Toon posts:

Schrijven met de hand: heeft dat nog toekomst ?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu vrijwel in ieder huishouden minimaal één computer staat, op ieder kantoor eveneens computers worden gebruikt en zelfs op "de straat" allerhande machientjes beschikbaar zijn om electronisch diverse documenten te produceren en af te drukken, komt steeds vaker de volgende vraag in mij bovendrijven:

Zal het handgeschreven schrift langzaam maar zeker uit onze wereld verdwijnen ?

Ik kan mij nog goed herinneren dat wij op school briefjes doorgaven om een boodschap o.i.d. door te geven aan een klasgenoot. Dat gebeurd nu nog steeds (toch ?) maar SMS en weet ik wat voor technieken meer kunnen inmiddels ook benut worden (en worden ook zeker gebruikt).

Zelf werk ik ook in een kantooromgeving en in vijf jaar tijd (!) heb ik het aantal handgeschreven brieven dat we van burgers ontvangen zowat zien decimeren ! (Veel gaat trouwens al via E-mail e.d., is ook een belangrijke oorzaak).

Daarnaast betrap ik mezelf er ook op dat ik eigenlijk nog maar op drie momenten schrijf ! Namelijk om een korte aantekening te maken op een memo o.i.d, op momenten dat ik wel MOET schrijven (examen, inschrijving kantmelding op oudere akten burgerlijke stand e.d.) en bij het maken van notulen bij een bespreking. Allemaal zaken die over enkele jaren makkelijk op een andere manier kunnen zijn geregeld trouwens !

Zullen wij over honderd jaar nog dingen met de hand opschrijven ? Wat denken jullie ervan ? Ben ik een doemdenker (is er zo wie zo sprake van een probleem ?

edit:
Ik ben vast niet de eerste die dit allemaal bedenkt. Kan iemand mij vertellen of hier al onderzoek naar is gedaan ? zo ja, waar en door wie ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 22:10 ]

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

wasco

brightest crayon in the box

Nee ik denk wel dat je grotendeels gelijk hebt. Nu is spraakherkenning momenteel een beetje ter plaatse aan het trappelen maar als dat er helemaal zou doorkomen zie ik best wel gsm en andere kleine portable devices opkomen die een memoblad moeten vervangen. alhoewel je af en toe toch nog wat zult kribbelen, want zeg nu zelf, een kleine schets met wat kernwoorden is soms zoveel duidelijker dan eender welke woorden

wasco [the brightest crayon in the box]

Verwijderd

Het blijft zeker bestaan, als je niet met je hand kan schrijven heb je ook niet veel aan moderne hulpmiddelen!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik zie het schrijven echt niet verdwijnen.

Als ik een brief moet opstellen doe ik dat zeer zeker direct digitaal.

Maar ik sta ook voor de klas. Ik moet er niet aan denken dat ik dan alles zou moeten typen. Sowiezo wordt dat met formules wat lastiger.
Maar niet meer schrijven? Nee, dat is iets dat zal mogelijk pas gebeuren als de technieken zodanig gevorderd zijn dat je ALLES zonder problemen kan typen.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:29
Misschien dat het toetsenbord juist helemaal verdwijnt, combinatie van spraak- en schriftherkenning zou het best kunnen vervangen.

En ipv. van een toetsen bord, heb je dan een een grote 'plaat' voor je liggen waar je virtueel op schrijft. (mmm, misschien moet ik dit idee op de markt brengen :p )

• F-Wee
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06-2025

F-Wee

vreemd, hier stond toch iets??

Ik denk niet dat het handschrift zal verdwijnen. Je kunt er te gemakkelijk erg veel dingen mee doen.
Ik heb laatst gehoord van een school waar ze weer 'ouderwetse' kroontjes pennen hebben aangeschaft om leerlingen weer met de hand te kunnen leren schrijven. Het lijkt me niet dat ze dat zonder reden hebben gedaan. (Met een goede balpen lijkt het me ook wel goed te lukken volgens mij, maar ik ken de achtergronden niet.)

