[OC] Swifttech heatsink maken

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die swifttech heatsinks koelen heel goed, nu zou ik graag mijn CPU, NB en GPU koelen met zo'n blokjes. Spijtig genoeg zijn ze heel duur en ze moeten dan nog passen ook.

Maar als je die dingen bekijkt zijn het gewoon koperen blokjes met aluminium vijs in gedraaid. Dus eigenlijk kan ik een blokje kopen, daar gaten in boren, tappen en vijs met beetje pasta in draaien.

Of heb ik het volledig mis? Want zo simpel kan het toch niet zijn voor die prijs?

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCX159/MCX159-AP.jpg

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Vergeet niet dat ze ook nog bevestigd moeten worden, iets wat vrij lastig zelf te maken is, dat je ze ook moet polijsten en dat er nog een fan op moet.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Zo simpel zijn Swiftech blokjes nou eenmaal niet. Ik denk dat je je erin vergist. Het zijn heel degelijke blokken die op en top gepolijst zijn. Ze zijn zeker hun geld waard.

Mijn MCX462+ houd een normale WC setup gewoon goed bij. :)

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

Ziet er wel lijp uit, zijn die dingen nog een beetje te krijgen in Nederland?

sigloos

Verwijderd

NBK schreef op 14 november 2003 @ 17:16:
Vergeet niet dat ze ook nog bevestigd moeten worden, iets wat vrij lastig zelf te maken is, dat je ze ook moet polijsten en dat er nog een fan op moet.
lastig? Wat dacht je van een boutje? Als je toch gaatjes aan het boren bent..dan maar meteen voor een fan erbij niet? Simpel! Polijsten? Ook simpel! Sterker nog, als je het zelf polijst word het beter dan het orgineel.

Typisch Got he..er word wat gepost en de eerste replies zeiken het meteen af..

Ik vind het een goed id en met wat nauwkeurig werken gaat het zeker weten lukken. Succes ermee :)
Stinger666 schreef op 14 november 2003 @ 17:43:
Zo simpel zijn Swiftech blokjes nou eenmaal niet. Ik denk dat je je erin vergist. Het zijn heel degelijke blokken die op en top gepolijst zijn. Ze zijn zeker hun geld waard.

Mijn MCX462+ houd een normale WC setup gewoon goed bij. :)
Ze zijn heel simpel en super makkelijk zelf te maken imo..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 18:02 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NBK schreef op 14 november 2003 @ 17:16:
Er moet helemaal niks... Dus fans hoeven er niet op (zeker op een NB-cooler niet, al is het wel lekkerder, voor de NB natuurlijk ;) ) En bevestigen... Ik durf zelfs te zeggen, dat het makkelijker gaat... Je kan je blokje dan namelijk maken, naar je moederbord, en zoals je zelf zou willen / jij denkt, dat het het beste koelt ;)

* CH4OS maakt dus een diepe buiging, voor de TSer _/-\o_
_mARCO_ schreef op 14 november 2003 @ 17:49:
Ziet er wel lijp uit, zijn die dingen nog een beetje te krijgen in Nederland?
Pricewatch? :?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 14-11-2003 18:13 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit lijkt me inderdraad vrij makkelijk te maken.. Neem inderdaad aluminium Draadeinden (ik neem aan dat je dat met vijsen bedoelt)

Maar denk inderdaad dat de bevestiging op het mobo het lastigste wordt.. Hoewel.. met tie-wraps kom je een eind natuurlijk ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 14 november 2003 @ 20:18:
Dit lijkt me inderdraad vrij makkelijk te maken.. Neem inderdaad aluminium Draadeinden (ik neem aan dat je dat met vijsen bedoelt)

Maar denk inderdaad dat de bevestiging op het mobo het lastigste wordt.. Hoewel.. met tie-wraps kom je een eind natuurlijk ;)
Hij moet het nog maken.. Het lijkt mij dus heel simpel om even in je ontwerp wat lijntjes te zetten op een manier zodat je het nog een beetje knap kan vastmaken op je mobo :)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
't lijkt idd niet erg moeilijk, maar 't zal wel een tijdrovend werkje worden. Vooral om ervoor te zorgen dat alle pinnen (boutjes of zoiets) netjes langs elkaar komen te staan. Eventueel zou je kunnen proberen om die groeven van de boutjes nog wat dieper te maken wat voor een nog groter oppervlak zorgt en dus meer warmteafvoer.

Ook de onderkant is niet zo moeilijk te doen. Neem daarvoor een blok koper wat over de gaten van je bord heen kan. Door er een paar gaten in te boren en evenuteel wat veren te gebruiken kun je het blokje gemakkelijk op je moederbord vastzetten. Zie ook deze pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.pl.tomshardware.com/cpu/20020916/images/53_swiftech_mcx462_b2.jpg

Om heb blok nog beter te maken dan die van swiftech zou je op zoek kunnen gaan naar koperen schroeven. Wat nog beter zou zijn is (als je tenminste iemand kent) deze pinnen machinaal laten maken, zodat je gemakkelijker een dikkere groef erin krijgt, en dus het contactoppervlak met de lucht weer vergroot.
Verder is goed polijsten natuurlijk erg belangrijk en zorg voor een goed contact tussen de pinnen en het koperen onderblok, zodat de warmteoverdracht optimaal is. (en natuurlijk het contact tussen de proc en het blok 8)).

