Toon posts:

[slack] krijg nics nie aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb zojuist slackware 9.1 geinstalleerd..
nu wil ik dus graag internet delen enzo maar dat deel ik heb al af.
het probleem is alleen dat mn kaartjes niet doen zoals ik wil

ik heb 2 netwerkkaarten van realtek 8129/8139 erin zitten

heb ook veel zoekwerk gedaan maar kom er niet uit..

ifconfig krijg ik alleen lo te zien geen andere interfaces.
met netconfig kan ik alleen 1 kaartje configureren
in de routing table zie ik ook alleen maar lo staan.

ik kan gewoonweg mn kaarten niet zien dus ook niet configgen omdat ik niet weet of ze daar dan wel op reageren :///
ik heb ook in de files rc.inet1 de ip opgegeven van eth1 maar als ik dan de zooi aansluit kan ik niet pingen of wat dan ook

heb ik iets over t hoofd gezien?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
even 'modprobe modulenaam' uitvoeren. ik denk dat die modulenaam voor jouw kaartje '8139too' is

edit: wacht, dat is niet echt je probleem denk ik. hang on :P

[ Voor 34% gewijzigd door flat op 14-11-2003 19:45 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Flat© schreef op 14 november 2003 @ 19:44:
even 'modprobe modulenaam' uitvoeren. ik denk dat die modulenaam voor jouw kaartje '8139too' is

edit: wacht, dat is niet echt je probleem denk ik. hang on :P
haha klopt .. die modulenaam is echter wel juist

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Regel eerst de oplossing van Flat©

daarna

ifconfig eth0 192.168.0.10 netmask 255.255.255.0

kijk eens of dat werkt
je geeft eth0 of eth1 of welke dan ook een hard IP adress via console

Verwijderd

hm.. kan twee dingen zijn, of je hebt geen support voor die kaart in je kernel, wat bij de standaard kernel geloof ik zo was, en geen modules ervoor ingeladen of je moet hem gewoon configgen

/sbin/ifconfig eth0 <IP> broadcast <broadcastadres> netmask <netmask>

als je geen module hebt ingeladen.. zie post boven me

edit:

beetje laat

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 19:53 ]

• flat
  • Niet online
ok, met 'ifconfig' alleen zie je dus alleen maar de kaartjes die al een IP hebben, in jouw geval dus geen (blijkbaar).
met 'ifconfig eth0' zie je de info van eth0, ook als deze nog niet geconfigureerd is. (mocht je die info niet zien, maar zoiets als 'device not found', dan is er toch iets misgegaan met het laden van die module)

ik zou trouwens eerst proberen om eth0 aan de gang te krijgen, en als dat werkt aan eth1 beginnen.

edit: dat wat de mensen hierboven zeggen klopt wel, maar zou al via rc.inet1 gebeurd moeten zijn

[ Voor 20% gewijzigd door flat op 14-11-2003 20:02 ]

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het zometeen even proberen alleen ik heb dan nog 1 ding.. welke service moet je restarten om je netwerk instellingen te verversen? ik moet namelijk telkens 2 utp kabeltjes in en uitpluggen om te testen en dan wil ik een ip krijgen van me kabelmodem.. maar ik weet dus niet welke service ik hiervoor moet restarten.. of hoort dit automatisch te gebeuren? (ik heb dhcp enabled met netconfig)

• flat
  • Niet online
gewoon het script /etc/rc.d/rc.inet1 uitvoeren.
om te testen of het kaartje zelf werkt, kan je trouwens beter gewoon een vast IP toekennen.
lukt dat, dan kan je 't via DHCP proberen. door 't zo stap voor stap te doen kom je er makkelijker achter waar je probleem precies zit.

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
ok het lukt in ieder geval om ze een ip te geven dan zie ik ze wel dmv ifconfig.. dus nu ga ik het via dhcp proberen en kijken of internet werkt :-)

Verwijderd

Topicstarter
de kaarten staan nu duidelijk bij ifconfig.
dhcp heb ik aan dus stak me kabelmodem kabeltje in die eth0.. voer het script rc.inet1 uit maar hij blijft nog gewoon op dat harde ip staan die ik had ingesteld.. de kaarten werken wel..
ik had ook nog even in X gekeken of ik de netwerk configuratie kon instellen maar kon daar ook niet echt iets vinden..
ik kan ook niet pingen vanaf een andere bak naar die eth1.. :/

ik vind het best vreemd dat hij op dat ip blijft staan terwijl dhcp ingeschakeld is

[slack misschien iets te hoog gegrepen voor mij nog denkik ]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 20:25 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37

JeroenT

hoi!

Hey Michael ;)

Anders laat je gewoon je IP statisch staan... tenzij je echt elke week een ander ip krijgt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

dhcp == dchp _server_, die deelt ip's uit, jij hebt dhcpc nodig, oftewel, het programmaatje dhcpcd, die dhcp client, die ip adreseen opvraagt. Uit mijn hoofd kun je met het commando netconfig de configuratie voor je netwerk opnieuw doen. Netto vervangt deze de instelling in je rc.inte1 script, doe dat eens en geef aan dat hij dhcp moet gebruiken, al dan niet met de juist hostnaam (gebruiken veel kabelaars)

• flat
  • Niet online
statisch configureren zou ik dus niet doen, tenzij je problemen zoekt met je ISP :P

weet je trouwens zeker dat eth0 de kaart is die je denkt dat het is?
om dhcpcd (de dhcp client) een ander interface te laten gebruiken, kan je 'm draaien als 'dhcpcd -d eth1' (of aanpassen in rc.inet1)
verder kan 't ook nog zijn dat je ISP controleert op MAC-adres, en je daarom geen IP krijgt (tenzij je het kaartje gebruikt dat je van je ISP hebt gekregen)

edit: en dat wat kippenijzer zegt. was vergeten op submit te klikken...

[ Voor 15% gewijzigd door flat op 15-11-2003 00:39 ]

--Roy Goodman

Pagina: 1