@monkel : Als je met een grote 'plaat' gaat werken lijkt het me wel handig om een soort van handschrift te hebben wat de plaat kan herkennen. Voor een handschrift lijkt me het onontbeerlijk om te kunnen schrijven. ;)

Over het blijven van het handschrift maak ik me geen zorgen.
(Wel over het gebruik van de taal in het algemeen, maar dat is een heel andere discussie die ik niet aan wil wakkeren.)

Ouwe troep en veel geduld geven uiteindelijk alsnog een burnout.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ze hebben echt zeker geen kroontjespennen aangeschaft hoor, die dingen zijn al 50 jaar niet meer gemaakt. Ik denk dat ze vulpennen hebben gekocht. Die schrijven moeilijker dan balpennen, en maken meer vlekken, maar in vergelijking met kroontjespennen zijn ze een wonder van techniek.

Kroontjespennen heb je een los bakje inkt voor nodig. Met de kids van tegenwoordig vliegt zo'n bakje inkt dus echt in no time door de klas.

Als alternatief voor een toetsenbord zou een digitale pen best kunnen werken; je hebt minder kracht nodig dus ook minder RSI.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

WFvN schreef op 14 november 2003 @ 22:15:
Maar ik sta ook voor de klas. Ik moet er niet aan denken dat ik dan alles zou moeten typen. Sowiezo wordt dat met formules wat lastiger.
Het meeste wat ik schrijf is ook formules (ik studeer natuurkunde) en dat is echt een ramp als je dat op de computer wilt doen.

Verwijderd

Ik schrijf er gemiddeld toch nog wel een vulling per maand (lange vulling van Waterman) doorheen.

Balpennen vind ik vreselijk. Het enige waar ik nog mee schrijf is een vulpen. Ik gebruik deze dan met name voor:
* aantekeningen
* notulen
* mindmapping

Eigenlijk alles waar ik geen notebook/pda voor gebruik.

Verwijderd

MSalters schreef op 15 november 2003 @ 00:11:
Ze hebben echt zeker geen kroontjespennen aangeschaft hoor, die dingen zijn al 50 jaar niet meer gemaakt. Ik denk dat ze vulpennen hebben gekocht. Die schrijven moeilijker dan balpennen, en maken meer vlekken, maar in vergelijking met kroontjespennen zijn ze een wonder van techniek.

Kroontjespennen heb je een los bakje inkt voor nodig. Met de kids van tegenwoordig vliegt zo'n bakje inkt dus echt in no time door de klas.

Als alternatief voor een toetsenbord zou een digitale pen best kunnen werken; je hebt minder kracht nodig dus ook minder RSI.
Em dat is zeker onwaar. Wij moesten ze altijd kopen voor tekenen, zijn gewoon in de bruna te halen hoor.

Ik denk idd dat het toetsenbord zoals we dat nu kennen zal gaan verdwijnen, zo´n ding is namelijk niet echt te verkleinen. En de ontwikkelingen die alles steeds maar kleiner maken sluiten daar niet zo goed bij aan.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

hneel

denkt er het zijne van

Ik merk bij mezelf dat ik allang niet meer zo netjes kan schrijven als vroeger. :'(
Ik vermoed dat het op de HTS is begonnen bij het aantekeningen maken. Dat moest vaak zo razendsnel gebeuren dat ik mezelf een snelle slordige schrijfstijl heb aangemeten. En tegenwoordig schrijf ik meestal via de computer en zelden meer met de hand. Ik moet mezelf er nu echt toe zetten om langzamer te schrijven dan ik zou willen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
monkel schreef op 14 november 2003 @ 22:19:
Misschien dat het toetsenbord juist helemaal verdwijnt, combinatie van spraak- en schriftherkenning zou het best kunnen vervangen.