Hoe dik je die onderste koperen laag het beste zou kunnen maken weet ik zo niet. Voor een pelt was geloof ik een blok van 12mm dik het beste voor de prestaties, maar hoe dit voor luchtkoeling is weet ik niet. Dit zou je nog even op moeten zoeken / na moeten rekenen.

Veel succes met het bouwen van dit blok. Ik ben benieuwd hoe 't gaat worden, dus laat wat van je horen ;)

• poing
  • Niet online
- Koperen schroeven? Is de goede eigenschap van die blokken niet juist de aluminium schroeven? Omdat die juist de warmte beter af geven bij ventilatie (Ik kan het ook fout hebben).

- Bevestigen is idd niet moeilijk, een schroef met plastic rondellen is voldoende.

Ga eerst beginnen aan mijn NB, daar heb ik nog een stuk koper voor liggen en ga al blij zijn als ik zover zit.

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Een zalman 6000 CU koelt beter dan een zalman 6000 AL/CU....dus denk dat koper toch het betere werk is of ligt dat aan mij? (volgens de zalman site)

[ Voor 10% gewijzigd door MixingMastersM op 14-11-2003 22:27 ]

Verwijderd

Och, die grote Swiftech blokken zijn zo duur , hoofdzakelijk omdat puur koper (rood koper) nogal prijzig is.

Als jij goedkoop aan koper kunt komen, en je kunt het zelf maken, gaan met die banaan...! ;)

Verwijderd

Puur koper is nauwelijks te krijgen, en rood koper is ook niet puur.

Laatst heb ik trouwens een strip van 60x10 van 200 mm lang gekocht (rood koper) voor 10 eurootjes dus het is redelijk goedkoop als je het mij vraagt. Gewoon ff rondvragen bij alles wat met metaal te maken heeft in de buurt daar kunnen ze je wel wat hints geven, ik had binnen 2 uur een handeltje gevonden die nog een paar stripjes hadden liggen. Pas op dat je niet met messing thuis komt :P

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:19
Afbeeldingslocatie: http://www.microcool.it/img/1024/northpole_immagini.jpg

deze bestaan al een tijd hoor

en de vergelijkbare van thermaltake

Verwijderd

petervandamned schreef op 15 november 2003 @ 19:34:
[afbeelding]

deze bestaan al een tijd hoor

en de vergelijkbare van thermaltake
voor het droge werk een prima koeler
en
binnenkort @ je weet wel........

Verwijderd

Intersant, ik kan gemakkelijk en goedkoop aan stukje koper geraken.

5cm breed en 1cm dik en ?cm lang.

Zou ik de basis een volle 1cm mogen laten zijn of ga ik betere resulaten halen met bvb 0.5cm?

Ik wil het maken voor mijn gpu te koelen.
De MCX478-V lijkt me een goed design en niet onmogelijk na te maken

Moest ik nu op die pinnen eens draad draaien zodat die geribbeld zijn.
Geven die pinnen dan niet beter hun warmte af?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:01

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 22:19:
Intersant, ik kan gemakkelijk en goedkoop aan stukje koper geraken.

5cm breed en 1cm dik en ?cm lang.

Zou ik de basis een volle 1cm mogen laten zijn of ga ik betere resulaten halen met bvb 0.5cm?

Ik wil het maken voor mijn gpu te koelen.
De MCX478-V lijkt me een goed design en niet onmogelijk na te maken

Moest ik nu op die pinnen eens draad draaien zodat die geribbeld zijn.
Geven die pinnen dan niet beter hun warmte af?
Leuk idee om het zelf te proberen, een echt slechte heatsink zal het waarschijnlijk niet worden, maar de extreme precisie waar swift mee werkt is niet makkelijk te halen, de blokjes zijn b.v. vlak tot op de 0,0003 inch.

Een paar generaties hiervoor gebruikte swifttech ook nog gladde pennen, in een latere optimalisatie hebben ze de ribbeltjes toegevoegd, zoals je zelf al opmerkte zou dat een betere warmte-afgifte geven...

Ik denk wel dat als je de pennetjes uit gaat buigen zoals de 478V, dat het alu zal gaan scheuren op de draad als de pennen net zo dun zijn als de swift, en de gaatjes schuin in het koper boren lijkt me ook niet echt makkelijk, dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat doen.

Verwijderd

of om het helemaal af te maken

2 plaaten van 1cm dik

In het onderste maak je een kanaal voor water , waterjacket dus
In het bovenste maak je van deze pinnen en laat je plaats voor 2 gaten die later voor in en outtake dienen

enkel is 2cm X5cm X5cm wel zwaar ...

