[Proc] Cache - Kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:01
Ik zit met het volgende "probleem":

Als ik Championship Manager 4 aan het spelen ben dan gaat het vrij traag. Dit komt omdat de database (savegame) steeds groter wordt, naarmate je langer speelt: +/- 100 MB is heel normaal.

In mijn MSI-K7t266 Pro2 heb ik een Athlon XP1700+ en 512 MB DDR SDRAM zitten.

Als ik zo naar de processorprijzen kijk dan kan ik best wel upgraden, voor minder dan 100 euro heb je bijvoorbeeld al een Athlon 2500+ De eerste vraag is, in hoeverre kan ik hier wat van merken? Ik bedoel, het is niet alsof je van een pentium 166 naar een celeron 400 gaat (en dat was een heeeeel groot verschil!)

De tweede (en eigenlijk de reden tot het openen van dit topic) vraag is:

In hoeverre is cache belangrijk bij het werken met vrij grote databases t.o.v. kloksnelheid?

De prijs van een 2400+ (2,0 GHz) ligt namelijk vrijwel gelijk aan die van een 2500+ (1,83 GHz), de laatste heeft echter wel 512 kb cache geheugen.
Wat is wijsheid?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De lage Bartons zijn zeker leuke CPU's qua prijs/prestatie verhouding.

Het is merkbaar, maar of het verschil groot genoeg is voor 100 Euro kan alleen jijzelf bepalen.

{signature}

Verwijderd

Dit zegt genoeg denk ik :Y)

PMG FAQ

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Hou binnenkort DOC ff in de gaten, vooral het Barton/Thorton OC topic (deel6). Misschien dat ik er een apart topic voor maak, dat moet ik echter nog even zien. Wat ik bedoel? Ik ga maandag/dinsdag upgraden van een 1700+ naar een 2500+, terwijl de rest van de hardware gelijk blijft. Mooi moment om een stel benches/games/multimedia/etc test-spul te draaien, op verschillende snelheden natuurlijk, om te zien wat het precies uit maakt :).

LinkedIn
Instagram

• Sherlock
Gelezen (uiteraard), maar ik kan daar geen antwoord op deze vraag vinden. Als jij het wel kan dan mag je me er uiteraard op wijzen :)
ReemF schreef op 14 november 2003 @ 16:11:
Hou binnenkort DOC ff in de gaten, vooral het Barton/Thorton OC topic (deel6). Misschien dat ik er een apart topic voor maak, dat moet ik echter nog even zien. Wat ik bedoel? Ik ga maandag/dinsdag upgraden van een 1700+ naar een 2500+, terwijl de rest van de hardware gelijk blijft. Mooi moment om een stel benches/games/multimedia/etc test-spul te draaien, op verschillende snelheden natuurlijk, om te zien wat het precies uit maakt :).
Kijk, dat is interessant! Ik zal het in de gaten houden!

Verwijderd

Je gaat van 1466MHz naar 1833MHz en je krijgt 2x zoveel cache. Nu maakt die cache niet heel erg veel uit, maar bij sommige programma's scheelt het wel aardig. Games profiteren iig van de extra cache. 400MHz erbij merk je in windows maar een klein beetje..in games wel aardig. Helemaal als je nu een beetje tegen je max zit.

Al met al een upgrade die opzich de moeite wel waard is. Daarnaast kan elke 2500+ zonder problemen op 2GHz lopen en dan is het toch alweer een hele verbetering!

Ik zou het doen iig..is wel de moeite waard.

Verwijderd

Je kt266a moet wel op 166 of hoger draaien(fsb)

Verwijderd

Misschien kan je met een of ander programma uitvinden wat nou eigenlijk de begrenzende factor is op de snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 16:28 ]

Verwijderd

Allemaal heel leuk en aardig maar je zal dan ook je moederbord moeten upgraden om volledig gebruik te maken van de barton (deze heetf een fsb van 333 en jou plank gaat tot 266).

• Sherlock
Misschien nog wel even de moeite van het vermelden waard: Championship Manager is een spel wat weinig van je grafische kaart vergt, het gaat echt puur om geheugen en processor.

Als je dan dus zegt dat de cache niet zo veel uitmaakt, kan ik beter voor de 2400+ gaan, met een hogere kloksnelheid dan de 2500+. Daar zit dus een beetje mijn dilemma; moet ik erop gokken dat 600 mhz echt merkbaar is, of is 400 mhz + verdubbeling van de cache een betere optie. :?

Maar goed, ik wacht nog een paar dagen af op het topic.

• Sherlock
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 16:27:
Je kt266a moet wel op 166 of hoger draaien(fsb)
Als het goed is draait hij nu op 266.
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 16:29:
Allemaal heel leuk en aardig maar je zal dan ook je moederbord moeten upgraden om volledig gebruik te maken van de barton (deze heetf een fsb van 333 en jou plank gaat tot 266).
Dat is sowieso geen optie, dan wacht ik nog wel een jaar (ofzo)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JerryH schreef op 14 november 2003 @ 16:33:
[...]

Als het goed is draait hij nu op 266.
Ahum.... 266 is 2 * 133 MHz.
Sterke aanrader je eerst te verdiepen in FSB, DDR etc.

Als je een barton kan lenen, kan je proberen je FSB over te clocken (is toch behoorlijke kans dat het lukt indien je goed geheugen hebt), als je dat niet durft kan je beter voor de 2400+ gaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Voutloos op 14-11-2003 16:37 ]

{signature}

• Sherlock
Voutloos schreef op 14 november 2003 @ 16:35:
[...]

Ahum.... 266 is 2 * 133 MHz.
Sterke aanrader je eerst te verdiepen in FSB, DDR etc.

Als je een barton kan lenen, kan je proberen je FSB over te clocken (is toch behoorlijke kans dat het lukt indien je goed geheugen hebt), als je dat niet durft kan je beter voor de 2400+ gaan.
Vandaar de "ahgi". Ik dacht wel dat er ergens een addertje zat...

Ik heb redelijk goedkoop geheugen, weinig airflow en eerlijk gezegd ook niet al te veel tijd, dus dan is de 2400+ inderdaad een betere optie.
offtopic:
ik ga nu naar huis, dus kan ik voorlopig niet reageren, mocht dat nog nodig zijn voor iemand

[ Voor 10% gewijzigd door Sherlock op 14-11-2003 16:47 ]

• Sherlock
* Kick *

Om nog over mijn vraag door te gaan: ik lees hier op GoT van verschillende kanten dat er een XP2400+ in mijn MSI K7T266 Pro2 past, maar dat kan ik niet terugvinden op de MSI site?

Sterker nog, ik zie dat er maar een XP2100+ ingaat: Klik

Wie kan er hier uitsluitsel over geven?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kwestie van verwijderen van condensator C37 en je kan tot XP2600+ gaan :)
[search=XP2400 K7T266 Pro2 C37]

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 10-12-2003 13:42 ]

• Sherlock
Wow! Dat klinkt goed. Dat wordt dus even BIOS flashen, condensator verwijderen en nieuwe processor erin? Bedankt voor de link trouwens, blijkt maar weer dat je alles kunt vinden als je maar weet waar je naar moet zoeken!

Pagina: 1