En ipv. van een toetsen bord, heb je dan een een grote 'plaat' voor je liggen waar je virtueel op schrijft. (mmm, misschien moet ik dit idee op de markt brengen :p )
Zulke vitruele toestenborden bestaan al geloof ik. Bodeven hadden de russen decennia terug een muziek instrument ontwikkeld dat je bestuurd dmv je handen in een magnetisch veld te stoppen en zo verschillende tonen genereerd. kleine modificatie om hier een keyboard achtig idee van te brouwen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Schrijven blijft. Ik kan me niet voorstellen dat doktoren en logistiek magazijnwerkers niet meer schrijven. Waarschijnlijk zal het kladpapier vervangen worden door soortgelijke Tablet-PCs.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:58

PromWarMachine

Forsaken Archer

Blijft wel, maar wordt zeer zeker nog schaarser. Als er waterdichte unieke idenficatiemogelijkheden zijn, is inschrijven bij die instanties die je noemt niet meer nodig. Een irisscan, DNA-materiaal of vingerafdruk is voldoende. Scheelt jaarlijks duizenden uren invulwerk. Goed, de tijd dat het gebruik van deze middelen verplicht gesteld wordt, zal nog lang op zich wachten, maar het komt wel.

Notulen maak ik al met m'n laptop. Niet dat het erg functioneel is, maar ik zou 't via de infraroodpoort naar 't mobieltje van een klasgenoot kunnen sturen. Schrijven, maar ook kopieren of printen, is er dan niet meer bij.

Onze school is helaas niet heel erg geautomatiseerd. Sommige leraren verbieden zelfs een laptop in de klas te gebruiken. Tevens kan systeembeheer geen veilige manier bedenken om ons (red. laptopgebruikers) een netwerkaansluiting te geven, die kleuterproof is. Toen het nog wel mogelijk was om de laptop aan het netwerk te hangen, stelden een paar kleuters namelijk hun IP in als het IP van de proxyserver... toen heeft de school 't maar weer weggehaald. Om een lang verhaal kort te maken: ook op school verliest de pen terrein.

Zelfs voor korte notes is het starten van notepad.exe in mijn geval sneller dan een pen zoeken.

Ook ik gebruik de pen alleen nog voor formulieren en op school. Achter de computer alleen nog als ik in een fullscreen applicatie zit. Verder gebruik ik de pen vrij weinig tot nooit. M'n handschrift is dan ook niet denderend, maar dat was in groep 3 ook al bekend. :+

Nog een voorbeeld: In steeds meer restaurants zie ik PDA's. In geval van een vrij groot restaurant is het zo dat een meisje een order intypt op haar PDAtje, de ober dit binnen krijgt, alvast inschenkt, meisje loopt terug naar de bar, haalt de bestelling op en klaar. Aan het eind word je tafelnummer ingevoerd en rolt er een prachtige nota uit.

[ Voor 14% gewijzigd door PromWarMachine op 17-11-2003 00:00 ]

Dividend for Starters

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 14:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zie het meeste heil in handschriftherkenning. Iedereen heeft zijn eigen pen die communiceert dmv een bleutooth-achtig protocol. In die pen zijn jouw handschriftkarakteristieken opgeslagen. Als je dus op een "onbekend" apparaat schrijft, zal dat apparaat jouw kenmerken opvragen, en je pen zal die dan dus geven, zodat het apparaat je handschrift kan interpreteren.

Er is nu al electronica die in papier ingebed kan worden en zelfs opgevouwen kan worden. Er is ook "electronische inkt" (alleen nog maar in zwart-wit trouwens) zodat op een blad papier een beeld in inkt gemaakt kan worden. Voeg dat samen, en je hebt een papieren "pda" met een deel waar een tekst op weergegeven kan worden, en een deel waarop geschreven kan worden met de hierbovenbeschreven pen. Of nog beter: het hele papier is gevoelig, als een papieren touch-screen.

De technologie ervoor is er in principe al...

