Een paar tips tijdens het bouwen. Sommige dingen mogen bizar overkomen, maar mijn uitspraken zijn gebaseerd op ervaringen.
Een goede schroevendraaier is handig, tevens een zak schroefjes. Ook niet te vergeten is een klein lampje bij de hand te houden. Haal ook een mooie computerstopcontactdoos (zo een met een rooie knop). Kan je computer redden. Hou huisdieren en drankjes uit de buurt. Ga niet voor je je computer bouwt naar de kapper. (Waarom lees je zo).
Als je de kast op zn kant legt om dingen erin te bouwen, leg er dan een doek/deken onder om krassen op de zijkant te voorkomen. (Ik heb het de harde manier geleerd en nu zitten er een paar flinke japen in de verflaag

).
Bouw eerst alle noodzakelijke hardware erin; Moederbord, geheugen, processor, (let op dat je niet te veel koelspul (maar ook niet te weinig) op je CPU doet. Hou wat doekjes, papier, wcrol in de buurt) videokaart. Sluit de voedingskabels aan op het moederbord de CPU-koeler en evt. de videokaart, stop de stekkers in je mooie stekkerdoos.
Ook handig zijn de speakerkabeltjes aan te sluiten in het geval je moederbord protesteert. Als iets er niet meteen in/uit wil; NIET DOORDUWEN/TREKKEN! Straks breek/buig je nog iets. Zelf al menige kabelaansluiting naar zn grootje geholpen.
Dan het moment van de waarheid.
Druk op de aan-knop, maar hou je hand bij de 'killswitch' van de stekkerdoos! Als het goed is moet het een en ander gaan draaien, lampjes gaan branden en zoemen. Mits er problemen zijn (zoals de speaker die gaat piepen) kijk of je in de BIOS kan komen en dan verdergaan met de rest van je hardware (HD's, CD-roms, geluidskaarten etc.). Piept de speaker; geen punt. Haal de handleiding erbij en kijk wat er mis is. Begint de boel echter te loeien en komt er rook uit je kast; gooi als de gesmeerde bliksem die schakel om.
Zelf heb ik bij mijn eerste bouwproject de pech gehad dat er iets doorbrandde. Ik was die dag naar de kapper geweest en er was tussen het geheugen en de geheugensocket een haar blijven steken. Haar wordt snel warm, en dus smolt de socket. Dag ram, dag moederbord. Gelukkig nog RMA'd gekregen. Bewaar dus ALLE bonnetjes!
Als je meerdere harde schijven/cd-drives inbouwt, is het handig om ze eerst los in de kast te leggen/schuiven, de kabels aan te sluiten en te testen of ze juist worden weergegeven in de BIOS. Scheelt je een hoop werk als de jumpertjes fout staan. Staan ze goed, vastschroeven.
Wanneer alles werkt schroef je de doos pas dicht.
Stop dan alle kabeltjes, piefjes, schroefjes, pcibrackets etc. in een van de overgebleven dozen (Ik zelf heb alles in de doos van mn videokaart gestopt) en schrijf er iets op zodat je mams het niet weggooit

. De rest van het afval sorteren en naar de daarvoor aangewezen verzamelplek brengen.
Vervolgens de laatste stap: OS, software, drivers en andere meuk installeren en tijdens de schijfformat een biertje pakken en proosten op een geslaagd project

(nou ja, bijna geslaagd dan).