[WC] Northbridge temps?

Pagina: 1
Acties:

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 08:28
IK heb dus weer eens een keer een wc opstelling gemaakt en dit ging na een klein waterfeest nog best goed. Alleen heb ik nu het probleem:

mn Northbridge wordt veeeeel te warm, hij is 55 graden idle, met waterkoeling!

De info:
CHipsetblok: Dangerden Z-Chip
Watertemp NA dit blokje: 27 graden
Blokje voelt koel aan.
Mobo is een Abit KD7
Temps van cpu zijn wel ok: Tbred @ 1,8V is 37 graden idle

Jullie zullen zeker zeggen: "Contact probleem"
Dat zou ik normaal ook zeggen maar ik heb 'm al 3 keer opnieuw vast gezet en telkens dit probleem.er zit haast geen as5 tussen en hij zit heel erg strak.

Heeft iemand een idee?

Verwijderd

Ik denk dat het dan gewoon een probleempje met de temperatuur sensor is. Hij zal wel niet alles op een rijtje hebben. :)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb hier hetzelfde probleem. Moederbord is een MSI 875P. DE temp van de koperen base van het blokje is ca 26 graden de temp volgens corecenter 55 graden.

Ik trek me er niets van aan, alles loopt stabiel, en hoe hard ik het aandruk de temp veranderd niet.

Do as I say, don't do as I do.

• sKitZo
tjah... het zou aan die sensor kunnen liggen inderdaad. Hoe kan ik daar achter komen denken jullie?

Beetje vreemd ook dat ik de fsb niet eens gewoon op 166 kan zetten, zou makkelijk moeten kunnen. Daarom vraag ik me toch af wat de echte temps van dat ding zijn zegmaar.

Verwijderd

sKitZo schreef op 14 november 2003 @ 23:22:
tjah... het zou aan die sensor kunnen liggen inderdaad. Hoe kan ik daar achter komen denken jullie?

Beetje vreemd ook dat ik de fsb niet eens gewoon op 166 kan zetten, zou makkelijk moeten kunnen. Daarom vraag ik me toch af wat de echte temps van dat ding zijn zegmaar.
Heel simpel hoe je daar achter kunt komen. Zo'n revoltec temp sensor ofzo kopen en die sensor van dat ding op de achterkant van je mobo op de chipset plaats plaatsen, of net naast de chip aan de voorkant ofzo...

Deze bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.revoltec.com/nl/images/products/rz010/rz010_rb.jpg

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45

Meneer aard

Porsche rulez!

sKitZo schreef op 14 november 2003 @ 23:07:
IK heb dus weer eens een keer een wc opstelling gemaakt en dit ging na een klein waterfeest nog best goed. Alleen heb ik nu het probleem:

mn Northbridge wordt veeeeel te warm, hij is 55 graden idle, met waterkoeling!

De info:
CHipsetblok: Dangerden Z-Chip
Watertemp NA dit blokje: 27 graden
Blokje voelt koel aan.
Mobo is een Abit KD7
Temps van cpu zijn wel ok: Tbred @ 1,8V is 37 graden idle

Jullie zullen zeker zeggen: "Contact probleem"
Dat zou ik normaal ook zeggen maar ik heb 'm al 3 keer opnieuw vast gezet en telkens dit probleem.er zit haast geen as5 tussen en hij zit heel erg strak.

Heeft iemand een idee?
Waar lees je het af :? In de bios of een temp meter van asus/mbm5 of sow :?

Die asus tooltje wou toch wel eens wat te hoge waardes aangeven of heb ik het verkeerd :?

Als ik op mijn plank (msi 6380) geeft ie bij pcalert 4 ook 5 graden erboven aan. Als ik in de bios kijk dan is ie 5 graden cooler.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• sKitZo
Meneer aard schreef op 15 november 2003 @ 08:26:
[...]

Waar lees je het af :? In de bios of een temp meter van asus/mbm5 of sow :?

Die asus tooltje wou toch wel eens wat te hoge waardes aangeven of heb ik het verkeerd :?

Als ik op mijn plank (msi 6380) geeft ie bij pcalert 4 ook 5 graden erboven aan. Als ik in de bios kijk dan is ie 5 graden cooler.
Dat was ik idd vergeten te melden, bios en Winbond Hardware MOnitor geven alle 2 dezelfde temperatuur aan.

Een verschil van 5 a 6 graden kan ik mee leven... maar 55 graden is gewoon teveel voor een nb... hij moet makkelijk rond de 30 te krijgen zijn.

• sKitZo
IK heb net geprobeert de temp meter van mijn aerogate er een beetje onder te stoppen (ik raak dan net de uiteinden van de chip) en daar geeftie 31 graden aan. Maar de uiteinden is natuurlijk niet de core en dat kan nog best een stuk schelen?