Ik zie dus juist een _terugkomst_ van het handschrift. En niet alleen van normaal handschrift, maar ook van de stenografie, om sneller te kunnen schrijven met zo'n "bleutoothpen" dan je op zo'n omslachtig toetsenbord kunt typen. Vooral ook voor wetenschappers zou dat in eerste instantie een heel interessant idee zijn, want formules (wiskundig, natuurkundig, scheikundig etc) kan je veel makkelijker met een pen optekenen dan met keyboard en muis. Nou wordt er tegenwoordig natuurlijk al wel veel van tekentechnieken met "pen-muis" gebruikgemaakt in wetenschappelijke en grafische kringen, maar een universele "bluetoothpen" zou echt een uitkomst zijn!

Een computerinterface zoals je ziet in Minority Report zou ik trouwens ook wel heel mooi vinden, maar toch nog vrij omslachtig, met die handschoentjes erbij enzo... Pennetje en gewoon 2d lijkt me veel makkelijker eigenlijk dan zo'n ingewikkelde virtuele 3d-interface.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

offtopic:
Ik denk dat je iets te lang in Frankrijk zit. De technologie heet 'Blue-tooth', niet 'Bleu-tooth' :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Heb ik ECHT bleu-tooth geschreven????

NNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..............

:/ ;( :'(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• frim
  • Niet online
Ik zie de pen nog echt niet verdwijnen. Vroeger maakte ik vooral gebruik van de computer/printer, tegenwoordig steeds meer met pen. Ik zie ook dat mijn handschrift sterk verbeterd. Helaas moet ik voor mijn studie (Econometrie, Rotterdam) bijna alle projecten op de computer in LaTeX inleveren. Dit is erg frustrerend werk: met het maken van de opgaven ben je zeg maar 3 of 4 uur bezig, met het uitwerken in LaTeX nog eens 4 uur. Best wel tijdsverspilling dus. Een laptop meenemen naar college voor aantekeningen is dan ook geen optie: je kan nooit zo snel dingen in LaTeX opmaken als dat het op het bord wordt geschreven.
Misschien dat de techniek deze beperkingen ooit nog eens inhaald? Maar ik heb in ieder geval vaak een grafische weergave nodig van iets, en in dat opzichte heb je nog te weinig aan een computer. Tekstverwerken gaat wel goed, het is handig dat je daar fouten in kan verbeteren, en paketten als StarOffice/OpenOffice zijn daar zeer geschikt voor. Ik geloof zelfs dat Microsoft ook een pakket op de markt heeft gebracht om mee te kunnen tekstverwerken.

Ook merk een soort teruggang in schrijfgerei: vroeger gebruikte ik vooral balpen. Nu gebruik ik een vulpen, wat echt duizend keer zo fijn is, waar ik ook veel mooier mee schrijf, en waar mijn handen ook een stuk minder moe van worden. Ik ben nu ook op zoek naar een goede ganzenveer om mee te schrijven, maar daar is lastig aan te komen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

frim schreef op 17 november 2003 @ 10:52:
Ook merk een soort teruggang in schrijfgerei: vroeger gebruikte ik vooral balpen. Nu gebruik ik een vulpen, wat echt duizend keer zo fijn is, waar ik ook veel mooier mee schrijf, en waar mijn handen ook een stuk minder moe van worden. Ik ben nu ook op zoek naar een goede ganzenveer om mee te schrijven, maar daar is lastig aan te komen.
Ik schrijf tegenwoordig met een balpen van Waterman. Huwelijkscadeau van de gemeente :) Heeeeeeel erg fijn pennetje is dat! Ik heb hem altijd in mijn zak.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Wees gerust, de pen blijft. ;)

Ik leer door alles op te schrijven, samenvattingen te maken etc.
Laat voor mij de pen maar blijven.
Trouwens stel dat je iets moet uittypen en de printer is stuk?
En je hebt geen pen! Wat dan?
Trouwens electronica is niet altijd zo betrouwbaar, denk aan stroomstoringen, defecten, niet compatibel (dat word wel verbeterd) en de hoeveelheid kennis die nodig kan zijn voor de legio apparaten die de markt gaan overstromen.

