Toon posts:

Probs Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128 DDR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis, waar ik nogal wat problemen mee heb. Als ik de kaart in m'n systeem plaats weigert m'n systeem op te starten.

Overige systeem specs:
Enermax 365 PX-VE (350W)
AMD AthlonXP 2000+
Dane-Elec 256MB DDR CAS 2.5
Epox 8RDA+ nForce2
LiteOn LTR-2410 (24x10x40x)
Pioneer DVD-106S (16x)
Maxtor 53073U6 (40GB)

Bij het opstarten blijft het datalampje van m'n cd-brander continue branden en geeft de LED op het moederbord '26h' aan, wat volgens de handleiding te maken heeft met overclocking. Pas als ik van zowel de cd-brander als de dvd-speler de spanning afhaal wil het systeem doorstarten. Als ik echter mijn oude nVidia TNT2 Ultra weer in het systeem terug plaats draait het systeem perfect, inclusief cd-brander en dvd-speler.

Ik heb al geprobeerd om een andere voeding te gebruiken (300W uit een Dell), maar daarbij kreeg ik al met m'n nVidia TNT2 Ultra dezelfde problemen als ik nu heb met m'n Radeon 9600 Pro. Verder heb ik dus ook al geprobeerd om m'n cd-brander en dvd-speler te ontkoppelen, waardoor het systeem eindelijk wilde opstarten.

Daarnaast heb ik nog geprobeerd om de timing van het geheugen op "lagere" waarden te zetten (CAS 2.5 ipv CAS 2.0) en ik heb ook al eens geprobeerd om AGP Fastwrite en AGP 8x uit te zetten en ik heb ook al geprobeerd om het voltage van m'n AGP port te verhogen van 1.5v -> 1.7v. Allen zonder ook maar enige resultaat. Ik heb ook naar de voltages van de 5V+ (~4.90V+) en 12V+ (~12.40V+) lijnen gekeken van m'n voeding en die vallen binnen de specs. Ik heb zelfs gekeken naar de voltage van de netspanning en die ligt rond de 226V, ook als al m'n apparaten aan staan.

Ik heb het vermoeden dat m'n voeding hierbij te kort schiet en ik ga vanavond een 550W voeding van een vriend in m'n systeem plaatsen en hopen dat dat werkt. Ik vind het echter wel erg vreemd dat een 350W voeding van Enermax niet voldoende is om m'n systeem aan de praat te krijgen. Als iemand nog suggesties heeft waar mijn probleem mee opgelost zou kunnen worden dan houdt ik mij aanbevolen.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hmm vreemd idd.

Ik heb een 300 watt Qtec voeding en ongeveer hetzelfde systeem maar wel een Sapphire radeon 9800pro Ultimate en hier draait het perfect. Zou dus wel genoeg moeten zijn 350watt.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net die 550W voeding van een vriend van me geprobeerd en dat bood geen uitkomst, helaas! Het systeem wilde alleen stabiel draaien als ik de FSB van het moederbord terugklok naar 100MHz in plaats van de standaard 133MHz. Verder ben ik er achter gekomen dat als ik de FSB terug naar 133MHz zet, vervolgens de stroom van de ATX voedig afhaal en er weer opzet en daarna probeer op te starten dat het systeem even opstart en vervolgens gelijk weer afsluit (fans e.d. stoppen). Waarna een alarm geluid waarneembaar is.

Het enige waar ik dat naar toe kan herleiden uit de usermanual is:

This board has CPU Overheating Protection when the temperature of the CPU is overheating. This board supports automatically shutdown (to remove power) circuit when the CPU has reached the temperature of approximately 110C. Meanwhile the speaker will sustained beep and the system will not be to power on. This protection is designed by hardware, you don't need to do the BIOS setup.

To power on your system normally, we recommend you to confirm the following steps:

Step 1: Unplug in the ATX power core (or turn off ATX power supply switch).

Step 2: Please wait the beep to stop then plug in the ATX power core again (or turn on ATX power switch) to turn on your system.

Als ik deze stappen volg dan start het systeem weer normaal op en daarna treedt deze bescherming ook niet meer op, totdat opnieuw de spanning van de ATX af wordt gehaald en er op nieuw wordt opgezet. Als de FSB op 100MHz staat komt dit niet voor.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
Kijk of je koeler goed zit aangesloten

[ Voor 4% gewijzigd door Voyage op 15-11-2003 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken of m'n koeler goed op de processor zit en die zit dus gewoon goed. Het enige wat ik misschien zou kunnen proberen is wat koelpasta, maar dat moet ik dan eerst kopen.

Ik heb vandaag m'n systeem helemaal van grond af aan opnieuw opgebouwd, maar om de een of andere vage reden wil mijn systeem vaak de eerste keer niet opstarten als de Radeon 9600 Pro in het systeem zit, terwijl ik daar met de nVidia Tnt2 Ultra geen problemen mee heb. Als het systeem eenmaal draait, dan draait het ook gewoon goed (geen lock-ups of iets dergelijks).