[ Voor 21% gewijzigd door sKitZo op 15-11-2003 19:58 ]

Verwijderd

vaag dat hij met wc cooling nog zo warm is. die van mijn blijft altijd rond de 15 graden....

[ ik heb wel een overkill nb fan :P ]

• sKitZo
15 graden? hoe koel je dan? kamer temp is hier nog hoger dus in mijn kamer is 15 graden ongemogelijk als ik geen extreme cooling erop doe.

• sKitZo
IK heb het nu vanaf een andere kant gemeten en daar geeftie 40 graden aan, denken jullie dat opschuren met iets van een schuurblokje (zodat ik het ook nog recht doe) nog kan helpen? ik heb 'm al opgeschuurd maar dan zonder schuurblokkie.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 21:39
ja skitzo ik heb hetzelfde als jij maar met air sinds kort :P
vcore 1,95 met CM HHC001 (gekoperpoetst tot een spiegel) AS3 (zie specs voor rest)
Tbred-a 1800+ (trouwes die foto's zijn mislukt skit ;)
166 x 11,5 =1910 mhz ofzo

CPU temp idle 43
NB temp idle 42
CPU temp load 56
NB temp load 53

NB stock koolertje, denk dat ik er maar die zalman nb blokje op gooi hopen dat die het beter doet

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45

Meneer aard

Porsche rulez!

sKitZo schreef op 15 november 2003 @ 19:21:
[...]

Dat was ik idd vergeten te melden, bios en Winbond Hardware MOnitor geven alle 2 dezelfde temperatuur aan.

Een verschil van 5 a 6 graden kan ik mee leven... maar 55 graden is gewoon teveel voor een nb... hij moet makkelijk rond de 30 te krijgen zijn.
Mijn passief gekoelde nb is gewoon in de zomer 30-35 graden, en in de winter gewoon 25-30 graden. Ik weet niet of je het wel goed hebt gedaan, maar volgens mij klopt hier iets niet.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• sKitZo
Vandread schreef op 16 november 2003 @ 00:13:
ja skitzo ik heb hetzelfde als jij maar met air sinds kort :P
vcore 1,95 met CM HHC001 (gekoperpoetst tot een spiegel) AS3 (zie specs voor rest)
Tbred-a 1800+ (trouwes die foto's zijn mislukt skit ;)
166 x 11,5 =1910 mhz ofzo

CPU temp idle 43
NB temp idle 42
CPU temp load 56
NB temp load 53

NB stock koolertje, denk dat ik er maar die zalman nb blokje op gooi hopen dat die het beter doet
nja ok... maar die stock cooler is echt een flutdingetje. En bij mij is de NB idle temp hoger dan de load temp bij jou Joost.

• Vandread
Meneer aard schreef op 16 november 2003 @ 11:33:
[...]

Mijn passief gekoelde nb is gewoon in de zomer 30-35 graden, en in de winter gewoon 25-30 graden. Ik weet niet of je het wel goed hebt gedaan, maar volgens mij klopt hier iets niet.
mja daar hebben we niet echt veel aan want dit wisten we al :P

dussuh

GEZOCHT KD7 ERVARINGEN :)

• sKitZo
owk... ik zit natuurlijk niet stil:

Ik heb de nb opnieuw gelapt en dat hielp dus helemaal.... niet.
Daarna wat mensen gebeld die wat meer doen met de pc als brieven schrijven en eentje kwam met het idee de fan van mn 'oude' zalman waaier erboven te monteren. Dit heb ik gedaan en raad eens.... hij ging van 53 graden naar 31 graden. Dit is wel ok natuurlijk, maar nu vraag ik me af... is dit bokje nu zo kut? of is dit te wijten aan een slechte airflow?

Ook heb ik gemerkt dat de mosfets en volt regulators naast de chipset HEEL erg heet worden, zover ik weet mogen die ook best heet worden dus dat is het probleem niet maar ik denk dat juist deze mosfets enzo mijn nb zo heet maken. Ze zitten namelijk erg dicht op de northbirdge. Zou dit kunnen?

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
euhm skitzo , voor zover ik weet wordt 'northbridge' temp gemeten door een externe sensor op het bord ipv in de chip zelf , en idd die mosfets stoken die sensor best heet :)

• Vandread
Pakt boekje ... zoekt ... zit links naast de NB onder de CPU socket zeg maar
vandaar.... eigenlijk moet je dus tempmetertje bij je NB plakke :)
Vandaar trouwes dat die temps bij mij ook zo hard omhoog gaan, de lucht die van me CPU blok komt gaat er direct overheen en alle mosfets etc zit ernaast.
Lekker nutteloos geval dus...

• sKitZo
Ik ga nu een gat in me window maken waar ik een fan voor zet die ucht over die streek heen blaast. Dit moet de temp aanzienlijk doen dalen. Bedankt allemaal!
Pagina: 1