Trouwens, een pen is lekker makkelijk, LANG LEVE HET SCHRIJFGEREI!! :*)

Nog iets, de pc is een fantastisch hulpmiddel maar laat ons er voor oppassen dat we er totaal afhankelijk van worden. De frustraties! En het feit dat mensen het nu al niet meer kunnen volgen (met laag IQ, ouderen, gehandicapten etc). :(

Trouwens als Osama Bin Laden (8> of welke gek dan ook een E-bom laten ontploffen dan wordt direct alle gevoelige electronica vernietigd. (E-bom is een bom die een zelfde soort effect heeft als een blikseminslag in een electricteitsleiding die in kilometers omstreken de gevoelige pc's die aan staan om zeep brengt, alleen het effect is veel groter en de rijkweidte is ook groter). Dit risico is niet Ultra groot maar het maakt de maatschappij wel zwak, als iedereen afhankelijk is van de gevoelige electronica.

Ik zeg altijd: ALLES MET MATE B)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Verwijderd

Ik denk ook niet dat de pen verdwijnt.
Hier een paar nadelen van alles met de computer doen.

- Zoals al gezegd, als we totaal afhankelijk zijn van onze elektronica, is een E-bom idd een ramp.
- Formules en alles, zoals bij wiskund en natuurkunde zijn heel ingewikkeld om in een computer in te geven.
- Je kan met een pen veel makkelijker tekeningetjes zoals pijltjes en proefopstellingen bij natuurkunde maken.
- Ik zie nog geen klasen met op elk tafeltje een laptop en geen boeken en etuis.
- Heb je ooit geprobeert Frans huiswerk te maken op de computer!? :| al die streepjes en dakjes... pfoe!
- Een computer moet elke keer opstarten.

Maar die staan weer tegenover een aantal voordelen van de computer t.o.v. het handschrift.

- Een handschrift is soms onduidelijk of zelfs onleesbaar (zoals die van mij 8)7).
- Een pen kan vlekken maken op papier (en bij mij zelfs op me handen en in me gezicht).
- vast wel nog iets, maar dat ben ik al weer vergeten.... |:(

Anyway, ik denk iig niet dat de pen verdwijnt, het is gewoon veel makkelijker een sneller.
en ook een stuk goedkoper.
En vulpennen vind ik ook veel fijner.
Maar die mocht ik sinds groep 5 niet meer omdat ikaltijd helemaal onder de inkt zat en ik zat ook altijd met die vullingen te kloten.
In puntenslijpers stoppen, kapot kauwen, enz. enz....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 20:19:

- Zoals al gezegd, als we totaal afhankelijk zijn van onze elektronica, is een E-bom idd een ramp.
- Formules en alles, zoals bij wiskund en natuurkunde zijn heel ingewikkeld om in een computer in te geven.
- Je kan met een pen veel makkelijker tekeningetjes zoals pijltjes en proefopstellingen bij natuurkunde maken.
- Ik zie nog geen klasen met op elk tafeltje een laptop en geen boeken en etuis.
- Heb je ooit geprobeert Frans huiswerk te maken op de computer!? :| al die streepjes en dakjes... pfoe!

Maar die staan weer tegenover een aantal voordelen van de computer t.o.v. het handschrift.

- Een handschrift is soms onduidelijk of zelfs onleesbaar (zoals die van mij 8)7).
- Een pen kan vlekken maken op papier (en bij mij zelfs op me handen en in me gezicht).

