Toon posts:

nieuwe pc zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ga een pc zelf bouwen wat zijn echt punten waar je goed op moet blijven letten of weet iemand waar dat goed omschreven staat
mijn system wordt

intel pentium 3 Ghz Fsb 800Hz
Asus P4PE-X
en dimm 512 MB
de rest heb ik ook maar is niet zo interasant denk ik

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Asus mobo boekje goed lezen. Daar staat voor 100% in hoe je iets bouwt. Duidelijker kan het je niet uitgelegd worden.

Dit is geen RTFM post, ik meen het. Asus boekjes tonen echt van begin tot einde de bouw van een systeem. Nou ja, disk drives moet je zelf uitvogelen... maar dat weet je waarschijnlijk al hoe dat moet.

[ Voor 47% gewijzigd door Voutloos op 14-11-2003 23:16 ]

{signature}

Verwijderd

idd ja, vooral de handleiding, en zeker zéér voorzichtig werken *hardware is kostbaar ;) * En ook zeker zorgen dat je je ontaard door bevoorbeeld een ge-aard voorwerp vast te pakken, zoals een verwarming ofzo, of je pc kast

Verwijderd

Gebruik geen hamer als de CPU niet in de socket past! :Y) Dan moet je hem waarschijnlijk een kwartslag draaien... :P

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:53

ErA

edit

[ Voor 97% gewijzigd door ErA op 14-11-2003 23:18 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:59
yep asus heeft goede beschrijving.

snelle beschrijving voor als je al veel weet en lange toer die erg duidelijk is.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Ivo Kox, zou je misschien je lol-replies achterwege willen laten? Het gaat hier om een nieuwe user, en die krijgt zo wel een beetje een rare indruk, vind je ook niet? ;). Aan de topicstarter: Neem de PMG faq op je gemak door, evenals de verschillende handleidingen die bij je hardware komen. Er staat tegenwoordig prima uitgelegd (zoals Voutloos al zegt) hoe alles in elkaar steekt.

Nog 1 tip: pas op voor statische electriciteit. Dus ontstaticeer jezelf even door blank metaal vast te pakken, zoals verwarmingsbuis of stoelpoot, voordat je hardware vast pakt. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 23:16:
idd ja, vooral de handleiding, en zeker zéér voorzichtig werken *hardware is kostbaar ;) * En ook zeker zorgen dat je je ontaard door bevoorbeeld een ge-aard voorwerp vast te pakken, zoals een verwarming ofzo, of je pc kast
waarom ontaarden wat kan het gevaar daar van zijn dan ??? nooit eerder van gehoord is dat ook het beste wat je moet doen bij het vervangen van onderdelen of is dat ontaarden meer gericht op prosessor

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beste Fazantje...

NFI, maar dit is een zogeheten "gathering of tweakers" wat zoiets betekent als "bijeenraapsel van computerfanaten"... Nu is het opzich niet erg om al die mensen naar hun kennis te vragen, maar kijk eerst eens of je door zelf zoeken (search/google) tot antwoorden kunt komen.
Je hebt nu twee topics geopend waarin je vragen stelt die je makkelijk zelf had kunnen vinden (en dat binnen korte tijd). Dus ik zou mezelf eerst eens iets verder in de materie verdiepen alvorens uberhaupt zelf een computer in elkaar te schroeven...
Maargoed, al met al veel succes met je nieuwe systeem...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een PC?
Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een Athlon PC?

En zo zijn er wel meer howto's te vinden op google en in de handleidingen B)

Tweakers Discord

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Ik zou geen P4PE-X pakken met een 800 MHz FSB CPU. Idd kan het bord het volgens de specs aan, maar de i845PE-based borden zijn eigenlijk bedoeld voor 533 MHz FSB CPU's .. dus beter P4PE-X met 2.8B of 3,06 GHz .... of P4P800/P4P800s met 2.8C / 3.0C

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 23:19:
[...]

waarom ontaarden wat kan het gevaar daar van zijn dan ??? nooit eerder van gehoord is dat ook het beste wat je moet doen bij het vervangen van onderdelen of is dat ontaarden meer gericht op prosessor
statische electriciteit kan al gauw oplopen tot een paar duizend volt (zeer weinig ampere) en dat vind sommige hardware niet zo lekker

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hmm scrabble krijgt nu wel heel nieuwe dimensies, laten we het maar gewoon ontladen noemen. 8)

Zorg ervoor dat je altijd een blank metalen deel van je kast aan raakt en je bent al best veilig wat ESD betreft (electro static discharge). Verdr goed opletten op kleine onderdelen van onderdelen, ik bedoel je heb zomaar een pootje van je CPU krom, wees voorzichtig en vraag als je iets weten wil. Succes.

Meh ...

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Een paar tips tijdens het bouwen. Sommige dingen mogen bizar overkomen, maar mijn uitspraken zijn gebaseerd op ervaringen.

Een goede schroevendraaier is handig, tevens een zak schroefjes. Ook niet te vergeten is een klein lampje bij de hand te houden. Haal ook een mooie computerstopcontactdoos (zo een met een rooie knop). Kan je computer redden. Hou huisdieren en drankjes uit de buurt. Ga niet voor je je computer bouwt naar de kapper. (Waarom lees je zo).

Als je de kast op zn kant legt om dingen erin te bouwen, leg er dan een doek/deken onder om krassen op de zijkant te voorkomen. (Ik heb het de harde manier geleerd en nu zitten er een paar flinke japen in de verflaag :'( ).

Bouw eerst alle noodzakelijke hardware erin; Moederbord, geheugen, processor, (let op dat je niet te veel koelspul (maar ook niet te weinig) op je CPU doet. Hou wat doekjes, papier, wcrol in de buurt) videokaart. Sluit de voedingskabels aan op het moederbord de CPU-koeler en evt. de videokaart, stop de stekkers in je mooie stekkerdoos.

