Vaste positie plaatje in site

Pagina: 1
Acties:

• Brabrabra
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:52

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
Ik heb gezocht, maar kon niet precies vinden wat ik zocht.

Ik heb twee smalle, lange plaatjes. Die wil ik elk aan de kant van een internetpagina, als een soort van background.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bvschepen/voorbeeld.jpg

Als ik ze met css positioneer zijn ze niet fixed, dus schuiven ze mee met de pagina bij het scrollen, wat niet moet.

Maar als ik ze in een groot plaatje plak wat dan als background zou dienen wordt het backgroundplaatje heel groot, terwijl ik alleen die twee smalle plaatjes wil laten zien. Zonde van de bezoeker zijn bandbreedte.

Hoe kan ik die twee plaatjes positioneren zodat ze blijven staan als ik scroll, zonder een bijzonder groot backgroundplaatje te krijgen?

Supergrover heeft een vogeltje gered. Dat vogeltje zat heel hoog in een boom en durfde niet naar beneden te klimmen!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:22
Je kan het proberen met tabellen als css het niet doet, maar
het is wel mogelijk om met css je achtergrond vast te zetten.
background-repeat: no-repeat;
daar kan je het dacht ik mee doen

succes

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Je kan ze met position: fixed; positioneren, ware het niet dat IE6 dat niet echt begrijpt ;). Echt gezocht naar een oplossing voor dit probleem heb ik nog niet, maar als ik zo eventjes brainstorm, is de enige mogelijkheid die ik zie om het in IE6 werkende te krijgen een JavaScript-oplossing.

Maar andere inbreng mag natuurlijk ook :).

Skat! Skat! Skat!

• Brabrabra

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
Ghoekzema schreef op 14 november 2003 @ 21:25:
Je kan het proberen met tabellen als css het niet doet, maar
het is wel mogelijk om met css je achtergrond vast te zetten.
background-repeat: no-repeat;
daar kan je het dacht ik mee doen
Kan je in een tabel een plaatje wel fixen dan?

Ik kan in ieder geval niet backgound-repeat doen, want het was de bedoeling dat die plaatjes niet een echte background zouden worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Brabrabra op 14-11-2003 21:50 ]

Supergrover heeft een vogeltje gered. Dat vogeltje zat heel hoog in een boom en durfde niet naar beneden te klimmen!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ik begrijp dat je de scrollbar persé ook helemaal rechts wilt? Anders zou je tussen de 2 plaatjes een scrollable div kunnen zetten.
Een andere mogelijkheid is diezelfde scrollable div, maar dan met een breedte van 100% en genoeg padding aan weerzijden.
Ik denk trouwens dat als je het plaatje helemaal opvult met een egale (of transparante) kleur, dat de filesize nog niet eens zo gek veel groter wordt (comprimeerd namelijk prima zo'n egaal vlak, zeker als je bijvoorbeeld png gebruikt)

[ Voor 33% gewijzigd door crisp op 14-11-2003 21:55 ]

Intentionally left blank

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zou ook frames kunnen gebruiken, als ze naast je tekst moeten blijven staan...
Frame 1, Frame 2, Frame 3
1 = 200px, 2 = variabel, 3 = 200px
En dan bij 1 en 3 natuurlijk je scrolling op 'no' zetten ;)

Je zou plaatje links gewoon in een div kunnen gooien die je een float:left geeft... en plaatje rechts uiteraard (in de code) precies eronder opsommen maar dan met 'float:right' in de css.
Dat is toch gewoon de makkelijkste oplossing of zie ik nu wat vreselijk over het hoofd?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:56
Ik ga met crisp mee, dat lijkt me de makkelijkste, en simpelste oplossing... divs lenen zich hier erg goed voor, vooral scrollable divs doen denk ik precies wat jij wil...

je voorbeeld mag trouwens de volgende keer wel iets groter ;) ik kon er geen chocolade van maken iig..

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Mja dit is dus typisch een toepassing waarbij je frames wel handig zijn, omdat anders de twee "banners" uit beeld verdwijnen.

Human Bobby

• Brabrabra

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
Ik heb het nu inderdaad met een scrolling div gedaan. Werkt op zich prima, maar die scrollbalk blijft altijd een paar pixels van de rand staan, kan dat ook anders?
Ik heb al padding: 0px; margin: 0px in de style staan.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

frames hebben meer nadelen dan voordelen - ze zijn niet voor niets deprecated in XHTML1.1+
Brabrabra: heb je al gekeken naar de filesize als je er 1 grote PNG van maakt?

Intentionally left blank

• Brabrabra

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
crisp schreef op 14 november 2003 @ 22:53:
Brabrabra: heb je al gekeken naar de filesize als je er 1 grote PNG van maakt?
Ja. Als je een groot zwart vlak hebt is het inderdaad een heel klein bestand, maar zodra ik dan die plaatjes er in plak is hij opeens weer groter dan als ik hem als jpg opsla.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Brabrabra schreef op 14 november 2003 @ 22:57:
[...]

Ja. Als je een groot zwart vlak hebt is het inderdaad een heel klein bestand, maar zodra ik dan die plaatjes er in plak is hij opeens weer groter dan als ik hem als jpg opsla.
en als PNG?

Intentionally left blank

• Brabrabra

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
Dat bedoel ik. Als groot zwart vlak is de png klein, maar met de 'banners' er in opeens niet meer.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Gebruik je dan wel de transparency-mogelijkheid van het PNG-formaat..? :?

• Brabrabra

Brabrabra

Chaoss ahv

Topicstarter
ESteg schreef op 14 november 2003 @ 23:11:
Gebruik je dan wel de transparency-mogelijkheid van het PNG-formaat..? :?
Hmm.. nee :) (ik heb het net geprobeerd, maar dan is hij nog groter dan de jpg versie)

Maar ik wil nu graag weten of ik die rand tussen de scrollbalk en de rand van de pagina ook weg kan halen (in die div).

[ Voor 12% gewijzigd door Brabrabra op 14-11-2003 23:19 ]

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

(jarig!)
btw: gif op 255 kleuren + transparantie vindt ik vaak beter dan PNG, mits je geen ingewikkelde transparanties wilt:
-meestal kleiner
-werkt ook in 's werelds meest gebruikte browser zoals het hoort

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1