Anyway, ik denk iig niet dat de pen verdwijnt, het is gewoon veel makkelijker een sneller.
Maar die mocht ik sinds groep 5 niet meer omdat ikaltijd helemaal onder de inkt zat en ik zat ook altijd met die vullingen te kloten.
-wiskundige formules kan je vrij makkelijk maken in wiskundige programma's zoals Mathematica,...
-frans..tja ik heb een qwerty op mijn desktop en azerty op mijn laptop, wanneer ik iets in het frans moet typen gebruik ik dus altijd mijn laptop..
-waarom zet jij je pc uit? :)

Verwijderd

Dat schrijven voor verreweg de meesten van ons makelijker is dan iets in een computer invoeren heeft ook een hoop te maken met het feit dat ons dat van jongs af aan is aangeleerd. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer ons van jongs af aan geleerd wordt om tienvingerig te tikken dit best het normale schrijven kan laten verdwijnen, maar ik denk dat die tijd nog heeeeeeeel ver voor ons ligt.
Ook het invoeren van formules en zelfs tekeningen hoeft geen probleem te zijn, als je er maar in getraint bent die dingen op een bepaalde manier in te voeren. In veel van de huidige programma's is dit nog te ingewikeld, te langzaam of niet intuitief genoeg. Maar zolang men op de basisschool met een pen leert schrijven zal dit niet verdwijnen en gezien de snelheid waarmee dit soort beslissingen worden genomen plus de (soms terechte) koudwatervrees van velen zal het nog wel heel lang kunnen duren.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 20:19:
Mee eens.
Eventjes afschieten })
News flash: we ZIJN al totaal afhankelijk van on ze elektronica. Stel je eens voor dat er inderdaad een E-bom zou ontploffen. Geen enkele chip zou het meer doen. Dus geen enkele computer, geen enkele telefoon, geen enkele (moderne) tv of radio, geen enkele (moderne) wasmachine, koelkast, auto. Als dat geen ramp is, weet ik niet wat je wél een ramp noemt...
Daar zijn wel speciale programma's voor... Maar toch blijft het voor een mathematicus idd makkelijker om op papier zijn gedachten en theorieën uit te werken dan op de computer. Mathematische schrijfprogramma's zijn bedoeld om mathematische werken te publiceren - ze werken niet zo prettig voor het uitwerken van (nieuwe) ideeën. Lijkt mij dan. Dus die moet ik je idd wel toegeven :)
Pijltjes en proefopstellingen zijn heel makkelijk hoor. Ooit gehoord van Visio? En veel netter dan als je het met de hand kliedert. Maar dat is weer voor het publiceren van onderzoeksresultaten. Voor "klad"werk is het idd makkelijker om het op papier te doen met de hand.
Dat vind ik eigenlijk best jammer! Tenminste, voor dat gedeelte "op elk tafeltje ene laptop". Boeken en etuis zullen idd altijd blijven.
Ga naar Start > Instellingen > Configuratiescherm > Toetsenbordinstellingen. Voeg een toetsenbord toe, bijvoorbeeld taal Nederlands, met toetsenbordindeling "VS Internationaal". En voilà, accentjes zijn nu heel makkelijk te maken! 'e wordt é, `a wordt à, 'c wordt ç, "u wordt ü, ~n wordt ñ, etc.

Of, zoals ik thuis onder Linux doe, je neemt die nutteloze CapsLock-toets en gebruikt die om accenten mee te maken. Bij mij heb ik die zo ingesteld dat bijvoorbeeld CapsLock met 3 e d c respectievelijk ë é è ê geeft. Dus ik neem de kolom van waar een klinker zit, op de bovenste rij is met trema, daaronder aigu, daaronder grave, en helemaal onderaan circonflexe. ç op CapsLock-x, ã op CapsLock-`, etc etc etc, definiëren zoals je wilt. Typt als een trein!

En in Windows gebruik ik dus VS internationaal, of ik schakel gewoon om in AZERTY, want ik kan zowel blind QWERTY als AZERTY typen.
Dat duurt maar een paar seconden. Als je een goede computer hebt hoef je die trouwens ook nooit helemaal uit te zetten.