Voor het geheugen zou je dan 1cm dikte kunnen houden en de bovenkant mooi bol afwerken en pinnen plaatsen

maar dat zeer veel voor een graka welke dan zeker wel wat gaat doorbuigen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2003 23:13 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08

Epsilon

Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 23:08:
of om het helemaal af te maken

2 plaaten van 1cm dik

In het onderste maak je een kanaal voor water , waterjacket dus
In het bovenste maak je van deze pinnen en laat je plaats voor 2 gaten die later voor in en outtake dienen

enkel is 2cm X5cm X5cm wel zwaar ...

Voor het geheugen zou je dan 1cm dikte kunnen houden en de bovenkant mooi bol afwerken en pinnen plaatsen

maar dat zeer veel voor een graka welke dan zeker wel wat gaat doorbuigen
Water + luchtkoeling is echt onnuttig op 1 blok :)

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

Daar had ik uiteraard al gekeken en daar staan ze dus niet in hè. :?

Daarom vroeg ik dus of een van de tweakers hier een adresje wist waar die dingen toevallig al wel te krijgen zijn.

sigloos

• poing
  • Niet online
Dark schreef op 16 november 2003 @ 22:51:
[...]
Een paar generaties hiervoor gebruikte swifttech ook nog gladde pennen, in een latere optimalisatie hebben ze de ribbeltjes toegevoegd, zoals je zelf al opmerkte zou dat een betere warmte-afgifte geven... .
Als je er een schroef in gaat draaien heb je de ribbeltjes ook. Ik ga beginnen met een NB heatsink om te zien hoe het lukt en dan doe ik die voor men radeon. Bijde chips vergen niet zo'n enorme preciesie zoals een cpu.

Verwijderd

_mARCO_ schreef op 17 november 2003 @ 10:12:
[...]

Daar had ik uiteraard al gekeken en daar staan ze dus niet in hè. :?

Daarom vroeg ik dus of een van de tweakers hier een adresje wist waar die dingen toevallig al wel te krijgen zijn.
zijn onderweg

Verwijderd

poing schreef op 17 november 2003 @ 10:39:
[...]

Als je er een schroef in gaat draaien heb je de ribbeltjes ook. Ik ga beginnen met een NB heatsink om te zien hoe het lukt en dan doe ik die voor men radeon. Bijde chips vergen niet zo'n enorme preciesie zoals een cpu.
Schroeven zijn toch uit ijzer en dat toch niet zo goed als alu of cu ?
Ik heb het geluk hier thuis een set te hebben om draad te tappen dus ik zou zelfs een koperdraadje kunnen tappen en ribbels bezorgen. Enkel ga ik toch maar voor alu sinds swifttech het ook doet en zelfs op mn alpha is het zo ...

zou de pinnen vier of zeskantig maken veel uitmaken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 17:57 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08

Epsilon

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 17:56:
[...]

Schroeven zijn toch uit ijzer en dat toch niet zo goed als alu of cu ?
Ik heb het geluk hier thuis een set te hebben om draad te tappen dus ik zou zelfs een koperdraadje kunnen tappen en ribbels bezorgen. Enkel ga ik toch maar voor alu sinds swifttech het ook doet en zelfs op mn alpha is het zo ...

zou de pinnen vier of zeskantig maken veel uitmaken?
Maakt weinig uit, alleen maar irritant :)
maar dat de pinnen van alu zijn heeft alles met gewicht te maken

Dat alu warmte beter afgeeft aan lucht is de grootste hoax die ooit bedacht is. Want afgifte heeft te maken met oppervlakte, koelmiddel, en verschil in temperatuur tussen het te koelen vlak en het koelmiddel.

Verwijderd

dus ik mag gewoon wat koperdraad kopen en deze als pinnen gebruiken
dan kan het echt wel goedkoop :) en gemakkelijk

Draad tappen op de draad en in het gatje .
De kop van de draad afronden zodat die net hetzelfde is als de boor zodanig die perfect contact maakt met de basis.

Om daar je een druppel thermischa pasta in te doen lijkt me niet zo goed want na een tijd is de pasta toch maar kreupel

om te bevestegen dacht ik op de 4 hoeken een dikkere draad te nemen welke dan beetje langer is dan de rest en mooi buigen zodat er een 80mm of (groter) fan op past en vastdraaien met een schroefje op elk van de 4 lange draden

Ben ik nog iets vergeten?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 18:21 ]

Verwijderd

Als je dit maakt, dan moet je er voor zorgen dat je redelijk puur alu te pakken krijgt. Aluminium in 'dieptrekkwaliteit' (legering 1050, 99.5% Al) zou het meest geschikt zijn. Veel andere soorten aluminiumlegeringen bevatten magnesium, koper en lood, en dat is dodelijk voor de warmtegeleiding.

Het beste ben je af met koperen pinnen/schroeven.

Overigens is veel van het koper dat wij overklokkers gebruiken zogenaamd 'elektrolytisch koper', welk vaak 99.5 .. 99.9% Cu bevat. Vrij zuiver dus.
Pagina: 1