
Out of sync met audio. En lage kwaliteit.

Betamax is stukken beter dan VHS en zou nooit VHS als tussenstap doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18
Hij gaat ook niet Betamax -> VHS -> digitaal, hij geeft alleen aan dat hij in het verleden ook VHS banden heeft gedigitaliseerd.

En die sync-issues, was dat specifiek met Betamax of hadden andere inputs daar ook last van? VHS of camcorder ofzo? Dus dat het misschien aan de grabber lag.

[ Voor 38% gewijzigd door Jaap-Jan op 25-07-2023 00:06 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1