Moet je maar beter leren schrijven, bijvoorbeeld door het vaker te doen. Ga op een calligrafie-cursus, bijvoorbeeld! En zorg dat je een GOEDE pen hebt, dat scheelt al een heleboel!
Dan moet je maar een GOEDE pen hebben!
En dat is dus het nadeel van onze huidige schriftelijke cultuur: we hebben geen geheugen meer. Mensen uit mondelinge culturen zoals die nu nog bestaan in Afrika en India hebben een veel beter geheugen. Ze MOETEN namelijk iets wat hen gezegd wordt wel de eerste keer onthouden, want ze kunnen het niet in een agenda of een kladblok ofzo opschrijven om het later nog weer eens na te lezen!
Sneller? Ik typ vele malen sneller dan dat ik schrijf! Ik kan al typend een pratende klant bijna bijhouden. Dat moet ik schrijvend niet proberen... Tenzij ik steno ga leren ofzo...
I'll give you that one :)
Dan wat?
Dan moet je maar een GOEDE pen hebben! Een GOEDE vulpen lekt niet. Een GOEDE balpen glijdt over het papier als Rintje Ritsma over het Thialff-ijs.
No comment.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:19
Ik denk dat voor aantekeningen (of notulen) maken de pen nog wel even blijft. Zeker buiten klaslokaal/collegezaal, ik zie het nog niet echt voor me dat iedereen bij een excursie op zijn pda zit te 'tikken' (zeker niet gezien de excursies die ik heb gehad ;)).
Ook voor kladwerk (bij/in een denkproces) is pen (of potlood ;)) en papier handiger, zeker als je veel met lijnen ed werkt. Je kunt iets nog even snel ergens tussen frotten, of met pijltjes/lijnen werken.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Reyn Eaglestorm typte op Tuesday 18 November 2003 07:38
News flash: we ZIJN al totaal afhankelijk van on ze elektronica. Stel je eens voor dat er inderdaad een E-bom zou ontploffen. Geen enkele chip zou het meer doen. Dus geen enkele computer, geen enkele telefoon, geen enkele (moderne) tv of radio, geen enkele (moderne) wasmachine, koelkast, auto. Als dat geen ramp is, weet ik niet wat je wél een ramp noemt...
Tsss, Abdoelah kan echt wel met zijn geitjes in de woestijn overleven.
De Papua stammen hebben echt geen tv, auto, koelkast, wasmachine, tv, telefoon en computer nodig om op vogels te jagen.
De Lappen hebben echt geen chips om zich te beschermen tegen de kou.
We zijn echt NIET TOTAAL afhankelijk van onze electronica zodra we een andere leefwijze aanneemen.
>:) Maar jij als electronische cleptomaan natuurlijk wel.
:+ Ook afgeschoten

:P Back to home, schrijven blijft, klaar uit!!! :9

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 18-11-2003 22:24 . Reden: Overbodige smiley verwijderd ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Karel V schreef op 18 november 2003 @ 14:02:
Tsss, Abdoelah kan echt wel met zijn geitjes in de woestijn overleven.
De Papua stammen hebben echt geen tv, auto, koelkast, wasmachine, tv, telefoon en computer nodig om op vogels te jagen.
De Lappen hebben echt geen chips om zich te beschermen tegen de kou.
We zijn echt NIET TOTAAL afhankelijk van onze electronica zodra we een andere leefwijze aanneemen.
>:) Maar jij als electronische cleptomaan natuurlijk wel.
:+ Ook afgeschoten

:P Back to home, schrijven blijft, klaar uit!!! :9
Maar wij in de Westerse wereld zijn dus wél afhankelijk van elektronica! Stel je je een stad als Amsterdam, Rotterdam of Parijs ofzo voor. Opeens geen electriciteit meer. Auto's doen het niet meer. Er is geen enkele moderne vorm van vervoer meer. Overal wordt geplunderd. Hoe krijg je in vredensaam voedsel de stad in?

Kijk verder. In Nederland zijn niet genoeg landbouwgronden meer om de Nederlanders van voedsel te voorzien. Graan word bij silo's geïmporteerd want dat wordt hier zelfs al helemaal niet meer verbouwd. En hoe denk je dat die boeren opeens hun land gaan bewerken dan zonder hun tractoren?

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 18-11-2003 22:25 ]

Pagina: 1