Ook handig zijn de speakerkabeltjes aan te sluiten in het geval je moederbord protesteert. Als iets er niet meteen in/uit wil; NIET DOORDUWEN/TREKKEN! Straks breek/buig je nog iets. Zelf al menige kabelaansluiting naar zn grootje geholpen.

Dan het moment van de waarheid.

Druk op de aan-knop, maar hou je hand bij de 'killswitch' van de stekkerdoos! Als het goed is moet het een en ander gaan draaien, lampjes gaan branden en zoemen. Mits er problemen zijn (zoals de speaker die gaat piepen) kijk of je in de BIOS kan komen en dan verdergaan met de rest van je hardware (HD's, CD-roms, geluidskaarten etc.). Piept de speaker; geen punt. Haal de handleiding erbij en kijk wat er mis is. Begint de boel echter te loeien en komt er rook uit je kast; gooi als de gesmeerde bliksem die schakel om.

Zelf heb ik bij mijn eerste bouwproject de pech gehad dat er iets doorbrandde. Ik was die dag naar de kapper geweest en er was tussen het geheugen en de geheugensocket een haar blijven steken. Haar wordt snel warm, en dus smolt de socket. Dag ram, dag moederbord. Gelukkig nog RMA'd gekregen. Bewaar dus ALLE bonnetjes!

Als je meerdere harde schijven/cd-drives inbouwt, is het handig om ze eerst los in de kast te leggen/schuiven, de kabels aan te sluiten en te testen of ze juist worden weergegeven in de BIOS. Scheelt je een hoop werk als de jumpertjes fout staan. Staan ze goed, vastschroeven.

Wanneer alles werkt schroef je de doos pas dicht.

Stop dan alle kabeltjes, piefjes, schroefjes, pcibrackets etc. in een van de overgebleven dozen (Ik zelf heb alles in de doos van mn videokaart gestopt) en schrijf er iets op zodat je mams het niet weggooit (8> . De rest van het afval sorteren en naar de daarvoor aangewezen verzamelplek brengen.

Vervolgens de laatste stap: OS, software, drivers en andere meuk installeren en tijdens de schijfformat een biertje pakken en proosten op een geslaagd project :7 (nou ja, bijna geslaagd dan).

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Verwijderd

Fazantje:

Ondanks dat de P4PE-X de 3Ghz/800FSB P4 ondersteunt, is het geen goed bord voor deze processor.

1) De P4PE (-x) is al meer dan een jaar oud, en onderhand flink overtroffen

2) Het is een single-channel bord; de geheugenbandbreedte is veel te laag voor de 800 MHz FSB processor. Je kunt er namelijk (hoogstens) 400 MHz aan geheugensnelheid uitkrijgen. Je laat de andere helft van de geheugenbandbreedte van de P4 ongebruikt.

3) Waarom ga je voor een budgetbord van 69 euro? De P4PE is al niet erg duur meer, en de -X versies gebruiken kwalitatief mindere onderdelen. Koop bij een goede processor ook een goed bord. (Ik heb zelf de P4PE Deluxe, niks te klagen over stabiliteit hier. Maar die -X versies schrikken me nogal af eigenlijk.)

Ga beter voor een wat duurder en beter bord, en desnoods voor een P4 2.8GHz/800FSB. Voor 100 euro (zo'n 30 euro meer dan de P4PE-X) heb je een P4P800, en dat bord ondersteunt wél dual-channel geheugen, terwijl de P4PE-X slechts single-channel geheugen levert. Zet in de P4P800 2x 256 MB om dual-channel geheugen te gebruiken. (Ruwweg: Dual-channel = tegelijk gebruik van 2 of 4 RAM reepjes, om zo dubbele bandbreedte te verkrijgen. De bandbreedte van dual-channel is 2x zo hoog als die van single-channel, en dat heb je NODIG voor die 800FSB processor.)

4) Een een computer met een P4 2.6 GHz/800 MHz FSB op de P4P800 met dual-channel geheugen zal over het algemeen veel presteren dan de 3.0 GHz /800 MHz FSB op de P4PE-x. De 3.0 GHz processor rekent wel sneller, maar hij wordt afgeremd door een enorm gebrek aan geheugenbandbreedte op de P4PE-x. Dat haalt de algemene prestaties omlaag.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2003 03:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op jullie advies ook mijn moederbord veranderd van asus P4PE-X naar een
P4P800 gold

zeker bedankt voor dit advies ga namelijk vandaag de spullen halen

Verwijderd

Topicstarter
ik wauw ff bedanken voor de hulpzame hints

had in het begin ff problemen met dat de com iedere keer vast sloeg tijdens xp install maar toen xp er eenmaal opstond werkte het perfect

ik heb nu een

p4 3Ghz
msi 865 pe neo 2
2 x 265 geheugen (waarschijnlijk nog omruilen voor Kingston hyper x )
ati readion 9800 pro
audigy 2 zs
7.1 speaker set (verrot moet ik omruilen )
maxtor 9 plus 80 Gb
19 inch philps
en nog wat leuke spul

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 23:16:
Ontaard :?

Volgens Van Dale

ont·aard (bn.)
1 zijn goede of ware aard verloren hebbend => decadent

Verwijderd

Je aard je juist, als je iets aard dan verdeel je de spanning over het totale oppervlak zodat het voltage zakt en het dus niet meer schadelijk is voor je hardware.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Tweaker kan prima op eigen houtje een PC in elkaar draaien :) Lees eventueel de FAQ's voor zekere richtlijnen en maak er ook gebruik van om problemen te vóórkomen ;)

/basic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.